Jeg ville ikke kjørt rundt med den løsningen der permanent. Det er definitivt noe du mister skiltene for, dersom det blir oppdaget av rette instans. I tillegg kan det gjøre skadeomfanget i en eventuell ulykke større hvor din uaktsomhet vil være et sentralt tema i etterkant, siden det blant annet vil påvirke deformasjonssonene i bilen din.
Med litt mer bearbeiding er det kanskje mulig å lure den inn i sloten under skiltet? Ingenting som subber fortauskanter når en parkerer.
Nei. Der sitter radiatoren. Tverrbjelken sitter helt klint oppi radiatoren. Versjon 2 vil prøve å ha toppkant av sokkelen på nivå med toppkant av tverrbjelken, og ingenting som sitter lavere enn dette. Dvs at selve kroken blir 3,5cm høyere, og bakkeklaringen blir 5cm høyere. Selv om jeg skulle klare finne en måte å feste dette foran radiatoren, vil jeg ikke ta den sjansen i tilfelle noe gir etter mens henger dyttes. Da vil jeg heller at det skal treffe støtfanger/leppe og presses ned enn å trykkes igjennom radiator.
Ang lovlighet: Jeg er faktisk i tvil om det er ulovlig. Hvilket lovverk strider det mot? Det er vel fortsatt lov med kufanger, så da burde det vel være greit med en fastmontert bjelke på tvers under radiatoren? Og det er definitivt lov med (tak)last (evt bagasje i bagasjerommet foran på Boble/Tesla) som ikke deformeres i en kollisjon. Og hva spiller det så for rolle om denne lasten er befinner seg høyt eller lavt på bilen? Det er definitivt lov å montere takstativ på støtfanger foran, med tverrbjelke i en høyde som kapper halsen på en fotgjenger om man treffer en. Jeg har ingen planer å kjøre i trafikken med tilhenger foran. En løsning som gir bra styring på trange steder betyr absolutt ikke at løsningen er retningstabil! Det kunne dog vært interessant å se reaksjonene om man tok seg en bytur med tilhenger både foran og bak.
Nå er dette uansett noe som kun kommer til å stå på de dagene det er tilhengerdytting på trange steder. Men disse dagene inkluderer nok også kjøring til nærmeste avfallstasjon (12km) eller båthavn (100m). Kroken har hurtigkobling, så det blir evt bare tverrbjelken (montert med 8 skruer i versjon 1) som vil kunne skape tvil om lovlighet.
EU-kontroll til fredag, og alle spor av frontfestet er fjernet. Oppdaget da jeg var innom for å bestille time at han som driver verkstedet har hengerfeste foran, på lastebilen.
--------------------------- Noen spørsmål: 1) Hvordan var dette med å kombinere forskjellige rustbeskyttelser? Rustfri skrue skrudd i lakkert stål, med galvanisert skive imellom - en av delene tæres bort rimelig raskt?
2) Hvor får man tak i firkantrør i så lite volum som 1,1m?
I sin tid så jeg en lastebil som dyttet inn en firehjulshenger med draget i nesa på trekkbilen. Veien var så smal at tidvis gikk tvillingdekket på hengeren utenom veien og den skulle rundt krappe svinger og inn en smal port. Var mektig imponert. Transporten var to nye Philips kortbølgesendere 120kW til Fredrikstad kringkaster.
Astrup selger ikke til private men de har en lokal oslo forhandler som kapper etter ønske. Husker ikke hva forhandler heter men tror jeg fant referansen på småsalg på Astrup sine sider en gang.
Rustfritt i kombinasjon med annet stål bør gå bra, det er aluminium og stål som er dårlig kombinasjon da taper aluminium (båt folk vet at syrefast og aluminium går rimelig godt sammen så det finnes unntak). Er skive varmgalvanisert/utendørs behandlet er det best. Skal du skru opp bolter senere vurder å ha litt fett i hullene.
Kun orginalmonterte kufangere er vel lov nå (typegodkjent) så tror det er typegodkjenning som du bryter.
Angående rust ville jeg forsøkt å bruke så mye galvanisert som mulig. Zinken vil virke som offeranode og være det som tæres først og dermed bevare det lakerte stålet.
Signatur
De fleste av innleggen mine her er teorier og bør leses utfra dette. Ingen formell utdanning relatert til bygg.
Dette har jeg brukererfaringer med: Teknikktank,peisinnsats med vannkappe, l/v varmepumpe, veggvarme på badet, gulvvarme, råte i feilkonstruerte yttervegger, El-bil Peugeot Ion.
Konstruksjoner som kun er beregnet til å beskytte lyktene, og som ikke veier mer enn0,5 kilo, er unntatt. Dokumentasjonskrav Har du påmontert utstyr som er innenfor regelverket må du kunne fremvise dokumentasjon på dette. Dokumentasjonen skal:
Inneholde understellsnummer eller merke/type
Komme fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium
Så siden denne kula ikke beskytter lyktene (sette den foran ene tåkelyset?? ) så må den ha dokumentasjon fra fabrikant eller uavhengig labratorium
Riktig. Det er typegodkjenningen for kjøretøyet du bryter. Og så lenge du ikke kan vise til dokumentasjon og deretter få det godkjent og innskrevet i vognkort er det ulovlig.
Jeg forstår behovet ditt for denne løsningen, men anbefaler deg sterkt til å heller komme opp med en løsning hvor du med enkelhet kan montere/demontere hele patenten din hver gang det skal brukes.
Dessuten, at du demonterer alt før en eu-kontroll er vel innrømmelse nok, for at du i bunn og grunn vet at dette er ulovlig.
Lastebiler osv mister skiltene på lik linje med øvrige biler, hvis ikke deres ekstrautstyr er godkjent og skrevet inn i vognkort.
Ville hvertfall ikke hatt noe tilfeldig montert foran på vår bil......stadig vekk i utlandet hvor vi ofte ligger opp i 150 km/h, og da må alt være korrekt montert
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Den informasjonen om frontmontert utstyr tolker jeg som gjelder utstyr som stikker utenfor bilens front. Dette rammeverket stikker jo ikke ut i front. Alt ligger bak/under støtfanger/leppe. (B Det stikker derimot ned. Må sideskjørt, leppe/spoiler (montert under fanger foran), og senkesett også være typegodkjent?
At det er fjernet før eu-kontroll er mest en erkjennelse av at innfestingen i bilen, kun med klem, ingen skruer, ikke er sterkt nok til mer enn en test av prinsippet med hengerfeste foran - om det faktisk er noe jeg har lyst på eller ikke. Den ble demontert så fort testen var gjennomført.
Nei. Der sitter radiatoren. Tverrbjelken sitter helt klint oppi radiatoren. Versjon 2 vil prøve å ha toppkant av sokkelen på nivå med toppkant av tverrbjelken, og ingenting som sitter lavere enn dette. Dvs at selve kroken blir 3,5cm høyere, og bakkeklaringen blir 5cm høyere.
Selv om jeg skulle klare finne en måte å feste dette foran radiatoren, vil jeg ikke ta den sjansen i tilfelle noe gir etter mens henger dyttes. Da vil jeg heller at det skal treffe støtfanger/leppe og presses ned enn å trykkes igjennom radiator.
Ang lovlighet:
Jeg er faktisk i tvil om det er ulovlig. Hvilket lovverk strider det mot? Det er vel fortsatt lov med kufanger, så da burde det vel være greit med en fastmontert bjelke på tvers under radiatoren?
Og det er definitivt lov med (tak)last (evt bagasje i bagasjerommet foran på Boble/Tesla) som ikke deformeres i en kollisjon. Og hva spiller det så for rolle om denne lasten er befinner seg høyt eller lavt på bilen? Det er definitivt lov å montere takstativ på støtfanger foran, med tverrbjelke i en høyde som kapper halsen på en fotgjenger om man treffer en.
Jeg har ingen planer å kjøre i trafikken med tilhenger foran. En løsning som gir bra styring på trange steder betyr absolutt ikke at løsningen er retningstabil! Det kunne dog vært interessant å se reaksjonene om man tok seg en bytur med tilhenger både foran og bak.
Nå er dette uansett noe som kun kommer til å stå på de dagene det er tilhengerdytting på trange steder. Men disse dagene inkluderer nok også kjøring til nærmeste avfallstasjon (12km) eller båthavn (100m). Kroken har hurtigkobling, så det blir evt bare tverrbjelken (montert med 8 skruer i versjon 1) som vil kunne skape tvil om lovlighet.
EU-kontroll til fredag, og alle spor av frontfestet er fjernet. Oppdaget da jeg var innom for å bestille time at han som driver verkstedet har hengerfeste foran, på lastebilen.
---------------------------
Noen spørsmål:
1) Hvordan var dette med å kombinere forskjellige rustbeskyttelser? Rustfri skrue skrudd i lakkert stål, med galvanisert skive imellom - en av delene tæres bort rimelig raskt?
2) Hvor får man tak i firkantrør i så lite volum som 1,1m?
Rustfritt i kombinasjon med annet stål bør gå bra, det er aluminium og stål som er dårlig kombinasjon da taper aluminium (båt folk vet at syrefast og aluminium går rimelig godt sammen så det finnes unntak). Er skive varmgalvanisert/utendørs behandlet er det best. Skal du skru opp bolter senere vurder å ha litt fett i hullene.
Kun orginalmonterte kufangere er vel lov nå (typegodkjent) så tror det er typegodkjenning som du bryter.
Dette har jeg brukererfaringer med:
Teknikktank,peisinnsats med vannkappe, l/v varmepumpe, veggvarme på badet, gulvvarme, råte i feilkonstruerte yttervegger, El-bil Peugeot Ion.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/Frontale+beskyttelsessystemer
Så siden denne kula ikke beskytter lyktene (sette den foran ene tåkelyset?? ) så må den ha dokumentasjon fra fabrikant eller uavhengig labratorium
Jeg forstår behovet ditt for denne løsningen, men anbefaler deg sterkt til å heller komme opp med en løsning hvor du med enkelhet kan montere/demontere hele patenten din hver gang det skal brukes.
Dessuten, at du demonterer alt før en eu-kontroll er vel innrømmelse nok, for at du i bunn og grunn vet at dette er ulovlig.
Lastebiler osv mister skiltene på lik linje med øvrige biler, hvis ikke deres ekstrautstyr er godkjent og skrevet inn i vognkort.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
At det er fjernet før eu-kontroll er mest en erkjennelse av at innfestingen i bilen, kun med klem, ingen skruer, ikke er sterkt nok til mer enn en test av prinsippet med hengerfeste foran - om det faktisk er noe jeg har lyst på eller ikke. Den ble demontert så fort testen var gjennomført.
Styling skal vel i utgangspunktet også være typegodkjent. Kan bli plukket av bilen dersom man kommer i kontroll.