26 537    13    11  

Triks ved påløpende påløpsbrems (tilhenger)

 5 111     Sørnorge     4
Det har skjedd igjen - tredje gang: Jeg glemte at jeg kjørte bil uten lavgirserie. (Man har da lagt seg til vaner av en oppvekst med jeep / land rover): Kjørte ned en bakke for å rygge opp igjen og snu hengeren. Hva skjer? Selvsagt er hengeren - som ikke er veldig tungt lastet - tung nok til at påløpsbremsen går på og bilen er bare ikke sterk nok til å klare å dytte hengeren opp med en brems som blir sterkere og sterkere til mer man dytter. Lenger ned i bakken var det veiarbeid, så ned og snu i bunnen var ikke noe alternativ.

Løsningen denne gangen var å trekke hengeren opp med jekkestropper festet i nærmeste tre. Løsningen sist var å ringe nærmeste bekjent som kunne komme og slepe hengeren opp.

Den gang påløpsbrems var noe nytt hadde de en ryggesperre - en liten sak man kunne vippe på slik at bremsen ble hindret fra å bremse når man skulle rygge. Hvorfor sluttet man å lage hengere med slike?

Hva gjør folk som kjører vanlig personbil og henger med påløpsbrems når de skal rygge opp bakker?

   #1
 71     Lier     2
På tilhengere med påløpsbrems er det ryggeautomatikk som skal legge av bremsene når hjulene ruller bakover. Bremser i begynnelsen, men når hjulene har trillet et par cm bakover skal bremsene legges av. Går ikke helt av, men har hørt alt fra 1-30% virkning bakover.

Og av samme grunn skal man aldri parkere en tilhenger med draget oppover i en bakke, bremsene ser ikke forskjell på om det er påløpet eller håndbrekket som drar i vaieren. Så legg klosser under hjula!

Hvis bremsene er feil innstilt, så er det ikke alltid ryggeautomatikken fungerer. Skal aldri stille på bremsene ved å bare skru på staget fremover, må alltid stille bak på tromlene først.
   #2
 5 327     0
Tysse har vel ikkje ryggeautomatikk?
Gaupen har iallefall på ein del hengere.
Nokon har forsatt manuell ryggesperre eventuelt sammen med automatisk.

Ein kan feste ein stropp til armen som sikringswiren står på og feste denne lengre bak på hengeren som da hindrer påløpsbremsen.

   #3
 71     Lier     1
På min tre år gamle tysse-henger er det ryggeautomatikk, kan hende at noen eldre hengere ikke har. Men tror man skal ganske langt tilbake for å ikke ha det. Er jo ikke akkurat ny teknologi disse trommelbremsene.
   #4
 797     Nes, Akershus     1
Alle AL-KO-aksler har automatikk fra langt tilbake, min '94-modell har dette. Enkelt forklart er det bare slik at klossene er opphengt i bevegelige fester, slik at når hjulene triller bakover forskyves klossene i rotasjonsretning, og slipper endel av presset fra staget. er det dårlig justert, noe rust, lite smøring etc kan det låse seg...
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 5 111     Sørnorge     1
Det er vel akkurat det som er problemet her : hengere er ikke nye så veldig lenge av gangen, og det som kanskje var 20% bremseeffekt ved rygging ved ny henger blir 40% etter en stund. Dermed har redningen vært å ha lavgirserie.

Ved neste anledning skal jeg prøve å legge klosser foranhjulene på hengeren og la bilen trille litt ned for å strekke ut draget før jeg prøver å rygge. Men det beste vil nok være en løsning slik oblygre sier. Men jeg forsto ikke helt, hvor skulle den stroppen festes for å hindre påløp?

Det nyeste jeg har kjørt med manuell ryggesperre var en Tysse fra midt på 80-tallet.
   #6
 5 327     1

Men jeg forsto ikke helt, hvor skulle den stroppen festes for å hindre påløp?

Bremsestaget blir dratt frem når påløpsbrems eller håndbrekk blir aktivtert.
Så da gjelder det å hindre staget å gå fremover.
På min Tysse henger kan eg  enten feste stroppen i ein liten arm som går ned under innfestingen til staget, eller eg kan feste den i innfestingen til staget.
Andre enden fester eg lengre bak på hengeren og strammer opp.
   #7
 379     Lillesand     0
Ett lite sidespor her.

Aldri rygg hengere med brem, med en bil som har automatisk 4 hjuls trekk.  for en 10 år siden, brente vi lamellene på Moderns Baleno da vi drev og rygget en kanskje litt tungt lastet henger opp en bakke. Av en eller annen grunn insisterte 4 trekken på å drive å slure inn bakhjulene når en rygget.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 5 111     Sørnorge     0


Men jeg forsto ikke helt, hvor skulle den stroppen festes for å hindre påløp?

Bremsestaget blir dratt frem når påløpsbrems eller håndbrekk blir aktivtert.
Så da gjelder det å hindre staget å gå fremover.
På min Tysse henger kan eg  enten feste stroppen i ein liten arm som går ned under innfestingen til staget, eller eg kan feste den i innfestingen til staget.
Andre enden fester eg lengre bak på hengeren og strammer opp.


Takk
Det må jeg se etter neste gang jeg er nær en bremset henger. Jeg har sett etter en slik innfesting flere ganger uten å finne noe som så ut til å bevege seg med draget. Har tydeligvis ikke sett godt nok.
   #9
 74     0
Hvorfor ikke ta av bremsetrommelen, sprute på rustløser, banke det løst, pusse det rent for rust og skru sammen igjen?
  (trådstarter)
   #10
 5 111     Sørnorge     0

Ett lite sidespor her.

Aldri rygg hengere med brem, med en bil som har automatisk 4 hjuls trekk.  for en 10 år siden, brente vi lamellene på Moderns Baleno da vi drev og rygget en kanskje litt tungt lastet henger opp en bakke. Av en eller annen grunn insisterte 4 trekken på å drive å slure inn bakhjulene når en rygget.


For en talentløs konstruksjon! Alle med automatisk innkobling kan vel ikke ha like talentløs løsning?

Den tyngste bakkestarten jeg har hatt var med grand cherokee, 5,2l V8, og en automatkasse på nivå at man stadig lurte på om det i det hele tatt fantes noen forbindelse mellom motor og hjul. Sto med en ganske tung henger oppetter en ganske bratt bakke. Bånn gass, og det var ikke tegn til at det skulle begynne å røre på seg. Plutselig slapp hengerbremsen. Det er den eneste gangen jeg har hatt nytte av setebeltet ved rygging av henger!