395    11    0  

Rense diesel partikkel filter eller kjøpe nytt?

 283     Hordaland     0
Er det noen av dere som har renset diesel partikkel filteret med godt resultat. Ser noen anbefaler rens i tynner eller felg rens.  Deretter må differensial trykk sensor null stilles.  Mye  arbeid for å spare noen tusenlapper. Det er en Vectra 1.9 cdti som puster dårlig.  

   #1
 35     0
Er det ikke mulig å gjøre tvungen regenerering ved hjelp av OP-COM eller lignende?

Hvis du ikke allerede har sjekket så er britiske Vauxhallforum en verdifull kilde til alt man måtte lure på.

Er det 120hk eller 150hk-utgaven du har? Er filteret tett så er det vel antakelig en eller annen underliggende årsak. 150hk-motoren er en møkkamotor, 120hk er vel litt mer robust.
   #2
 1 481     I huset mitt     0
Det finnes stoffer som skal brukes til rens av DPF. Sjekk ut eks FORTE og lignende.
Sikker på at det er DPF som er tett? -EGR ventilen på de motorene gror veldig fort igjen og blir stående litt åpen. Da går motor dårlig......
  (trådstarter)
   #3
 283     Hordaland     0
Ja det er endel problemer med disse motorene. Det er en 120 hk utgave. Hittil hatt feil på vibrasjonsdemper på veiv, termostat, clutch lekkasje og tett egr ventil. Dpf regenerering skjer oftere nå og jeg ser på diagnosen at det blir fortere tett igjen. Prosent verdien på partikkel mengden er vist ifølge vectra-c.com, adaptiv, så man kan ikke stole på den verdien. Er det slik på VAG bilene også? Takk for tips om rensemiddel og nettside.
   #4
 1 481     I huset mitt     0
Vibrasjonsdemper på veiv? -Tenker du da på dobbeltmasse-svinghjul? Hvis ja, så er det problem med at demper i svinghjulet delaminerer på maaaaange bilmerker/modeller. Kjent feil, men dyrt å fixe....

EGR ventil gror igjen ja, må renses minst 1 gang iåret. Enkel sak, alternativt sett inn blanking-plate eller programmere vekk.
  (trådstarter)
   #5
 283     Hordaland     0
Clutch og svinghjul ble byttet for noen år siden. Vibrasjonsdemperen utvendig på høyre side av veiven gikk i oppløsning i fjor. For lav ladespenning er det også på disse bilene. 13.9 Volt med kald motor.
   #6
 1 481     I huset mitt     0
Ahh, reimhjulet som gikk i oppløsning. Enkel fix da det da;).

Vet at det var service-bulletin på generator, men mener det var for at den plutselig slutta å lade helt.

Har du sjekka ladespenningen over litt tid/vanlig kjøring?
   #7
 15 649     Akershus     0
Husker jeg funderte på noe med ladespenning for lenge siden. Fikk inntrykk av at en kunne lure regulatoren ved å sette inn en diode, men ble ikke gjennomført.

NAF der også med salg av regulatorer med høyere spenning. 
Signatur

  (trådstarter)
   #9
 283     Hordaland     0
Det er visst vanlig at endel tyske biler har for lav ladespenning for vårt kalde klima. Spenningen bør være temperatur kompensert og kanskje litt høyere for de vedlikeholds frie batteriene. Diode i serie med inngang på regulatoren bør fungere. Må tåle 5 A. Skal gi resultatet av en rens av pdf hvis vi gjør det.
   #10
 35     0
Biltemavarianten består stort sett av paraffin og blir godt fortynnet i dieseltanken. Blir bare synsing, men har mer troa på noe som sprøytes direkte i filteret (slik Wurth sin skal) eller i innsuget mens motoren går (innbiller meg at det finnes noe sånt også).