1,395    58    0  

Q-park, rettssak

 4,148     Oslo Vest     0
http://www.dinepenger.no/regler/jeg-pekte-paa-billetten-og-da-sa-han-den-ligger-feil/22693506

Etter å ha fulgt denne saken er jeg overrasket over tolkningen av regelverket. At plasseringen av billetten "defineres" av hvordan bilde blir tatt er underlig. Det burde ikke være noen umulighet å sjekke billettens plassering, såfremt den ligger på dashbordet. Er det snø eller en skitten frontrute må jo parkeringsvakten uansett frem for å sjekke.

Jeg synes dette er formaljus utøvet på verst mulig måte. Hele poenget er at man skal betale, og billett skal være synlig, noe den var i den omtalte saken.

At forbrukerrådets representant i parkeringsklagenemda bifaller denne tolkningen med plassering av billett er for meg en gåte.

La oss håpe at hun vinner og at vi får en avklaring en gang for alle om hvordan betalt og gyldig billett skal plasseres, uten at man får problemer.
Signatur

   #1
 3,234     Vestfold     0
Det hele bunner vell ut i at parkeringsselskapene har alt å vinne på å være firkantet. Hele systemet med papirlapp og forhåndsbetaling (som er rådene flere steder enda), er så gammaldags at de burde fått et krav om å ha helt andre løsninger.

Jeg er så lei p-selskaper at jeg bruker de kun når det er høyst nødvendig. Ikke en grunn til å gi de ei krone mer enn man må. Da bruker jeg også easypark løsningen der jeg kan.
   #2
 24,668     Akershus     0
Q-park viser også til at billetten skal være "godt synlig", men er ikke villig til å gi noen definisjon. Her kan en spekulere i avstand foran frontrute, avstand fra bilens midtlinje, fotoapparatets høyde, solreflekser, glassets helning, skitt, glassets refleksjon og brytning, billettens vinkling på flatt/skrått skvettfjøl....

Hva om en parkerer mot en vegg slik at vakta ikke kommer i "posisjon"?

Videre så hevdes det at bileier var tilstede og pekte ut billetten for parkeringsvakta idet boten ble festet. Dersom hun ikke vinner frem, må en trekke jussens logikk i tvil.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 4,148     Oslo Vest     0
Som jurist forsvarer jeg vanligvis lover, siden de fleste lover er fornuftige. Og uklarheter i lovtolkning oppklares ofte av høyesterettsavgjørelser.

I denne saken foreligger det ingen presisering av hvordan en billett skal være synlig, og hva som ligger i uttrykket godt synlig. Og Q-park mener at det er billedbeviset som er avgjørende. Det avgjørende må være om det er en synlig billett eller ikke, og det må man frem til ruten for å se.

Og de fleste av oss, inkludert parkeringsvakter, må frem for kunne lese det som står på billetten, for å se korrekt tidspunkt.

Så lenge det ikke er et krav å ha en holder for parkeringsbillett, eller det er definert hva som er godt synlig, må det være godt nok å legge billett på dashbordet, ut i fra det som regelverket krever.

Jeg synes som tidligere nevnt at det er svakt av forbrukerrådets representant å godta en slik tolkning som parkeringsklagenemda av at billedbevis tatt fra en spesiell vinkel tillegges avgjørende vekt.

Personlig synes at det er parkeringsvaktene som må tilpasse seg de enkelte bilmodells dashbord, og ikke bilfabrikkantene som må tilpasse seg seg parkeringsnæringens NYKKER.

Jeg fikk forleden dag en parkeringsbot i Vika, etter et kinobesøk. Jeg var den eneste bilen som sto der, og parkeringsvakten sto der når jeg kom dit. Min billett gikk ut 23.15 og klokken på parkeringsautomaten viste 23.13 når vi var der og snakket med vakten. Jeg samler på klokker og hadde akkurat den kvelden på meg en klokke som automatisk stiller tiden etter radiosignaler, og derfor er 100 % korrekt på sekundet.

Siden boten var skrevet ut 5 min for tidlig, dog med korrekt tidspunkt for å kunne gi bot, ved at han hadde manipulert tidspunktet på boten, tok jeg dette opp med ham, og fikk to passerende vitner til å bekrefte tidspunktet på parkeringsautomaten. Parkeringsvakten hev seg i bilen og stakk, jeg etter sidelengs for å få tak i ham, hehe.

MEN, etter å ha snakket med parkeringsklagenemda og min egen advokat har jeg ikke noen mulighet til å bevise dette. Jeg kan hevde det jeg vil og vil ikke ha mulighet å bevise at han har manipulert tidspunktene.

Jeg har betalt boten og må bare "bite" i meg at jeg ikke kommer noen vei med dette.

Uten at jeg kan føre bevis for det er i alle fall min oppfattelse slik at fortsatt kan tidspunkt manipuleres, og de gjør det.

Men det var dette med å prioritere hvilke kriger man skal føre......    Smile
Signatur
pwb
   #4
 2,283     Ski     0



MEN, etter å ha snakket med parkeringsklagenemda og min egen advokat har jeg ikke noen mulighet til å bevise dette. Jeg kan hevde det jeg vil og vil ikke ha mulighet å bevise at han har manipulert tidspunktene.



Du skulle kjørt raskeste vei til en bomstasjon (Sjølyst) og passert bommen, du ville fakitsk rukket det før tidspunktet han oppga på biletten og dermed hatt bevis på at de jukser.
   #5
 3,234     Vestfold     0
Så sånn i praksis er vi som tjenestebrukere av en parkeringsplass "rettsløse". Det spiller liten rolle om du har betalt, står riktig osv, for de kan trikse og mikse som de vil, enten med tid eller late som de ikke ser lappen. Så uansett om du gjør alt rett, risikerer du å få gebyr.

Det er i praksis mafia tilstand, og noe som gjør, som nevnt tidligere, at jeg skyr betalingsparkering som pesten.........
  (trådstarter)
   #6
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg har fortsatt forståelse for at vi trenger parkeringsregulering, i alle fall her i Oslo. Og jeg har heller ikke problemer med å betale om jeg kommer for sent iht betalt beløp eller har parkert ulovlig.

Jeg aksepterer også at de besøker parkerinsplassene hvert 5 minutt for å sjekke og at de på en plass hvor det kun står en bil venter 30 min i håp om at bileier dukker opp noen minutter for sent.

Men jeg kan ikke godta manipulering av tidspunkt og jeg godtar ikke direkte tull med at det er et krav på dashbordets utforming og plassering av billett gjennom et uklart regelverk.

I de fleste gangene jeg har sluppet å betale parkeringsbot har det vært fordi jeg saklig kunne begrunne det juridisk. Å bevise og begrunne manipulasjon er umulig. Det må i et slikt tilfelle komme et myndighetskrav om at de terminalene de bruker IKKE under noen omstendighet kan manipuleres.

Når det gjelder den saken som er omtalt innledningsvis i tråden, MÅ det både fra myndighetenes side og parkeringsbransjens side komme en definisjon på hvordan parkeringslappen plasseres riktig.

En slik IDIOTI som praktiseres nå, bifalt av Forbrukermyndightene, om at det er kamaravinkel som er avgjørende, må endres så snart det lar seg gjøre.
Signatur
   #7
 7,685     Bærum     0
Jeg ville aldri akseptert et gebyr som var feilaktig. Denne bransjen har nærmet seg mafiatendenser. Hvis folk gir etter og betaler urettmessige gebyrer fortsetter bare denne ukulturen.

   #8
 24,668     Akershus     0
Som incognito sier, det er et spørsmål hvilke kamper en vil føre.

Er det noen tips her? Fotografere bil med lesbar billett og laste opp til "Instagram" som bevis på at det i alle fall var billett i bilen i god tid før svindelvakta dukket opp?

Ellers synes et godt råd å være å hente bilen minst 5 min før utløpt tid.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 4,148     Oslo Vest     0

Jeg ville aldri akseptert et gebyr som var feilaktig. Denne bransjen har nærmet seg mafiatendenser. Hvis folk gir etter og betaler urettmessige gebyrer fortsetter bare denne ukulturen.


Enig i dette, slik tenker jeg også. Men jeg har faktisk brukt energi og krefter på å finne ut hvordan jeg kan vinne en slik sak, og hittil ikke funnet noen fornuftig måte på å gjøre det.

Man kan selvsagt kjekt si at man ikke betaler, man da finnes det tvangsmidler for parkeringsselskapet for å få inndrevet disse pengene. Og er det noen bedre løsning?

Noen ganger, selv om det svir, må man gi seg.

Prinsippfasthet mot det å betale i en sak man ikke kan vinne tror jeg vil være bortkastet.
Signatur
   #10
 7,685     Bærum     0
Nå hadde du to vitner så saken var vel ikke tapt. En privat parkeringsvakt har vel ikke mer kredibilitet enn andre i en tvistesak. Som sagt, jo flere som gir etter jo mer vil de ture frem. Jeg forstår at man ikke gidder å kjøre en lang prosess for noen kroner, men dette vet parkeingsselskapene å utnytte. Ref. denne: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3591341.ece