4,819    94    1  

Pris på oljeskift?

 1,307     Hardanger     0
Er på jobb på supplybåt om dagen og prater masse drit.

Kom inn på oljeskift på bil, en kollega her som betalte 4000 kroner for å bytte olje på en firesylindret BMW. Kan dette virkelig stemme?

Hva koster oljeskift sånn på det jevne?
Signatur

   #2
 5,741     0
Kr. 4300 kosta det iallefall for 2 år sidan for mellomservice: oljeskift+kontroll av diverse ting.
Dette var ein Citroen 1.6 diesel.
Eg skifter mao. sjølv, olja(heilsyntetisk) kr. 60,- liter  + kr. 120 for filter = ca. kr. 400,-
Bra timepris for dette arbeidet.

   #3
 3,234     Vestfold     0
Det er stadige tilbud der de skifter olje for ei krone eller gratis mot at du kjøper olje og filter. Da bør det sjelden komme over 1000kr.

4000kr da må det være en normal service der de tar med luftfilter, pollenfilter osv. Ellers er det en ganske dyr bil vi snakker om her som krever noe spesielt.
   #4
 5,741     0
Luftfilter er pr. 30000 km, men ser ut som pollenfilter er kvart år, så det må vel inkluderes, men det er og det einaste, alle andre skifter skjer på hovedservice (pr. 30000 km, mellomservice er pr. 15000 km).
Dyr bil? Citroen Berlingo vare 1.6 Hdi? Eg trur me heller seier dyr service, tom. det vesle lokale verkstedet (uten merketilknyting) borti gata skulle ha samme pris.
   #7
 6,009     Finnmark     0
Fikk pris på CADDY oljeskift/filter merkeverksted: 2450kr
......pris på IKKE merkeverksted: 1600kr

Skiftnøkkellampe begynte å lyse(det var lagt inn service intervall for tett, så bilen "måtte" på verksted!!)....lampen ble slokt med enkle grep(søk internett)
Signatur

   #8
 5,741     0

lampen ble slokt med enkle grep(søk internett)

På min bil stod det faktisk i håndboka, ikkje verst for ein bilprodsernt som før skulle ha alle biler på merkeverksted uansett pga. mykje spesialverktøy.
Motto: "Kjøper du fransk så har du bil for resten av livet for du blir aldri kvitt den igjen. "
   #9
 3,109     Norge     0
Det skal faktisk være ei Lov (EU) på at det skal være mulig å slukke serviceindikatoren uten bruk avspesialverktøy. trådde i kraft for ca 10 år sidan.
   #10
 5,741     0
Det måtte vel ei lov til for at Citroen (og andre) skulle gjera dette ja. Litt bra er da kome ut av EU..
   #11
 1,144     Trøndelag     0
Olje- og filterskift på Honda CR-V diesel på merkeverksted: 2315,-

(Anbefalt to skift i året, det ene inngår i årlig service som varierer mellom 5800,- og 7600,-)
   #12
 21,481     Enebolig     0
Vannvittige priser dere betaler. Oljeskift koster da sjelden over en tusenlapp som Logiman skriver. Dere må jo være bundet til merkeverksteder. Lurer på hva dere betaler for service  Smile
   #13
 5,741     0
Eg betalte ikkje 4300,-, eg gjorde det sjølv, og med det rauk vel mykje av garantien tipper eg.
Men nå har garantien gått ut uansett.
   #14
 6,009     Finnmark     0

Det skal faktisk være ei Lov (EU) på at det skal være mulig å slukke serviceindikatoren uten bruk avspesialverktøy. trådde i kraft for ca 10 år sidan.


VW sitt triks nå er at de kan sette indikatoren å lyse når de selv vil....feks etter km eller dato.....

Vi vurderte Suberb, men vil ikke ha noe med VW å gjøre........så det blir nok "japse" igjen.....
Signatur
   #15
 3,109     Norge     0


Det skal faktisk være ei Lov (EU) på at det skal være mulig å slukke serviceindikatoren uten bruk avspesialverktøy. trådde i kraft for ca 10 år sidan.


VW sitt triks nå er at de kan sette indikatoren å lyse når de selv vil....feks etter km eller dato.....

Vi vurderte Suberb, men vil ikke ha noe med VW å gjøre........så det blir nok "japse" igjen.....


Dette har dei hatt i 15 år, men du kan likevel slette den "manuelt"
   #16
 22,342     Akershus     0

Fikk pris på CADDY oljeskift/filter merkeverksted: 2450kr
......pris på IKKE merkeverksted: 1600kr
Kjøper du filter hos vw koster det under 100 kr, og er du snill kjøper du ny plugg 30 spenn. "TDI-pumpedyse"-oljen koster litt. Tror jeg ga 600 spenn for alt. Skiftet oljen på kort tid. 15 min?. Meget bra timepris.
   #17
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Olje, filterskift og alle andre væsker skifer jeg selv.

Til mine hondaer kjøper jeg stort sett delene fra england, da de er 1/3 av norske i pris.

"Service" på bil er for meg latterlig dyrt, selv om jeg har en ganske god inntekt. Er en slaks meditasjon å pusle litt med bilen for meg. Får ingeniører i norge til 800kr/time + mva, så hvorfor skal en mekkis ligge på 1200 + mva..  ;D

Ca pris, Hondaer:

Pollenfilter: 270kr
Oljefilter: 130kr
Luftfilter: 280kr

Dette er orginale Honda deler, akkurat samme du får i Norge.

Olje, bruker helsyntetisk fra Mobil med anbefalt viskositet. Styrer unna oljer med voldsomme spenn i gradene, da stoffene som får dette til å fungere ikke er bra å bruke i lengden.
  (trådstarter)
   #18
 1,307     Hardanger     0

Styrer unna oljer med voldsomme spenn i gradene, da stoffene som får dette til å fungere ikke er bra å bruke i lengden.


Er 5W40 voldsomt spenn?

Bytter olje selv her og, kjøper Fuchs fullsyntetisk til ca 900 og et filter til 150. Kan liksom ikke fatte at det skal bli 4000 for en relativt liten kosejobb..
Signatur
   #19
 3,234     Vestfold     0
De aller fleste klarer å skifte olje og oljefilter selv. Det tar ikke lange tiden.

Om prisene som er oppgitt her fra visse er reele, er bilbransjen værre enn jeg hadde forestilt meg.
  (trådstarter)
   #20
 1,307     Hardanger     0
Er vel dette stempelet i serviceheftet som gjør at mange setter det til verksted..

De har vel sine "melkekuer" de og.
Signatur
   #21
 6,009     Finnmark     0
Privatbilene tar vi til murmansk på service, oljeskift der koster ca 4500 Rub...
Det er ca 860 Nok med olje(mobil1/Castrol helsynt) og filter.

NB! I Norge kan man kjøpe Mobil1 helsynt på Europris til 99 kr literen.....
Signatur
  (trådstarter)
   #23
 1,307     Hardanger     0
Er langt inn i intervallet til neste oljeskift innen du kommer tilbake igjen..
Signatur
   #24
 6,009     Finnmark     0
OK!  forstår poenget ;D ;D ;D ;D

Det som er spesielt er at noen russere fra Murmansk kommer til Norge for å ta service på bilen bare fordi det er DYRT!!!!!
De kjører feks Cadillac Ecscalade, Lexus RX, Infiniti FX35/45, Subaru B9 Tribeca og selvsagt Porsche Cayenne


Signatur
  (trådstarter)
   #25
 1,307     Hardanger     0

OK!  forstår poenget ;D ;D ;D ;D

Det som er spesielt er at noen russere fra Murmansk kommer til Norge for å ta service på bilen bare fordi det er DYRT!!!!!
De kjører feks Cadillac Ecscalade, Lexus RX, Infiniti FX35/45, Subaru B9 Tribeca og selvsagt Porsche Cayenne




Som en sånn statusgreie? Hah, jeg har det dyreste oljeskiftet i nabolaget?  ;D
Signatur
   #26
 6,009     Finnmark     0


OK!  forstår poenget ;D ;D ;D ;D

Det som er spesielt er at noen russere fra Murmansk kommer til Norge for å ta service på bilen bare fordi det er DYRT!!!!!
De kjører feks Cadillac Ecscalade, Lexus RX, Infiniti FX35/45, Subaru B9 Tribeca og selvsagt Porsche Cayenne




Som en sånn statusgreie? Hah, jeg har det dyreste oljeskiftet i nabolaget?  ;D


JA Akkurat det ;D ;D ;D ;D  Dyrt er best ,og  vi har mye penger....
Signatur
  (trådstarter)
   #27
 1,307     Hardanger     0
Endelig har Norge funnet en nisje... Vi har de dyreste varene og de dyreste tjenestene Smile
Signatur
   #28
 6,009     Finnmark     0
Ja, det er typisk norsk å være best... ;D ;D ;D ;D ;D

......men nå får vi snart ikke kjøpt indrefilet mer i Norge, det har smørkrisa ødelagt!
Signatur
   #29
 10,486     Akershus     0

Motto: "Kjøper du [s]fransk[/s] saab så har du bil for resten av livet for du blir aldri kvitt den igjen. "


Sånn.. rettet sitatet ditt.


4000 må være mer enn oljeskift, da er det garantert service inne i bildet.

Min bil skal ha 8 liter hver 10.000km, og den er kresen. Vil kun ha mobil1. Betaler normalt rundt 100,- pr. liter, samt et filter. Suger opp oljen med oljesuger. Da er det fort gjort, og koster en snau tusenlapp pr. skift. En bil som har passert 500kkm med god margin får ikke se innsiden av et verksted så ofte.
Signatur
   #30
 948     0
På den gamle golfen jeg hadde før, måtte ha påfyll hver 14 dag, billigst ble å etterfylle spillolje;) gikk fint det i et par år før jeg skrothandleren den;)
   #31
 672     Bergen     0
Koster 1 kr for oljeskift på NAF for medlemmer i februar og mars, 399 for ikke medlemmer. Olje og filter må kjøpes der.
   #32
 5,741     0
Gratis? Olje til dobbel pris trur eg me seier, men bedre enn merkeverksted iallefall....
   #33
 5,741     0

Sånn.. rettet sitatet ditt.

4000 må være mer enn oljeskift, da er det garantert service inne i bildet.


Det er vel dei som er verre ute enn Citroen eigere ja...
kr. 4300 var mellomservice ja, men kun olje, oljefilter & kupefilter vert skifta, resten er "kontroller"...
   #34
 948     0
hehe naf ja, jeg tok eu kontrollen der med en bil toyota.

når jeg gikk og de skulle ta eukontollen spurte de om jeg skulle ha oljeskift å. tenkte det kunne ikke være så dyrt. (er naf medlem)

når jeg kom tilbake ble jeg servert ei saftig regning på oljen. 3 ganger dyrere enn biltema oljen. fikk nesten hakeslepp, men sa ingen ting bare betalte.

han sa det skulle være en veldig bra olje, som ikke trengte å skiftes på 20-30000 km. lite vits i det når oljen forsvinner etter 5000 km;) og trenger påfyll....
   #36
 10,486     Akershus     0
Motoren skal ikke være full av slam, da er det noe gærent et sted.

Bilen min er laget for bruk med oljesuger. Tror faktisk det er foreskrevet metode.
Signatur
   #37
 22,342     Akershus     0
Hvor mye olje bruker en bil normalt sett? De siste bilene jeg har hatt har knapt brukt olje. Kanskje en liter pr 10 000 km max.
   #38
 5,741     0
Ikkje ofte ein ser blårøyk no nei, fyller eg oppå til maksmerket må ingen av bilene våre etterfylles før oljeskift (15/20' km). Ca. 1 liter mellom min og maks merke. På Toyotaen (bensin) har olja bortimot like fin farge etter 20' km som da den vart fyllt på (gått ca. 70000 km).
   #39
 10,486     Akershus     0
Min bruker rundt 1 liter pr. 10.000 km, og det har den gjort de ca. 25 oljeskiftene jeg har hatt den. Den skal ha ny olje hver 10.000 km. Når det nærmer seg minimum, begynner en lampe å lyse, og det er vanligvis +/- 50 mil unna intervallet for oljeskift :-)
Olja mi er helt svart med en gang bilen startes etter oljeskift, men sånn er det normalt på diesler. På bensinbiler bør den vel helst se ut omtrent som ny helt til den byttes?


De fleste bilfabrikantene spesifiserer lavere forbruk enn 1 liter pr. 1000 km (!!!) som normalt, antakelig for å slippe noe garantiutgifter.

30.000km på oljeskift høres helt sprøtt ut IMHO. Jeg så bilder av en passatmotor som var åpnet etter sånne intervall, og der så det ikke mye pent ut.
Signatur
   #40
 22,342     Akershus     0
Hvaslags Passat var det?
Hadde en fra midt på 90 tallet som kunne gå 30-40' før oljeskift.(3-4 oljeskift på 120 000km) Orket ikke vedlikehold da bilen begynte å bli litt "harvet" og hadde gått langt. Sikkert ikke etter boken, men det var ikke det som knakk bilen.
  (trådstarter)
   #41
 1,307     Hardanger     0

Hvor mye olje bruker en bil normalt sett? De siste bilene jeg har hatt har knapt brukt olje. Kanskje en liter pr 10 000 km max.


Min 2005 modell bruker hm kanskje en liter på 1000 kilometer.. Ikke helt som det skal være tror jeg. Ble litt bedre etter at jeg byttet fra ukjent (antagelig Castrol 0W30) til annet merke (Fuchs 5W40).

Bytter vår og høst, teller ikke kilometre så nøye da det blir langt under 10000 uansett.
Signatur
   #42
 5,741     0

Olja mi er helt svart med en gang bilen startes etter oljeskift, men sånn er det normalt på diesler.

Olja vert svart igjen fordi den tar opp drit som var det fra før og du ikkje fekk ut når du skifta.
Som ein test kan du skifte olje igjen etter nokre km, og og da kan den halde seg rein mykje lengre.
Det er ein del som gjer det da dei meiner motoren heldt seg lengre.
   #43
 5,741     0

Hadde en fra midt på 90 tallet som kunne gå 30-40' før oljeskift.(3-4 oljeskift på 120 000km)

Passat TDI med Longlife service har max. 30000 mellom hver service/oljeskift og dei har sotføler i bunnpanna, så småkjøring, ofte skift, langkjøring, opptil 30000 km.
   #44
 10,486     Akershus     0

Olja vert svart igjen fordi den tar opp drit som var det fra før og du ikkje fekk ut når du skifta.
Som ein test kan du skifte olje igjen etter nokre km, og og da kan den halde seg rein mykje lengre.
Det er ein del som gjer det da dei meiner motoren heldt seg lengre.


Jeg byttet to ganger rett etter hverandre en gang, og da var den antydning til gjennomsiktig en liten stund. Det er ganske mye olje jeg ikke får ut. Bare i oljekjøleren er det vel minst 2 liter mener jeg, og sikkert en del mer rundt om kring.


Bilen -kan- sikkert gå 30-40.000 på et skift. Den stopper sikkert ikke, så lenge det er olje der. Man kan sikkert kjøre på den billigste mineraldriten man finner også, men har man ambisjoner om at ting skal holde litt, er god olje og korte intervaller aldri feil.
Signatur
   #45
 22,342     Akershus     0


Hadde en fra midt på 90 tallet som kunne gå 30-40' før oljeskift.(3-4 oljeskift på 120 000km)

Passat TDI med Longlife service har max. 30000 mellom hver service/oljeskift og dei har sotføler i bunnpanna, så småkjøring, ofte skift, langkjøring, opptil 30000 km.

Jeg hadde bensin.

VW har gjort det vanskelig for seg med TDImotorene. Det er minst tre typer olje å velge mellom.
   #47
 4,148     Oslo Vest     0
Enig i Castrol ja, bruker Edge 0w-40 og 10W-60 på løpsbiler, og vegetabilsk R40 på BDA Esorten
Signatur
  (trådstarter)
   #48
 1,307     Hardanger     0
Hvorfor går Castrol for å være så bra?
Signatur
   #49
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg har iallfall kjørt på Castrol alltid, og har vært fornøyd. Mange i bilsportmiljøet bruker Castrol, og så lenge det fungerer på racerbiler er det mye som tyder på at det også fungerer på biler til normalt bruk.

Generelt så er vel kvalitetsoljer bra, men de skal jo skiftes innimellom og det er vel det viktigste at man gjør.
Signatur
   #50
 5,741     0
Hyppige oljeskift er langt viktigare enn god olje iallefall på dieselmotorer.
Så lenge olja holder spec smører den godt nok.
Det er forurensinga i olja som gjer at den bør skiftast i og som slit ut motoren, ikkje at olja i seg sjølv blir øydelagt eller dårlig.
Ei billig mineralolje holder specen etter tilsvarende 500 000km så lenge ein får forurensinga ut ifra olja, eg har ein kamerat som driv med den slags (service på dieselmotorer) og dei testar motoroljer innimellom når dei får motorproblemer.
   #51
 1,144     Trøndelag     0

Hvor mye olje bruker en bil normalt sett? De siste bilene jeg har hatt har knapt brukt olje. Kanskje en liter pr 10 000 km max.


Min brukte 3 l de første 16 kkm. Nå er den kjørt drøyt 50 kkm, og forbruket de siste 16 kkm har vært omtrent 2 l.
   #54
 1,185     0
Fraråder forøvrig bruk av Castrol MagnaTec på biler som fra før har fått ren mineralolje og har hatt lange intervaller mellom oljeskift. Den olja renser så godt at koks og annen dritt løsner og legger seg i små kanaler og lager bare bråk. Kjør isåfall en runde med spesial-renseolje først.
   #55
 10,486     Akershus     0

så lenge det fungerer på racerbiler er det mye som tyder på at det også fungerer på biler til normalt bruk.


Det trenger ikke være noen som helst sammenheng mellom hva som fungerer i racing og hva som fungerer til normal bruk. F.eks. er gjerne racingoljer laget for å tåle veldig høye temperaturer, samtidig som de har et lavt spenn. Høyt spenn i hvilke temperaturer olja tåler betyr mer additiver, som igjen kan bety dårligere egenskaper på andre områder.
For normal bruk er det gjerne kaldstartegenskapene som har mest å si, for racing er det gjerne evnen til å tåle høy temperatur.

Når det er sagt, så syns jeg oljediskusjonene er litt oppskrytt. Det viktigste er nok, som du sier, å bytte regelmessig, og bruke en ålreit olje. Om man bruker det beste, neste beste eller 10. beste har nok mindre å si. Min hadde sikkert hatt det like fint med biltema helsynt som mobil1 sin, men det har blitt en vane å holde den med mobil1, og da slipper jeg lure. Det er en bra olje, og koster ikke så mye om man kjøper på riktig sted.
Signatur
   #57
 10,486     Akershus     0
Jeg har kjøpt hos obs når de har hatt tilbud. Evt. europris, eller www.stjerneservice.no
Signatur
   #58
 21,481     Enebolig     0
Slenger inn et nytt spørsmål her.

Er NAF sitt oljeskift (som medlem) billigere enn "alle" andre verksteder?

De tar 1kr pluss filter og prisen på den Mobil1 oljen man skal ha.

http://www.naf.no/Alle-saker/Produkter-og-tjenester/NAF-tester/Priser-NAF-tester-og-EU-kontroll/



Jeg vet ikke nøyaktig hva mitt verksted tar, men full service er i mine øyne knallbillig, tror det ligger på 3500 kr.
   #59
 587     VEAVÅGEN     0
Fikk nyling tilbake min Iveco Daily 2011 mod fra førstegangsservice.
Dette var hos merkeverksted og endte på 8127,- inkl mva.

Mobil1 5W30: 5 liter - 600kr
Oljefilter: 246,-
Luftfilter: 448,-
Kupefilter 185,-
Drivstofffilter 1213,- (!)
Power Sync 75/140: 735,-
Spylervæske: 78
Diverse materiell: 70,-
Arb timer: 2925,- (4,5 time)

Syntes dette var stiv pris, men nå har mekanikeren min smurt bremser, byttet alle filtre og bytta olja
på bakaklingen.. noe jeg fort hadde brukt en arbeidsdag på.. og da er ikke prisen så forferdelig allikevel.
   #60
 21,481     Enebolig     0

Slenger inn et nytt spørsmål her.

Er NAF sitt oljeskift (som medlem) billigere enn "alle" andre verksteder?

De tar 1kr pluss filter og prisen på den Mobil1 oljen man skal ha.

http://www.naf.no/Alle-saker/Produkter-og-tjenester/NAF-tester/Priser-NAF-tester-og-EU-kontroll/



Jeg vet ikke nøyaktig hva mitt verksted tar, men full service er i mine øyne knallbillig, tror det ligger på 3500 kr.


Noe flere tanker om dette? Er NAF sitt oljeskift billig eller er det så fort gjort at billige verksteder koster omtrent det samme?

Og bør ikke bilen ha samme oljen (produsent) hver gang?
   #61
 8,022     Bærum     0
Hvis du har en gammel sliter som drikker olje sammen med bensin er det et poeng å etterfylle samme oljen som er oppi der fra før - men primært er det et poeng at viskositeten da er den samme.

Ved et oljeskift hvor alt tappes ut er det så vidt meg bekjent uproblematisk å bytte produsent og viskositet. Jeg har i alle fall gjort det mang en gang.

Ellers ser det ut til der NAF tjener penger på 1kr'ers oljeskiftet sitt er i oljen der de har friske priser...
   #62
 21,481     Enebolig     0
Jeg har hørt mekanikere si det motsatte, spesielt at bilen kan begynne å bruke endel olje når man bytter produsent. Men mulig dette er snakk om religion og ikke vitenskap som Torango sier  :D

Prisene er stive ja? Med andre ord mener du at et rimelig verksted ikke koster noe vesentlig mer?


Hvor langt kan man kjøre på et oljeskift? Jeg vet det snakkes om 15000 km eller en gang i året, men er dette en absolutt regel?
   #63
 8,022     Bærum     0
Det er mulig at disse mekanikerne har rett, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Det er bare to måter en bil kan bruke olje på; enten renner det ut under bilen, eller havner det i forbrenningskammeret sammen med bensin. I begge tilfeller er det trolig pakning som har skylda. Og at å skifte oljeprodusent skal kunne føre til at en pakning plutselig blir utett.....Tja....Skeptisk.

Vet ikke hva et såkalt rimelig verksted tar for jobben. Men jeg benytter helsyntetisk mobil1 olje på min automobil, og har til nå aldri betalt mer enn 100kr pr liter.
Ser at NAF tar 170r pr liter for sin rimeligste variant av helsynt.

Så om et "billig-verksted" tar 300kr for et oljeskift og du stiller med oljen selv kommer de ikke noe dårligere ut i alle fall.
   #64
 1,144     Trøndelag     0

Hvor langt kan man kjøre på et oljeskift? Jeg vet det snakkes om 15000 km eller en gang i året, men er dette en absolutt regel?


Dette oppgis av produsenten. På min forrige bil var det elektronisk varsling, med intervaller inntil 30 kkm/ 2 år. Min nåværende skal ha oljeskift hver 10 kkm/ 6 mnd Sad
   #65
 8,022     Bærum     0
Mange VW biler (og sikkert andre) har nå fått sensorer som overvåker oljens kvalitet kontinuerlig.
Aner ikke hvordan det fungerer - de må vel måle forurensningen i oljen på noe vis? I alle fall er det slik i long-life serviceprogrammet at bilen selv sier fra når oljen må skiftes, men den må uansett skiftes hvis det er gått mer enn to år siden siste skift.

Personlig bytter jeg hver 10k, men mest for å være på den sikre siden i forhold til oil-sludge.
   #66
 460     Måløy     0
Har en diesel Avensis. Skal ha ny olje hver 15000 km/1år.
Betalte ved siste service 1338,75 kr + moms for helsyntetisk 5w30 olje. (6,3 liter)
Servicen ble foretatt av merkeverksted.
Råtten pris !
   #67
 5,741     0

Mange VW biler (og sikkert andre) har nå fått sensorer som overvåker oljens kvalitet kontinuerlig.
Aner ikke hvordan det fungerer - de må vel måle forurensningen i oljen på noe vis?

Før brukte VW iallefall sotføler i bunnpanna, men kva dei brukar no veit eg ikkje, eg har inngått einsidig boikott av Møller.
   #68
 1,144     Trøndelag     0

Har en diesel Avensis. Skal ha ny olje hver 15000 km/1år.
Betalte ved siste service 1338,75 kr + moms for helsyntetisk 5w30 olje. (6,3 liter)
Servicen ble foretatt av merkeverksted.
Råtten pris !


I forhold til diesel Honda er dette billig.
   #69
 10,486     Akershus     0
BMW har hatt serviceindikator i hvor mange år? 30? De tidlige utgavene telte bare antall liter bensin brukt, og telte ned.
Signatur
   #70
 8,022     Bærum     0


Mange VW biler (og sikkert andre) har nå fått sensorer som overvåker oljens kvalitet kontinuerlig.
Aner ikke hvordan det fungerer - de må vel måle forurensningen i oljen på noe vis?

Før brukte VW iallefall sotføler i bunnpanna, men kva dei brukar no veit eg ikkje, eg har inngått einsidig boikott av Møller.


Støttes. Hadde ganske lyst på Passat med diesel og DSG da DSG kom for noen år siden. Men med det forhandlerapparatet VW har i Norge, altså Møller, var det heeeelt uaktuelt. Synd, for mange av VW bilene er helt ålreite.

En kamerat med en to år gammel gammel Audi hvor ECU'en allerede hadde gått fløyten, fikk høre av en stor Møller forhandler i Oslo at "nei, det måtte han bare regne med, Audi var jo en bil for de spesielt interesserte". Videre ble det insinuert at dersom han reklamerte på dette hos dem burde han aldri finne på å sette sine ben i den Møller-sjappa igjen...
   #71
 1,144     Trøndelag     0

Støttes. Hadde ganske lyst på Passat med diesel og DSG da DSG kom for noen år siden. Men med det forhandlerapparatet VW har i Norge, altså Møller, var det heeeelt uaktuelt. Synd, for mange av VW bilene er helt ålreite.


Har motsatt erfaring. I forhold til mitt nåværende merkeverksted var Møller svært behjelpelige og prisene lave.
   #72
 8,022     Bærum     0
Bra at noen har positive erfaringer med Møller. Desverre hjelper ikke en og annen positiv enkeltopplevelse når de år etter år ligger på bunn i Autoindex over opplevd service. Over tid vil man statistisk sett bli skuffet, såra og vonbråten.
   #73
 2,265     0
Mens vi er inne på bilmerker og verkstederfaringer:
Toppakningen røk på en 2007 Avensis 2l D4D, som hadde gått 155 000 km.
Toppen kunne ikke slipes, måtte byttes, men da var det billigere med byttemotor fra Toyota.
Dette ble gjort på et annet verksted enn der bilen ble kjøpt.

Kostnad: 0,-

Bilen til kona, men tipper hu var passe nervøs i sekundene mellom "ny motor" og "dekkes uten kostnad".

Det står i kontrast til 2 år gammel Audi der du må påregne ny ECU selv :)
Jeg er ganske sikker på det er en klar garantireparasjon, med mindre bilen har gått langt, men det sier sitt, om at det viktigste er er forhandleren, ikke hvilken bil du velger.

Selv stoler jeg bare på meg selv, så da kjøper/selger og reparer jeg alt seg, hvis noen driter seg ut, er den skyldige aldri langt unna Smile
   #74
 3,042     Akershus     0

Støttes. Hadde ganske lyst på Passat med diesel og DSG da DSG kom for noen år siden. Men med det forhandlerapparatet VW har i Norge, altså Møller, var det heeeelt uaktuelt. Synd, for mange av VW bilene er helt ålreite.
Kjøp brukt, bruk andre verksteder enn Møller == problem løst? Litt kjipt hvis du skal kjøpe nytt da.
   #76
 5,741     0
Toyota skifta motor kostnadsfritt i kona sin bil (Corolla 1.4 2004) sjølv om bilen var over 5 år.
Men me fekk ikkje svar på kvifor dei skifta, me hadde gitt beskjed om ein ulyd når bilen skulle på service så det er mulig at dei skifta alle motorar med den ulyden. God service iallefall.
   #77
 460     Måløy     0

Har en diesel Avensis. Skal ha ny olje hver 15000 km/1år.
Betalte ved siste service 1338,75 kr + moms for helsyntetisk 5w30 olje. (6,3 liter)
Servicen ble foretatt av merkeverksted.
Råtten pris !


Vil bare tilføye att denne prisen er kun for olje, arbeidspenger kommer i tillegg.
Totalt sett er jeg svært fornøyd med forhandler/verksted . (Toyota)
   #78
 1,144     Trøndelag     0

Bra at noen har positive erfaringer med Møller. Desverre hjelper ikke en og annen positiv enkeltopplevelse når de år etter år ligger på bunn i Autoindex over opplevd service. Over tid vil man statistisk sett bli skuffet, såra og vonbråten.


Det er jo også sånn at Møller ikke er Møller, det kan nok være store variasjoner fra sted til sted. Jeg hører flere og flere som er positive her i byen, men så er det en gang sånn at "evig eies kun et dårlig rykte". Må for egen del innrømme at jeg er mer positiv til Møller når jeg nå har sett hvordan et annet verksted opptrer, enn jeg var da jeg var kunde der og trodde at de var dårlige...
   #79
 1,144     Trøndelag     0

Vil bare tilføye att denne prisen er kun for olje, arbeidspenger kommer i tillegg.


Regnet med det. Prisen på oljen er omtrent som hos Honda og de tar 2315,- med filter og arbeidspenger. Men jeg må bytte dobbelt så ofte - ergo blir det billigere hos Toyota...
   #80
 460     Måløy     0


Vil bare tilføye att denne prisen er kun for olje, arbeidspenger kommer i tillegg.


Regnet med det. Prisen på oljen er omtrent som hos Honda og de tar 2315,- med filter og arbeidspenger. Men jeg må bytte dobbelt så ofte - ergo blir det billigere hos Toyota...


Det var litt overaskende att Honda har slike intervaller på oljeskift.
Naboens diesel Mondeo kan kjøres 30 000 km mellom oljeskiftene ifølge naboen selv. Sikkert tidsbegrenset også, men likevel.
Voldsom forskjell fra merke til merke med andre ord.
   #82
 1,144     Trøndelag     0

Det var litt overaskende att Honda har slike intervaller på oljeskift.
Naboens diesel Mondeo kan kjøres 30 000 km mellom oljeskiftene ifølge naboen selv. Sikkert tidsbegrenset også, men likevel.
Voldsom forskjell fra merke til merke med andre ord.


Før Honda innførte 5-års garanti var det bare en sterk anbefaling om et ekstra oljeskift mellom de årlige servicene. I de nye vilkårene kreves det service to ganger i året(!) for at garantien skal opprettholdes.

Kjørte som sagt VW tidligere. Med mitt kjøremønster kom service og oljeskift etter ca 28000 km. Servicekostnadene til Honda er dermed bemerkelsesverdig mye høyere. (Bilen må inn to ganger i året i stedet for med nesten to års mellomrom, og i tillegg er prisene faktisk mye høyere for hver enkelt service.)
   #83
 8,022     Bærum     0


Kjøp brukt, bruk andre verksteder enn Møller == problem løst? Litt kjipt hvis du skal kjøpe nytt da.

Kjipt? Det finnes da langt bedre biler enn VW/Audi? ;D ;D


Finnes vel ingen bedre bil enn Audi?  ;D

Hvis en kjøper VAG som er utenfor både garanti og reklamasjonstid da spiller det nok mindre rolle. Men så lenge det er et snev av sjanse for at man må ha noe med Møller å gjøre er det best å skygge banen.

Heldigvis finnes det andre biler enn VAG.
   #84
 10,486     Akershus     0
En kollega byttet akkurat ut sin 2005 passat 2,0 tdi sedan ("nye" typen). Forhandler har i grunn vært greie å ha med å gjøre. Bilen har det vært mye latterlig mye trøbbel med. Den gikk i innbytte for en Skoda nå.
Signatur
   #85
 5,741     0
Det nok stor forskjell fra verksted til verksted og i tillegg, kven ein møter ja.
Men eg har fått de så langt opp i halsen at det blir nok aldri VAG på meg igjen.
Og eg har diverse erfaringer med andre verksted også, så dårlig service er der mange plasser.

Men den beste til importøren til VAG var påstanden at bilene var så gode at ein ikkje hadde brukt for meir enn 1 års garanti (dette var ein par år før de innførte 3? års garanti).
Alle som har IQ større en skonummeret veit jo at om ein har eit godt produkt med lite reklamasjon på , kostar det ingenting å utvida garantien.
   #86
 10,486     Akershus     0
Heldigvis har vi en forbrukerkjøpslov her i Norge. En ECU f.eks. er ment å vare mer enn 2 år, og burde være en rimelig grei sak. 5 års garanti som de reklamerer med nå er sånn sett egentlig unødvendig.

Det dumme er at det fortsatt er mange som ikke har fått med seg lovverket.
Signatur
   #87
 22,342     Akershus     0


Støttes. Hadde ganske lyst på Passat med diesel og DSG da DSG kom for noen år siden. Men med det forhandlerapparatet VW har i Norge, altså Møller, var det heeeelt uaktuelt. Synd, for mange av VW bilene er helt ålreite.


Har motsatt erfaring. I forhold til mitt nåværende merkeverksted var Møller svært behjelpelige og prisene lave.

Noe so er værre en Møller ??? Har du kjøpt bil av Camorraen? Hvilket verksted er det?

Nesten hver eneste gang jeg har vært innom Møller har det vært noe lureri.

Jeg kjører VW biler, men jeg kjøper biler som er over garanti og reklamasjonsretten, fordi dette er verdiløst hos Møller. Alle deler som kan kjøpes andre steder enn Møller kjøpes andre steder, og bilen kommer aldri inn på verkstedet deres.
   #88
 21,481     Enebolig     0
Du er til tider vannvittig generaliserende. Dine dårlige opplevelser utgjør neppe en sannhet for en landsdekkende aktør. Jeg betviler ikke at kvaliteten har vært lav i dine tilfeller, men det virker som om bla Moeller, Hafslund og AP aldri har gjort noe godt for noen.
   #89
 22,342     Akershus     0
Det er ikke bare i mitt tilfelle Møller har vært dårlige. Hafslund og Ap er helgner i forhold.

Det mest graverende tilfellet var da en kompis leverte bil med alvorlige rustangrep på bremserør. Det eneste han fikk var en regning på 11 000. Heldigvis var det EUkontroll litt senere. Ikke en millimeter rør var skiftet.

Jeg har så mange historier derfra, problemet er at jeg har måttet bli brent så mange ganger før jeg har forstått at dette firmaet skal man holde seg unna. Min erfaring er med Møller på Slependen. Jeg vet at andre Møller verksteder er bedre.
   #90
 3,109     Norge     0

problemet er at jeg har måttet bli brent så mange ganger før jeg har forstått at dette firmaet skal man holde seg unna.


Det er det som er sy synd med velgarane også dei vert brent gang på gang når dei stemmer AP,
men lærer dei?
Nei desverre.
   #92
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Ymse poster her viser noen hinsides priser enkelte (merke)verksteder opererer med på olje/filter. Skulle tro oljen var laget av "gull"  ;D
Hos "mitt" merkeverksted, Oldervoll i Bergen (Opel), koster 1 liter 5w-30 longlife olje 118,-, eller med OMC-rabatt 99,-/l. Filter til min ligger på 68,-. Oljen som GM/Opel bruker er for stor del produsert av Fuchs, som også er en stor leverandør av oljer til VAG, altså er det en stor mulighet for at oljen som Opel selger til noe over hundrelappen er identisk med oljen som VAG skal ha adskillig mer for.

Ser det er endel som reagerer på store forskjeller på oljeskift-intervall på de forskjellige merkene. Min påstand: Ingen motorfabrikanter/oljefabrikanter har ennå klart å lage en motor/olje som trives med skiftintervall på 30.000KM eller mer. Ikke med den kjøringen en gjennomsnittlig bil i Norge kjøres, iallfall. Spesielt ikke dieselbiler som tutler rundt i sentrum... Så at f.eks Honda har korte intervaller, er vel helst et tegn på at disse faktisk ønsker at bilene deres skal leve så lenge som mulig, og tar konsekvensen av det  Smile

Personlig bytter jeg olje selv. Med en enkel oljesuger fra Biltema, noe helt enkelt verktøy og en garasje å stå i, er det hele gjort på få minutter, på de aller fleste biler. Holder meg til Royal Purple olje, som ligger på 165,-/l ferdig levert på døren. Dette er en kostbar olje som i utgangspunktet er svært høyt priset i det store utland, men her i Norge er det langt mer spiselige priser på den. Anbefales!
Signatur
   #94
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Får du kjøpe direkte fra importøren?

Angående RP-oljen? Ja, men det er samme pris hos alle, bare det at ved å bestille rett fra nettsiden (eller rettere sagt med en epost til en av adressene en finner på siden) så får man det som postpakke, og faktura kommer som eget brev i etterkant, uten noe påslag. For min del som bor minst en halvtimes kjøretur unna en fornuftig oljesjappe, er det enkelt og greit  Smile
Signatur