9,641
21
6
skal tilhengerfestet på bilen smøres med greas?
11
Rogaland
1
Jeg lånte en bil med hengerfeste der kulen var smørt godt inne med greas. Og når jeg kjørte på en noenlunde ujevn vei så hørte jeg litt klunkelyd og da jeg så i bakspeilet så løsnet tilhengeren, det var bare flaks at den tok av på et jordet. Og jeg mener å ha festet tilhengeren skikkelig og da lurer jeg på om det er greaset som har gjort at den løsnet. Har noen et bra svar på dette.
Det var nok ikke greasen som fikk hengeren til å hoppe av.
Slitt låsemekanisme eller at hengeren ikke var kommet helt nedpå er nok skyld i problemet.
Edit:
Forøvrig er det delte meninger om man bør smøre eller ikke.
grease samler sand og smuss og den blir nærmest til slipepasta, mens andre sier stål mot stål ikke er det spor bedre..
Jeg liker å rengjøre og så smøre tynt med motorolje for å slippe grusomme gnisselyder i sving og homper.
Lastebiler bruker jo store mengder grease i sine koblinger, så hvorfor det skal være værre for personbil skjønner jeg ikke.
Personlig har jeg alltid fett på. Intet problem med grus etc, det er bare å huske å ha en klassisk kopp på hengerfestet når det ikke er i bruk.
Neste gang du sitter på med noen, sjekk hanskerom etc - det er som regel der de ligger... Kanskje kan du også få en:)
Vanlig kulelast er stort sett 75 kg maks
Det er såpass tight at litt fett skal ikke normalt få den til å hoppe av.
Men kravene til "slitasje" er relativt strenge... er kulen under 49mm i diameter så skal den byttes/kasseres )på en standard A-50x koblinger)
Men kula skal være usedvanlig mye slitt for at hengerfestet skal kunne "hoppe" av. Så det tror jeg ikke er sannsynlig. Det er heller låsen som ikke har slått skikkelig inn. Den kan stå sånn halvveis innpå og det kan se ut som om den sitter.
tipper på den der ja!
At hengerfestet er satt inn med grease, fører ikke til at hengeren ramler av. Da er det noe annet feil. Jeg har selv opplevd å miste henger en gang, det var kun min egen feil.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men den hang på kula hele tiden og slapp ikke.
Ja, ha litt grease på kula. Blir det mye skit i den så er det lov å tørke av før ny krem påføres. Det smører og forhindrer rust.
Og når du først har greasepumpa i hende så vær snill å spandere etpar pump i nippelen til påløpsbremsen! Da napper ikke hengeren så mye når du bremser og hengerbremsen virker kanskje til våren også.
Hadde en Tysse-henger gjennom jobb en gang, og den hadde "bakkelås". Var en pinne man kunne sette i når man skulle rygge store lass opp bratte bakker.
Jeg husker slikt fantes for endel år tilbake, men har ikke sett det på noen av hengerene jeg har brukt de siste 10 årene. Hvorfor sluttet man med slike nyttige løsninger?
Det knirket helt fryktelig, og jeg trodde det var noe galt med bilen før jeg skjønte at det var kroken knirken kom ifra.
Bevegelige ledd bør alltid ha litt smørning, så litt olje eller grease på kulen og på mekanismen på hengeren gjør bare godt.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.