300
6
1
Ujevn tomgang etter at motoren er kvelt
3,210
Vestlandet
0
En 1,1 så den er lett å kvele i utgangspunktet, men hvis man først har kvelt den, blir tomgangen helt håpløs. Så må man ha foten på gasspedalen ganske lenge for holde den igang, til den tar seg inn igjen og regulerer tomgangen fint selv på tilnærmet vanlig tomgangsturtall. Noen som vet hvorfor kvelingsepisoden påvirker reguleringen slik?
Er ikke alltid motorvolum har så mye med hvor lett den er å kvele. Fattern hadde en 1.0 Yaris og den var faktisk veldig sterk helt på bunn og kunne kjøres på 8-900 omdreininger i 5.gir uten problemer(på flatmark )
Men tilbake til topic:
Når du kveler motoren kan det komme bensin/diesel inn i sylinderen som ikke blir forbrent og da blir motoren litt "rå". Da kan det hende at motoren må snurre en par 10-talls ganger for å få ut alt. Hvis de er bensin-innsprut kan lambda-sensoren(som måler uforbrent bensin i eksosen) få litt hetta og strupe igjen litt på bensina som igjen kan forlenge fuskinga.
Hvis du har nevneverdig høyere forbruk på en slik tur enn oppgitt i reklamen for bilen, er det noe feil med den.
Fadern hadde en gang en 1,1l fra Citroen, og den var ikke vanskelig å kjøre med lavere forbruk enn oppgitt i reklamen.
Den opererer sjelden i fullt åpen tilstand. Men når du kveler den prøver den å kompensere ved å åpne fullt.
Da kommer den i et område hvor skiten ikke er slitt vekk ved normal bruk og setter seg fast.
På min Volvo er tomgangsventilen noe liknende med en kulekran. Jeg pøste rensemiddel i den og kjørte den i full butt begge veier ved å sette 12V på spolen. Etter å ha tatt den ut selvfølgelig.