828
10
0
Ovnstransport
5,111
Sørnorge
0
Fadern skal frakte en peisovn (150kg) som ligger i en garasje til en hytte uten veiforbindelse. Hvordan kan det la seg gjøre?
Peisen er helt lik den han har, så i jakten på deler til den han har, endte han med en komplett peis og planen nå er å bytte hele fremfor å bytte en og en del.
Transportveien blir: garasje - bil - strand - robåt - høy brygge - 30m sti med 5 høydemeter - opp trapp med 3 trinn - inn i hytte.
Første utfordring er å få den inn i bilen, stasjonsvogn. Liggende bygger peisen 55cm. Høyde i bagasjerommet er 70cm. Han har ikke hengerfeste, og er ikke venner med tilhenger. Selv om man skulle ha 5 mann til å løfte, er det ikke plass til 5 mann rundt bagasjerommet. Er det noen som har noen triks for dette?
En tanke er å legge en plate kryssfiner under peisen, så legge et par 2x4 mellom garasjegulvet og bilens bagasjerom. Deretter bruke jekkestropper festet øverst på 2x4'ene for å trekke peis og kryssfiner opp bjelkene og vippe inn i bagasjerommet. Ved å sette brekkjern under bør det være mulig å vippe opp peisen litt slik at bjelkene kan tas ut igjen og bakdøra lukkes.
Vil dette kunne funke? Kan bjelkene smøres med noe for å redusere friksjon?
I så fall går det antagelig ann å bruke samme teknikk for å dra peisen ut av bilen og bortover stranden, til båten.
Neste steg tenkte jeg at man kan ha to lange 2x4 satt sammen i A-form + et støttebein. I toppen henges en kjettingtalje. Så kan båten legges på noen tømmerstokker og dyttes under den hengende peisen.
Den samme konstruksjonen brukes for å få peisen opp på brygga. Da lar man A-formen stå på bunnen og med peisen heist opp drar man hele toppen av A-en inn over brygga.
Så brukes samme teknikk som for å få peisen inn i bilen til å trekke den opp stien og opp trappen, og inn i stua.
Er dette gjennomførbart? Noen bedre forslag til løsning?
Peisen er helt lik den han har, så i jakten på deler til den han har, endte han med en komplett peis og planen nå er å bytte hele fremfor å bytte en og en del.
Transportveien blir: garasje - bil - strand - robåt - høy brygge - 30m sti med 5 høydemeter - opp trapp med 3 trinn - inn i hytte.
Første utfordring er å få den inn i bilen, stasjonsvogn. Liggende bygger peisen 55cm. Høyde i bagasjerommet er 70cm. Han har ikke hengerfeste, og er ikke venner med tilhenger. Selv om man skulle ha 5 mann til å løfte, er det ikke plass til 5 mann rundt bagasjerommet. Er det noen som har noen triks for dette?
En tanke er å legge en plate kryssfiner under peisen, så legge et par 2x4 mellom garasjegulvet og bilens bagasjerom. Deretter bruke jekkestropper festet øverst på 2x4'ene for å trekke peis og kryssfiner opp bjelkene og vippe inn i bagasjerommet. Ved å sette brekkjern under bør det være mulig å vippe opp peisen litt slik at bjelkene kan tas ut igjen og bakdøra lukkes.
Vil dette kunne funke? Kan bjelkene smøres med noe for å redusere friksjon?
I så fall går det antagelig ann å bruke samme teknikk for å dra peisen ut av bilen og bortover stranden, til båten.
Neste steg tenkte jeg at man kan ha to lange 2x4 satt sammen i A-form + et støttebein. I toppen henges en kjettingtalje. Så kan båten legges på noen tømmerstokker og dyttes under den hengende peisen.
Den samme konstruksjonen brukes for å få peisen opp på brygga. Da lar man A-formen stå på bunnen og med peisen heist opp drar man hele toppen av A-en inn over brygga.
Så brukes samme teknikk som for å få peisen inn i bilen til å trekke den opp stien og opp trappen, og inn i stua.
Er dette gjennomførbart? Noen bedre forslag til løsning?
Med stropp over enden vi holdt i (men godt innpå) under ovnen gikk vi ovnen inn i en trang nisje ved å løfte vippe på denne og ovnen gikk stadig innover.
I friluft har vi brukt 2x4 med stropper under evt lagt ting på en stige.
Vi har ellers 2 sykkeltraller som f.eks har hatt 6m limtredragere på seg, nå er den bakerste erstattet med en elektrisk trillebår (400m med 50høydemetre). Sykkeltrallen foran har håndtak og styrer vognene oppover
Det er først og fremst løfting inn i / ut av bil og oppi / ut av båt jeg ser utfordringer i. I bilen er utfordringen lav takhøyde og lite plass på sidene. Der er det ikke løftet i seg selv som er problemet, men å finne en måte å putte den inn i riktig høyde. Ut av båten er det løftehøyden som blir utfordringen, og at det må løftes fra midten av båten og flyttes helt inn på brygga. Igjen ikke selve løftet som er utfordringen, men horisontal transport i ganske stor høyde.
Hatt god erfaring med småjobber tidligere.
Låne/leie en elefantkran til inn/ut av bil?
Bilturen er 6 timer.
Den metoden er ikke så dum. Her kommer vel fordelen av å ikke ha loddrett hekk, som f.eks. V70, slik at gulvet stikker litt lenger ut enn taket. Hvis jeg forstår deg rett rygget du inntil slik at åpen bakluke ble stukket inn mellom de to taljene?
Du kan legge ei kryssfinerplate i bilen som ev stikker litt ut og understøtte med en krakk e.l. til du har fått låret lasten. Deretter dytte inn. Ev to plater for mindre friksjon.
En kan også løfte ovnen opp og sette den på en full krakk som en rygger inntil og deretter dytte lasten flatt inn.
Pass på å få slik last godt frem mot bakseteryggen og sett på sikkerhetsbeltene mot ryggen, du vil nødig ha dette i bakhodet.