1,315
4
0
Turbobytte = røyk og (u?)lyd
5,111
Sørnorge
0
Jeg har omsider somlet meg til å bytte turbo på tilhengerbilen. (Overraskende enkel jobb faktisk, bare man klarte å demontere nok annet til at man kunne komme til skruene.)
Til min store overraskelse mener folket hos Nissan at det ikke er noen pakning mellom eksosmanifold og turbo, enda det åpenbart var en pakning der på turboen som ble tatt av. Som en nødløsning smurte jeg inn den gamle pakningen med eksosrep.pasta på begge sider og håper dette skal holde.
Med gammel turbo ute kunne jeg se at hakkene i propellen på friskluftsiden ikke kommer av at den har truffet ytterveggene. Det er litt slark i akslingen på friskluftsiden, men ikke nok til at den kan berøre veggene. På eksossiden er det ingen slark. Jeg tenker derfor at den må ha truffet et eller annet som har kommet på feil side av luftfilteret. Etter å tatt ut og renset alle luftslanger fra turbo via intercooler til innsugsmanifold er jeg rimelig trygg på at metallbiter og olje har stoppet i intercooler og ikke fortsatt til innsuget.
Med ny turbo på plass var det tid for å starte opp motor før montering av vindusviskere og andre sikthemmende deler over turbo. Jeg tenkte det kunne være en god ting å starte med vakumslangen frakoblet turbo slik at den variable geometrien skulle gi minimalt med turbospinn frem til jeg var sikker på at olje var i bevegelse. Jeg koblet den til etter noen minutter på tomgang.
Alt så bra ut helt motoren ble varm. Da begynte det å ryke fra et eller annet sted rundt turbo. Det er ikke nok røyk til at jeg klarer å se hvor det kommer fra, ei heller klarer å lukte hva det er. Først trodde jeg det var eksos som lakk ut mellom turbo og katalysator - der er det ny pakning. Etter at boltene og pakningen var varmet opp klarte jeg å stramme mutterene litt til. Ved ny oppstart så det tett ut, men etter noen minutter på tomgang kom det igjen røyk fra området. Og igjen klarte jeg å stramme alle skruer enda litt.
Etter 20 nye minutter med tomgangskjøring prøvd jeg en tur i boligfeltet. Det første som slo meg var at turboen var veldig hørbar. Jeg er i tvil om dette er lyden av turboen i seg selv, eller om det blåses ut av luftslangene et eller annet sted. Hvordan kan jeg finne ut hva som er kilden til lyden?
En annen forklaring på hørbarheten er at jeg ikke har montert alt av plater under vindusviskerene, slik at man nå kan se rett ned på turbo selv om panseret er lukket. Det kan være at jeg blir lurt av den mangelen på støydemping. Finnes det noen smarte måter å finne ut om det lekker ut luft et sted i slangene/intercooler når trykket kommer over et vist nivå? Trykket jeg klarer å lage med utblås på støvsuger uten motor kjørende er ca halvparten (i følge ODB avlesning av turbotrykkmåler) av det trykket turboen selv lager når lyden oppstår.
Tilbake til røyk... på første prøvetur. Når jeg gir på (vi snakker fortsatt hastigheter under 40, turtall under 2500 og veldig forsiktig gasspedal) og turboen (evt luftlekkasjen) blir hørbar, er det fortsatt ikke tegn til røyk. Men når jeg stopper etter å ha gitt på litt, kommer det endel røyk opp ved baksiden av panseret. Jeg vet ikke om dette er eksos eller noe annet. Kanskje det er eksosrep.pastaen som herder?
Jeg leste et sted at det var anbefalt å helle litt olje inn i turbo før man koblet på oljetilførselen, så jeg gjorde det. Hullet er lite, så det kom nødvendigvis litt olje på utsiden av turbo også. Kanskje røyken som kommer er dette oljesølet som brennes av?
Problemet med røyksøkingen nå er at det gir seg raskt. Slik at fra jeg gir på til jeg får stoppet og åpnet panseret har det sluttet å lages røyk. Og etter flere prøveturer også på større vei, virker det som om jeg stadig må gi på mer for å provosere frem røyken.
Totalt gikk motor rundt 2 timer på tomgang og småveier i gårsdagens solsteik.
Jeg tok også en prøvetur i går kveld, etter at motor var blitt kald, og da var fikk jeg ikke røyk, og blåselyden var vesentlig mindre.
Er dette ting som går seg til?
Turboen som er satt inn er den som ble tatt ut av den andre bilen i fjor fordi den variable geometrien hadde satt seg fast i en mellomposisjon. Jeg har ingen målinger fra før den satt seg fast, og jeg har heller ingen målinger fra den turboen jeg nå tok ut før den begynte å tulle. Og jeg vil heller ikke gi full gass på den nymonterte ennå for å få fullverdige måletall. (Den andre bilen fikk en ny turbo, uoriginal, men fra samme produsent som originalen. Den fikk mer enn doblet sitt turbotrykk med ny turbo.)
Inntrykket så langt fra nymonteringen er at trykket jeg nå får ved 1200rpm er omtrent det samme som den andre bilen med ny turbo. Trykket ved 2500 er det den samme turboen hadde i den andre bilen ved 3500, men bare rundt halvparten av hva ny turbo gir i den andre bilen.
Bør jeg være bekymret for utført arbeid her?
Til min store overraskelse mener folket hos Nissan at det ikke er noen pakning mellom eksosmanifold og turbo, enda det åpenbart var en pakning der på turboen som ble tatt av. Som en nødløsning smurte jeg inn den gamle pakningen med eksosrep.pasta på begge sider og håper dette skal holde.
Med gammel turbo ute kunne jeg se at hakkene i propellen på friskluftsiden ikke kommer av at den har truffet ytterveggene. Det er litt slark i akslingen på friskluftsiden, men ikke nok til at den kan berøre veggene. På eksossiden er det ingen slark. Jeg tenker derfor at den må ha truffet et eller annet som har kommet på feil side av luftfilteret. Etter å tatt ut og renset alle luftslanger fra turbo via intercooler til innsugsmanifold er jeg rimelig trygg på at metallbiter og olje har stoppet i intercooler og ikke fortsatt til innsuget.
Med ny turbo på plass var det tid for å starte opp motor før montering av vindusviskere og andre sikthemmende deler over turbo. Jeg tenkte det kunne være en god ting å starte med vakumslangen frakoblet turbo slik at den variable geometrien skulle gi minimalt med turbospinn frem til jeg var sikker på at olje var i bevegelse. Jeg koblet den til etter noen minutter på tomgang.
Alt så bra ut helt motoren ble varm. Da begynte det å ryke fra et eller annet sted rundt turbo. Det er ikke nok røyk til at jeg klarer å se hvor det kommer fra, ei heller klarer å lukte hva det er. Først trodde jeg det var eksos som lakk ut mellom turbo og katalysator - der er det ny pakning. Etter at boltene og pakningen var varmet opp klarte jeg å stramme mutterene litt til. Ved ny oppstart så det tett ut, men etter noen minutter på tomgang kom det igjen røyk fra området. Og igjen klarte jeg å stramme alle skruer enda litt.
Etter 20 nye minutter med tomgangskjøring prøvd jeg en tur i boligfeltet. Det første som slo meg var at turboen var veldig hørbar. Jeg er i tvil om dette er lyden av turboen i seg selv, eller om det blåses ut av luftslangene et eller annet sted. Hvordan kan jeg finne ut hva som er kilden til lyden?
En annen forklaring på hørbarheten er at jeg ikke har montert alt av plater under vindusviskerene, slik at man nå kan se rett ned på turbo selv om panseret er lukket. Det kan være at jeg blir lurt av den mangelen på støydemping. Finnes det noen smarte måter å finne ut om det lekker ut luft et sted i slangene/intercooler når trykket kommer over et vist nivå? Trykket jeg klarer å lage med utblås på støvsuger uten motor kjørende er ca halvparten (i følge ODB avlesning av turbotrykkmåler) av det trykket turboen selv lager når lyden oppstår.
Tilbake til røyk... på første prøvetur. Når jeg gir på (vi snakker fortsatt hastigheter under 40, turtall under 2500 og veldig forsiktig gasspedal) og turboen (evt luftlekkasjen) blir hørbar, er det fortsatt ikke tegn til røyk. Men når jeg stopper etter å ha gitt på litt, kommer det endel røyk opp ved baksiden av panseret. Jeg vet ikke om dette er eksos eller noe annet. Kanskje det er eksosrep.pastaen som herder?
Jeg leste et sted at det var anbefalt å helle litt olje inn i turbo før man koblet på oljetilførselen, så jeg gjorde det. Hullet er lite, så det kom nødvendigvis litt olje på utsiden av turbo også. Kanskje røyken som kommer er dette oljesølet som brennes av?
Problemet med røyksøkingen nå er at det gir seg raskt. Slik at fra jeg gir på til jeg får stoppet og åpnet panseret har det sluttet å lages røyk. Og etter flere prøveturer også på større vei, virker det som om jeg stadig må gi på mer for å provosere frem røyken.
Totalt gikk motor rundt 2 timer på tomgang og småveier i gårsdagens solsteik.
Jeg tok også en prøvetur i går kveld, etter at motor var blitt kald, og da var fikk jeg ikke røyk, og blåselyden var vesentlig mindre.
Er dette ting som går seg til?
Turboen som er satt inn er den som ble tatt ut av den andre bilen i fjor fordi den variable geometrien hadde satt seg fast i en mellomposisjon. Jeg har ingen målinger fra før den satt seg fast, og jeg har heller ingen målinger fra den turboen jeg nå tok ut før den begynte å tulle. Og jeg vil heller ikke gi full gass på den nymonterte ennå for å få fullverdige måletall. (Den andre bilen fikk en ny turbo, uoriginal, men fra samme produsent som originalen. Den fikk mer enn doblet sitt turbotrykk med ny turbo.)
Inntrykket så langt fra nymonteringen er at trykket jeg nå får ved 1200rpm er omtrent det samme som den andre bilen med ny turbo. Trykket ved 2500 er det den samme turboen hadde i den andre bilen ved 3500, men bare rundt halvparten av hva ny turbo gir i den andre bilen.
Bør jeg være bekymret for utført arbeid her?
Røyken fra turboen har også gitt seg, så jeg satser på at det var noe som måtte gå seg til, herde eller fordampe. Nå er det ikke like varmt som dagen for første prøvetur. Det er altså en sjans for at det kommer tilbake med ny varme.
Nå ryker det imidlertid gråsvart fra eksosen ved belastning og det er ikke veldig stor forskjell i akselerasjon om jeg er lett eller tung på gassen. Jeg håper det er noe som også går seg til etterhvert som evt rester blåses ut av eksospotter. P.t. føles det som det mangler kraft ved 2000+ rpm, selv om turbotrykket er høyere enn før den gamle turboen hadde sin beste periode. Dette i kombinasjon med røyken kan kanskje bety at maf må sjekkes.
At det ryker litt til å begynne med er nok fordi de har hatt på et produkt som skal få den til å se mer "ny" ut. Det brenner av. Omtrent som en ny ovn, den stinker skamstekt sild de første fyringene.
Det kan vel hende den gamle turboen har dumpet så mye olje i katten(e) at de(n) har brukt opp alle 9 livene? En avgasstest vil kunne si noe om dette. At motoren ikke føles frisk ut kan også skyldes dette om bilen har sensor etter katten. Da får ikke ECU parameterene til å stemme og surmuler.
Hvis impelleren har skader som tyder på at den har fått i seg noe annet enn luft så bør du sjekke luftfilterboks og slange til turbo nøye så det ikke er mer igjen der.
At du har aksialslark på impellersiden men ikke på turbinsiden høres utrolig ut. Eller mener du radiell slark? Om du kan føle radiell slark så er du enten veldig følsom, eller den gamle turboen var veldig død!
LMM/MAF er ikke den første jeg ville mistenkt. Jeg fikk et lass slike av en bekjent som var byttet. Dette for å teste dem. Kun etpar var faktisk kaputt. Om du ikke vet at luftfilter har vært feil installert ville jeg ikke byttet den uten skikkelig diagnose. Men om impelleren har spist drit så kan jo luftfilter elle boksen ha slurvet på jobb?
Turboen blir såpass varm at jeg vil tippe det er pakningsguffa du har hatt på som det ryker av. Ved veldig hard belastning er det ikke uvanlig at turbo og manifold blir rødglødende på enkelte biler
I.o.m at det er en tilhengerbil, går den vel i kategori "esel" uavhengig av hvordan den er bygget?
Det var følbar slark i retningene opp/ned/framover/bakover. Altså samme bevegelighet som da nedre bærekule på framhjulet var sliten. Det skulle vel bli radiell retning?
Totalt hadde det forsvunnet 0.6-0,7l olje siden siste oljeskift for 8.000km siden, hvorav 150km (feilsøking) etter at turbotrykket forsvant, og maks 50 av disse etter at turbinen ble sjekket for skader og oljelekkasje via frisklufttilførselen uten at jeg fant noe galt. Det er altså ikke store mengder olje som forsvant, og eksossiden var tørr. Det meste samlet seg nok i intercooler eller lakk ut fra slangene før intercooler.
Alle luftrør fra filterboks til innsugsmanifold ble vasket og tørket. (Å surre dopapir rundt en passe stor ball og suge den igjennom slangene med grovstøvsuger var en effektiv måte å tørke på.)
Det er ikke tatt på noe produkt for å få noe til å se mer nytt ut. Eneste den har fått er litt forgasserrens og wd40 for å løsne bevegelige finner, og oljesøl på toppen da den ble forsøkt fyllt med olje ved montering.
ECU ville vel gitt en feilkode om en kat-sensor ikke ga fornuftig verdi?
Av erfaring har jeg lært at om maf på disse motorene gir for høy avlesning, kommer det røyk. Selv om turbo feiler kommer det ikke røyk. Det virker altså som om ecu er flink til å tilpasse drivstoff etter målt luftmengde.
Jeg har jo to av disse bilene, så et byttelån av maf er en smal sak, men nå er den andre bilen på tur i noen uker, så den testen får vente.
Jeg har også en plan om å følge med på om det kommer noen slike biler til salgs i nærheten, og dra på prøvekjøring med feilkodeleser for å få meg en referanse på hvilke verdier jeg burde forvente å få avlest fra en original turbo.