883    12    5  

Tilhengerfeste på elbil!!

 6,009     Finnmark     1
Signatur

   #1
 1,245     Norge     2
Burde vært tilhenget feste på alle EL-biler, slik at man kan trekke et diesel agregat for  kontinuelig lading 😂😂
pwb
   #2
 2,292     Ski     0
Burde vært tilhenget feste på alle EL-biler, slik at man kan trekke et diesel agregat for kontinuelig lading 😂😂


Det er ikke lov å lade mens man kjører, da er det ikke lenger en EL bil. Det ble solgt noen Renault som hadde en liten hjelpemotor som kun ladet batteriene og de ble registrert som elbil men det ble det slutt på. BMW har en "elbil" med hjelpemotor som kun lader batteriene, denne kan ikke registreres som EL bil.
   #3
 25,138     Akershus     0
I tillegg plunder med ladekabel som stikker ut. Bilen vil normalt heller ikke starte med kabel i kontakten. Kan imidlertid være praktisk med et lite nødaggregat i måkommende tilfeller.
Signatur
   #4
 1,245     Norge     0
Burde vært tilhenget feste på alle EL-biler, slik at man kan trekke et diesel agregat for kontinuelig lading 😂😂


Det er ikke lov å lade mens man kjører, da er det ikke lenger en EL bil. Det ble solgt noen Renault som hadde en liten hjelpemotor som kun ladet batteriene og de ble registrert som elbil men det ble det slutt på. BMW har en "elbil" med hjelpemotor som kun lader batteriene, denne kan ikke registreres som EL bil.

I tillegg plunder med ladekabel som stikker ut. Bilen vil normalt heller ikke starte med kabel i kontakten. Kan imidlertid være praktisk med et lite nødaggregat i måkommende tilfeller.

Det var ment som en spøk da 😀
   #5
 5,569     0
Det dummeste i artikkelen er vel dette:

I all hovedsak lades elbilene i Norge på strøm fra norske vannkraftverk, men ikke i alle tilfeller - som dette.

- Jeg synes bildet er veldig illustrerende. Dette er jo realiteten i resten av Europa. Der har de i hovedsak strøm fra kullkraft og atomkraft. I Norge kommer strømmen stort sett fra rene kilder, sier Jødal, som legger til at han er engasjert i miljødebatten.

Dersom man summerer opp alt forbruket som beviselig kommer fra "norske vannkraftverk" tror jeg ikke det er så mye til overs. Den rene norske kraften er i all hovedsak solgt til Europa. Konseptet "felles nett" har ikke sunket inn hos alle.
   #6
 1,596     1
Ja, selv har jeg installert kullfilter på ladestasjonen i garasjen + inngått avtaler med kullkraftverk i Polen for å kjøpe deres skitne strøm. Samtidig renner bokstavlig talt den norskproduserte "grønne" strømmen i motsatt retning.

Her kommer vi nok aldri til enighet.
pwb
   #7
 2,292     Ski     1
Det dummeste i artikkelen er vel dette:

I all hovedsak lades elbilene i Norge på strøm fra norske vannkraftverk, men ikke i alle tilfeller - som dette.

- Jeg synes bildet er veldig illustrerende. Dette er jo realiteten i resten av Europa. Der har de i hovedsak strøm fra kullkraft og atomkraft. I Norge kommer strømmen stort sett fra rene kilder, sier Jødal, som legger til at han er engasjert i miljødebatten.

Dersom man summerer opp alt forbruket som beviselig kommer fra "norske vannkraftverk" tror jeg ikke det er så mye til overs. Den rene norske kraften er i all hovedsak solgt til Europa. Konseptet "felles nett" har ikke sunket inn hos alle.


Vi lager omtrent like mye som vi forbruker, om vi så selger dette til utlandet og kjøper igjen kullkraft spiller jo ingen rolle ut fra miljøhensyn, prismessig så spiller det en rolle. Men om vår rene strøm brukes til å lade min elbil eller om den brukes til å koke egg i polen så jeg må lade med dems kullkraft spiller altså ingen rolle.

   #8
 5,569     0
Opprinnelsesgarantien kombinert med et felles strømnett gjør at mange kan slå seg på brystet, samtidig, og si at "jeg bruker strøm fra miljøvennlig og fornybar norsk vannkraft". Vi som bruker strøm i Norge gjør det fordi her produseres det jo (nesten) bare "fornybar" strøm, hovedsakelig fra vannkraft. Kunder i Tyskland som har kjøpt opprinnelsesgaranti gjør det samme, for de har faktisk et papir som sier at de bruker "fornybar" energi fra norsk vannkraft.

http://www.tu.no/artikler/opprinnelsesgarantiene-gjor-at-kun-13-prosent-av-strommen-var-er-fornybar/231236
   #9
 1,596     0
Ja, nok en gang så er altså teknologi og økonomi ikke-forenelig. Strømmen vår brukes like lite i Polen som at norske elbiler går på polsk kullkraft: Til tross for hva som kanskje står på papiret. (Opprinnelsesgarantisystemet er vel noe som fortløpende vurderes pga hvor tvilsomt dette er i praksis... http://kraftnytt.no/2016/08/08/tord-lien-vil-ta-fra-kraftbransjen-en-halv-milliard-i-arlige-inntekter/)


   #10
 3,042     Akershus     0
En avledning i en humortråd, men husk nå at selv polsk kullkraft i en norsk elbil gir langt større utnyttelsesgrad enn selv den gjerrigste dieselbilen. Så uansett om strømmen er polsk, tysk eller norsk så er summen mer miljøvennlig.