#51
 1,519     Akershus     0
Og den rare konstruksjonen kommer av at det er en bru til venstre med et felt i hver retning, en køutsatt vei til høyre og litt trafikk ned til noen butikker og en togstasjon nedover. De fleste skal rett gjennom denne rundkjøringen.

pwb
   #52
 2,287     Ski     0
"Iflg en jurist hos NAF så har rød bil vikeplikt hvis grønn bil kommer inn i ytterste felt helt i begynnelsen, dette fordi ett skilt (vikeplikt) setter tilside vanlig høyreregel. Hvis grønn bil venter for lenge med å legge seg over så er det filskift som gjelder og da har grønn bil vikeplikt."


Men her mangler ytterste felt, det er derfor jeg egentlig tror denne situasjonen er oppkonstruert. Det er kun 1 arm som har 2 felt og det er den armen som kommer inn fra høyre. Tror faktisk ikke engang SVV klarer å produsere så uklar situasjon.

Det "ytre feltet" forsvinner egentlig der innerste feltet fra høyre kommer inn og grønn bil må skifte fil for å komme videre.

Men uansett hvordan en rundkjøring er konstruert så har man vikeplikt for de i rundkjøringen. Hvis det skulle vært slik som mange her tror så måtte de ha lagd ett filterfelt. Litt skummelt at så mange ikke er klar over hva ett vikepliktskilt/oppmerking betyr.
   #53
 1,749     Norge     0
Ser jo ut som spørsmålet er mere hvilken vikeplikt som trumfer den andre; Vikeplikt for de som er i rundkjøringen eller den vikeplikt ved filskifte (som grønn bil vil få).

Står litt info om rundkjøringer her: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer

Jeg skal prøve å tolke det som står i linken:
Grønn bil kjører i ytre felt, rød bil har vikeplikt. Grønn bil kjører i indre felt, rød bil kan kjøre, da vil grønn bil ha vikeplikt ihh til fil-skifte.
Det stå også at det å kjøre for eksempel i ytre fil rundt hele rundkjøring ikke er forbudt.
Ikke rart at folk bulker.
Alle bør lese det som står i linken. Jeg har savnet TV program som tar opp slike temaer.
HSt
   #54
 36,912     Lillestrøm kommune     0
Problemstillingen koker ned i at dere som har så store problem med rød bil her følger beskrivelsen til vegvesenet, den som gjelder når det ikke er veioppmerking. Vi andre tar også med feltskifte som en korrekt vikesituasjon. Det er jo ingen mulighet for grønn bil å ha gjennomført et feltskifte før han kommer til rød bil for feltet har ikke startet.

I fugleperspektiv er egentlig denne veldig enkel å kjøre så kan det være vanskeligere i få oversikten i praksis. Derfor passe fart er en av forutsetningene i en rundkjøring

Så en veiledning med veioppmerking er det som ser ut som er viktig for flere og særlig eksempler med 2 felt bare i deler av rundkjøringen 
  (trådstarter)
   #55
 24,804     Akershus     0
Se på post #40 sort pil. Her holder grønn bil godt høyre rett langs sperrelinja til rød bil før den svinger venstre inne i ytre felt.

Her har grønn bil vikeplikt ved kryssing av ledelinje. Rød bil har vikepliktskilt, rundkjøringsskilt (som ikke betyr noe som helst) og oppmalt stopplinje mot seg.

Hvem av disse har «tyngst  vikeplikt», altså viker?

Etter «Myndighetspyramiden» trafikkreglene §3, første ledd, har trafikkskilt, her 202 vikeplikt, rang etter trafikklys, men foran veimerking. Etter mitt syn har dermed grønn bil forrang før rød bil.

SVV er ikke enig i en slik betrakting, og gir på teorikurs en ufin respons, men svarer ikke på spørsmålet: Hvorfor er det satt opp vikepliktskilt for rød bil når skiltet ikke har noen betydning og kan ignoreres jfr annet svar fra SVV?

Jeg er uenig med SVV og mener at grønn kjøring langs sort pil er lovlig og vil fremtvinge at rød bil har vikeplikt ved innkjøring i rundkjøring.


Illustrasjonen i #1 er en lettere bearbeiding av SVVs plandokument (fjernet noen biler). Rundkjøringen ble bygget og illustrasjonen gir en fullgod oversikt over rundkjøringen slik den er nå. Den er for ny til å finnes på Gule sider. Ligger på RV22 i vestre ende av Fetsund bru. Utformingen er et resultat av trange tomteforhold og at den er midlertidig frem til ny bru blir bygget.
Signatur
   #56
 5,432     Akershus     0
Det burde ikke være 2 filer fra høyre, da hadde man sluppet alle problemer, for da gjelder førstemann inne i rundkjøring uansett. Gevinsten med 2 filer er så minimal, om i det hele tatt eksisterende og man burde heller fokusere på problemene som oppstår ved å lage en så uortodoks løsning.
   #57
 5,432     Akershus     1
"Iflg en jurist hos NAF så har rød bil vikeplikt hvis grønn bil kommer inn i ytterste felt helt i begynnelsen, dette fordi ett skilt (vikeplikt) setter tilside vanlig høyreregel. Hvis grønn bil venter for lenge med å legge seg over så er det filskift som gjelder og da har grønn bil vikeplikt."


Men her mangler ytterste felt, det er derfor jeg egentlig tror denne situasjonen er oppkonstruert. Det er kun 1 arm som har 2 felt og det er den armen som kommer inn fra høyre. Tror faktisk ikke engang SVV klarer å produsere så uklar situasjon.

Det "ytre feltet" forsvinner egentlig der innerste feltet fra høyre kommer inn og grønn bil må skifte fil for å komme videre.

Men uansett hvordan en rundkjøring er konstruert så har man vikeplikt for de i rundkjøringen. Hvis det skulle vært slik som mange her tror så måtte de ha lagd ett filterfelt. Litt skummelt at så mange ikke er klar over hva ett vikepliktskilt/oppmerking betyr.

Hvis du har en rundkjøring med 2 filer inn/ut og skal 3/4 rundt i denne, f.eks som ved avkjøring fra E6 nordover ved Olavsgård og du skal nordvestover på RV22, dvs over motorveibrua, for de som kjenner til denne. Da har du ingenting i ytre fila og bestille, fordi det er 2 filer tvers gjennom rundkjøringen. Skifter du fil da og kjører inn i bilen som kjører RV22 tvers gjennom og holder ytre felt, mener jeg du ikke har overholdt vikeplikten ved filskifte. Merk at det kun er 1 fil inn fra E6 syd. Situasjonen blir litt som i eksemplaret denne tråden dreier seg om, bare at det ikke er 2 filer ut av rundkjøringen i denne.

Opplysningen fra myndighetene omkring hvordan de har tenkt seg de forskjellige situasjonene er lik 0 og vitner om en ansvarsfraskrivelse som ikke burde forekomme. Hadde man tatt hensyn til brukerne hadde man vært mer nøye med å merke også inne i rundkjøringen. Hadde man i eksempelet tråden handler om og eksempelet jeg viser til på RV 22 brukt heltrukken linje for de som lå i innerste fil m/stipling fra høyre en del av strekningen i rundkjøringen, hadde man vist hvor det var greit å krysse filene og hvor det ikke var greit. Slik kunne man fått et smidigere kjøremønster.

Slik det er idag er det bare de tøffeste sjåførene som tør å kjøre inn i rundkjøringen i ytre fil, når det kommer biler fra venstre og det blir ingen smidig trafikkavvikling.

   #59
 5,432     Akershus     0
Beklager negative kommentarer, men noe av det dårligst informative jeg har sett. Spesielt den siste hvor man skifter fil ut av stor rundkjøring. Hvorfor er det fokusert på det? Det er 2 filer gjennom hele rundkjøringen og man trenger ikke skifte fil for å komme ut av rundkjøringen. Legg merke til bilen som ligger til venstre og kjører ut til høyre mens han holder venstre fil, han kjører riktig i og med at det er 2 filer ut av rundkjøringen. Ja, jeg vet at det finnes grunner til å skifte fil i rundkjøring, men det burde ikke vært prioritert på denne instruksjonsfilmen.

Forøvrig burde det vært vist i fugleperspektiv slik at man så hvilken plassering bilen skulle ha. Ikke rart det er forvirring omkring hvordan man forholder seg i rundkjøringer. Hadde jeg vært sensor, hadde informasjonsteamet som laget denne informasjonsfilmen strøket.

Forøvrig, hvordan kan de lage en, som de kaller det, mellomstor rundkjøring, med plass til 2 biler/filer ved innkjøringen, uten å merke denne med 2 filer? Hadde de spandert noen gram med maling, hadde de vist de kjørende hvor de skulle plassert seg og hvordan de skulle kjøre gjennom rundkjøringen.

Kremeksempelet på dårlig merking og opphav til kaotiske tilstander finner man i en av rundkjøringene på Alnabru, der Ytre Ringvei krysser Strømsveien, dvs der Ytre Ringvei ender i rundkjøringen. En av de mange sterkt traffikerte områdene i Oslo. Nordfra på Strømsveien er det så vidt plass til 2 biler ned mot rundkjøringen, hvor det er naturlig at de som ligger i venstre felt kjører til venstre i rundkjøringen og de som ligger i høyre felt enten svinger til høyre eller kjører rett frem, omtrent som vist i videoen av mellomstor rundkjøring.

Her hadde man, om man ønsket en smidig avvikling, laget bred nok plass til 2 filer med skikkelig oppmerking, nordfra. Neida, SVV ønsker ingen smidig avvikling, så de lager en midtdeler som skiller nord og sydgående trafikk med like stor bredde, slik at sydgående, hvor det er stort behov for 2 godt merkede filer, ikke har stor nok bredde til annet enn de som har ferdighet nok til å legge seg nok til henholdsvis venstre, alternativt høyre i kjørefeltet, slik at det er plass til 2 i bredden, mens nordgående, som kun har behov for 1 fil, har like bred plass. Hadde man krympet nordgående fil til normal veibredde, hadde man klart å få bredere sydgående rampe og en smidigere avvikling sydover. Slik er det i rundkjøring etter rundkjøring i Oslo og helt sikkert mange andre steder, grunnet det jeg vil kalle inkompetent og småkongelig adferd fra et vesen som skulle tjent de som ferdes i trafikken, ikke motarbeidet dem.



   #60
 1,749     Norge     0
Henger meg på kritikken!
Oppsumering fra SVV: Vikeplikt fra venstre, og Hvem som krysser vikelinjen først! Alt annet er subjektivt!
Blueman.