421    16    2  

Skeivslitte dekk

 2 498     Vestlandet     0
Har slitte sommerdekk, som skal erstattes med nye nå. Ser at de gamle er slitt mye mer på utsida, enn ellers i banen. Lurer på om jeg bør ta firehjulskontroll før jeg får på de nye dekka? Det som taler mot, er at vinterdekka ser ut som de er slitt helt jevnt. 

Kan det være at sommerdekka på et tidspunkt ble slitt ujevnt, så ble hjulinnstillinga korrigert, men skeivslitasjen har fortsatt? Mens vinterdekka aldri var utsatt for denne feil innstillinga. 



Kjøpte bilen i februar, så jeg kjenner ikke historien nøyaktig. 

TSt
   #2
 5 738     0
Hvis de var feilslitte når du satte de på før sommeren så kan det være gammelt, ellers så har det kommet nå i sommer slik at du vil ødelegge vinterdekkene også hvis du ikke gjør noe.
TDJ
   #4
 701     Buskerud     0
Firehjulskontroll er jo den eneste muligheten dersom du ønsker sikkerhet for at ikke også nye vinterdekk skal bli ødelagt.
Signatur
   #5
 18 416     Akershus     0
Ofte er det slik at en først blir obs på skjevslitasje når dekkene begynner å bli vel slitt. På nyere dekk oppdager en det ikke så lett.
Signatur
   #6
 4 894     0
Nå er det kun krav til mønsterdjupne i 3/4 av bredden på dekka, så litt skjeivslitasje går jo greit.
  (trådstarter)
   #7
 2 498     Vestlandet     0
Åja, det med 3/4 var jeg ikke klar over.

Må jo snart bytte til vinterdekk, så kan jeg se hvordan de slites. De er nok på siste sesongen uansett.

   #8
 5 014     Sørnorge     0
Det med 3/4 av bredden visste ikke jeg om heller. Hvor står det?

Er skjevslitasjen på alle hjul? Det er normalt at noen biler sliter dekk litt skjevt, men da er det likt på begge sider. Men om du har rotert dekkene rundt på begge sider og slitasjen har vart lenge, kan de jo ha blitt likt slitt over mange år. Om du derimot har holdt dekkene på samme side, f.eks bare byttet fram/bak, og det er likt på begge sider, skal du ikke se bort fra at dette er normal slitasje på din bil.
Ellers er det også vanlig at dekk slites litt mer på høyre side, fordi veibaner ofte er laget med helling mot grøfta for at vann skal renne bort.

HVIS dette er en feil som har vært lenge burde du ha samme skjevhet på vinterhjulene. Er ikke vinterhjulene skjeve har antagelig dette problemet dukket opp i.l.a året, og da burde det heller ikke være likt på alle sommerhjulene.

Alle mine 4 biler har IKKE justering av hjulvinkler, utover at justering på styrestag. Feil justering av styrestag på en side gir seg utslag i at bilen ikke går rett frem når rattet står rett og/eller at bilen drar til ene siden når man ruller (gir frikoblet) på flat parkeringsplass. All annen feil i hjulvinkler betyr at et eller annet ledd i for eller bakstilling er slitt. Alle slike slitte ledd har gitt seg utslag i at man kjenner slark når man prøver å riste på hjulet (enten i kl 6.00-grep eller kl 9.15-grep).
Feil justering av styrestag på begge sider, justert slik at feilen er nøyaktig like feil på begge sider, kan gi seg utslag i at bilen går rett når rattet står rett. Man oppdager altså ikke dette ved kjøring. Men dette kan du enkelt avsløre (og justere inn) ved å måle avstand (med tommestokk) mellom framhjulene på forsiden og baksiden. For de fleste biler skal det være 0-2mm smalere foran enn bak.

Så min anbefaling er:
Ta en prøvetur på flat vei/parkeringsplass. Hold rattet helt rett. Drar bilen til en side? Kjør gjerne i dine samme spor frem og tilbake. Hvis bilen drar til høyre når du kjører den ene veien og til venstre når du kjører tilbake, er ikke testplassen din flat. Hvis du merker at den ikke kjører rett på flatmark, trengs justering av styrestag.
Kjør en mil eller to på motorvei. Stopp uten å bruke brems. Altså slipp gassen, brems med giret, ta gjerne en avkjørsel som har oppoverbakke. Gå ut og kjenn forsiktig på bremseskivene, først på avstand. Er de så varme at du brenner deg hvis du tar på dem har du et bremseproblem som kommer til å ta livet av hjullageret, hvis det ikke allerede har gjort det. Er bremseskivene lunkne har du et bremseproblem som øker slitasje og drivstofforbruk, men ikke så ille at du må la være å kjøre bilen til det er fikset. Skivene bør ikke være nevneverdig varmere enn utetemperaturen.

Jekk opp bilen og prøv å vippe hjulene sideveis. Kjennes noe slark, har du et eller flere ledd som trenger utskifting. Roter hjulet 45grader og gjenta. Fortsett å roter hjulet til du har kommet helt rundt. Finner du kun slark ved kl 9.15-grepet på framhjulene, og ikke ved kl 6.00-grepet er det et av styreleddene som er problemet. Styreledd er veldig enkle å bytte selv. Hører du ulyder når du snurrer på hjulet er det hjullager. Er slarken lik på begge framhjul KAN det være slitt styresnekke. For å identifisere hvilket ledd som slarker trenger du hjelp. Noen må vippe på hjulet mens du holder rundt hvert enkelt ledd. Du vil kjenne bevegelse i leddet dersom du holder rundt det slarkete leddet. Finner du ingen ledd som slarker, men likevel kjenner at det er slark i hjulet, er det hjullageret. Slitt hjullager bør også høres ved en hul romlelyd som blir sterkere ved økt hastighet, uavhengig av hvilket gir bilen står i.

Hvis du ikke har funnet noen slark er det tid for måling av styrevinkel.
Målingen gjøres ved at man kjører til en flat parkeringsplass, la bilen være tom for bagasje og folk slik at fjæringen ikke blir nedtrykket.
Når du har funnet din teststrekning sett bilen med rattet rett, gir i fri.
Gå ut av bilen. Gå en runde rundt og gyng litt over alle hjulene slik at alle fjærer kommer til normalposisjon.
Pass på at bilen ALDRI ruller bakover under denne prosessen. Får du misstanke til at den har rullet noen cm baklengs, start prosessen på nytt.
Dytt bilen 5m rett framover. Jeg liker å ha åpent vindu slik at jeg kan nå håndbrekket uten å bevege bilens fjæring.
Sett målebåndet/tommestokken mellom en rille på begge framhjul, så høyt det går i bakkant av hjulene, uten at det tar oppi bilen. Husk/noter avstanden. Marker målestedet på begge hjulene med kritt eller en teipbit.
Dytt bilen fremover, ca en halv omdreining på hjulene. Nå har du kritt/teip-markeringen på framsiden av hjulet. Mål avstanden mellom merkene igjen. (du må antagelig rulle litt mer enn en halv runde for å få målt uten at tommestokken tar oppi bilen.)
Avstanden skal altså for mange biler være ca 1mm mindre på forsiden enn på baksiden. (sjekk spec for din bil.) Måler du noe veldig annet, har du et styrestag til hvert hjul som kan skrus. Jeg pleier å skru en kvart runde av gangen, for deretter å gjør ny måling - hele prosessen på nytt, inkludert kjøretur. Styrestaget kan nås ved å stikke armen innunder bilen, så justering gjøres på parkeringsplassen, uten jekk.
Hvilken vei man skal skru, og på hvilket hjul, blir litt tankearbeid. Hvis bilen ikke drar til noen side når du slipper rattet på flatmark bør du gjøre likt på begge sider. Drar bilen til høyre når rattet står rett og avstanden mellom hjulene er for liten i forkant, er det venstre hjul som skal justeres til venstre. Drar den til høyre og avstanden er for stor i forkant av hjulene, er det høyre hjul som skal til venstre. Bytt om alle høyre/venstre i foregående setninger så får du dekket alle mulige kombinasjoner.
Venstre hjul justeres til høyre ved å skru styrestaget mot hjulet, dersom staget er plassert bak hjulakslingen - og motsatt.
   #9
 302     Hordaland     0
Takk for grundig og praktisk innføring av det viktige man bør vite om hjulstilling og styring Petterg. Jeg kan legge til at jeg tar en kjapp kontroll av spissing ved å sikte langs fordekkene mot bakhjulet. Er det ca 1,5 cm fra bakdekket ut mot siktelinjen, får jeg ingen skjev slitasje. Brukt den måten på de 11 bilene jeg har hatt uten å slite dekkene skjevt.
   #10
 677     1
Blir veldig mye synsing om man ikke har nok info. De aller fleste biler har mer enn bare justering av spissing. Men hjulvinkler blir ikke feil uten videre. Enten er det foringer som begynner bli slitt, ellers har det vært kjørt i noe.

Biltype spiller veldig inn, hjuloppheng er veldig varierende. Forskjellen sommerdekk/vinterdekk har og mye betydning, ofte kjører man mer på sommeren, og mer aktivt i svingene/høyere hastigheter. I tillegg til litt for lavt trykk kan dette slite kantene veldig fort. Kommer også ann på bredde, noen har samme dimensjoner på sommer og vinter. men har du et smalere dekk på vinter og et bredt lavprofildekk på sommer så har disse dekkene to vidt forskjellige slitasjemønster.
Har du mistanke om at noe er galt med hjuloppheng, få det kontrollert og ta en hjulstillingskontroll. Er dekkene skeivt slitt skal nye dekk monteres før hjulstillingskontrollen.