2,308    28    0  

Spørsmål rundt teknisk fagskole bygg

 9     0
Jeg har tatt fagbrev som tømrer. Men til høsten skal jeg gå videre på teknisk. Det jeg lurer på er hvordan er matten i forhold til ingeniørutdanning? Vil jeg ha like store muligheter for å konstruere og dimensjonere store konstruksjoner som ingeniøren, eller man gå videre etter teknikken for å få ta i store konstruksjoner?

   #1
 7,686     Bærum     0
Jeg vet ikke nivået, men nå har jo Kristin Halvosen funnet ut at du kan begynne rett på ingeniørhøyskole så da skal vel nivået senkes. ::)
   #2
 21,481     Enebolig     0
Det stemmer vel ikke helt. Med mindre jeg har gått glipp av noe, så vil hun innføre et påbygningsår (med rett til studieplass) for ferdig utdannede håndverkere slik at de kan få generell studiekompetanse.

Dette er igrunn ikke noe nytt ettersom "påbygningsåret" har eksistert lenge, dog har få håndverkere benyttet det. Det nye er at denne gruppen nå vil ha rett til plass på dette studiet. Eller har det kommet noe nytt etter dette?

Inntak på ingeniørlinjer krever normalt generell studiekompetanse og gjerne fordypning i fag som matte og fysikk. Men det finnes ofte også mulighet for de som ikke har disse fagene, og også håndverkere uten generell studiekompetanse. Det betyr selvsagt flere fag/forkurs underveis.

På fagskole må man ha fagbrev eller relevant kompetanse. Jeg tør ikke uttale meg bastant om forskjellen, men inntrykket mitt utifra de som har tatt studiene peker i den retning at realfagene er vanskeligere på ingeniør, og at de yrkesrettede fagene naturlig nok starter på et høyere nivå på fagskolen. Graden av dette vil sikkert variere etter type studie. Muligheten for jobb er tilnærmet lik, og det vil overraske meg om man ikke kan dimensjonere på likt grunnlag etter disse studiene.
   #3
 7,686     Bærum     0
Hvis det er som du skriver er det jo samme praksis som før. Jeg oppfattet det ikke slik på 18.30 nyhetene. Hvis det er som du sier er jo dette en "ikke-nyhet"
   #4
 25,405     Akershus     0
Det ble uttrykt bekymring for at nivået ville reduseres ved at ing-utdanning skulle ta hensyn til lavere kompetanse på studentene.

Til TS, hva er store konstruksjoner? Hardangerbro,  Svinesundsbro, Hotell Plaza? Slike jobber er trolig for spesialfirmaer, stinne av siv ing ++
Signatur
   #5
 570     Askøy-Hordaland     0
Med teknisk fagskole mener eg du kan prosjektere i tiltaksklasse 1. Ingen Hardangerbro eller høyblokker med ander ord Wink
   #6
 21,481     Enebolig     0

Hvis det er som du skriver er det jo samme praksis som før. Jeg oppfattet det ikke slik på 18.30 nyhetene. Hvis det er som du sier er jo dette en "ikke-nyhet"


Har ikke sett nyhetene i dag.

Nå som jeg har oppdatert meg selv, så ser jeg fremdeles ingen stor revolusjon. Y-veien har (som tidligere nevnt) eksistert på mange ingeniørstudier, og nå blir det flere. Kompetansen skal sånn sett ikke bli lavere, og man må fremdeles opparbeide seg "graden" av generell studiekompetanse i form av forkurs og flere fag under studiet.

Man kan diskutere om Y-veien gir bedre kompetanse i realfagene når man tross alt får mer å konsentrere seg om, men skal man tro statistikken gir Y-veien de beste ingeniørene.
   #7
 22,342     Akershus     0

Det jeg lurer på er hvordan er matten i forhold til ingeniørutdanning?
Hvor mye matte har du fra før?
For meg virket det som matten var av type videregående til og med matten de har på universitetet for de som ikke skal bruke matte senere. Egentlig enkle greier. (Synes jeg, men jeg har tatt matte på universitetet.)

   #8
 25,405     Akershus     0

, men skal man tro statistikken gir Y-veien de beste ingeniørene.



I enkelte stillinger er folk med både teoretisk og praktisk erfaring gull verd.

Imidlertid, det ble også nevnt at av dem som utvider med tillegg for generell studiekompetanse, så er frafallet stort.
Signatur
   #10
 7,686     Bærum     0
Departementet foreslår at elever med relevante fag- og svennebrev gis mulighet til å søke opptak gjennom Samordna opptak til ingeniørutdanninger, yrkesfaglærerutdanninger og utdanninger innenfor naturbruk (for eksempel landbruk, havbruk og maritime fag) ved høyskoler og universiteter. Forslaget innebærer at opptak ikke lenger vil skje på lokal basis ved det enkelte universitet eller den enkelte høyskole, og at studenter kan tas inn uten spesiell tilrettelegging. Søkerne vil dermed konkurrere om opptak med elever med generell studiekompetanse med utgangspunkt i oppnådde karakterpoeng. Karakterpoengene for elever med fag- eller svennebrev er gjennomsnittet av samtlige tallkarakterer oppnådd på Vg1 og Vg2. I tillegg vil departementet vurdere å gi tilleggspoeng avhengig av oppnådd karakter på fag- eller svenneprøven.

Jeg var ikke klar over atr man allerede hadde gjort dette. Når jeg begynte på ingeniørskole måtte vi ta ett års forkurs med fullt gymnaspensum i matte, fysikk,norsk engelsk og tysk. Dette har man altså forlatt. Ikke rart da at forelesere på universiteter og høyskoler fortviler over elevenes basiskompetanse. Jeg er positiv til alternative veier til høyere utdannelse. Jeg har selv benyttet det. Hvis det går på bekostning av faglig kompetanse er det derimot ikke bra.
   #11
 25,405     Akershus     0

Så da står de beste kandidatene igjen, eller?


Vil nok gjerne være det ja, kan bli flotte folk!

Som Torango skriver, det bør være åpning for å fortsette utdanningen i mer teoretisk vei også med fagutdanning som utgangspunkt, men da synes jeg at en bør ha et studieforberedende mellomkurs. Kanskje noe mer fokusert med litt mindre " Synnøve Solbakken" .

Imidlertid, skal en bli ingeniør, så bør en ha et godt grunnlag i realfag og praktisk språk. Det er unnfair å komme rett inn inn og derved sinke dem som allerede har slik kompetanse.
Signatur
   #12
 21,481     Enebolig     0

Jeg var ikke klar over atr man allerede hadde gjort dette. Når jeg begynte på ingeniørskole måtte vi ta ett års forkurs med fullt gymnaspensum i matte, fysikk,norsk engelsk og tysk. Dette har man altså forlatt. Ikke rart da at forelesere på universiteter og høyskoler fortviler over elevenes basiskompetanse. Jeg er positiv til alternative veier til høyere utdannelse. Jeg har selv benyttet det. Hvis det går på bekostning av faglig kompetanse er det derimot ikke bra.


Jeg vet at Y-veien stiller krav til matte og fysikk. Sånn sett blir det ikke 100% tilsvarende generell studiekompetanse, men det settes da krav til de viktigste fagene. Om innholdet er mer eller mindre omfattende enn tidligere vet jeg ikke, men det er ikke nødvendigvis slik at alt var bedre før.

Hvor har du det fra at frustrasjonen er stor blant forelesere? Er det enkelttilfeller eller en unison oppfatning?

   #13
 21,481     Enebolig     0


Så da står de beste kandidatene igjen, eller?


Vil nok gjerne være det ja, kan bli flotte folk!

Som Torango skriver, det bør være åpning for å fortsette utdanningen i mer teoretisk vei også med fagutdanning som utgangspunkt, men da synes jeg at en bør ha et studieforberedende mellomkurs. Kanskje noe mer fokusert med litt mindre " Synnøve Solbakken" .

Imidlertid, skal en bli ingeniør, så bør en ha et godt grunnlag i realfag og praktisk språk. Det er unnfair å komme rett inn inn og derved sinke dem som allerede har slik kompetanse.


Det er ikke bra hvis frafallet er stort, og det bør selvsagt vurderes. Men glem nå ikke at kandidatene via Y-veien også stiller med kompetanse, og gjerne en som kan være langt mer relevant med tanke på yrke.

Dessverre opptrer "Synnøve Solbakken" syndromet i mange læreplaner ennå. Det ser ut til at man ønsker å drepe interessen blant folk som vil utdanne seg i yrkesfaglig retning.
  (trådstarter)
   #14
 9     0
[quote author=KjellG linkfå opic=47134.msg497328#msg497328 date=1363379813]
Det ble uttrykt bekymring for at nivået ville reduseres ved at ing-utdanning skulle ta hensyn til lavere kompetanse på studentene.

Til TS, hva er store konstruksjoner? Hardangerbro,  Svinesundsbro, Hotell Plaza? Slike jobber er trolig for spesialfirmaer, stinne av siv ing ++
[/quote]

Det er sånne ting jeg tenker på. Men da får jeg bare gå ingeniøren etter fagskolen, hvis det virker interessant. Jeg greier ikke helt å finne forskjellene på tekniker og ingeniører, men da er det i hvert fall noe. Takk for svar!
   #15
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Mattenivået er langt lavere enn ingeniørhøyskole.

Kan ikke sammenlignes. Teknis fagskole har videregående nivå. Du får derimot et godt grunnlag.

(Jeg har tatt både teknisk fagskole og ingeniørhøyskole).



Jeg har tatt fagbrev som tømrer. Men til høsten skal jeg gå videre på teknisk. Det jeg lurer på er hvordan er matten i forhold til ingeniørutdanning? Vil jeg ha like store muligheter for å konstruere og dimensjonere store konstruksjoner som ingeniøren, eller man gå videre etter teknikken for å få ta i store konstruksjoner?
   #16
 7,686     Bærum     0


Jeg var ikke klar over atr man allerede hadde gjort dette. Når jeg begynte på ingeniørskole måtte vi ta ett års forkurs med fullt gymnaspensum i matte, fysikk,norsk engelsk og tysk. Dette har man altså forlatt. Ikke rart da at forelesere på universiteter og høyskoler fortviler over elevenes basiskompetanse. Jeg er positiv til alternative veier til høyere utdannelse. Jeg har selv benyttet det. Hvis det går på bekostning av faglig kompetanse er det derimot ikke bra.


Jeg vet at Y-veien stiller krav til matte og fysikk. Sånn sett blir det ikke 100% tilsvarende generell studiekompetanse, men det settes da krav til de viktigste fagene. Om innholdet er mer eller mindre omfattende enn tidligere vet jeg ikke, men det er ikke nødvendigvis slik at alt var bedre før.

Hvor har du det fra at frustrasjonen er stor blant forelesere? Er det enkelttilfeller eller en unison oppfatning?
Nei, dette er ikke enkelttilfeller. De har måttet arrangere sommerkurs for studenter som ikke har nødvendig kompetanse for å klare nivået på universitetet. Det er bra med en praktisk bakgrunn når man skal studere tekniske fag. Imidlertid må man være klar over at ingeniør og siv.ing. utdannelse krever en helt annen teoretisk tilegningsevne enn yrkesskole. Jeg har tatt alternativet, yrkesskole, ingeniørskole, teknisk høyskole. Det teoretiske nivå øker betydelig for hvert nivå. Jeg tror det er en bjørnetjeneste å la folk uten nødvendig kompetanse og forutsetninger starte på teoretiske studier. Jeg har som sagt sansen for flere veier til utdannelse, men kravet til kompetanse må ikke svekkes.
   #17
 21,481     Enebolig     0
Men dette er da ikke overraskende? Forkurs gjennomføres jo nettopp for at "yrkesfaglige" kandidater skal få tilegnet den kompetansen de trenger til det påfølgende studiet. De velger ikke dette selv, det stilles krav til å gjennomføre sommerkurset for å komme inn på linjen. Trodde foreleserne at man allerede hadde dette grunnlaget etter yrkesfaglig utdanning? Isåfall har de misforstått sin egen profesjon.
   #18
 22,342     Akershus     0

Mattenivået er langt lavere enn ingeniørhøyskole.

Kan ikke sammenlignes. Teknis fagskole har videregående nivå. Du får derimot et godt grunnlag.

(Jeg har tatt både teknisk fagskole og ingeniørhøyskole).

Synes du mattenivået var høyt på ing. studiet? Jeg synes det ikke var mye over videregående 3. klasse matte.
   #19
 25,405     Akershus     0
Helt off topic!  ::)

Velg et tall med tre siffer S[sub]3[/sub]S[sub]2[/sub]S[sub]1[/sub] slik at S[sub]3[/sub]>S[sub]2[/sub]>S[sub]1[/sub]

  Tekst             Tall     Eksempel
Starttall:              S3S2S1   642
Trekk fra tallet:    S1S2S3   246
Summen blir:      Z3Z2Z1   396
Legg til tallet:      Z1Z2Z3   693
Summen blir:      X3X2X1 1089


Gjenta med egne tall.




Signatur
   #20
 7,686     Bærum     0

Men dette er da ikke overraskende? Forkurs gjennomføres jo nettopp for at "yrkesfaglige" kandidater skal få tilegnet den kompetansen de trenger til det påfølgende studiet. De velger ikke dette selv, det stilles krav til å gjennomføre sommerkurset for å komme inn på linjen. Trodde foreleserne at man allerede hadde dette grunnlaget etter yrkesfaglig utdanning? Isåfall har de misforstått sin egen profesjon.
Forskjellen er jo at før måtte du gå ett helt år for å komme inn på ingeniørskole. Du tok hele gymnaspensum i matte og fysikk pluss engelsk,tysk og norsk. Hvis dette skal gjennomføres på et sommerkurs sier det vel seg selv at nivået senkes.
   #21
 21,481     Enebolig     0
Joda, men du fremstiller det feil ved å si: "De har måttet arrangere sommerkurs for studenter som ikke har nødvendig kompetanse for å klare nivået på universitetet"

Det høres ut som et ekstratiltak for udugelige kandidater. Jeg synes utsagnet ditt om foreleserne virker syltynt.


Man har fremdeles ettåring forkurs for ingeniørutdannelse, men også TRES og Y-vei for de som ikke ønsker å bruke for mye tid. Dette er noe man må vurdere i forhold til evne. Fungerer det ikke, må ordningen selvsagt revurderes. Fagene er heller ikke gjennomført iløpet av et enkelt sommerkurs. Kurset (matte) må bestås for å komme videre i studiet. Det samme gjelder oppgraderingen i første semester (matte) og andre semester (fysikk) Det stilles krav.

Jeg spør meg også om tysk virkelig skal anses som en primær del av utdannelsen. Det må selvsagt nevnes at man kan komme borti yrker der det kan benyttes (bare for å ikke bli arrestert) men det er neppe en overdrivelse å si at matte og fysikk bør vektlegges vesentlig mer.

Jeg har også ofte tenkt på om en E kandidat på det "tradisjonelle" ingeniørstudiet har mer kompetanse enn en C kandidat som tar Y-veien. Det er ofte dette inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha pratet med elever. Yngre kandidater ønsker å bestå studiet, eldre kandidater ønsker å tilegne seg lærdom. Med unntak, selvsagt.

Poenget mitt er selvsagt at kvalitet må komme foran kvantitet. Som jeg tidligere har sagt, man må ikke glemme at håndverkere sitter på en praktisk kompetanse som kan være vel så viktig som teoretisk kunnskap fra skolen.
Siste redigering: Saturday, March 16, 2013 7:21:28 PM av sOPp
   #22
 7,686     Bærum     0
Det høres ut som et ekstratiltak for udugelige kandidater. Jeg synes utsagnet ditt om foreleserne virker syltynt.
Du får mene hva du vil. Dette var en generell bekymring fra forelesere på universitet til kunnskapsnivået på dagens studenter. At de har satt i gang sommerkurs på UiO for kandidater som formelt er kvalifisert kan du vel ikke bestride.

Jeg er enig i at praktisk erfaring er verdifullt for ingeniører. Poenget er imidlertid at det er stor forskjell på en yrkesutdannelse og et teoretisk studium. Her har jeg faktisk en bakgrunn som du ikke kan bestride siden jeg har tatt nivåene fra yrkesskole til teknisk høyskole. På ingeniørskolen studerte jeg også sammen med flere elektrikere så jeg vet også hvordan de gjorde det gjennom studiet. Yrkesutdannelsene innen elektro og beslektede fag er antagelig de med mest matte så for andre retninger vil forskjellen antagelig være enda større.
   #23
 21,481     Enebolig     0
Jeg har ingen interesse av å bestride bakgrunnen din.

Jeg er interessert i å vite hvem disse sommerkurs-kandidatene er. Er det generelle søkere, eller snakker man om håndverkere som vil ta ingeniørutdannelse?

Foreleserne kan sikkert være frustrert over kompetansen elevene kommer med, men det sier seg selv at søkere via Y-veien trenger ekstra undervisning med tanke på tidligere grunnlag. Man må skille mellom anbefalt "oppfriskningskurs" og obligatorisk forkurs. Dette avhenger av hvilken linje man går på, og Y-vei ingeniør følger den obligatoriske delen.

Det er garantert forskjeller mellom skolene, og etter hva jeg kan se tilbyr ikke UiO Y-veien på noen av linjene? De tilbyr dog "oppfriskningskurs" i matematikk for 15. år på rad... Hva er "ungdommen nå til dags" og hva er "gamle dager?"

http://www.mn.uio.no/math/studier/forkurs/

Vi må diskutere på likt grunnlag her.
   #24
 2,265     0
Jeg har gått tresemesterordning på høyskole for å ta bachelorgrad. Hadde elektro og elektronikk på videregående i 3 år, deretter almenfaglig påbygning, før høyskole med sommerkurs og ekstra matte det neste året. Ca 25-30% fullførte på normert tid. Matten var hinsides noe jeg hadde sett før, og ble svært så abstrakt etter hvert. Ene matteeksamen hadde 96% stryk, med 80 som tok eksamen. Alle som stod hadde dårligste karakter rett over stryk. Vi havnet på forsida i dagbladet med dette eksamensresultatet. Høyskolen så på saken, og konkluderte med late elever, selv om det ble flere større endringer i faget året etter.

Dette var i 2005ish, og gjaldt dataingeniør, men tittel enda seg til bachelor underveis.
   #25
 7,686     Bærum     0

Jeg har ingen interesse av å bestride bakgrunnen din.

Jeg er interessert i å vite hvem disse sommerkurs-kandidatene er. Er det generelle søkere, eller snakker man om håndverkere som vil ta ingeniørutdannelse?

Foreleserne kan sikkert være frustrert over kompetansen elevene kommer med, men det sier seg selv at søkere via Y-veien trenger ekstra undervisning med tanke på tidligere grunnlag. Man må skille mellom anbefalt "oppfriskningskurs" og obligatorisk forkurs. Dette avhenger av hvilken linje man går på, og Y-vei ingeniør følger den obligatoriske delen.

Det er garantert forskjeller mellom skolene, og etter hva jeg kan se tilbyr ikke UiO Y-veien på noen av linjene? De tilbyr dog "oppfriskningskurs" i matematikk for 15. år på rad... Hva er "ungdommen nå til dags" og hva er "gamle dager?"

http://www.mn.uio.no/math/studier/forkurs/

Vi må diskutere på likt grunnlag her.
Jeg skal prøve å forklare poenget mitt. Poenget mitt er av mer generell karakter Sommerkurset på UiO er ikke spesielt myntet på håndverkere. Det arrangeres fordi kandidatene de senere år ikke har nok kompetanse. Det kan f.eks. som de skriver være folk som gikk ut av skolen for en stund siden. Imidlertid må også de som kommer rett fra videregående ofte ta dette kurset for å være kvalifisert. Dette er et generelt problem og ikke noe som spesielt gjelder håndverkere som skal videreutdannes. Poenget mitt er imidlertid at ved å garantere de som har fullført håndverkerutdannelse plass på f.eks. ingeniørstudium uten forkurs som gir dem samme nivå som de som har tatt realfaglig videregående (gymnas) vil medføre at man må legge listen lavere. Et annet problem er også at mange forledes til å tro at gjennomført yrkesutdannelse gjør dem kvalifisert for teoretiske studier. Hadde man startet med vanlig ettårig forkurs kunne disse funnet ut om dette var noe for dem i stedet for at de opptar studieplass på en ingeniørskole.

Akkurat tysk er ikke så relevant lenger. Det er vel heller ikke krav til det i dag. Imidlertid vil jeg anta at det er viktigere for en ingeniør å kunne uttrykke seg skriftlig på norsk og engelsk enn en håndverker på grunn av forskjellen i arbeidsoppgaver.
   #26
 21,481     Enebolig     0
Med mindre jeg har misforstått noe, så skal skal kandidatene konkurrere om studieplassene på likt grunnlag. Ingen fortrinnsrett.

Hvis kompetansen er så lav, så stiller jeg meg også undrende til at det trekkes frem at Y-veien gir de beste ingeniørene.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-at-svennebrev-skal-gi-studierett-7147742.html#.UUTEJRxhXX4
   #27
 7,686     Bærum     0
Hvis du leser hele artikkelen ser du jo at mitt poeng blir trukket frem. At de beste ingeniørene er de med yrkesfaglig bakgrunn kan være sant. Imidlertid er det et par ting å ta hensyn til. Det sies ingenting om frafallet under studiet. Dvs. at det kan være at kun er de med forutsetning for teoretiske studier som fullfører. Hvordan man evaluerer hvem som er de beste ingeniørerne vet jeg ikke. At Kristin Halvorsen viser til slike ting uten eventuelt å ha underlag for påstanden forundrer meg ikke. Det er ikke første gangen hun bruker slik retorikk. Forøvrig er dette noe mange politikere benytter seg av.
Siste redigering: Saturday, March 16, 2013 9:22:24 PM av Torango
   #28
 21,481     Enebolig     0
Ja, det kan jeg være enig i. Jeg har ingen grunn til å tvile mer på Kristin Halvorsen enn noen andre  ;D

Jeg skal ikke uttale meg om frafallet før jeg ser statistikk, men velger fremdeles kvalitet fremfor kvantitet. Og jeg håper også regjeringen tar hensyn til dette i jakten på flere ingeniører.