#11
 21 892     Akershus     0
Jfr denne bør en også passe på å laste hengeren baktung Grin
Signatur

   #12
 370     Hedmark      1
Det er kun hvis det støver det er krav om tildekking, så lenge det ligger godt under karmene er du innenfor lastsikringsmessig.


Det forutsetter vel også at steinen faktisk hviler man karmene. Dvs, en haug med stein midt på hengeren blir vel ganske voldsomt ved bråstopp?



Fyller du opp en henger så vil det jo sige utover i bunnen, å få "kjegleform" oppover, det "på toppen" vil uansett ikke ligge inntil noen karm.

Ideelt sett skulle man jo hatt alt helt inntil lemmen foran, men det er aldri mulig i praksis.

Det er stor forskjell på å kjøre sprengstein og glatt åkerstein. Sprengstein "setter seg", det gjør ikke åkersteinen...

Jeg legger ved bilde som viser hva kravet er.
Riktig sikring av last på tilhenger - Screenshot_20210309_020808_com.google.android.apps.docs.jpg - Daruu
HSt
   #13
 30 158     Lillestrøm kommune     0
Nå vil jo lasten aldri kunne komme i nærheten av toppen av karmene pga vekt så vi snakker vel om om ett til 2 lag med disse liters steinene

Jeg skjønner jo nå hvorfor det er overlast på stein transport med lastebiler, er overrasket over at de fyller så store lass som gitt over.
KE
   #14
 3 421     Hordaland     0
Ser aldri lastebiler sikrer steiner;)

Karmen til en lastebil går helt opp til toppen av hytten, så det skal godt gjøres at steiner klatrer over dette.

På en vanlig lav henger er ikke veggen fremme så høy så jeg ville vert forsiktig når slikt transporteres.

Om man har vanlig lav henger vil jeg anbefalle å ha nett, de selges tilpasset hengere og koster ikke all verden, kan man redusere bevegeligheten til massen så er mye gjort. Slike nett er veldig kjekke å ha når man frakter boss til gjenvinningstasjonene.

Ellers mener jeg kjørestil er minst like viktig, holde litt avstand og gjerne bremse på gir. De fleste vanlige biler blir ganske slappe når de trekker halvannet tonn etter seg. Men det er bare å slippe trafikken forbi og ta det med ro.