4,819
94
1
Pris på oljeskift?
1,307
Hardanger
0
Er på jobb på supplybåt om dagen og prater masse drit.
Kom inn på oljeskift på bil, en kollega her som betalte 4000 kroner for å bytte olje på en firesylindret BMW. Kan dette virkelig stemme?
Hva koster oljeskift sånn på det jevne?
Kom inn på oljeskift på bil, en kollega her som betalte 4000 kroner for å bytte olje på en firesylindret BMW. Kan dette virkelig stemme?
Hva koster oljeskift sånn på det jevne?
Signatur
http://www.youtube.com/watch?v=s_0THARUP9A&feature=related
Dette var ein Citroen 1.6 diesel.
Eg skifter mao. sjølv, olja(heilsyntetisk) kr. 60,- liter + kr. 120 for filter = ca. kr. 400,-
Bra timepris for dette arbeidet.
4000kr da må det være en normal service der de tar med luftfilter, pollenfilter osv. Ellers er det en ganske dyr bil vi snakker om her som krever noe spesielt.
Dyr bil? Citroen Berlingo vare 1.6 Hdi? Eg trur me heller seier dyr service, tom. det vesle lokale verkstedet (uten merketilknyting) borti gata skulle ha samme pris.
......pris på IKKE merkeverksted: 1600kr
Skiftnøkkellampe begynte å lyse(det var lagt inn service intervall for tett, så bilen "måtte" på verksted!!)....lampen ble slokt med enkle grep(søk internett)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
På min bil stod det faktisk i håndboka, ikkje verst for ein bilprodsernt som før skulle ha alle biler på merkeverksted uansett pga. mykje spesialverktøy.
Motto: "Kjøper du fransk så har du bil for resten av livet for du blir aldri kvitt den igjen. "
(Anbefalt to skift i året, det ene inngår i årlig service som varierer mellom 5800,- og 7600,-)
Men nå har garantien gått ut uansett.
VW sitt triks nå er at de kan sette indikatoren å lyse når de selv vil....feks etter km eller dato.....
Vi vurderte Suberb, men vil ikke ha noe med VW å gjøre........så det blir nok "japse" igjen.....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Dette har dei hatt i 15 år, men du kan likevel slette den "manuelt"
Til mine hondaer kjøper jeg stort sett delene fra england, da de er 1/3 av norske i pris.
"Service" på bil er for meg latterlig dyrt, selv om jeg har en ganske god inntekt. Er en slaks meditasjon å pusle litt med bilen for meg. Får ingeniører i norge til 800kr/time + mva, så hvorfor skal en mekkis ligge på 1200 + mva.. ;D
Ca pris, Hondaer:
Pollenfilter: 270kr
Oljefilter: 130kr
Luftfilter: 280kr
Dette er orginale Honda deler, akkurat samme du får i Norge.
Olje, bruker helsyntetisk fra Mobil med anbefalt viskositet. Styrer unna oljer med voldsomme spenn i gradene, da stoffene som får dette til å fungere ikke er bra å bruke i lengden.
Er 5W40 voldsomt spenn?
Bytter olje selv her og, kjøper Fuchs fullsyntetisk til ca 900 og et filter til 150. Kan liksom ikke fatte at det skal bli 4000 for en relativt liten kosejobb..
Om prisene som er oppgitt her fra visse er reele, er bilbransjen værre enn jeg hadde forestilt meg.
De har vel sine "melkekuer" de og.
Det er ca 860 Nok med olje(mobil1/Castrol helsynt) og filter.
NB! I Norge kan man kjøpe Mobil1 helsynt på Europris til 99 kr literen.....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det som er spesielt er at noen russere fra Murmansk kommer til Norge for å ta service på bilen bare fordi det er DYRT!!!!!
De kjører feks Cadillac Ecscalade, Lexus RX, Infiniti FX35/45, Subaru B9 Tribeca og selvsagt Porsche Cayenne
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Som en sånn statusgreie? Hah, jeg har det dyreste oljeskiftet i nabolaget? ;D
JA Akkurat det ;D ;D ;D ;D Dyrt er best ,og vi har mye penger....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
......men nå får vi snart ikke kjøpt indrefilet mer i Norge, det har smørkrisa ødelagt!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Sånn.. rettet sitatet ditt.
4000 må være mer enn oljeskift, da er det garantert service inne i bildet.
Min bil skal ha 8 liter hver 10.000km, og den er kresen. Vil kun ha mobil1. Betaler normalt rundt 100,- pr. liter, samt et filter. Suger opp oljen med oljesuger. Da er det fort gjort, og koster en snau tusenlapp pr. skift. En bil som har passert 500kkm med god margin får ikke se innsiden av et verksted så ofte.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det er vel dei som er verre ute enn Citroen eigere ja...
kr. 4300 var mellomservice ja, men kun olje, oljefilter & kupefilter vert skifta, resten er "kontroller"...
når jeg gikk og de skulle ta eukontollen spurte de om jeg skulle ha oljeskift å. tenkte det kunne ikke være så dyrt. (er naf medlem)
når jeg kom tilbake ble jeg servert ei saftig regning på oljen. 3 ganger dyrere enn biltema oljen. fikk nesten hakeslepp, men sa ingen ting bare betalte.
han sa det skulle være en veldig bra olje, som ikke trengte å skiftes på 20-30000 km. lite vits i det når oljen forsvinner etter 5000 km;) og trenger påfyll....
Får du opp bunnfallet på den måten da? Jeg tapper alltid.
Bilen min er laget for bruk med oljesuger. Tror faktisk det er foreskrevet metode.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Olja mi er helt svart med en gang bilen startes etter oljeskift, men sånn er det normalt på diesler. På bensinbiler bør den vel helst se ut omtrent som ny helt til den byttes?
De fleste bilfabrikantene spesifiserer lavere forbruk enn 1 liter pr. 1000 km (!!!) som normalt, antakelig for å slippe noe garantiutgifter.
30.000km på oljeskift høres helt sprøtt ut IMHO. Jeg så bilder av en passatmotor som var åpnet etter sånne intervall, og der så det ikke mye pent ut.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hadde en fra midt på 90 tallet som kunne gå 30-40' før oljeskift.(3-4 oljeskift på 120 000km) Orket ikke vedlikehold da bilen begynte å bli litt "harvet" og hadde gått langt. Sikkert ikke etter boken, men det var ikke det som knakk bilen.
Min 2005 modell bruker hm kanskje en liter på 1000 kilometer.. Ikke helt som det skal være tror jeg. Ble litt bedre etter at jeg byttet fra ukjent (antagelig Castrol 0W30) til annet merke (Fuchs 5W40).
Bytter vår og høst, teller ikke kilometre så nøye da det blir langt under 10000 uansett.
Olja vert svart igjen fordi den tar opp drit som var det fra før og du ikkje fekk ut når du skifta.
Som ein test kan du skifte olje igjen etter nokre km, og og da kan den halde seg rein mykje lengre.
Det er ein del som gjer det da dei meiner motoren heldt seg lengre.
Passat TDI med Longlife service har max. 30000 mellom hver service/oljeskift og dei har sotføler i bunnpanna, så småkjøring, ofte skift, langkjøring, opptil 30000 km.
Jeg byttet to ganger rett etter hverandre en gang, og da var den antydning til gjennomsiktig en liten stund. Det er ganske mye olje jeg ikke får ut. Bare i oljekjøleren er det vel minst 2 liter mener jeg, og sikkert en del mer rundt om kring.
Bilen -kan- sikkert gå 30-40.000 på et skift. Den stopper sikkert ikke, så lenge det er olje der. Man kan sikkert kjøre på den billigste mineraldriten man finner også, men har man ambisjoner om at ting skal holde litt, er god olje og korte intervaller aldri feil.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg hadde bensin.
VW har gjort det vanskelig for seg med TDImotorene. Det er minst tre typer olje å velge mellom.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Generelt så er vel kvalitetsoljer bra, men de skal jo skiftes innimellom og det er vel det viktigste at man gjør.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Så lenge olja holder spec smører den godt nok.
Det er forurensinga i olja som gjer at den bør skiftast i og som slit ut motoren, ikkje at olja i seg sjølv blir øydelagt eller dårlig.
Ei billig mineralolje holder specen etter tilsvarende 500 000km så lenge ein får forurensinga ut ifra olja, eg har ein kamerat som driv med den slags (service på dieselmotorer) og dei testar motoroljer innimellom når dei får motorproblemer.
Min brukte 3 l de første 16 kkm. Nå er den kjørt drøyt 50 kkm, og forbruket de siste 16 kkm har vært omtrent 2 l.
Nei, Honda.
Passaten (2,0 tdi) etterfylte jeg knapt olje på i det hele tatt. Mindre enn 1 l på 30 kkm selv når den var ny.
Det trenger ikke være noen som helst sammenheng mellom hva som fungerer i racing og hva som fungerer til normal bruk. F.eks. er gjerne racingoljer laget for å tåle veldig høye temperaturer, samtidig som de har et lavt spenn. Høyt spenn i hvilke temperaturer olja tåler betyr mer additiver, som igjen kan bety dårligere egenskaper på andre områder.
For normal bruk er det gjerne kaldstartegenskapene som har mest å si, for racing er det gjerne evnen til å tåle høy temperatur.
Når det er sagt, så syns jeg oljediskusjonene er litt oppskrytt. Det viktigste er nok, som du sier, å bytte regelmessig, og bruke en ålreit olje. Om man bruker det beste, neste beste eller 10. beste har nok mindre å si. Min hadde sikkert hatt det like fint med biltema helsynt som mobil1 sin, men det har blitt en vane å holde den med mobil1, og da slipper jeg lure. Det er en bra olje, og koster ikke så mye om man kjøper på riktig sted.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Er NAF sitt oljeskift (som medlem) billigere enn "alle" andre verksteder?
De tar 1kr pluss filter og prisen på den Mobil1 oljen man skal ha.
http://www.naf.no/Alle-saker/Produkter-og-tjenester/NAF-tester/Priser-NAF-tester-og-EU-kontroll/
Jeg vet ikke nøyaktig hva mitt verksted tar, men full service er i mine øyne knallbillig, tror det ligger på 3500 kr.
Dette var hos merkeverksted og endte på 8127,- inkl mva.
Mobil1 5W30: 5 liter - 600kr
Oljefilter: 246,-
Luftfilter: 448,-
Kupefilter 185,-
Drivstofffilter 1213,- (!)
Power Sync 75/140: 735,-
Spylervæske: 78
Diverse materiell: 70,-
Arb timer: 2925,- (4,5 time)
Syntes dette var stiv pris, men nå har mekanikeren min smurt bremser, byttet alle filtre og bytta olja
på bakaklingen.. noe jeg fort hadde brukt en arbeidsdag på.. og da er ikke prisen så forferdelig allikevel.
Noe flere tanker om dette? Er NAF sitt oljeskift billig eller er det så fort gjort at billige verksteder koster omtrent det samme?
Og bør ikke bilen ha samme oljen (produsent) hver gang?
Ved et oljeskift hvor alt tappes ut er det så vidt meg bekjent uproblematisk å bytte produsent og viskositet. Jeg har i alle fall gjort det mang en gang.
Ellers ser det ut til der NAF tjener penger på 1kr'ers oljeskiftet sitt er i oljen der de har friske priser...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Prisene er stive ja? Med andre ord mener du at et rimelig verksted ikke koster noe vesentlig mer?
Hvor langt kan man kjøre på et oljeskift? Jeg vet det snakkes om 15000 km eller en gang i året, men er dette en absolutt regel?
Vet ikke hva et såkalt rimelig verksted tar for jobben. Men jeg benytter helsyntetisk mobil1 olje på min automobil, og har til nå aldri betalt mer enn 100kr pr liter.
Ser at NAF tar 170r pr liter for sin rimeligste variant av helsynt.
Så om et "billig-verksted" tar 300kr for et oljeskift og du stiller med oljen selv kommer de ikke noe dårligere ut i alle fall.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Dette oppgis av produsenten. På min forrige bil var det elektronisk varsling, med intervaller inntil 30 kkm/ 2 år. Min nåværende skal ha oljeskift hver 10 kkm/ 6 mnd
Aner ikke hvordan det fungerer - de må vel måle forurensningen i oljen på noe vis? I alle fall er det slik i long-life serviceprogrammet at bilen selv sier fra når oljen må skiftes, men den må uansett skiftes hvis det er gått mer enn to år siden siste skift.
Personlig bytter jeg hver 10k, men mest for å være på den sikre siden i forhold til oil-sludge.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Betalte ved siste service 1338,75 kr + moms for helsyntetisk 5w30 olje. (6,3 liter)
Servicen ble foretatt av merkeverksted.
Råtten pris !
Før brukte VW iallefall sotføler i bunnpanna, men kva dei brukar no veit eg ikkje, eg har inngått einsidig boikott av Møller.
I forhold til diesel Honda er dette billig.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Støttes. Hadde ganske lyst på Passat med diesel og DSG da DSG kom for noen år siden. Men med det forhandlerapparatet VW har i Norge, altså Møller, var det heeeelt uaktuelt. Synd, for mange av VW bilene er helt ålreite.
En kamerat med en to år gammel gammel Audi hvor ECU'en allerede hadde gått fløyten, fikk høre av en stor Møller forhandler i Oslo at "nei, det måtte han bare regne med, Audi var jo en bil for de spesielt interesserte". Videre ble det insinuert at dersom han reklamerte på dette hos dem burde han aldri finne på å sette sine ben i den Møller-sjappa igjen...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Har motsatt erfaring. I forhold til mitt nåværende merkeverksted var Møller svært behjelpelige og prisene lave.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Toppakningen røk på en 2007 Avensis 2l D4D, som hadde gått 155 000 km.
Toppen kunne ikke slipes, måtte byttes, men da var det billigere med byttemotor fra Toyota.
Dette ble gjort på et annet verksted enn der bilen ble kjøpt.
Kostnad: 0,-
Bilen til kona, men tipper hu var passe nervøs i sekundene mellom "ny motor" og "dekkes uten kostnad".
Det står i kontrast til 2 år gammel Audi der du må påregne ny ECU selv :)
Jeg er ganske sikker på det er en klar garantireparasjon, med mindre bilen har gått langt, men det sier sitt, om at det viktigste er er forhandleren, ikke hvilken bil du velger.
Selv stoler jeg bare på meg selv, så da kjøper/selger og reparer jeg alt seg, hvis noen driter seg ut, er den skyldige aldri langt unna
http://www.bt.no/bilogmotor/Krevde-95000---men-fant-ikke-feilen-1941522.html
Min opplevelse VW/Audi forhandleren var med ein litt mindre sum, men kr. 7000 var nok det også når delen dei ville skifta var 100% i orden.
Men me fekk ikkje svar på kvifor dei skifta, me hadde gitt beskjed om ein ulyd når bilen skulle på service så det er mulig at dei skifta alle motorar med den ulyden. God service iallefall.
Vil bare tilføye att denne prisen er kun for olje, arbeidspenger kommer i tillegg.
Totalt sett er jeg svært fornøyd med forhandler/verksted . (Toyota)
Det er jo også sånn at Møller ikke er Møller, det kan nok være store variasjoner fra sted til sted. Jeg hører flere og flere som er positive her i byen, men så er det en gang sånn at "evig eies kun et dårlig rykte". Må for egen del innrømme at jeg er mer positiv til Møller når jeg nå har sett hvordan et annet verksted opptrer, enn jeg var da jeg var kunde der og trodde at de var dårlige...
Regnet med det. Prisen på oljen er omtrent som hos Honda og de tar 2315,- med filter og arbeidspenger. Men jeg må bytte dobbelt så ofte - ergo blir det billigere hos Toyota...
Det var litt overaskende att Honda har slike intervaller på oljeskift.
Naboens diesel Mondeo kan kjøres 30 000 km mellom oljeskiftene ifølge naboen selv. Sikkert tidsbegrenset også, men likevel.
Voldsom forskjell fra merke til merke med andre ord.
Kjipt? Det finnes da langt bedre biler enn VW/Audi? ;D ;D
Før Honda innførte 5-års garanti var det bare en sterk anbefaling om et ekstra oljeskift mellom de årlige servicene. I de nye vilkårene kreves det service to ganger i året(!) for at garantien skal opprettholdes.
Kjørte som sagt VW tidligere. Med mitt kjøremønster kom service og oljeskift etter ca 28000 km. Servicekostnadene til Honda er dermed bemerkelsesverdig mye høyere. (Bilen må inn to ganger i året i stedet for med nesten to års mellomrom, og i tillegg er prisene faktisk mye høyere for hver enkelt service.)
Finnes vel ingen bedre bil enn Audi? ;D
Hvis en kjøper VAG som er utenfor både garanti og reklamasjonstid da spiller det nok mindre rolle. Men så lenge det er et snev av sjanse for at man må ha noe med Møller å gjøre er det best å skygge banen.
Heldigvis finnes det andre biler enn VAG.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men eg har fått de så langt opp i halsen at det blir nok aldri VAG på meg igjen.
Og eg har diverse erfaringer med andre verksted også, så dårlig service er der mange plasser.
Men den beste til importøren til VAG var påstanden at bilene var så gode at ein ikkje hadde brukt for meir enn 1 års garanti (dette var ein par år før de innførte 3? års garanti).
Alle som har IQ større en skonummeret veit jo at om ein har eit godt produkt med lite reklamasjon på , kostar det ingenting å utvida garantien.
Det dumme er at det fortsatt er mange som ikke har fått med seg lovverket.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Noe so er værre en Møller ??? Har du kjøpt bil av Camorraen? Hvilket verksted er det?
Nesten hver eneste gang jeg har vært innom Møller har det vært noe lureri.
Jeg kjører VW biler, men jeg kjøper biler som er over garanti og reklamasjonsretten, fordi dette er verdiløst hos Møller. Alle deler som kan kjøpes andre steder enn Møller kjøpes andre steder, og bilen kommer aldri inn på verkstedet deres.
Det mest graverende tilfellet var da en kompis leverte bil med alvorlige rustangrep på bremserør. Det eneste han fikk var en regning på 11 000. Heldigvis var det EUkontroll litt senere. Ikke en millimeter rør var skiftet.
Jeg har så mange historier derfra, problemet er at jeg har måttet bli brent så mange ganger før jeg har forstått at dette firmaet skal man holde seg unna. Min erfaring er med Møller på Slependen. Jeg vet at andre Møller verksteder er bedre.
Det er det som er sy synd med velgarane også dei vert brent gang på gang når dei stemmer AP,
men lærer dei?
Nei desverre.
Hos "mitt" merkeverksted, Oldervoll i Bergen (Opel), koster 1 liter 5w-30 longlife olje 118,-, eller med OMC-rabatt 99,-/l. Filter til min ligger på 68,-. Oljen som GM/Opel bruker er for stor del produsert av Fuchs, som også er en stor leverandør av oljer til VAG, altså er det en stor mulighet for at oljen som Opel selger til noe over hundrelappen er identisk med oljen som VAG skal ha adskillig mer for.
Ser det er endel som reagerer på store forskjeller på oljeskift-intervall på de forskjellige merkene. Min påstand: Ingen motorfabrikanter/oljefabrikanter har ennå klart å lage en motor/olje som trives med skiftintervall på 30.000KM eller mer. Ikke med den kjøringen en gjennomsnittlig bil i Norge kjøres, iallfall. Spesielt ikke dieselbiler som tutler rundt i sentrum... Så at f.eks Honda har korte intervaller, er vel helst et tegn på at disse faktisk ønsker at bilene deres skal leve så lenge som mulig, og tar konsekvensen av det
Personlig bytter jeg olje selv. Med en enkel oljesuger fra Biltema, noe helt enkelt verktøy og en garasje å stå i, er det hele gjort på få minutter, på de aller fleste biler. Holder meg til Royal Purple olje, som ligger på 165,-/l ferdig levert på døren. Dette er en kostbar olje som i utgangspunktet er svært høyt priset i det store utland, men her i Norge er det langt mer spiselige priser på den. Anbefales!
Angående RP-oljen? Ja, men det er samme pris hos alle, bare det at ved å bestille rett fra nettsiden (eller rettere sagt med en epost til en av adressene en finner på siden) så får man det som postpakke, og faktura kommer som eget brev i etterkant, uten noe påslag. For min del som bor minst en halvtimes kjøretur unna en fornuftig oljesjappe, er det enkelt og greit