675    15    0  

tilhenger med tipp og høy bakkeklaring

 5,111     Sørnorge     0
Finnes det noen tilhenger med tipp for personbil som takler litt ujevn vei?
Min enakselde 1300kg gaupen sliter med at den tar nedi med tverrbjelken bak.

Tipphengere ser ut til å ha den ulempen av å være lave i bakkant.

TSt
   #1
 14,509     0
På min Tysse 6220 har jeg aldri hatt dette problemet. Og det er 320cm lang kasse på denne, ca samme totalvekt. Har også kjente som har maken og har aldri hørt om at det har vært noe problem for de heller. Vi bruker tippen mye mere enn jeg trodde når jeg bestilte tilhengeren så jeg må ha det.
   #2
 1,060     Jevnaker     0
Har hengeren din hjula på utsiden av kassa petterg?
Signatur
   #4
 98     Lier     0
Kan større hjul være en mulighet? Hvis det er plass under skjermene kan du kanskje få plass til litt større hjul og tjene de få centimeterne du trenger? (liten disclaimer: vet ikke helt hvordan regelverket er her)

  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Ja, jeg har hjula på utsiden, og det gir jo lavere plan. Tenkte derfor at løsningen var å låne en ifor williams henger med hjula under, men undersiden av bjelken min var jo ikke noe lavere enn undersiden av bjelken på den jeg hadde tenkt å låne. Lånehengeren hadde riktignok bjelken litt nærmere hjula slik at den klarer litt brattere kneiker, men når hjulet går nedi en grop er man like langt.
Etter en titt på noen hengere på finn, fikk jeg inntrykk av at hengere med tipp har en tendens til å ha bakre tverrbjelke litt lavere enn hengere uten tipp. (De fleste henger med tipp ser også ut til å ha hjula på siden.)

Noe større hjul hjelper jo bare til man finner en noe større grop, eller får litt mer last på. Kan være kjekt å finne en noe mer langsiktig løsning.
HSt
   #6
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Dette må være et Gaupen problem eller evt henger til off road kjøring. På normal kjøring er det i hvertfall ikke noe problem med Tysse hengeren, vil tro den er nesten lik hengere uten tipp, men selvfølgelig med hjulene utenfor kassen (det litt lavere tyngdepunktet er et pluss)
O_K
   #7
 431     0
Har også litt med bilen å gjrøe, har du en bil med litt høyt hengerfeste så påvirker det vinkelen til hengern. Se f.eks. Volvo XC70 mot V70, hengerfestet sitter omtrent i samme høyde i forhold til støtfanger, men siden XC70 har høyere bakkeklaring så blir hengerfestet høyere over bakken.

TSt
   #8
 14,509     0
Har Mitsubishi Outlander men har ikke målt om kroken her sitter lavere enn normalt for å unngå effekten O_K tenker på.
  (trådstarter)
   #9
 5,111     Sørnorge     0
Jeg begynner å helle mot å skaffe en minitraktorhenger, evt en stor atv-henger som kan settes på kula på bilen. Jeg har sett traktorhengere med skilt, men kan ikke huske å ha sett skilt på atv-henger. Kan slike registreres?
Her er et eksempel https://www.wee.no/tilhengere/henger-2000-kg-nyhet-2017-varmgalvanisert

Brems blir jo en utfordring. Man må vel laste til mindre enn 750kg aktuell totalvekt ved kjøring på vei. Men blir det lovlig å trekke etter bil? Må det trekkes etter traktor/atv for å bli lovlig på vei?
   #10
 1,060     Jevnaker     0
Denne har ingen bremser og i praksis ingen fjæring. Denne har pendelaksel uten noe form for demping og hvis du har 80km/t med en slik så vil hjula hoppe og sprette uten nevneverdig bakkekontakt. Tviler sterkt på at de er beregnet for slike hastigheter. Er nok en grunn til at de ikke kan registreres. Selv om du har den etter traktor/atv så er den nok ikke lovlig på vei. Er nok beregnet på gårdsbruk/skogsdrift.
Signatur