#41
 705     0
Demonterer du intercooleren og rister litt på den, bør du kunne høre om det er noe løst inni der..

  (trådstarter)
   #42
 5,111     Sørnorge     0
Intercooleren skal definitivt renses, eller byttes om rensing ikke er mulig. Jeg håper Bluesman har rett i at bitene har stoppet i intercooleren. En fordel med det lave turbotrykket er jo at lufthastigheten igjennom intercooler har vært lav, og dermed god sjans for at bitene ikke har kommet seg videre.

Litt i tvil om hvordan man skal få renset den. Kanskje ta den ut, legge i en balje med vann og veksle på å blåse og suge med grovsugeren mens hele saken er druknet. Kanskje også samme prosess med slangene.

Men før jeg starter med rørlegging i bil, skal jeg rørlegge for nytt kjøkken langt unna både eksisterende VA og sikringskap, uten å åpne veggene...
   #43
 125     0
Intercooleren kan du vaske med avfetting/motorvask. Vis turboen er gåen, er intercooleren ofte full i olje. Velg et vaskemiddel som ikke reagerer med aluminium, og syll den godt med vann etterpå. Uten olje og kliss inni, kan du sikkert få ut resten med støvsuger/trykkluft.
  (trådstarter)
   #44
 5,111     Sørnorge     0
Hvordan vet man om vaskemiddelet reagerer med aluminium?
   #45
 531     Sarpsborg     0
Er ikke det greieste å vaske med diesel? Det løser jo opp olje/fett, og er billig...
   #46
 125     0
Om det reagerer står i datablad eller brukerviledning. Det meste for normal hjemmebruk går fint. Ikke bruk felgrens ol. Ville ikke vasket med diesel viss jeg skulle bruke støvsuger på intercooleren pga lukten. Diesel kan også ødelegge enkelte gummideler.
   #47
 531     Sarpsborg     0
Jeg har ikke vært borti noen intercoolere som er laget av gummi, støvsuger og diesel er selvfølgelig en dårlig kombinasjon...
Fremgangsmåte jeg ville fulgt: hell en desiliter diesel inn i intercooler, hold for inn/utløp og "skvulp" dette rundt. Hell ut. Gjenta til det kun kommer ren diesel ut.

   #48
 125     0
Morsom du. Fabrikkmonterte intercoolere består stort sett av alu celleverk og plast endestykker. Mellom delene er det tetning, gummi/lim ol. Står ofte montert på vibrasjonsdempere av gummi også. Er jo bare å prøve, koster jo ikke så mangen lapper for en ny IC, litt mer enn for en kanne avfetting dog.
  (trådstarter)
   #49
 5,111     Sørnorge     0
Sparker litt liv i denne tråden igjen. Turbo er byttet, intercooler og slanger renset. Men nå er det en luftlekkasje et eller annet sted mellom turbo og inntaksmanifold. Jeg bygger antagelsen på at ved turbotrykk over 7psi (antatt måleenhet) øker lyden av snurrende turbo markant, men trykket øker minimalt. Maks trykk ligger på i området 7,6-7,9. Med det trykket kan jeg gi på mer, og få mer lyd, men ingen endring i trykk. Jeg har altså en lekkasje et sted som gir seg til kjenne først når trykket nærmer seg 7psi.

Mitt forsøk på å løsne slange fra turbo og inntaksmanifold, og feste en teip-forsterket sykkelslange i en endene og blåse opp med kompressor klarer ikke nok trykk til å avsløre lekkasjen. Jeg trenger en fiks ide for hvordan jeg med stillestående bil kan bygge opp minst 7psi (fortsatt antatt måleenhet) i rørsystemet med intercooler i midten. Forslag til hvordan det kan gjøres?
  (trådstarter)
   #50
 5,111     Sørnorge     0
Omsider fant jeg lekkasjen i luftrørene. Måten jeg til slutt gjorde det på var å helle litt brukt og filtrert motorolje (svart og lett synlig) i luftrøret ut fra turbo - et sted hvor den har en liten dump slik at den ikke renner noen vei med det første. Så var det å starte opp og gi full aks opp en bakke i samme øyeblikk som motoren startet. Resultatet var at det kom litt svart olje ut av røret der det var lekkasje.
Med en gang den var tettet forsvant fargen på eksosen og maks turbotrykk økte til 13,9psi @3000rpm.
(Til sammenligning har den andre bilen - helt lik - med uoriginal turbo fra samme produsent - 13psi @1500rpm nesten umiddelbart etter at man trykker ned pedalen, og 19psi @>2500 som maks. Garrett har altså hatt en merkbar utvikling på sine turboer på de 10 årene som har gått mellom de to modellene.)