1,159
29
0
Posten/bring - et håpløst stykke norge!
3,234
Vestfold
0
Nå føler jeg bare for det, nå er jeg så forbanna lei posten/bring. Det er et selskap som overhode ikke greier å levere varene sine (bokstavelig talt).
Jeg bestiller en hel del, både i inn og utland. Men hurtigheten innenlands her er til tider noe så grasalt treigt at man kan begynne å lure.
Spesielt pakker fra utlandet går tregt. Da snakker jeg ikke om det at den må innom og tollbehandles/klareres. Det gikk faktisk fort denne gangen. Den var ferdig i tollen på mandag kveld (etter å ha ankommet norge fredag ettermiddag). Grytidlig tirsdag morgen står den registrert som klar for å sendes ut til kunde (04:50). Pr tid har den ingen ny hendelser registrert eller blitt utlevert meg. Dette skal være en bedriftspakke, dør til dør med levering innen kl 16 dagen etter. Avstanden fra Oslo og til meg er ca 60km.
Å kontakte kundeservice er liten vits. Alt jeg får beskjed om er at, den bør iallefall bli innregistrert på terminalen i løpet av dagen. Dvs altså si 2 dager på å flytte den fra tollager til terminalen i samme by (det har jo ikke skjedd enda). Det er ikke snakk om å prøve å se om noen uforutsett kan ha hendt.
Posten har hatt varene mine nå i ei uke snart, og har knapt nok flytta på den. GLS i tyskland flytta den fra sør tyskland til norge på 3 dager. Regelen er at det går som regel overraskende kjapt å få noe sendt fra utlandet, gjerne innen få dager. Men de siste km innenlands her, de går så treigt at det er ikke engang gangfart!
Når skal posten/bring begynne å innse at kundene er interessert i motta varene sine?
Jeg skal også garantere, at som alltid med dør til dør, så blir denne levert inn til posten, med beskjed om at det ikke var mulig å levere denne hos mottaker da ingen var hjemme, selv om det ikke har vært sett snurten av noen post/bring bil.
Jeg bestiller en hel del, både i inn og utland. Men hurtigheten innenlands her er til tider noe så grasalt treigt at man kan begynne å lure.
Spesielt pakker fra utlandet går tregt. Da snakker jeg ikke om det at den må innom og tollbehandles/klareres. Det gikk faktisk fort denne gangen. Den var ferdig i tollen på mandag kveld (etter å ha ankommet norge fredag ettermiddag). Grytidlig tirsdag morgen står den registrert som klar for å sendes ut til kunde (04:50). Pr tid har den ingen ny hendelser registrert eller blitt utlevert meg. Dette skal være en bedriftspakke, dør til dør med levering innen kl 16 dagen etter. Avstanden fra Oslo og til meg er ca 60km.
Å kontakte kundeservice er liten vits. Alt jeg får beskjed om er at, den bør iallefall bli innregistrert på terminalen i løpet av dagen. Dvs altså si 2 dager på å flytte den fra tollager til terminalen i samme by (det har jo ikke skjedd enda). Det er ikke snakk om å prøve å se om noen uforutsett kan ha hendt.
Posten har hatt varene mine nå i ei uke snart, og har knapt nok flytta på den. GLS i tyskland flytta den fra sør tyskland til norge på 3 dager. Regelen er at det går som regel overraskende kjapt å få noe sendt fra utlandet, gjerne innen få dager. Men de siste km innenlands her, de går så treigt at det er ikke engang gangfart!
Når skal posten/bring begynne å innse at kundene er interessert i motta varene sine?
Jeg skal også garantere, at som alltid med dør til dør, så blir denne levert inn til posten, med beskjed om at det ikke var mulig å levere denne hos mottaker da ingen var hjemme, selv om det ikke har vært sett snurten av noen post/bring bil.
med bring så har jeg opplevd at det har tatt lenger tid og få videresendt pakke fra posterminalen som ligger 1,5mil unna meg
Det må da inn igjen til Oslo og omfordeles tydligvis, håper å få det i morgen :(
Det verste er at hadde de ikke returnert det så kunne jeg hentet det på dette postkontoret og fått varene i dag, da det ikke var så veldig langt unna meg.
Og posten var de vi skulle beskytte ved å ikke stemme på postdirektivet, jojo men......
Kun en eneste gang i mitt liv har jeg fått igjen fraktkostnadene fra posten og bring, og det var da jeg sendte noe selv.
Når man bestiller og betaler frakt, så er det jo i teorien ikke du som er postens kunde, men butikken, og da blir alt mer komplisert for å få noe igjen. Butikker har selvsagt sjelden tid til å reklamere på slikt.
Tollpost har for min del stort sett vært bedre enn posten.
Men selv det posten har monopol på enda, brevsendinger, har dem null kontroll. Vanlig A - post er i mine øyne helt latterlig treg. Der skal det normalt være framme døgnet etterpå, maks 2 dager. Men normalen av de få brevene jeg mottar og vet nøyaktig når er sendt, er ca 3 dager. Noen ganger lengre og. Her er det heldigvis e-løsninger som kan erstatte det meste.
Posten er generelt ganske kjappe her, men noen forsendelser innad i Norge er hårreisende treige.
For det første er dette en business euro parcel opprinnelig. Denne er i Norge da overført til bedrift dør til dør. Dette skulle ikke stemme siden den var over 35 kg får jeg vite av kundeservice.
Det andre er at denne ikke sendes ut, før jeg har mottatt en faktura med mva og tollbehandlingsgebyr. Denne sendes ut pr post. De bruker ikke en gang sitt eget digipost system (de har fått fødselsnr under fortolling) så dette burde de kunne benytte selv. Men i stedet for å gi et hint om det på sporingsiden (de klarer det når den skal fortolling og det kreves org.nr eller fødselsnr), stopper alt opp, og jeg må nå sitte å vente på et a-post brev fra posten, jeg er sikker på dukker opp først til neste uke en gang.
Dette er informasjon jeg først får av posten etter å ha ringt kundeservice 2 ganger. Først i går og så i dag. I går var alt at jeg burde kunne se en status oppdatering i løpet av dagen.
Fleksibelt, raskt og moderne, det er alt annet en posten. ::)
Blir spennde å se, hvor lang tid det tar før noe skjer nå. At ting ikke skjer, står ikke på meg iallefall. Ved fortolling oversendte jeg nødvendig info så fort den var ankommet (og fortollingen gikk greit unna), da jeg kjenner denne rutinen. Derimot så har jeg enten fått faktura i etterkant, eller blitt avkrevd dette i oppkrav for mva utlegg og tollbehandlingsgebyr før.
Fakturadato er 04 mars. Det vil si at posten skulle ha levert meg den i går, om de greide å få den unna innen de normale tidsfristene....
Når det gjelder Bring må jeg si meg enig med trådstarter. Treigt og dårlig.
Ytterdøren min ble ødelagt under transport.
En annen gang sto plutselig Bring utenfor hjemme hos meg med fullastet bil med vinduer til hele huset. Avtalen var at de skulle ringe på forhånd. Løsningen ble svigerfar, som blant annet måtte hjelpe til med et 200kg tungt, stort vindu. Hvordan hadde egentlig tenkt at sjåfør med jekketralle skulle få dette av bilen alene?
Og for ikke å snakke om de gangene varer har blitt levert direkte til postkontor med beskjed om at ingen var hjemme. Ingen har ringt, ingen har vært på døren...
Siving
Leilighet (2009-2011)
Husprosjekt (2011-2020)
Hytteprosjekt (2016- )
Husprosjekt (2021- )
Når jeg bestiller fra nettbutikker i Norge velger jeg andre fraktselskaper der dette er mulig.
UPS bruker også Posten hvis du bor litt forkjært til ,da kan du bare glemme "Ekspress" levering.
Og status er: hentet hos avsender i tyskland! Så etter sporingssiden er den etter ei uke i postens hender tilbake hos avsender :P
Det er en evig smørje av surr og tull
Edit: Prøvd å få noe konkret om hva som skjer videre. Men ingen vet noe som helst. De skal sjekke opp og jeg blir satt på hold for deretter å havne ut i hovedmenyen!?! Satt over fra den ene til den andre osv.
Posten, dere er, og blir amatørbedrift med statstilskudd. Takk for en fantastisk seriøs og profesjonell håndtering ::)
Men bruker Fedex virkelig Posten når Fedex finnes i Norge?
Bring/posten tar oppdrag for TNT hist og her. Jeg hadde betsilt TNT til å hente en pakke, men pga prisspørsmål avbestilte jeg. Dette førte til at pakken ble hentet dagen før jeg egentlig avtalte. Er ikke det effektivt? (De klaget som f#¤% for at papirene ikke var utfylt noen dager senere.)
Under 2 døgn fra innlevering i Oslo til levert ute på landsbygda på vestlandet synes eg er greit.
Når ting kjem fra utlandet stoppar det litt meir opp, men alt i alt er iallefall eg fornøgd.
Her har jeg fulgt opp alt, og gjort alt mitt så å si på sekundet. Men det har fortsatt ikke skjedd mye etter fortollingen fra postens side. Jeg ble lovet at jeg i verstefall kunne hente den på nærmeste terminal i dag når jeg kontakten dem i går. Så har ikke skjedd. Den ligger fortsatt godt på plassen sin i Oslo. Ingen som lover å ringe tilbake gjør det.
Når den opprinnelige transportøren som har avtale med posten videre innenlands her klarte en avstand på 160 mil på 3 dager, er det snodig at posten Norge i løpet av 4 dager ikke har klart å flytte på den overhode.
Mangler fortsatt den opprinnelige fakturaen i posten........
Jeg både sender og mottar mye rart, og syns egentlig posten fungerer greit. Selvsagt hender det at ting ikke er helt bra, men det er ikke så ofte. Når jeg får noe fra utlandet, syns jeg ikke andre transportører er noe bedre heller. Snarere tvert i mot.
Joda, det greier de normalt helt fint.
Oppkrav? I såfall blir det ikke utlevert, men må hentes på postkontoret. Da kommer dessverre denne med "ingen tilstede" som eneste mulighet, selv om pakka ikke har vært ute i bilen en gang.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Om det er pga grunn av verdien denne gangen, at de skulle ha det slik eller ei aner jeg ikke. Uansett, så gikk fortollingen greit. De kunne bare gitt meg den fakturaen mye raskere, og ikke etter at jeg har kontaktet kundeservice 3 ganger. Da hadde vi kuttet ned 3 dager på det.
Men det har jo ikke skjedd mye etter at den ble betalt, og kvittering oversendt.
Dette er vel av de situasjonene der det skjer en feil, så bare baller det på seg med feil. Ting som kommer galt ut et sted i rutinene blir bare mer og mer kaos, da ingen vet helt hva som skjer når ting er gjort galt og gjør ting bare værre.
Tollkreditt heter det, men da må man være registrert i enhetsregisteret og være registrert i foretaksregisteret
Hvis du ikke har noen annen grunn til å registrere deg i foretaksregisteret, så kan du like gjerne la være. Det koster like over 5k hvis jeg husker riktig.
Kan du ikke lese det jeg skrev, som du siterte om og om igjen?
Det sendes til meg som privatperson. Aner ikke hvorfor det ikke er gebyr. Jeg betaler kun mva-beløpet.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Man kan slippe tollbehandlingsgebyr på å registrere seg på tollvesenets tvinn sider som privatperson. Da kan man fortolle varer mellom 200-1000kr selv. Det som er interessant er at de fleste transportører da tar det samme gebyret, men da for å lagre pakken din mens dette skjer. Så med andre ord, null å spare.
Andre dokumenter fra posten har jeg ikke sett noe til i postkassa enda. De anser jeg som tapt når vanlig brevpost ikke er kommet fram på over ei uke.