1,174    15    0  

Skruen som ikke blir løs

 5,111     Sørnorge     0
En del uten gjenger (motorfeste) holdes til en annen del med gjenger (girkasse) av tre tilsynelatende like skruer. Det er ingen synlig rust hverken på skruene eller i området rundt skruehullene. Den ene av disse skruene kunne fint løsnes med vanlig størrelse 1/2" skralle, og kunne skrus uten verktøy så fort den var skrudd en halv runde ut.

De andre lot seg ikke rikke med skralle. Med 70cm latmannsarm lot de seg rikke, men selv etter 3-4 runder må jeg fortsatt bruke latmannsarm for å rikke dem. Delen uten gjenger er løs og jeg har tilgang til å dynke skruene med wd40 der gjengene begynner. Men selv etter mye dynking og diverse ganger frem og tilbake på samme runden, er det ikke tegn til at skruene skal begynne å gå lettere.

Jeg har erfaring med at skruer som går tregt når de er skrudd et stykke ut knekker om man fortsetter å skru dem ut. (Antagelig pga stor vektarm fra gjenger til skruehode.) Noen forslag til hvordan skruene kan løsnes uten å gå så langt at de knekker?
(Jeg har ikke plass for å komme til med drill for å bore opp hvis de knekker.)

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Induksjonsvarmer! Den varmer bolten og i liten grad girkassen av aluminum. Prøv å konsentrere på bolthodet.
Så vente til den har blitt kald igjen før nye forsøk på å skru.¨

Dette er samme prinsipp som å varme bolten med TIG, men uten brannfaren som er opplagt i dette tilfellet.
Signatur
   #2
 84     0
Sverger nå til Loctite freeze and release, i kombinasjon med muttertrekker endeløse runder fram og tilbake. Det finnes mye som er bedre egnet enn wd40 til dette bruket. Har også hatt hell med biltemas Hurtigrustløser. Denne fungerer som et rengjøringsmiddel som fjerner rust og smuss, den smører i liten grad så man må smøre med noe annet etterpå for å komme noen vei.
   #3
 25,138     Akershus     0
Induksjonsvarme er kanskje ikke så lett tilgjengelig? Forsiktig gassvarme burde vel en alu girkasse tåle? Sammen med frysespray for å skape bevegelse. Ellers har jeg inntrykk av at muttertrekker med moderat moment kan riste løs snillere enn latmannsarm?
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Av de skruene hvor jeg har prøvd biltemas hurtigrustløser har samtlige knekt ved første påfølgende skruforsøk, selv ved mindre kraft enn det jeg prøvde før rustløseren.

Finnes det noen rimelig induksjonsvarmer? De jeg finner koster over 5000.
Kan varmepistol gjøre nytten?
Har det noe for seg å prøve å banke skruen ned for å få den tilbake i gjenger? (Antatt at den har nå jobber med å lage seg nye gjenger mellom de opprinnelige.)

Muttertrekkeren (450Nm) klarte ikke å rikke skruen. (klarte bare å komme til på den ene, ved bruk av to lange forlengere). Med bare 13mm hoder er jeg imponert over at de har overlevd så langt.

Målet er å skru ut og skru inn igjen etterpå. Destruksjon gjør den siste delen vanskelig når jeg ikke har plass til å bore opp på nytt.
   #6
 677     Norge     0
Den beste rustløseren er etter min mening "Pennzoil marine corrosion protectant", ettersom du bor i Tønsberg får du den sannsynligvis hos Kvikk Bildeler.

Varme er selvfølgelig den beste løsningen på å løsne bolter, du kan forsøke å varme selve bolten litt, og den utvider seg og krymper igjen når den blir kald, noe som ofte løsner opp litt.
   #7
 1,060     Jevnaker     0
Prøvd å løfte motoren? Hvis du har skrudd ut en bolt og fått løsnet de to andre så vil motorfestet(den delen uten gjenger) henge på boltene og "låse" dem fast.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 5,111     Sørnorge     0
Det er p.t. ingen belastning på skruene.

I.o.m at det ikke er rust, holder jeg meg unna rustløser. Skal prøve meg med varmepistol.
   #9
 1,060     Jevnaker     0
Hvorfor ikke rustløser? Hvis det ikke er rust så vil den bare penetrere mellom gjengene til bolten og mutteren/godset og forminske friksjonen.
Signatur
   #10
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det er nok aluminium som er kaldsmidd fast til bolten. Rustløser kunne kanskje hjulpet om den ble tatt i bruk tidligere (før 70cm draskaft). Nå er det vel mer snakk om å slippe å sitte igjen med enden av en bolt som tetter hullet. For så å kunne gjenge opp til neste størrelse (inkludert imperial). De opprinnelige gjengene er nok forlengst historie.

Alternativt Helicoil. Men uten å komme til med drill går jo ikke det.

Rustløser løser som navnet antyder rust, ikke aluminium eller aluminiumoksyd.
Signatur