3,232    21    7  

Peugeot 307 1,6 turbodiesel - mister kjølevæske

 481     Eide på Nordmøre     1
Hei
Jeg har en Peugeot 307 SW 2005-modell med 1,6 liter turbodiesel. Det siste halvåret har den begynt å lekke kjølevæske. For øyeblikket forsvinner det ca 1 liter pr 50 km, så bilen er knapt brukbar til annet enn kjøring til og fra jobb til daglig. Jeg har lett etter lekasjer over alt, men det eneste jeg ser er at det drypper kjølevæske fra eksosrøret der det går i en fleksibel skjøt inn under motoren i forkant.

Jeg mistenker at det er topppakningen som er røket, men det er ikke antydning til vann i motorolja (ingen "majones" i påfyllingslokket eller på peilepinnen). Har heller ikke hatt noen hydrostatisk låsing ved start. En kompis mente det kunne være tæret hull mellom en kjølekanal og eksoskanal i topplokket slik at kjølevæska kun rant ut fra motoren, ikke inn på stempeltoppen. Selv lurer jeg på om det er noen kjølekanal i eksosmanifoilen (kjøling av turbo?) og at bytte av manifoilpakning kan være løsningen.

Det frister ikke å sette bilen på verksted for å få fikset dette, regner med at regninga da vil komme på 20 store eller mer for bytte av toppakning inkludert planing av toppen. Da bruker jeg heller 2 lapper i ny pakning og nye bolter og gjør jobben selv.

Hva sier de motorkyndige på forumet, er det sannsynlig at det er toppakningen, eller må jeg forberede bytte av topplokk, eventuelt hele motoren?
Signatur

   #1
 3,210     Vestlandet     0

Dette vil en vel (kunne) avsløre med en trykktest av kjølesystemet? Mulig en bør teste både med kald og var motor. Vær obs på muligheten for støtkoking når du tar av lokket på ekspansjonstanken. Særlig hvis du har tynna ut kjølevæska med vann.


PS, jeg er ikke veldig motorkyndig - men jeg liker å være med å spekulere  Wink

   #2
 5,111     Sørnorge     1
Hvordan ser du at kjølevæsken kommer ut av eksosrøret? Sikker på at det ikke er kondens? Har den farge og lukt?
Hvis du ikke har lyden av hull i eksosrør er det neppe noen væske som lekker ut fra innsiden av eksossystemet på undersiden av bilen. Kjølevæske i eksosen burde heller synes som hvit røyk bak bilen. Mer sannsynlig er det derfor at det du ser kommer dit ved å dryppe fra noe som ligger over og du bør heller prøve å følge fuktbanen. Utfordringen kan være at det fordamper slik at du ikke ser det. Å finne lekkasjestedet kan gjøres ved å teipe fast noen pølser av dopapir på strategiske steder, ta en kjøretur og sjekke hvilke papirpølser som har blitt våte. For hver gang du gjentar dette vil du komme litt nærmere lekkasjestedet.

Tilhengerbilen min lakk kjølevæske. Dvs jeg oppdaget plutselig en dag at kjølevæsketanken var tom rett før en lengre tur. Kjørte da meget forsiktig til nærmeste sjappe og fikk en kanne å fylle opp tanken med. Jeg var da sent ute og kjørte direkte dit jeg skulle uten å stoppe for å se kjølevæskenivå. Kjølevæsketemperaturviseren på dashbordet sto der den pleier hele turen.
Før hjemreise var tanken tom igjen. Da det var et stykke til nærmeste sted for fylling ble det til at jeg kjørte med tom tank. Temperaturmåleren sto likevel der den pleier.

Ambisjonene jeg hadde for bilen på det tidspunktet var at den skulle gå frem til neste EU, da jeg var sikker på at den ikke ville passere kontrollen likevel. Lærdommen av dette var at det gikk helt fint å kjøre nesten to år uten kjølevæske, både sommer og vinter, både til Stockholm og Bergen. Til og med AC fungerte.

I ettertid ble det til at jeg valgte å fikse det som måtte fikses for EU-kontroll på egenhånd og da også tok en titt på kjølevæskelekkasjen. Etter mye leting for å finne ut hvor kjølevæska ble av viste det seg å være en sprekk i termostathuset.

Hvis du ikke har særlig store ambisjoner for bilen, og det viser seg at lekkasjen er i selve motorblokka, ville jeg bare latt det være og fulgt med på temperaturen. Holder den seg der den skal ville jeg gitt blaffen.

Hvis du har tanker om å fikse bil selv burde du spandere $12 på en elm327 slik at du kan se hva bilens sensorer sier og evt sjekke/slette feilkoder. Da kan du antagelig se oljetemperatur (hvis bilen din har sensor for det) og få en anelse om kjølevæsken faktisk trengs i vårt kalde klima.

En annen smart ting er å laste ned factory service manual for bilen din. Du finner ofte link til slikt i forum spesielt for din bil, eller andre biler med samme motor.
   #3
 611     Bergen     0
Jeg hadde tilsvarende problem på en bil. Da var det sprekk i sylinderveggen og rift i toppakning som gjorde at det kom kjøleveske inn til stempelet.
Smurte litt grease på sprekken og ny toppakning. God som gull etterpå
Signatur
   #4
 157     Stavanger     0
Jeg ville funnet et nettforum med folk som kan dessa motorer. Din motor sitter i ganske mange volvo og om jeg ikke tar feil. Isåfall kan du pröve jagrullar.se
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Jeg hadde tilsvarende problem på en bil. Da var det sprekk i sylinderveggen og rift i toppakning som gjorde at det kom kjøleveske inn til stempelet.
Smurte litt grease på sprekken og ny toppakning. God som gull etterpå

Regner med at du da hadde en gråhvit farge på eksosen?
  (trådstarter)
   #7
 481     Eide på Nordmøre     0
Takker for alle tips. Det er ingen hvit røyk, heller ingen ulyd som tyder på frieksos. Tror jeg må demontere varmeskjoldet rundt turboen og sjekke etter lekasjer bak der før jeg begynner å ta av toppen. Har en kompis som har utstyr for trykktesting, så er det lekkasje utvending på motor/topplokk, så skal jeg vel finne det.
Signatur

   #8
 1,060     Jevnaker     1
Legg under en stor pappplate under bilen når du tar trykktest. Da er det lettere å se om og hvor det lekker. Sjekk også oppunder dashbord i tillfelle lekkasje i varmeregister.

Madammen har en -71 Taunus coupe. Når vi var ute å kjørte for et par år siden begynte radiatoren å lekke. Var så "stor" lekkasje at det stod en liten stråle ut i lufta rett i grillen. Eneste sjappa i nærheten var matbutikk og da stoppa vi der og handla kanel. En liten dasj rett i radiatoren og lot bilen stå litt på tomgang så vannet sirkulerte og tett ble det. Samme radiatoren sitter der enda og det lukter fremdeles julegrøt av kjølevannet selv om det har blitt byttet 2 ganger i året siden da.

Signatur
   #9
 1,778     Norge     0
Se på glødepluggene. Hvis en av dem er merkbart ren eller uvanlig, så er det toppakningen?
   #10
 5,111     Sørnorge     1
Uten røyk er det neppe lekkasje i motorens indre. Da lekker det nok ved en slangekobling, utvendig rør, radiator eller termostat.
  (trådstarter)
   #11
 481     Eide på Nordmøre     0
Har plukket av katalyastor/partikkelfilter i helga og satt på trykk på systemet. Jeg ser nå at det drypper fra baksiden av motoren, men det er ikke mulig å komme til for å se mer nøyaktig hvor det kommer fra. Tipper det kommer fra slanger eller registret til varmeapparatet, i hvertfall kommer det ingenting ut i eksosrøret. Så da blir det en tur til Biltema og kjøre på en flaske Radiatorsement.
Signatur
   #12
 5,111     Sørnorge     1
Finn ut hvor du har termostaten før du kjører i guffe. Fransk motor = termostathus i plast montert på motor som blir varm. Plasten vil bli sprø etter noen år.
   #13
 3,210     Vestlandet     0
Jeg ville spandert på Bars Leaks sin radiatortett. Den har ihvertfall jeg god erfaring med. Rist boksen grundig, for det blir bunnfall. Og så må det tilsettes så det kommer i omløp selvsagt - ikke i ekspansjonskaret. De har den på Bilextra, og til og med noen bensinstasjoner.
   #14
 1,060     Jevnaker     0
Finn ut hvor du har termostaten før du kjører i guffe. Fransk motor = termostathus i plast montert på motor som blir varm. Plasten vil bli sprø etter noen år.

Er ikke bare franskmenna som har det Wink

Har plukket av katalyastor/partikkelfilter i helga og satt på trykk på systemet. Jeg ser nå at det drypper fra baksiden av motoren, men det er ikke mulig å komme til for å se mer nøyaktig hvor det kommer fra. Tipper det kommer fra slanger eller registret til varmeapparatet, i hvertfall kommer det ingenting ut i eksosrøret. Så da blir det en tur til Biltema og kjøre på en flaske Radiatorsement.

Hvis det er en slange som er morken så vil det nok ikke hjelpe mer tettemiddel. Den vil bare bli mer og mer råtten og lekke mer og mer etterhvert som tiden går. Til slutt revner den helt uavhengig av hvor mye tettemiddel som er på motoren. Kommer du til underfra? Er gjerne bedre tilgang der.
Signatur
   #15
 5,111     Sørnorge     0
Jeg fikk et aureka da jeg tok av vindusviskere og plata under disse. Plutselig kunne jeg se en side av motoren jeg tidligere bare hadde sett biter av ved bruk av speil og kamera. Det kan være verdt å prøve seg på en demontering der. (langt enklere enn å fjerne katalysator)
   #17
 372     Hedmark      0
Hvis du tørker rent så mye som mulig, for så å legge papir under punkter der du mistenker det kan være er det muligens en grei måte å se hvor det kommer fra.
Ikke ha papir der lengre enn absolutt nødvendig da, papir i motorrommet er jo veldig brannfarlig....
  (trådstarter)
   #19
 481     Eide på Nordmøre     1
Jeg har funnet lekkasjen. Fra termostathuset går det en formstøpt slange/rør i hardplast inn bak mellom motor og torpedovegg like under luftfilterhuset. Vet ikke hvor den ender, mulig det er tilførsel fra ekspansjonstanken. Her har luftfilterhuset ligget nedpå slangen/røret og gnagd et lite hull. Lokal Peugeot-forhandler skulle ha kr 1.470,- for ny slange. Jeg kjøpte i stedet en rull vulktape på Clas Ohlson og surret rundt røret, 3 lag. Får se om dette gjør susen før jeg svir av en og en halv høvding på ny slange.
Signatur
   #20
 5,111     Sørnorge     1
Det gjør nok susen en stund, men så vil teipen tørke og løsne. Tror heller jeg ville gått for en bit av en sykkelslange og noen strips - og gjør det til vane å bytte stripsene hver gang du bytter til sommer/vinterhjul.
   #21
 25,368     Akershus     0
Ad tipset om kanel som tettemiddel:

Var innom et radiatorverksted på Grønnland i Oslo for mange år siden. De laget også nye radiatorer til veteranbiler. De tipset om kanel: "Det virker og er mye greiere for oss om radiatoren likevel må loddes. Hold deg unna de luriumproduktene!"
Signatur