1,931    110    0  

Tips til "bil nr 2"

 8,022     Bærum     0
Etter masse plunder med vår Citroen Xsara har jeg omsider fått solgt dritten. Makan til skrap. Aldri noen flere franske kjøretøy her på tunet.

Er nå altså på jakt etter en "bil nr 2" som det heter seg. Til barnehagekjøring osv.

Budsjett maks 35k.
To andre krav: Forhjulstrekk og automat. Helst bensin.

Jeg vil ha noe som starter og går, og elektronikk som en kan stole noenlunde på. Forventer ikke noe feilfritt, men noe som det er mulig å skru og fikse på selv. (ikke mulig med fransk elektronikk  :'( )

Noen tips?

   #3
 1,151     Akershus     0
Kunne du akseptert bakhjulsstrekk er det jo endel av de gamle skuddsikre mercedesene som hadde vært aktuelt. Klart endel km på klokka men suverene å skru litt på!
   #4
 6,009     Finnmark     0
Finns endel brukte Subaru med automat.......og det er bedre med 4wd en forhjulstrekk...
Anbefaler Subaru om du vil ha en bil som bare fungerer  Wink ;)

Er jo litt "farget" angående bilvalg med Outback som bil nr2 og Tribeca som hovedbil ;D ;D
Signatur
   #5
 25,357     Akershus     0

To andre krav: Forhjulstrekk og automat. Helst bensin.


Hvorfor forhjulstekk? "Typisk bil som sitter  fast er en liten, forhjuldreven bil innerst på fjellveien" ref NAF.

Har kjørt begge, du kommer lengst med bakhjulstrekk, last i bagasjerommet og kona på trekkroken, om du ikke satser på MB Gelendewagen eller Land Rover med tre sperrer.
Signatur
   #6
 3,234     Vestfold     0
Kan en varebil alla pizzabil typen være noe? Så lenge du greier deg med 2 eller 3 seter foran, så får man fort litt mer for pengene om en finner en ok kjørt privatbil. Da blir den praktisk til visse ting der man ikke trenger henger, og dessuten har større varer under tak  Smile
   #7
 336     Northwest     0
Yaris verso, enkel ombygging fra vare til personbil og et hav med plass i baksetet.

Jeg hadde 20 000 i verditap på 4, nesten 5 år og 60k km og eneste reperasjonene jeg hadde var glødeplugger og starter.

   #8
 5,337     Tromsø     0
Forhjulstrekk og automat til 35000? Jeg vurderte en stund i fjor en Nissan Primera 2003 med automat som kostet 70000 hos forhandler i Vadsø, og så også at man kunne få tilsvarende biler til ca. halve prisen privat på Østlandet.
Signatur
   #12
 6,705     Akershus     0
Jeg vet utmerket godt at cozmo ikke er sjølvaste Cozmo Kramer, men jeg klarer likevel ikke å tenke på noe annet enn Kramer i en Yaris!  8)

Husker for øvrig godt den episoden der Kramer fant ut at han skulle kjøre en bil tom for bensin. En Saab, Jerrys nye, om jeg ikke tar feil. Spenningen var til å ta å føle på Smile Bilen bare gikk og gikk.
   #13
 3,042     Akershus     0
"Vår" cozmo har også erfaring fra SAAB. Hva skjedde med den du hadde, egentlig? Der er det jo fritt fall i bruktmarkedet og det har du skrudd før.
  (trådstarter)
   #14
 8,022     Bærum     0
Jeg har selvsagt 9-5'en fortsatt - det er primærbilen.
Oppdaget som du sier at Saab er rimelig på brukten. Kanskje jeg skulle kjøpt en 9-5 til
? Som du påpeker har jeg kunnskap om de bilene godt i fingrene nå.
   #18
 6,705     Akershus     0


Jeg vet utmerket godt at cozmo ikke er sjølvaste Cozmo Kramer, men jeg klarer likevel ikke å tenke på noe annet enn Kramer i en Yaris!  8)


Cozmo Kramer er klart den store helten.
Blir liksom feil med Yaris ja ? :)


Nå er det jo langt fra sikkert at du er av samme høyde som Kramer, men om du er det blir det ikke et særlig smart syn i en Yaris:D

På den litt mer seriøse siden synes jeg Yaris er fryktelig plastikk i interiøret.
   #19
 3,042     Akershus     0


"Vår" cozmo har også erfaring fra SAAB. Hva skjedde med den du hadde, egentlig? Der er det jo fritt fall i bruktmarkedet og det har du skrudd før.

Kanskje han gikk lei av å fylle bensin så ofte ;)
Rekorden min er 0,44 på en tur opp til Hamar. Hva kjører du som er så mye gjerrigere?
   #21
 629     Bergen     0

Budsjett maks 35k.
To andre krav: Forhjulstrekk og automat. Helst bensin.


Hva med en "klassisk" elbil? Garantert "automat", og det er stort sett bare en "del" som kan ryke. Wink
Med batteripakke og webasto i noenlunde skikk, bør driftsutgiftene være behagelige.
Jeg vet det er et lite entusiastmiljø rundt gamle elbiler, og de blir holdt på veien uten å kjøpe nye batterier fra forhandler..

-Ulempen er at om du vil ha mer en en toseters rullestol med tak, blir det fransk... ;D
eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47985860

Ellers kan jeg gå god for mazda 3/323 det har jeg kjørt og skrudd siden begynnelsen av årtusenet. Delepriser og mekkevennlighet er bra og tull med elektronikk og annet har det vært minimalt med, Rust har ,ryktet til tross, vært et beskjedent beskjentskap.
Men mazda med automat  og motorvulum under 2,5 liter har jeg dog ikke prøvd. -Men jeg tipper "trygt, simpelt og kjedeligt".. ;)

   #22
 360     Røyken     0

Etter masse plunder med vår Citroen Xsara har jeg omsider fått solgt dritten. Makan til skrap. Aldri noen flere franske kjøretøy her på tunet.

Er nå altså på jakt etter en "bil nr 2" som det heter seg. Til barnehagekjøring osv.

Budsjett maks 35k.
To andre krav: Forhjulstrekk og automat. Helst bensin.

Jeg vil ha noe som starter og går, og elektronikk som en kan stole noenlunde på. Forventer ikke noe feilfritt, men noe som det er mulig å skru og fikse på selv. (ikke mulig med fransk elektronikk  :'( )

Noen tips?



Jepp;
Mondeo Mk3 (01-06) tdci stasjonsvogn automat.

Mye bil for penga.

Finner du en Ghia eller GhiaX er det god Sony stereo, el-seter og cruisecontroll.
Ellers har de alle elektronisk klima og oppvarmet frontrute. Genialt det siste.

Jeg har min tredje Mk3 diesel stasj nå. 05 modell GhiaX som hadde fått 180.000 da jeg kjøpte den. 
Creme skinn, Panther Black og godt vedlikeholdt.
39.000 kroner!

Prøv Ford!
Signatur
   #23
 336     Northwest     0

0,44??? Hva slags motor har du egentlig i din Saab? Min ligger på 0.85 langkjøring og det dobbelte i bykjøring...  ::)

Jeg har 2 liter i min 9-5 med sluromat og rekorden er 0,7 på langkjøring. På bykjøring bruker den 1,4.

Forbruket var verre før den fikk nye vakumslanger og steg 1.
   #24
 3,042     Akershus     0
0,44 var nok noe spesielt, men det var kolonnekjøring opp riksvei 4 (ikke egentlig, men dårlig føre og redde bilister). Jeg bruker å ligge på 0,65-ish på langkjøring når jeg ikke har tilgang på kjapp motorvei. Rundt 0,7 når det er finere motorvei og mer aktiv kjøring. Det er ikke dårlig for en større stasjonsvogn fullpakket. Mulig man kunne fått en Octavia eller Avensis under dette, men da kjører du ikke i en like behagelig bil som en 9-5.

På sprit klarer jeg å holde meg rundt 0,8 på langkjøring. Det gir en milpris på 7,75 med literspris på 9,7. Det er et forbruk på 0,55 per mil om man skulle kjørt på bensin for 14 kroner literen. Er ikke så dum den gamle b2x5-motoren til SAAB

Edit: Kjører såklart manuell. Langt morsommere og mere økonomisk!  Wink
   #25
 923     0
Ikke farg deg så fælt av hva, men se hvasom dukker opp du, tipper du kan få mye fiesta eller slikt for den prisen.
   #26
 6,009     Finnmark     0


Edit: Kjører såklart manuell. Langt morsommere og mere økonomisk!  ;)


Du burde engang prøve automat  ;D
........kan ikke forstå at det er morsomt eller økonomisk å slure med clutch i køkjøring (også kolonne)?
Enig at små symaskinmotorer er uøkonomisk med automat, vet at feks Nissan Sunny med automat (og liten motor) var
"umulig "å få under liter på mila...........
Men situasjonen er forandret med litt større motorer, fantastisk å feks trekke henger/campingvogn med automat.....
Signatur
   #27
 3,042     Akershus     0
Jeg vet godt hvordan det er å kjøre med automat og det er helt suverent til køkjøring. Nå har det seg slik at brorparten av kjøringen min ikke er i kø (unngås ved å ta buss) og heller ikke med henger bak. Så lenge jeg ikke har en strikkmotor så ser jeg ikke helt problemet med henger heller. Campingvogn er ikke noe for meg.

   #28
 6,009     Finnmark     0

Jeg vet godt hvordan det er å kjøre med automat og det er helt suverent til køkjøring. Nå har det seg slik at brorparten av kjøringen min ikke er i kø (unngås ved å ta buss) og heller ikke med henger bak. Så lenge jeg ikke har en strikkmotor så ser jeg ikke helt problemet med henger heller. Campingvogn er ikke noe for meg.


;D ;D
Signatur
   #29
 347     0
En bil med automatkasse er både tregere og bruker mer drivstoff enn en med manuell girkasse, men jeg ser ikke helt den store besparelsen når du skal bruke den til og fra barnehagen.
Det er mange som skryter av at japanske biler bare går og går. (selv om jeg selvfølgelig kjører tysk)
   #30
 336     Northwest     0
Til og fra barnehage er man gjerne sikret kø så da er nok autolat et fornuftig valg.
   #31
 2,265     0
Bilen vår er oppgitt med lavere forbruk med automat enn med manuell. Dette er da en bil med liten motor og dobbelclutch automat.
   #32
 3,042     Akershus     0
DSG er et steg i riktig retning for automat, men bringer jo sine egne problemer. Køkjøring, som nevnes som et pluss for automat, er ikke noe pluss for DSG.
   #33
 336     Northwest     0
DSG er ca det verste jeg har vært borti, da i kombinasjon med 1.6 diesel i 2013 Touran.
Økonomigreia med at den konsekvent girer til et for høyt gir så fort man går av gassen for å så gire ned ved den minste berøring av gasspedal gjør bilen helt forferdelig. All VW plast skrangler ved 1300rpm og selv om girkassa er kjapp så mister man endel av egenskapene med pga mye unødig giring.

   #34
 1,016     Hosle     0
Utrolig at man kan finne på å skrive om plastikk i interiøret og slik.

Halloo, vi snakker om ei pålitelig gammal kjerre til under 35 000! Da må man finne seg i å drite i utseendet på bilen, plastikken i interiøret. Og ja, det må bli en liten bil til den prisen. Og man må finne seg i å bli sett i en bil som ikke er spesielt kul.

Det er også veldig begrensende for denne biljakten å kreve automatgir.

Min "bil nr 2" er en forøvrig 125cc scooter Cool
   #35
 22,342     Akershus     0

Økonomigreia
Hadde en vw sak (polo) med girskifte maser. Jeg fulgte denne, ok bilen brukte utrolig lite bensin, men var urtråkig å kjøre. (3 syl?)

Når man kjørte ett gir lavere enn bilen ønsket var den faktisk ikke så gal.

Finnes det ikke sportsinstilling på DSG?
   #36
 1,126     Østfold     0



Nå er det jo langt fra sikkert at du er av samme høyde som Kramer, men om du er det blir det ikke et særlig smart syn i en Yaris:D

På den litt mer seriøse siden synes jeg Yaris er fryktelig plastikk i interiøret.


Se på corolla verso 2002 modell. Omtrent som yaris verso, men litt mer påkostet. Fins som automat også.
Men strengt tatt kan du kjøpe en slik som manuell selv om den sitter fastlåst i 3. gir, for de bensinmotorene er veldig fleksible.
   #38
 2,345     Trondheim     0

Problemet med de er at veldig få har automat... Men ja, noen finnes...

Skal du ha bil nr 2 som bare går og går og ......, med automat til under 35 så må det bli Toyota.
Denne f.eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48149348&searchclickthrough=true

Det er rådet fordi jeg er blitt preget av har/har hatt Corolla:
-72 Corolla KE20
-86 Corolla 1,6
-95 Corolla 1,3
-98 Corolla 1,8 4WD

Brukt med "innsiden av hodet" varer de evig, noe den fra 1972 er eksempel på. Lever i beste velgående, jeg bruker den så og si daglig nå på sommer'n (Selv om det nå snør her i Trondheim, men den -72 Corolla'n har vært ute en vinternatt før!)

Det en Corolla vil skuffe deg på er ønsket om å mekke selv. Det blir ingen mekking!


Tips til "bil nr 2" - corolla.jpg - dkt850
Signatur
   #40
 6,009     Finnmark     0
Her er en
Finnkode 48082676
Signatur
   #41
 3,042     Akershus     0
Jeg lurer på hvordan forstillinger og foringer ser ut som slike biler som "aldri slites". Gummi er organisk og forringes over tid uansett hvor forsiktig eier er eller delen designet. Jeg har skrudd på noen slike og jeg mener det ikke finnes noen biler som aldri trenger vedlikehold i form av skruing. At enkelte kun trenger mindre eller minimalt med vedlikehold kan jeg si meg enig i.
   #42
 6,009     Finnmark     0

Jeg lurer på hvordan forstillinger og foringer ser ut som slike biler som "aldri slites". Gummi er organisk og forringes over tid uansett hvor forsiktig eier er eller delen designet. Jeg har skrudd på noen slike og jeg mener det ikke finnes noen biler som aldri trenger vedlikehold i form av skruing. At enkelte kun trenger mindre eller minimalt med vedlikehold kan jeg si meg enig i.


Vet at det var stor forskjell på gummiforinger mellom Hiace og første Hyundai kassebiler(foringer ødelagt veldig fort).
Signatur
   #43
 2,345     Trondheim     0


Jeg lurer på hvordan forstillinger og foringer ser ut som slike biler som "aldri slites". Gummi er organisk og forringes over tid uansett hvor forsiktig eier er eller delen designet. Jeg har skrudd på noen slike og jeg mener det ikke finnes noen biler som aldri trenger vedlikehold i form av skruing. At enkelte kun trenger mindre eller minimalt med vedlikehold kan jeg si meg enig i.

Vet at det var stor forskjell på gummiforinger mellom Hiace og første Hyundai kassebiler(foringer ødelagt veldig fort).

Stor forskjell på gummi.
Jeg har i drift en Hyundai Tucson (Kjøpte ikke Rav4), men den har jeg byttet mer "gummi" på enn på alle Corolla og HiAce jeg har hatt til sammen.
Og ja, ingen bil er vedlikeholdsfri, men mengden vedlikehold/reparasjon er det store forskjeller på.


Signatur
   #45
 10,486     Akershus     0

Problemet med de er at veldig få har automat... Men ja, noen finnes...


Finnes masse fint med automat og drift i riktig ende (bak, altså), hvis det kravet kan fires på.

F.eks. en sånn. Litt traust, men pålitelig, enkel å forholde seg til, og rimelige deler "over alt".



Yaris med automat høres ut som noe man kjører mens man venter på å dø ....


Vi har en forester 2,0 automat i familien. 2006-modell. Den er høyt giret, men har bare 4 trinn, noe som gjør at den fort vil gire ned, og blir masete. Opp litt seige bakker føles den slø, men i småtrafikk går det greit. Ut på motorveien og sånt merker man at den ikke er overmotorisert.
Signatur
   #46
 682     0
Primera fra 2000-2002 innfrir kravene dine. Sterk motor, lite feil, suverene kjøreegenskaper, spesielt i stcc utgave.
Dog personlig ville jeg hatt manuell i denne. Har hørt rykter om at cvt kassa i disse dreper bensinmotorene. Om det stemmer vet jeg ikke...
   #47
 827     Kongsberg     0
Vi har en 2003 modell Getz som bil NR to. Den går som ei klokke om den får drivstoff og oljeskift hvert 3 år. Usikker på om den finnes i automat, men trenger du det for å levere i barnehagen?
Signatur
  (trådstarter)
   #48
 8,022     Bærum     0

Vi har en 2003 modell Getz som bil NR to. Den går som ei klokke om den får drivstoff og oljeskift hvert 3 år. Usikker på om den finnes i automat, men trenger du det for å levere i barnehagen?


Trenger og trenger...Når alt kommer til alt trenger vi ikke to biler heller, men det er noe med hva som gjør hverdagen best mulig.
Når man kun tøffer rundt i køkjøring i lokalmiljøet, inkludert barnehagen, så er automat helt uovertruffent sammenliknet med å sitte å file på førstegiret.
   #49
 10,486     Akershus     0
Ingen grunn til å kjøpe bil med rørekasse når det finnes så mye fint uten.
Signatur
  (trådstarter)
   #50
 8,022     Bærum     0

Finnes masse fint med automat og drift i riktig ende (bak, altså), hvis det kravet kan fires på.

F.eks. en sånn. Litt traust, men pålitelig, enkel å forholde seg til, og rimelige deler "over alt".

Fine biler, og nydelig å kjøre på sommerføre. Sommerstid er drift på bakhjulene helt klart det eneste riktige. Men har desverre stått fast for mange ganger i latterlig lite bratte bakker med bakhjulsdrevne på vinterføre. Og vi bor ganske høyt oppe i lia.....


Yaris med automat høres ut som noe man kjører mens man venter på å dø ....

Ikke akkurat det mest fristende å sette seg inn i nei....

   #51
 10,486     Akershus     0

Fine biler, og nydelig å kjøre på sommerføre. Sommerstid er drift på bakhjulene helt klart det eneste riktige. Men har desverre stått fast for mange ganger i latterlig lite bratte bakker med bakhjulsdrevne på vinterføre. Og vi bor ganske høyt oppe i lia.....


Skikkelige dekk, litt ekstra vekt baki hvis det er vanskelig, og hurtigkjettinger hvis det går helt i vranglås.
Signatur
   #52
 827     Kongsberg     0


Vi har en 2003 modell Getz som bil NR to. Den går som ei klokke om den får drivstoff og oljeskift hvert 3 år. Usikker på om den finnes i automat, men trenger du det for å levere i barnehagen?


Trenger og trenger...Når alt kommer til alt trenger vi ikke to biler heller, men det er noe med hva som gjør hverdagen best mulig.
Når man kun tøffer rundt i køkjøring i lokalmiljøet, inkludert barnehagen, så er automat helt uovertruffent sammenliknet med å sitte å file på førstegiret.


Gode poeng Smile
Signatur
   #53
 379     Lillesand     0
Kan ikke komme på noe i den prisklassen som er godt.

Men vil tilby min sterkeste sympati med Cozmo, og andre som mått være i bisettelse av franskt.

Min foregående bil, en Kangoo 03 4x4, gammel postbil, var så ille det bare kan bli.  Ikke lenge etter overtakelsen, datt tennings coilene etter tur, en, så en til, og da jeg kjente neste var på tur bare bytta jeg begge de 2 gjenværende.. enkelt nok, hadd jo på det tidspunktet lest meg opp om tennings systemet.

Så var det gasspedalen, elektrisk som seg hør og bør i dag. Men det var en kjent feil/problem med disse hos renault.. så dette hadde vært forsøkt fikset tidligere med lite hell, og impedancen var feil i ledningene (visstnok lodda for varmt).

Bærelager til Mellom Aksling utslitt året etter erverv, måtte da skifte hele greia til en viss sum.

noen småting i mellom(bla forstilling), og Nådestøtet kom mens jeg kjørte opp Timenes bakken, og syntes det var litt vel høy vibrasjonslyd i bilen, i det jeg slakket av mot toppen for å svinge av, gikk det mer over i taktfast slag..  Joda, venstre drivknute framme gått til helsikes..  parkerte bilen og tok kontakt med banken for å innløse gjenværende lån.  Nok var nok. 30k+ i verksted utgifter på 2 år er litt mye, når en ikke har vært ute og bulka.

Mye mer fornøyd med Grand Vitara XL7'en jeg har nuh.


Såh.. tenker på å Kjøpe Franskt?  Skygg unna! 


Med mindre det er nytt, og du skal ha det i Max 3-4 år, 5te året har råta satt inn.  Fantastiske biler når de virker.
Signatur
   #54
 10,486     Akershus     0
Nå er ikke jeg heller voldsomt glad i franske biler, men å dømme alle franske etter et møte med en utslitt postbil er kanskje litt i overkant urettferdig? Kangoo er jo ikke akkurat påkostede greier i utgangspunktet heller.
Signatur
   #55
 379     Lillesand     0

Nå er ikke jeg heller voldsomt glad i franske biler, men å dømme alle franske etter et møte med en utslitt postbil er kanskje litt i overkant urettferdig? Kangoo er jo ikke akkurat påkostede greier i utgangspunktet heller.


vet ikke med utslitt men, etter 120,000km bør en vel vente litt pålitelighet, særligt på drivlinja, 2 issues der..

Dette var en postbil fra Nordvestlandet, antar det var en backup bil de hadde i utgangspunktet til de 3 dagene med sleipt føre vinterstid.

Men okke som, Vil vel påstå at jeg ikke er alene om å ha hatt  store, premature problemer med franske biler, i større grad en... stort sett alle andre fabrikanter...  Unntak er muligens Lancia og Alpha Romeo Tongue
Signatur
   #56
 10,486     Akershus     0
Kona kjører post... Det er ikke mye igjen av de bilene der etter noen år.
Signatur
  (trådstarter)
   #57
 8,022     Bærum     0
Virker som utrolig mange har en mandagsbilhistorie, uavhengig av merke. Da sverger man på at man aldri skal ha  det merket igjen. Urasjonelt. Jeg er jo blitt sånn selv også... Den bilen jeg har hatt med minst problemer var en Citroen Xantia.
Xsaraen var et impulskjøp pga latterlig lav pris. Solgte den for det samme jeg kjøpte den for. Hadde jeg gjort bedre research hadde jeg nok skygget unna typen. De franske har sine nykker, men når man går grundig til verks har alle merker sine svakheter og problemer.

   #58
 2,297     Ski     0
Vi hadde noen Kangoo 4x4 i jobben, har aldri hatt biler med så mye tull, det var noe hele tiden, rett og slett det mest ellendige jeg noen gang har vært borti. Man må ikke blande Renault med PSA biler, det er to helt forskjellige klasser.
   #59
 181     Akershus     0
I prisklassen 35 laken må man enten kunne reparere selv eller være forberedt på å kaste kjærra når noe går galt. Japanske er nok best, men overpriset i forhold til enkelte andre.
Jeg ville sett etter en Ford Mondeo/Focus eller en Renault Laguna/Megane.
Litt større sjanse for trøbbel, men sammenlignet med Toyota o.l får du nyere og sikrere bil.

Den optimale nr 2 bilen er for øvrig en Porsche cab. Tre biler i en: sylskarp sportsbil, deilig cruise bil og transport fra A til B for far når den andre bilen er opptatt...
   #60
 1,016     Hosle     0
Trodde du allerede hadde sikret deg den Subaruen, Cozmo. De er jo kjent for å gå og gå i det uendelige.
   #61
 360     Røyken     0
Sier det igjen jeg Cozmo, sånn i tilfelle det var litt skurring på linja sist.... :)

Mondeo tdci automat Ghia stasj vogn.

Skuddsikre greier med dieselmotor fra Ford, før PSA kom inn i bildet. EURO3 så du slipper DPF og elektronisk overvåking av EGR.

Og en adaptiv 5 trinns automatkasse fra Japan (Jatco).

Oppvarmet frontrute, regnsensor, elektronisk klimaanlegg, integrerte barneseter, IsoFix (joda, ALLE Mondeo Mk3 har det).

Hva annet i samme prisklasse ville du heller hatt...? Merk, i samme prisklasse!

It's a fuckin' no-brainer buddy!
Do it :D

Signatur
   #62
 1,016     Hosle     0
Jeg hadde Mondeo MK 1 og det var bare problemer med hjuloppheng mm. Og makan til arrogant verksted som Røhne og Selmer har jeg aldri vært borti.

Får håpe både bilene og forhandler/verksted er bedre nå, men jeg kjøper aldri Ford igjen.
   #63
 360     Røyken     0

Jeg hadde Mondeo MK 1 og det var bare problemer med hjuloppheng mm. Og makan til arrogant verksted som Røhne og Selmer har jeg aldri vært borti.

Får håpe både bilene og forhandler/verksted er bedre nå, men jeg kjøper aldri Ford igjen.


Mk1.......

Jeg anbefaler Mk3.

Det er noe helt annet.
Signatur
  (trådstarter)
   #64
 8,022     Bærum     0
Var ikke skurr på linja. Jeg har siste tiden fulgt med på Mondeo'er til salgs. Har ikke sett noen med automat og diesel til 35k gitt. De som er til 35k har bensin og manuell. Sikkert greit det også, men ikke vært noen i nærheten her og se på enda..
  (trådstarter)
   #65
 8,022     Bærum     0

Trodde du allerede hadde sikret deg den Subaruen, Cozmo. De er jo kjent for å gå og gå i det uendelige.

Fikk aldri sett på den, den stod vel i Moss/Fredrikstad området. For langt unna. Har nå hatt for mange bomturer til at jeg gidder å reise så langt for noe man kanskje ikke ender opp med å kjøpe.
   #66
 3,083     Gol     0
Jeg har en audi a4 s-line for salg.
2005 mod, 153000 km. Serviceheftet, omtrent nye dekk, nylig vert på service. Stv. 1,9 tdi Smile
Signatur
   #69
 544     Nedre Romerike     0
Siden du er glad i Saab, har du vurdert å droppe automatgir og kjøpe en Saab 900 fra før 1993?
   #71
 3,042     Akershus     0
Klart det finnes. Som sagt i en annen tråd så så jeg en 9000 i helga som ikke var tectylbehandlet i hele tatt. Holdt seg godt den. Rust er ikke et problem for SAAB mer enn for andre biler.
   #72
 10,486     Akershus     0

Klart det finnes. Som sagt i en annen tråd så så jeg en 9000 i helga som ikke var tectylbehandlet i hele tatt. Holdt seg godt den. Rust er ikke et problem for SAAB mer enn for andre biler.


Det er vel kanskje greit å også kjøpe en bil med et snev av sikkerhetsutstyr?
Signatur
  (trådstarter)
   #73
 8,022     Bærum     0
Frode har et godt poeng.

Har den siste uka vært og sett på mange biler. Frustrerende at biler som annonseres som "rustfri", "strøken" osv viser seg å være ganske langt fra det.

Hvis det skal bli noe bilkjøp overhodet må vi nok senke kravene betraktelig, f.eks virker automat å være et krav som utelukker mange ellers brukbare biler.

Flommer over av folk som selger biler med manuell kasse på rundt 200.000 kjørte km. Som regel må både reg.reim og clutch taes på disse i nærmeste fremtid (med unntak av de fornuftige som har valgt kjede fremfor reim).
Regreim er stort sett kurrant, men clutch tar jeg nok neppe hjemme på gårdsplassen...
   #74
 10,486     Akershus     0
Følger du forslaget mitt, så finner du mange fine med automat, og uten reg.reim Smile

Her har du både fwd og rwd : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48387252&searchclickthrough=true . Her må du nok beregne noe vedlikehold, men der er det i hvert fall godt med plass, bra sikkerhet, og den tar seg frem der du trenger å ta deg frem.
Signatur
   #75
 336     Northwest     0
Registerkedet på min SAAB måtte byttes etter 150t km selv om den er såpass ny at den skal gå klar av veivhusproblematikken så det er ikke sikkert det blir så mye billigere med kjede.
   #76
 544     Nedre Romerike     0

Tja. Finnes det noen igjen som ikke har rustet i stykker?

Av og til. Jeg har kjøpt en for snart 2 år siden. Når budsjettet ditt er på 35k, hadde du hatt 20k til overs til vedlikehold.

Det er vel kanskje greit å også kjøpe en bil med et snev av sikkerhetsutstyr?

Den har ABS, airbag og ikke minst fått nye dekk. Også i mitt tilfelle er det snakk om bil nr 2, derfor synes jeg det er godt nok.
   #77
 10,486     Akershus     0

Registerkedet på min SAAB måtte byttes etter 150t km selv om den er såpass ny at den skal gå klar av veivhusproblematikken så det er ikke sikkert det blir så mye billigere med kjede.


Byttet kjedet på min ved 500.000 km, mest sånn for sikkerhets skyld :-)



Den har ABS, airbag og ikke minst fått nye dekk. Også i mitt tilfelle er det snakk om bil nr 2, derfor synes jeg det er godt nok.


Ja, ABS og Airbag bør være en selvfølge når man handler bruksbil, uansett hvor langt ut i rekka den er.
Signatur
  (trådstarter)
   #78
 8,022     Bærum     0

Følger du forslaget mitt, så finner du mange fine med automat, og uten reg.reim Smile

Her har du både fwd og rwd : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48387252&searchclickthrough=true . Her må du nok beregne noe vedlikehold, men der er det i hvert fall godt med plass, bra sikkerhet, og den tar seg frem der du trenger å ta deg frem.


Ikke dum den. Men litt for dyr desverre...
  (trådstarter)
   #79
 8,022     Bærum     0

Registerkedet på min SAAB måtte byttes etter 150t km selv om den er såpass ny at den skal gå klar av veivhusproblematikken så det er ikke sikkert det blir så mye billigere med kjede.

Det høres ikke normalt ut. De fleste 9-5 går i alle fall 300k km uten problemer med originalkjedet...
   #80
 10,486     Akershus     0

Ikke dum den. Men litt for dyr desverre...


http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48269092&searchclickthrough=true


Hvis det "bare" er snakk om bremserør, så er det relativt enkelt å bytte ut med kobber.
Signatur
   #81
 3,042     Akershus     0

Det er vel kanskje greit å også kjøpe en bil med et snev av sikkerhetsutstyr?
SAAB har ikke markedsført det så godt, men det var helt på høyde med Volvo, i alle fall dengang da.

BMW-eiere er advart for meget sterke scener:
http://www.topgear.com/uk/videos/a-tribute-to-saab-part-2-series-18-episode-5

Registerkedet på min SAAB måtte byttes etter 150t km selv om den er såpass ny at den skal gå klar av veivhusproblematikken så det er ikke sikkert det blir så mye billigere med kjede.
b2x5-motoren er utsatt for sludge, selv etter utbedringene som kom i 2004. Hyppig oljeskift er et must. Det er en utrolig fleksibel motor, men dette er en svakhet.

Det høres ikke normalt ut. De fleste 9-5 går i alle fall 300k km uten problemer med originalkjedet...
Nja. 300Mm er drøyt. Da har du langkjørt mye. De gode nyhetene er at reservedeler er relativt fornuftig priset. F.eks. kan du få en fabrikkny 2,3-liter for ca. 13.000,-.
   #82
 336     Northwest     0


Registerkedet på min SAAB måtte byttes etter 150t km selv om den er såpass ny at den skal gå klar av veivhusproblematikken så det er ikke sikkert det blir så mye billigere med kjede.

Det høres ikke normalt ut. De fleste 9-5 går i alle fall 300k km uten problemer med originalkjedet...

Det er slettes ikke mitt inntrykk, iallfall ikke hvis bilen har gått med longlife servicer.

Men nå er det byttet, prøver å glemme at bilen holdt bare 4 mil etter byttet før jeg fikk ny feil (spjeldhuset). Men med Neobros, Eeuroparts og lignende delepushere, litt færre enn ti tommeltotter og overkommelig avstand til doktoren på Rissa er det allikevel overkommelig å eie en godbil.
   #85
 360     Røyken     0

Se der ja. Er egentlig allergisk mot diesel, men....Kan ikke nekte for at det fremstår som mye bil for penga.
Har mondeo kjede eller reim?


Kjede. So no worries.

Diesel er helt topp.
Med turbo vel og merke.
Mye bang for the buck, som de sier "over there"

:)

Signatur
   #86
 6,009     Finnmark     0


Se der ja. Er egentlig allergisk mot diesel, men....Kan ikke nekte for at det fremstår som mye bil for penga.
Har mondeo kjede eller reim?


Kjede. So no worries.

Diesel er helt topp.
Med turbo vel og merke.
Mye bang for the buck, som de sier "over there"

:)


Altså no worry med kjede........
......men hva med resten av bilen da Cool
Signatur
   #87
 360     Røyken     0



Se der ja. Er egentlig allergisk mot diesel, men....Kan ikke nekte for at det fremstår som mye bil for penga.
Har mondeo kjede eller reim?


Kjede. So no worries.

Diesel er helt topp.
Med turbo vel og merke.
Mye bang for the buck, som de sier "over there"

:)


Altså no worry med kjede........
......men hva med resten av bilen da 8)


Resten av hvilken bil?

Modeoer generelt, eller en av de jeg linket til?

Mondeoen generelt er helt ok. De jeg linket til vet jo ikke jeg noe spesielt om.
Signatur
   #88
 6,009     Finnmark     0
........bare at Ford ikke er de mest driftsikre bilene Cool
Signatur
   #90
 10,486     Akershus     0
En 04-5-6-modell må vel kunne holde en stund, Ford eller ikke?
Signatur
   #91
 22,342     Akershus     0
Har hatt Ford før. De var helt ok. Jeg kan ikke huske at jeg hadde noe særlig problemer, men det er sikker stor forskjell far modell til modell. For 25 lapper er det vel bare å kjøre til bilen ryker og kjøpe en ny billigbil. Jeg har et godt inntrykk Mondeo, og passer min kjørestil godt.
   #92
 6,009     Finnmark     0
Km standen er en nøkkelfaktor ved kjøp av bruktbil.....
De fleste biler duger bra når de har gått 100000 -200000 km..........selv om vedlikeholdskostnader varierer mye fra bil til bil.....
Men når bilen har rullet over 200000 km da må man forvente mye rart, og noen merker begynner å bli "ulønnsomme " og dyre i drift.........
Signatur
   #93
 10,486     Akershus     0

Km standen er en nøkkelfaktor ved kjøp av bruktbil.....
De fleste biler duger bra når de har gått 100000 -200000 km..........selv om vedlikeholdskostnader varierer mye fra bil til bil.....
Men når bilen har rullet over 200000 km da må man forvente mye rart, og noen merker begynner å bli "ulønnsomme " og dyre i drift.........


Det varierer mye fra bil til bil, men serviceutgiftene er vanligvis høyest mellom 100-150.000, og så begynner de å falle igjen.

Mulig jeg er bortskjemt med mercedeser som går og går, men jeg ser mer på stand enn km.
Signatur
   #94
 6,009     Finnmark     0


Km standen er en nøkkelfaktor ved kjøp av bruktbil.....
De fleste biler duger bra når de har gått 100000 -200000 km..........selv om vedlikeholdskostnader varierer mye fra bil til bil.....
Men når bilen har rullet over 200000 km da må man forvente mye rart, og noen merker begynner å bli "ulønnsomme " og dyre i drift.........


Det varierer mye fra bil til bil, men serviceutgiftene er vanligvis høyest mellom 100-150.000, og så begynner de å falle igjen.

Mulig jeg er bortskjemt med mercedeser som går og går, men jeg ser mer på stand enn km.

.......jeg mener vel egentlig at faren for dyre feil øker,  og noen motorer /girkasser klarer mindre km enn andre....
Signatur
   #95
 6,009     Finnmark     0
Lurer litt på de som etterhvert skal selge Tesla med smørbrødliste med feil som er "forsøkt" utbedret( ja,de sliter med noen "feil").........
Når de selger bilen så kjenner jo selger til feilene, men hva om lading ikke virker optimalt,  inneskjermer av filt(over hjulene) blir ødelagt av snø, eller det begynner å vokse mugg rundt takluke, vannlekkasje i bakluke, småvindu......mm

Er selger ansvarlig i en tidsperiode og/eller kan ny eier kreve heving av kjøp?

NB! Skrev det likegodt her, siden det gjelder bruktbil.....
Signatur
   #97
 3,042     Akershus     0
Lav kilometerstand trenger ikke være noe pluss. Tenk deg et dieseldyr som kun er kjørt til og fra barnehage og butikk. Olja har aldri vært driftsvarm. "Fulgt service" som vil si olja har blitt dårlig kjappere og skiftet sjeldnere. Der har man oppskrift på problemer. Det samme for bensin, men diesel er mer utsatt.

KM-stand, som så mye annet, gir absolutt ingen garantier. Det er falsk trygghet.
  (trådstarter)
   #98
 8,022     Bærum     0
Km-stand trenger ikke være noe problem.
Det som ER et problem, er rust. Mekaniske ting lar seg fikse med nye deler og overhaling. Rust krever mye mere $$ for å fikses - sliping, lakkering, i verste fall nye karosserideler osv.
   #99
 3,210     Vestlandet     0
Det er visst mye fjusking med km-stand iallfall, så en bør ha det i bakhodet og se om bilens tilstand tilsvarer km-standen på instrumentet.
   #100
 744     Verdens navle     0
Greit nok det, men jeg har aldri forstått hvordan man kan se på en bil om den har gått 200000 eller 300000 km.  ???
Signatur
   #102
 10,486     Akershus     0

Hvor lett er det å jukse med de digitale tellerne egentlig? Tillater type vagcom, tech-II, lexia osv å sette km-antallet?



Det er sikkert ikke enormt vanskelig for de som kan det. Spørsmålet er om noen gidder på en bil i prissjiktet du ser etter. Om ne bil har gått 200 eller 300.000 km pleier normalt ikke å ha så mye å si. Generell stand er viktigere. 200.000 km med småkjøring til og fra butikker, barnehage og sånt tull er ikke nødvendigvis noe bedre enn 300.000 km langkjøring f.eks. At bilen er hel og grei, kjører fint uten (for mye) ulyder osv, er viktigere enn km.
Signatur
   #103
 179     Akershus     0

Hvor lett er det å jukse med de digitale tellerne egentlig? Tillater type vagcom, tech-II, lexia osv å sette km-antallet?


Kommer helt an på type/årsmodell bil. I kategorien 25-30k,- som vil si litt eldre biler så er det ikke verre enn å åpne instrumentpanelet, enten fjerne eeprom så programmere inn ny km eller programmere in-circuit. Verdien man programmerer trenger man som regel en slags kalkulator for å få riktig verdi. I litt nyere biler så må man også samkjøre km i BCU eeprom også(Body control unit <- mange forskjellige navn. CCU/ZEE osv.) På litt nyere biler så kan det fort bli litt verre da ting er kryptert. Men fortsatt ikke umulig.

Hvis jeg skulle ha endret KM på min bil som står parkert utenfor her nå så kunne jeg sikkert ha gjort det på 30min. Får også ferdige verktøy som leser/endrer/programmerer alt i et jafs.
   #104
 179     Akershus     0
En annen måte å endre km på er å "virginize" eksisterende instrumentpanel som vil si at man programmerer inn verdier fra et helt nytt instrumentpanel eller rett og slett får tak i et nytt instrumentpanel og programmerer inn med diagnoseutstyr fra fabrikant. F.eks MB Star enhet med DAS software til Mercedes osv.
   #105
 3,210     Vestlandet     0

Greit nok det, men jeg har aldri forstått hvordan man kan se på en bil om den har gått 200000 eller 300000 km.  ???


Hvis man er godt kjent med bilmodellen (fra biler som har riktig kjørelengde) så bør en kunne se om telleren er skrudd tilbake 100 000 km.
   #106
 179     Akershus     0
Jeg må innrømme at jeg kjenner endel bilmodeller veldig godt og jeg kan ikke se forskjell på antall km. Alt kommer an på vedlikehold. Merkeverksted vs noen som kan skru selv så velger 10 av 10 ganger bilen fra han som skrur selv. Merkeverksted idag er kun montører av nye deler. Motorer, girkasser sendes bort og det er ingen spesialister igjen. De har som regel startet sitt eget verksted.
   #107
 57     Bærum     0

Km-stand trenger ikke være noe problem.
Det som ER et problem, er rust. Mekaniske ting lar seg fikse med nye deler og overhaling. Rust krever mye mere $$ for å fikses - sliping, lakkering, i verste fall nye karosserideler osv.

Da kan du få kjøpe min bil utrolig billig: Ikke noe rust jeg har sett, men mange feil.
   #108
 3,210     Vestlandet     0

Jeg må innrømme at jeg kjenner endel bilmodeller veldig godt og jeg kan ikke se forskjell på antall km. Alt kommer an på vedlikehold. Merkeverksted vs noen som kan skru selv så velger 10 av 10 ganger bilen fra han som skrur selv. Merkeverksted idag er kun montører av nye deler. Motorer, girkasser sendes bort og det er ingen spesialister igjen. De har som regel startet sitt eget verksted.


Jeg ser og kjenner det på hele bilen. At du ikke gjør det, får være din sak.
  (trådstarter)
   #109
 8,022     Bærum     0


Km-stand trenger ikke være noe problem.
Det som ER et problem, er rust. Mekaniske ting lar seg fikse med nye deler og overhaling. Rust krever mye mere $$ for å fikses - sliping, lakkering, i verste fall nye karosserideler osv.

Da kan du få kjøpe min bil utrolig billig: Ikke noe rust jeg har sett, men mange feil.

Så se å fiks dem da. Nettopp sånne biler er det nitrist å komme over - eiere som ikke tar tak i ting når de dukker opp - og ender opp med en hel masse greier som må gjøres.