9,641    21    6  

skal tilhengerfestet på bilen smøres med greas?

 11     Rogaland     1
Jeg lånte en bil med hengerfeste der kulen var smørt godt inne med greas. Og når jeg kjørte på en noenlunde ujevn vei så hørte jeg litt klunkelyd og da jeg så i bakspeilet så løsnet tilhengeren, det var bare flaks at den tok av på et jordet. Og jeg mener å ha festet tilhengeren skikkelig og da lurer jeg på om det er greaset som har gjort at den løsnet. Har noen et bra svar på dette.

   #1
 3,997     Oppland     0
njaaa...

Det var nok ikke greasen som fikk hengeren til å hoppe av.
Slitt låsemekanisme eller at hengeren ikke var kommet helt nedpå er nok skyld i problemet.

Edit:
Forøvrig er det delte meninger om man bør smøre eller ikke.
grease samler sand og smuss og den blir nærmest til slipepasta, mens andre sier stål mot stål ikke er det spor bedre..

Jeg liker å rengjøre og så smøre tynt med motorolje for å slippe grusomme gnisselyder i sving og homper.

Lastebiler bruker jo store mengder grease i sine koblinger, så hvorfor det skal være værre for personbil skjønner jeg ikke.
   #2
 1,382     Oppland     3
har du lastet lasten riktig? skal ikke være mere enn maks 70 kg på tilhenger kula mener jeg det er.... brukte du ikke sikkerhetswire til bremsene på tilhengeren?
   #3
 992     Østlandet     0
Har meget vanskelig for å tro at hengeren hoppet av pga fettet, det skal ikke være mulig.

Personlig har jeg alltid fett på. Intet problem med grus etc, det er bare å huske å ha en klassisk kopp på hengerfestet når det ikke er i bruk.

Neste gang du sitter på med noen, sjekk hanskerom etc - det er som regel der de ligger... Kanskje kan du også få en:)
  (trådstarter)
   #4
 11     Rogaland     1
sikkerhetsvaieren var koblet til og den røyk slik at bremsen ble aktivert. det var ikke noe last i hengeren. For all del jeg kan ha slarvet med å feste den til kulen slik at den ikke har gått skikkelig i lås, men jeg fikk nå kjørt i 15 min før den hoppet av, og jeg ville jo tro at den skulle hoppet av før da jeg har kjørt over x antall fartshumper. Men lærdommen i dette er trippelsjekken:) takk for svar
   #5
 1,382     Oppland     0
sikkert att den ikke har gått skikkelig i lås.... glemte og åpne låsen en gang når jeg skulle ta av hengern, skrudde på det nesehjulet så hele bilen vart med opp, stusset litt på hvorfor den ikke ville løfte seg av Smile
   #6
 56     akershus     0

har du lastet lasten riktig? skal ikke være mere enn maks 70 kg på tilhenger kula mener jeg det er.... brukte du ikke sikkerhetswire til bremsene på tilhengeren?


Vanlig kulelast er stort sett 75 kg maks

Det er såpass tight at litt fett skal ikke normalt få den til å hoppe av.
Men kravene til "slitasje" er relativt strenge... er kulen under 49mm i diameter så skal den byttes/kasseres )på en standard A-50x koblinger)

   #8
 3,387     0
Det værste er om hengeren er lastet feil slik at den løfter i kula i stedet for å belaste den. Det vil ikke en liten lett bil takle uten å bli spinnvill på stabilitet.

Men kula skal være usedvanlig mye slitt for at hengerfestet skal kunne "hoppe" av. Så det tror jeg ikke er sannsynlig. Det er heller låsen som ikke har slått skikkelig inn. Den kan stå sånn halvveis innpå og det kan se ut som om den sitter.

   #9
 876     Ut Mot Havet i Vest!     0

Det er heller låsen som ikke har slått skikkelig inn. Den kan stå sånn halvveis innpå og det kan se ut som om den sitter.




tipper på den der ja!  Smile   Har en del erfaring med hengere og slikt og om dem står lenge så blir denne låse mekaniken treg og kan bare låse seg halveis pga. smus og tregheter i beveglige deler. Jeg smører aldri kule eller noe, men sprayer med jevne mellomrom på med CRC el. Moer opp litt om det er tregt. Låsen skal "smelle" godt når du napper i den, og ikke bare 'sige' i posisjon!
   #10
 10,486     Akershus     0
En baktung henger gjør det hele ustabilt nesten uansett, men det blir selvsagt verre når vekten på henger øker i forhold til vekten på bil.


At hengerfestet er satt inn med grease, fører ikke til at hengeren ramler av. Da er det noe annet feil. Jeg har selv opplevd å miste henger en gang, det var kun min egen feil.
Signatur
   #11
 3,387     0
Jeg lastet opp med en bil baklengs på bilhenger og skulle bare dra den et par kilometer pent og forsiktig. Mistet kontrollen i femti kilometer i timen i ei dump i veien siden bahjula ble løftet fra asfalten og bil og henger begynte sakse. Jeg måtte legge hele greia i grøfta for å sikre meg mot å treffe møtende biler.

Men den hang på kula hele tiden og slapp ikke.
   #12
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det er den saftigste utgaven av "skulle bare" jeg har hørt om på lenge!  ;D

Ja, ha litt grease på kula. Blir det mye skit i den så er det lov å tørke av før ny krem påføres. Det smører og forhindrer rust.

Og når du først har greasepumpa i hende så vær snill å spandere etpar pump i nippelen til påløpsbremsen! Da napper ikke hengeren så mye når du bremser og hengerbremsen virker kanskje til våren også.

Signatur
   #13
 5,111     Sørnorge     1
Noen som har smarte triks for hengerbremser som går på når man skal rygge opp bakker? Jeg har flere ganger opplevd det problemet på lånte tilhengere, så en eller annen rask midlertidig løsning hadde gjort seg.
   #14
 1,185     0

Noen som har smarte triks for hengerbremser som går på når man skal rygge opp bakker? Jeg har flere ganger opplevd det problemet på lånte tilhengere, så en eller annen rask midlertidig løsning hadde gjort seg.


Hadde en Tysse-henger gjennom jobb en gang, og den hadde "bakkelås". Var en pinne man kunne sette i når man skulle rygge store lass opp bratte bakker.
   #15
 5,111     Sørnorge     0

Hadde en Tysse-henger gjennom jobb en gang, og den hadde "bakkelås". Var en pinne man kunne sette i når man skulle rygge store lass opp bratte bakker.


Jeg husker slikt fantes for endel år tilbake, men har ikke sett det på noen av hengerene jeg har brukt de siste 10 årene. Hvorfor sluttet man med slike nyttige løsninger?
   #16
 3,234     Vestfold     0
Jeg sprayer alltid en dæsj med crc/wd40 i det jeg skal hekte på en henger, også tørker jeg av og gir en ny spray når jeg er ferdig med hengern, før jeg setter på en kulebeskyttelse i massiv gummi. Da ser hengefestet som nytt ut, og en slipper rust.
   #17
 911     Hordaland     0
Måtte tømme litt olje på kroken sist jeg var ute med hengeren.
Det knirket helt fryktelig, og jeg trodde det var noe galt med bilen før jeg skjønte at det var kroken knirken kom ifra.
Bevegelige ledd bør alltid ha litt smørning, så litt olje eller grease på kulen og på mekanismen på hengeren gjør bare godt.
   #18
 10,486     Akershus     0
Når bremsene på hengeren er riktig justert, skal de ikke ta veldig mye bakover. En del tar de for det, og en slik ryggelås hadde absolutt vært å foretrekke. Jeg mener det finnes som tilbehør til min Ifor Williams. Når jeg skal rygge opp bakker med 2 tonn på kroken, så hadde det vært å foretrekke.
Signatur
   #19
 2,265     0
Kjøpte en veteranhenger fra 1978 nå, den har ryggesperre Smile liten pinne som du vipper rundt og låser draget. Glemmer du å ta den av, blir det dårlig med hengerbrems.
   #20
 10,486     Akershus     0
Jeg kom på at jeg var borti en campingvogn en gang, der det satt en liten lås til pådraget, aktivert av strøm. Det funket ikke, og jeg forsket aldri noe mer på det, men kan det ha vært at den tillot bremsing kun når bremselyset gikk på? Jeg tror jeg ville vært skeptisk til noe sånt, siden hengerelektronikk vanligvis ikke funker så mange år av gangen, men en motsatt løsning, som aktiveres av ryggelys kunne kanskje fungert?
Signatur
   #21
 46     Dal     0
Jeg har campingvogn med stabilisatorkobling, og der kreves det at kulen er helt "tørr" dvs ikke olje eller fett, her skal det være stål mot stål, eventuelt rust skal også pusses bort fra kula med en fint sandpapir...