Karmen til en lastebil går helt opp til toppen av hytten, så det skal godt gjøres at steiner klatrer over dette.
På en vanlig lav henger er ikke veggen fremme så høy så jeg ville vert forsiktig når slikt transporteres.
Om man har vanlig lav henger vil jeg anbefalle å ha nett, de selges tilpasset hengere og koster ikke all verden, kan man redusere bevegeligheten til massen så er mye gjort. Slike nett er veldig kjekke å ha når man frakter boss til gjenvinningstasjonene.
Ellers mener jeg kjørestil er minst like viktig, holde litt avstand og gjerne bremse på gir. De fleste vanlige biler blir ganske slappe når de trekker halvannet tonn etter seg. Men det er bare å slippe trafikken forbi og ta det med ro.
Fyller du opp en henger så vil det jo sige utover i bunnen, å få "kjegleform" oppover, det "på toppen" vil uansett ikke ligge inntil noen karm.
Ideelt sett skulle man jo hatt alt helt inntil lemmen foran, men det er aldri mulig i praksis.
Det er stor forskjell på å kjøre sprengstein og glatt åkerstein. Sprengstein "setter seg", det gjør ikke åkersteinen...
Jeg legger ved bilde som viser hva kravet er.
Jeg skjønner jo nå hvorfor det er overlast på stein transport med lastebiler, er overrasket over at de fyller så store lass som gitt over.
Karmen til en lastebil går helt opp til toppen av hytten, så det skal godt gjøres at steiner klatrer over dette.
På en vanlig lav henger er ikke veggen fremme så høy så jeg ville vert forsiktig når slikt transporteres.
Om man har vanlig lav henger vil jeg anbefalle å ha nett, de selges tilpasset hengere og koster ikke all verden, kan man redusere bevegeligheten til massen så er mye gjort. Slike nett er veldig kjekke å ha når man frakter boss til gjenvinningstasjonene.
Ellers mener jeg kjørestil er minst like viktig, holde litt avstand og gjerne bremse på gir. De fleste vanlige biler blir ganske slappe når de trekker halvannet tonn etter seg. Men det er bare å slippe trafikken forbi og ta det med ro.