#61
 705     0
Jeg oppfordret deg til å lese veiledningen til forskrift for godkjenning av bil og tilhenger til bil, hvor svarene finnes, men jeg skal forklare likevel:

Det finnes ulike dokumentasjonskrav for utstyret som monteres, på bakgrunn av hvilket inngrep det er på kjøretøyet.

Er det inngrep på chassis, må dette dokumenteres av fabrikant. Dvs hvis du gjør endringer på chassis for å montere utstyret ditt, må en fabrikant (eller et verksted som har godkjent status som fabrikant) godkjenne endringene dine. I tillegg må kjøretøyet vises på en trafikkstasjon, hvis ikke det er mulig å registrere endringene i autosys (hvis jeg har fårstått det rett) Er det kun tilleggsutstyr, som feks ekstralys, tilhengerfeste bak osv, holder det med e-godkjenning.

For å få noe e-godkjent, må produktet oppfylle ulike eu-krav som gjelder for den spesifikke innretningen. Dvs at ekstralykter og en påbygd ramme for bæring av glass har andre krav enn styling, bytte av belter, hengerfeste bak osv.

Så ja, du bryter loven ved å kjøre rundt med den bjelken montert forran, og du bryter den akkurat like mye/lite om bjelken er på utsiden av frontfangeren, eller på siden av bilen så lenge den ikke oppfyller gjeldene krav for e-godkjenning. Dette er hjemlet i kjøretøysforskriften.


  (trådstarter)
   #62
 5,111     Sørnorge     1
Jeg har lest hele veiledningen, og er fortsatt like uvitende.

Årsaken er at det står mye om at utstyr krever dokumentasjon, hvem som kan utstede dokumentasjon, godkjenninger, fremvisninger, osv. (Som du også skriver). Men det står jo ingen steder hva som krever dokumentasjon og godkjenning. Hva utløser disse kravene? Er det slik at alt som monteres utvendig på bilen krever godkjenning? I så fall er antagelig både sykkelstativet, kajakkrybben og de ekstra fjernlysene montert av forhandler da bilen var ny ulovlige å kjøre med.
Og hva er definisjonen av montering? Er det f.eks slik at hvis noe skrus fast så er det montert og trenger godkjenning, mens hvis det stroppes fast så er det last som ikke krever godkjenning?
   #64
 836     Østfold     1
Mover på campingvogn er helt overlegent! Mange skal jo slenge inn en kommentar som: lær å rygge. Men det blir bare tull. Poenget er at man kommer til steder man ellers ikke kunne rygget seg til. Vet ikke om bildet får frem hvor bratt det er. Men det ble best med utsikt osv at draget kom først opp til hytta vi besøkte. Vogna veier 1900-2000. En aksel med mover.

Edit: glemte å legge til at dette også burde fungere glimrende på en tilhenger:)
Tilhengerdytting i hage - image.jpeg - andreasg
Signatur
   #65
 125     2
Tilhengerdytting i hage - s-l225.jpg - pettergTilhengerdytting i hage - 2000016507.jpg - petterg
Hadde det ikke vært mulig å montere en tilhengerkule på bilens orginale avtagbare tauekrok?
   #66
 6,009     Finnmark     0
Etter å ha lest denne tråden er jeg mer og mer bestemt på også å montere mover på tilhengeren.....Ofte man må flytte henger manuelt,  både med og uten last. Vi har feks mye slik manøvrering ved hytta. Her må man snu 180 grader og da er mover suveren.....
Her er vogna kjørt opp til garasjen for litt service: Pga stigning så kan ikke vogna rygges opp uten at noe tar i bakken.....

Tilhengerdytting i hage - sketch-1445245880873.jpg - petterg

Uansett hvilke ferdigheter man har med bilkjøring så er det langt fra milimeterpresisjon som mover har......
Strømkilde er ingen problem,  jeg har koblet tre stk lipo powerpack (1kg totalt)i vogna. Kan kjøre vogna + 30 minutter.....
Til tilhenger ville en slik vært nok, bare å montere en liten vanntett boks på henger!

Tilhengerdytting i hage -  - petterg

Har enda ikke sett mover på tilhenger, hvem blir først?  Wink
Signatur
   #67
 24,668     Akershus     0
Hvis ikke vogn/henger er for tung, så kan en kanskje klare seg med én slik vogndytter? Blir dog litt skjevt drag i hansken. Ligner på trikset med å "dytte opp" henger baklengs for hånd med bremsen på - vrikke sideveis.
Signatur

   #68
 705     0
Slik jeg forstår rettspraksisen som er utøvd i rettsaken jeg forklarte tidligere, skal all last være forsvarlig sikret slik at den ikke kan skade passasjerer eller andre ved en eventuell ulykke. I nevnte ulykke satte trolig sementsekken passasjersetet i klem etter utforkjøring. For meg er det også naturlig at det går et skille mellom ting som er fastmontert og/eller har en praktisk funksjon i bilen og det som er festet midlertidig. Derfor antar jeg videre at en bjelke som er montert på bilen (uansett hvor) i den hensikt at det skal kunne monteres en tilhengerkule i denne ikke kategoriseres som last.

Det er vel kapittel 6 som er relevant for deg, og det står en hel del om hvordan du dokumenterer dette. Trinn1 er å finne ut av hvilke rettsakter du gjør endringer på.
Dersom du gjør endringer på chassis, er ikke COC lengre gyldig, og du må få chassisfabrikant til å dokumente hvilke rettsakter du ikke berører.

Videre, er det rettsaktene (forklaring på hva som menes med rettsakt står forklart ganske tidilig i veiledningen) du berører som utløser hvilke dokumentasjonskrav som gjelder. Feks et senkesett trenger kun å dokumentere de tekniske detaljene rundt dette, mens bytte av eksosanlegg utløser krav om dokumentsjon av støy, avgasser osv. 

Det foretrukne er derfor å ikke gjøre inngrep på chassis, siden du da ikke bryter COC og derfor også typegodkjenningen.

Poenget mitt med denne diskusjonen er å forklare at en permantent montering av tilhengerkule i fronten ikke er lov, uten at det foreligger dokumentasjon fra produsent. så akkurat hvilke dokumentasjonskrav som gjelder for å godkjenne denne innretningen er derfor etter mitt skjønn irrelevant i denne sammenhengen siden du aldri vil få en bjelke av tre godkjent likevel, men det vil du få opplyst av svv dersom du tar en telefon.
   #69
 6,009     Finnmark     0
Om lovligheten med tilhengerfeste foran på vanlig bil, så tenker jeg det er "umulig"...

Det finnes jo også som nevnt billigere løsninger som dette!
Fungerer fint på vedmaskin.... 

Tilhengerdytting i hage -  - petterg
Signatur
  (trådstarter)
   #70
 5,111     Sørnorge     0
Jeg har sendt mail til svv, men ikke fått svar ennå.
Trebjelken var kun for testen for å se om hengerfeste foran var noe som ville ha den praktiske nytten jeg ønsket meg. Det hadde det. For all nyttebruk trengs bjelke av firkantstål. For bruk i trafikk er det kun bjelken som er relevant å vurdere. Selve hengerfestet kommer ikke til å sitte på så lenge det ikke er en henger tilkoblet. Spørsmålet er egentlig om jeg kan bruke hurtigkoblingen jeg har til hengerfestet, eller om jeg må finne på en hurtigkobling til selve bjelken.

Mover synes jeg blir for dyrt når det må kjøpes en per henger.

Jeg har vært igjennom hele kjøretøyforskriften i jakt på svar på alle spørsmålene jeg har stilt om lovlighet. I kjøretøyforskriften §36-1.2 fant jeg "Takstativ må være så solid utført at det tåler de påkjenninger det blir utsatt for". Og i $37-1.1 står det "Hjelpe- og arbeidsutstyr [...] må være solid utført og forsvarlig montert og ha tilstrekkelig sikkerhet mot feilbetjening."

Og §45-1.15: "Taklastbærer som skal monteres på biltak skal være tydelig og varig merket med fabrikantens eller leverandørens firmanavn eller varemerke og med tillatt last."

Av relevans for bjelken har jeg funnet §45-1.3 "Lastebærer er den del av kjøretøyet som er konstruert for transport av last. Lastbærer kan være åpent lasteplan, lukket godsrom, tank, lastebanker og staker eller lignende. Lastbærer og dens fastmonterte sikringsutstyr skal være festet til kjøretøyet på en slik måte at lastbærer med full last ikke forskyves ved de grunnleggende lastsikringskrav. Jf. forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy. Lastbærer skal være utformet på en slik måte at den muliggjør sikring av lasten etter denne forskrift."

Og av relevans for glassmester er §45-1.14.4: "Sidemontert lastestativ kan stikke inntil 0,15 meter utenfor kjøretøyets bredde over forskjermer i originalutførelse, på den ene side eller på begge sider, forutsatt at den totale bredde ikke overstiger 2,50 meter.

Jeg merker meg at det ikke står noe om dokumentasjon for annet enn takstativ. Jeg synes den aktuelle bjelken virker å falle mest under definisjonen av "lastbærer".