965
16
0
Piggfrie vinterdekk
366
0
Såg en annen tråd det var spurt om dekk. Så jeg tenkte å starte en ny tråd ang. piggfrie vinterdekk.
Jeg har idag 4,5 år gamle piggdekk, er faktisk 7mm mønster igjen og mye pigger igjen. Har en lenger bratt asfaltert bakke opp til min bolig, dette er en privat vei. Når det kommer våt slaps har jeg ikke sjans å komme opp, er som såpe. Om det blir litt kaldt, er 10 cm tørr snø osv. Kommer jeg faktisk opp med fremhjulsdrift. Det er ca 12 grader bratt, noe som er mye brattere enn noen offentlig vei kan være.
Gummien på mine piggdekk er nok noe hard etter 4,5 år og ca 30 000 km. Hva om jeg bytter til piggfrie dekk, desse har vel bedre gummi og mønster feste? Pigger hjelper uansett ikke på slaps, det er jo ikke noe is.
Jeg har idag 4,5 år gamle piggdekk, er faktisk 7mm mønster igjen og mye pigger igjen. Har en lenger bratt asfaltert bakke opp til min bolig, dette er en privat vei. Når det kommer våt slaps har jeg ikke sjans å komme opp, er som såpe. Om det blir litt kaldt, er 10 cm tørr snø osv. Kommer jeg faktisk opp med fremhjulsdrift. Det er ca 12 grader bratt, noe som er mye brattere enn noen offentlig vei kan være.
Gummien på mine piggdekk er nok noe hard etter 4,5 år og ca 30 000 km. Hva om jeg bytter til piggfrie dekk, desse har vel bedre gummi og mønster feste? Pigger hjelper uansett ikke på slaps, det er jo ikke noe is.
Vi kjører med premium piggdekk på største bilen, og piggfritt på bil nr 2.
Nye dekk er bedre uansett, men vil tro at piggdekk er bedre på slaps som har is i bunnen.
Ville vurdert 4wd bil........
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Men er det forskjell på Audi Qattro 4wd og Volvo sin 4wd?
Volvo har Haldex 4wd som flytter kraft etter behov, og er i prinsippet 2hjulsdrevet til vanlig......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
På slaps er det strengt tatt bare dekk med veldig grovt og åpent mønster som har sjans - altså dekk som har så liten trykkflate at de presser seg igjennom slapset og får kontakt med underlaget under. Slike dekk er gjerne ikke egnet til høye hastigheter og derfor lettere å finne til traktor enn personbil. Dette er også en utforming som er omvendt proporsjonal med egenskaper på is.
Dekk som har langsgående kanaler som de drenerer vann inn i funker bra helt til vannet eller slapset har fyllt kanalen. Når kanalen er full mister de så godt som alt grep. Produsentene ser ut til å foretrekke en slik konstruksjon fordi det gir god styrerespons på tørt underlag, og de vet hvilken vanndybde dekktester utføres på slik at de tilpasser kanaldybden slik at kanalens ulemper ikke blir avslørt i test.
De dekkene som vil gjøre det best på slaps (og dypt vann) er de som leder vannet helt vekk fra rullebanen. Som oftest har disse mønsterene en slags V-form. Eksempler på dette er Nokian Hakapelita R2 og Goodyear Ultragrip Ice 2.
Hvis du stadig må kjøre på is og slaps ville jeg valgt piggdekk (for isen) med V-formet mønster (for slaps). Piggfritt kan bli i overkant spennende ned bakken. Det er ikke kult å kjøre en 4wd på motorbrems ned en bakke og oppleve at turtallet plutselig synker mens hastigheten øker.
Personlig synes jeg det at dekkene ikke blir helt uhåndterlige om man plasker igjennom en dam som er litt dypere enn den som brukes i dekktester er en viktig egenskap med sommerdekk også. Derfor holder jeg meg utelukkende til V-mønster der også.
Generelt kan man si at hvis dekket ikke er merket med rotasjonsretning (inside/outside er ikke det samme) skal man være veldig skeptisk til egenskapene i vann og slaps.
Det er marginalt hvor mye dekk kan påvirke dette, og med 2wd er sannsynligvis bare god fart medisinen.....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Hvis TS har breie dekk, lønner det seg nok å gå ned til de smaleste dekkene som er lovlige vinterdekk på bilen.
I sommer har jeg good year excelence på tilhengerbilen og antispinn har koblet inn støtt og stadig på tørt sommerføre (med tilhenger). Disse dekkene drar også til siden ved hver minste ujevnhet i veibanen og vannplaner ved hver minste pytt.
Uniroyal som jeg har pleid å ha på denne bilen (men i år har på den andre bilen) har aldri medført at esp har koblet inn på sommerføre (hverken på vått eller tørt), de lar rattet bestemme hvilken vei de skal svinge, og jeg har aldri opplevd vannplaning med dem - selv om de snart har gått 50.000km.
Forskjellen er veldig merkbar når båten skal opp fra slippen. Med Uniroyal har målet vært å akselere raskest mulig for å slite minst mulig clutch. Med Good year må slippen først kostes og deretter må jeg slurre masse på clutchen for at dekkene skal beholde grepet.
Good year har gått ca 15.000km (nesten aldri med tilhenger før i sommer) og har 5-6mm mønster igjen. Uniroyal har gått snart 50.000km (mye med tilhenger) og har 7mm mønster igjen. Bilene de sitter på er identiske (bortsett fra interiørfargen). Det sier litt om forskjellen i slitestyrke også.
For vinterdekk bruker jeg piggfrie Nokian Hakapelita R2 fra 2010 og Goodyear Ultragrip Ice 2 fra 2015. Nokian er overlegne på is (selv om dekkene de sammenlignes med er 5år nyere), men dårlige på bremsing på våt asfalt og støy.
Vi har gamle Nokian Hakka 7 vinterdekk og Hakka Black Suv sommerdekk til største bilen.
Kjører lett der andre står om vinteren....
Bridgestone piggfrie vinterdekk på den andre bilen( var ikke helt fornøyd med Nokian R2 på ekstrem føre).....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det er kun å vinteren når snøen kommer jeg har litt problem, er ikke alle dager, så det er et lite problem. Men tenkte at det var på tide med nye dekk til vinteren og kanskje piggfri kan få meg opp når det er komt mye slaps etter jobb
En googling av Michelin X-ice gir bilder av piggfri dekk. Mønsteret ser ut til å være blant de bedre på slaps.
Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste dekktest som inkluderer testing på slapseføre. For mange år siden så jeg noen tester som testet forskjellige vanndybder for å se når dekkene vannplanet. Jeg tror det var test av sommerdekk, men likevel den mest relevante testen jeg kan komme på for sammenligning på slapseføre.
Jeg tenker at hvis en bratt og tidvis islagt bakke er en viktig del av kjøringen, velger man piggdekk fordi det er overlegent på is. Når spørsmålet blir hvilket piggdekk, må svaret bli den som antagelig er best på slaps - mest mulig åpent V-mønster. Når man så har funnet et slik dekk ser man på tester og ser om de andre egenskapene for dekket er akseptable. Hvis ikke får man lete videre.