taz
   #21
 3,840     Haugesund     0

Skal det sveises så må jeg til et verksted eller noe for å få det gjort.
Du kan og skjøte røret med 2 unioner, og en bit rør. Men avklar nøyaktig hvilken dimm. røret har.

Vil en drivstoffslange tåle hydraulikk? Jeg har fått tak i noe som er for alt av bensin og diesel.
Ikke nødvendigvis, du må lete opp produsent/typebetegnelse, og se om de godkjenner HVXA LT 15 olje.
Signatur

  (trådstarter)
   #22
 10,486     Akershus     0


Skal det sveises så må jeg til et verksted eller noe for å få det gjort.
Du kan og skjøte røret med 2 unioner, og en bit rør. Men avklar nøyaktig hvilken dimm. røret har.

Vil en drivstoffslange tåle hydraulikk? Jeg har fått tak i noe som er for alt av bensin og diesel.
Ikke nødvendigvis, du må lete opp produsent/typebetegnelse, og se om de godkjenner HVXA LT 15 olje.


Er det den som gjerne kalles Z-HM ?
Signatur
taz
   #23
 3,840     Haugesund     0


Er det den som gjerne kalles Z-HM ?
Tenker du på tidligere HMZ (eller motsatt...) 15/32/46 olje, som er den gamle betegnelsen. I så fall nei, hvis du leser oppe til Høyre, står det faktisk til MB nivå systemer.
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 10,486     Akershus     0



Er det den som gjerne kalles Z-HM ?
Tenker du på tidligere HMZ (eller motsatt...) 15/32/46 olje, som er den gamle betegnelsen. I så fall nei, hvis du leser oppe til Høyre, står det faktisk til MB nivå systemer.


Ah, der sto det, ja.

Z-HM er vel det jeg har på bilen min, mens det er mer vanlig med L-HM (grønn). Det er en del som fyller L-HM på mercedesene, med merkelig fjæring og lekk hydraulikkpumper som resultat på sikt.

Jeg tenker jeg prøver med den slangestumpen jeg fikk tak i, men jeg lurte på å klippe av en liten bit og la ligge i bløyt med hydraulikkolje, så kan jeg følge med på om den går i oppløsning.

Siden dette er returrøret, så har det ikke så store praktiske betydningen om det går lekk. Støtdempingen fungerer jo like godt for det. I hvertfall en stund Smile
Signatur
taz
   #25
 3,840     Haugesund     0

Jeg tenker jeg prøver med den slangestumpen jeg fikk tak i, men jeg lurte på å klippe av en liten bit og la ligge i bløyt med hydraulikkolje, så kan jeg følge med på om den går i oppløsning.

Siden dette er returrøret, så har det ikke så store praktiske betydningen om det går lekk. Støtdempingen fungerer jo like godt for det. I hvertfall en stund :-)
Det er en god løsning, men jeg tror ikke du gidder vente på resultatet :D
Det samme skjedde når de omformulerte bremsevæsken. Ingen forsto hvorfor alle amerikanske biler fikk etterhvert (1år+) låste bremser. Men det var fordi den løste opp innerlineren, som igjen ble til en tilbakeslagsventil ;D

Men til saken. Ja det vil nok fungere med å kappe røret, pusse endene, og skjøte med en slangebit. Pass bare på sponen fra kuttet. Dette er ikke traktor hydraulikk...
Klager eu sjefen, så fyrer du inn du par unioner. De er godkjent til bremser og...

Edit: Bokstav-benevnelsen foran tallet reflekterer som oftest produsent
Signatur
   #26
 1,323     Østlandet     0
Returolje fra hydraulisk nivåregulering er vel ikke verre enn returoljen fra servostyringen?
Der er det da slange med slangeklemmer originalt på veldig mange biler.
Har du en slange som tåler oljen er ikke dette noe problem.

Men å tro at Mercedes oppfant hydraulisk fjæring a?  :o
Citroen hadde da vitterligen hydraulisk fjæring, bremser og styring på deres DS fra midten av 50-tallet. Over 50 år siden det!
Mercedes (som GM) forsøkte seg på luftfjæring i 10 år før de ga opp og gikk over til Citroen sin hydrauliske fjæring, men beholdt riktignok konvesjonelle bremser og styring.
Gasskulene på Citroen er slitedeler på lik linje med støtdempere/fjærer på andre biler. Vanligvis holder de 100-150 tusen km, noe de også gjorde på 60 tallet.........

Noe helt annet enn hva man kunne si om spiralfjærene på Mercedes som sank og sank og sank og .................
  (trådstarter)
   #27
 10,486     Akershus     0

Men å tro at Mercedes oppfant hydraulisk fjæring a?  :o

Jaja.. Som allerede sagt så har jeg nok stolt litt for mye på en som vanligvis har rett.

Mercedes (som GM) forsøkte seg på luftfjæring i 10 år før de ga opp og gikk over til Citroen sin hydrauliske fjæring, men beholdt riktignok konvesjonelle bremser og styring.

Vel, mercedes tilbyr fortsatt luftfjæring. Airmatic heter det, og er tilgjengelig på stort sett alle modeller som er verdt å snakke om. De har aldri gått over til hydraulisk fjæring, men hatt det som tillegg til stålfjærene bak på de fleste stasjonsvognene, og som tilvalg på enkelte sedan/coupé.

Gasskulene på Citroen er slitedeler på lik linje med støtdempere/fjærer på andre biler. Vanligvis holder de 100-150 tusen km, noe de også gjorde på 60 tallet.........

Akkurat... På min bil er det byttet fjærer pga. at jeg ville ha den lavere. Støtdempere foran ble byttet ved 400.000 km, og hydraulikkrørene bak ble dessverre byttet ved 470.000 fordi en !"#¤=&/#"=%)/ på et verksted borti gata her mente det var 2-er-feil at det svetter bittelitt på en hydraulisk "støtdemper".


Trykket bør ikke være ulikt det på servoen. Der sitter det slange på min også.
Signatur

taz
   #28
 3,840     Haugesund     0

Trykket bør ikke være ulikt det på servoen. Der sitter det slange på min også.
Slange fungerer helt perfekt det, spørsmålet var vel om drivstoffslangen din taklet den oljen det var snakk om. ATF (som er i styring), og 15 LT kan ikke sammenlignes kjemisk.
Signatur