2,361
14
4
Rust i bildør
30
0
Hei, er ikke medlem av noe bilforum så prøver lykken her..
Har en 10 år gammel VW Passat som har fått et stort hull i døra. Vet VW er plaget med dette og bilen er ikke verdt de store investeringene lenger. Men har forholdsvis nye dekk og håpet å kunne bruke bilen en stund til.
Bilen går helt fint, det er kun dette sjenerende hullet i førerdøra. Har forstått at jeg må fjerne all rust og kappe grovt rundt. Men da vil det bli et ganske stort hull, tipper det blir så stort at man kan få en håndball igjennom. Hvordan tette? Har lest om noen som legger netting i bakkant og sparkler over, men er vel vanskelig å sparkle et så stort hull? Noen ideer??
Har en 10 år gammel VW Passat som har fått et stort hull i døra. Vet VW er plaget med dette og bilen er ikke verdt de store investeringene lenger. Men har forholdsvis nye dekk og håpet å kunne bruke bilen en stund til.
Bilen går helt fint, det er kun dette sjenerende hullet i førerdøra. Har forstått at jeg må fjerne all rust og kappe grovt rundt. Men da vil det bli et ganske stort hull, tipper det blir så stort at man kan få en håndball igjennom. Hvordan tette? Har lest om noen som legger netting i bakkant og sparkler over, men er vel vanskelig å sparkle et så stort hull? Noen ideer??
Sprengkiler.no - Fjellkiler/sprengkiler til deling av fjell og stein
Ser det henger istapper fra drenering på dørene enkelte dager, ikke vanskelig å tenke seg hvorfor noen ruster inni.
Husk at gjennomrustnings garantien i 99% av tilfellene ikke er verdt en dritt. ALLE har klausul om at det må ha skjedd innenfra og ut. Her er det jo steinsprut eller annet som har lagd hull i lakken så det har begynt å ruste.
VW's rustgaranti garanterer gjennomrusting i løpet av 12år
(annonsen i artikkelen virker dessverre ikke lenger)
Men fra spøk til revolver:
På disse Passatene begynner det å ruste i festet til lista på døra. Men bilen må ha fulgt service med tilhørende rustinspeksjon for at garantien skal gjelde. Og når bilen blir eldre enn 5-6 år så gidder ikke folk å ta service på verksted. de skifter olje selv, får en beskjent til å gjøre det eller tar kun oljeskift på et verksted uten noe mer dill dall. Og vips så er rustgarantien ugyldig.
Så forresten en Passat av samme generasjon som TS sin i går hvor det manglet 3-10cm med stål nederst på bakluke og alle dører. Sjansen for at jeg skal ha Vag er relativt liten...
Jeg løste det ved å skrape med en liten stålbørste, på innsiden og utsiden av hullet. Deretter spraye store mengder med brunox epoxy, en rusteter som skal etterlate seg en hinne av epoxy. Det medførte at flere rustflak løsnet, og børsting, blåsing, spraying ble gjentatt. Deretter lagde jeg en stålplate, 2mm tykk, så stor som jeg klart å lirke inn i hullet. Denne fikk flere skruehull i seg slik at jeg hadde noe å holde i mens den ble lirket på plass. Så ble en tilsvarende ytre plate skåret til, holdt på plass og hull ble boret igjennom ytre plate, originalgods, og indre plate. Alt ble så tatt ut igjen. De nye hullene i indre plate ble gjenget opp, mens hullene i ytre plate ble utvidet og lagt til en forsenkning for skruehode.
Platene fikk et par lag med primer. Utsiden av indre plate, og innsiden av ytre plate ble dekket av en tykt lag stålplast - tykt nok til at alle hulrom imellom skulle fylles. De ble så skrudd sammen. Rundt ytre plate, og i skruehullene ble det sparklet med stålplast. Det ferdige resultatet ble sprayet over med en tykk understellsbehandling. For at det ikke skulle se misstenkelig ut, ble sprayet på den andre kanalen også, og store deler av bilens underside fikk samme spray. Som en siste finish ble det råkjøring på sølete gårdsveier slik at den skulle få samlet sin dose med sand og søle før EU-kontrollen. Selv om jeg vet om skadestedet, er det eneste tegnet jeg ser etter skaden at noe dekorplast sitter litt i press.
Siden dette ble gjort om høsten, festet jeg en loddebolt (100w) i kanalen, slik at den holdt god varme i de dagene arbeidet pågikk.
EU-kontrollen feilet på matte/skitne frontlykter og rust på bremseskiver foran (som skulle vært "bremseskiver slitt langt forbi herding")
Matte frontlykter løses forøvrig med 3M sin lykteglassfornyer ( https://www.maxmaling.no/bil/polering/frontlys-polering-sett-3m-detaljer ) Den er overlegen turtle wax sitt sett, og koster under halvparten av alternativene fra Mekonomen / Bilxtra.
Har ikke fulgt service, men garantien er verdiløs uansett.
Tror skifte av dør blir litt mye arbeid. Skal teste med stålplate, men må kanskje demontere innmaten i døra for det.
Får bare teste, blir uansett ikke tatt på verksted. Trenger ikke bli pent, er uansett ikke noe salgsverdi i bilen.
Helt grei bil som går, men kommer nå til å få ett stygt hull i døra.
Finish er ikke så viktig..
Kapp ut rusta, mal med noe ruststoppende maling og popp på ei ferdig malt plate med karosseri-kitt mot dørflaten og gå for ratstyle-look på bilen
Men å bytte ei dør er ikke allverdens jobb