nik
   #21
 633     0
Men her er det snakk om varebil, og der skal du lete lenge for å finne alternativer med bensinmotor. Er ikke redd for dieselmotor generelt, men skeptisk til Ford, Renault, Fiat osv... VW Transporter har vel også litt frynsete rykte. Vito var jo en skikkelig drittbil tidligere, men mulig nyere utgaver er bra. Nissan og Opel er vel egentlig Renault når det kommer til varebil.
Nei gutter, vanskelig å komme utenom Hiace!  ;)
Synd er det da, at Toyota Proace som er oppfølgeren til Hiace visstnok er et samarbeid med PSA. (Peugeot/Citroen)
Blir nok ikke like uslitelig som gode gamle ekte Toyota.

  (trådstarter)
   #22
 167     Froland     0
Ser at den "nye" Peugeot Expert fra 2007 har en lang modell som de oppgir 2,584 m som mål på lengde i interiør. Høres mistenkelig langt ut for en så liten bil.
Mener de kanskje når en måler fra lengst fremme der myntene og pennene forsvinner mellom luftventilene frontruta, og helt bakerst til bakdørene? :)

Må sjekke litt rundt disse "lange" versjonene fra de forskjellige bilmerkene.

VW Caddy ble nevnt, men trodde ikke den er fullt 240cm innvendig i lasterommet?
__

Edit: VW Caddy Maxi har oppgitt lengden på lasterom til 2,25m
pwb
   #23
 2,283     Ski     0

Ser at den "nye" Peugeot Expert fra 2007 har en lang modell som de oppgir 2,584 m som mål på lengde i interiør. Høres mistenkelig langt ut for en så liten bil.


Hvis det er Expert du mener så er ikke det en liten bil. Det er nok 2.584 fra bak setene og til bakdører ja. Den er jo over 5 meter lang.
   #24
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Jeg kjører mange ulike biler i jobbsammenheng og er ikke helt enig med deg.

Er 187 og sitter godt i en HiAce. Litt lite støtte for lår. På langtur har jeg ingen problemer med ryggverk i en HiAce.

Dette er varebilstandard. Hvis du tror du får kjørekomfort i en varebil som kan laste 6 kubikkmeter så tror du på nissen. Absolutt ingen av disse bilene har utmerket kjørekomfort (dvs hva du får i en kostbar personbil) eller er i nærheten av sportslige kjøreegenskaper. Du triller rundt på ballongdekk. Hallo?  ;D


Nå kjøpte jeg en HiAce som byggebil og har ikke angret et sekund. Klart den krever vedlikehold men det har bare vært små ting.


Har hiace på jobben. største møkka bilen på jord. finst ikkje nåke av komfort! bråker og skråler. jo den går og går,men absolutt null kjøre glede. har kjørt en del transporter. god kjørekomfort på dei! Sett på vw caddy type lang? trur du får 240cm lengde baki dei :)
   #25
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0

Jeg kjører mange ulike biler i jobbsammenheng og er ikke helt enig med deg.

Er 187 og sitter godt i en HiAce. Litt lite støtte for lår. På langtur har jeg ingen problemer med ryggverk i en HiAce.

Dette er varebilstandard. Hvis du tror du får kjørekomfort i en varebil som kan laste 6 kubikkmeter så tror du på nissen. Absolutt ingen av disse bilene har utmerket kjørekomfort (dvs hva du får i en kostbar personbil) eller er i nærheten av sportslige kjøreegenskaper. Du triller rundt på ballongdekk. Hallo?  ;D


Nå kjøpte jeg en HiAce som byggebil og har ikke angret et sekund. Klart den krever vedlikehold men det har bare vært små ting.


Har hiace på jobben. største møkka bilen på jord. finst ikkje nåke av komfort! bråker og skråler. jo den går og går,men absolutt null kjøre glede. har kjørt en del transporter. god kjørekomfort på dei! Sett på vw caddy type lang? trur du får 240cm lengde baki dei :)



ta en 2010 mod vw transporter for eksempel som eg har kjørt en del av. GOD kjørekomfort. har kjørt lengre turer med den. cruisekontroll,dsg automatkasse, 2,5 diesel og 174 hk,. ingen trafikk sinke heller + relativt lite støy i kupeen for å vere varebil. transporter er en komfort bil sammenliknet med hiace samma hvor du vrir å vender på det! Smile men hiacen tåler jo mest av alle varebiler,men vil heller bruke litt meir penger på vedlikehold og ha en komfortabel bil,enn billig og absolutt null kjørekomfort
Signatur
   #26
 774     Konnerud i Drammen     0
kjører selv hiace på jobben, lang med 4x4, finns det en bil med dårligere svingradius?? lastebilene på jobben trenger jo mindre plass forå kunne snu!!

kjørecomfort er lik null, motorkraft er ræva(nå er bilen full av verktøy og ligger ca 3 tonn totalt.) og ruster jo med engang, vi har hvite biler på jobben, men er flere av de som har hiace som er kun 1 år gamle som har fått rustdannelser på steder det ikke skulle kommet rust i det hele tatt.
MEN, den går og går da..

en kollega fikk nettopp ny transporter, det var jo en helt annen verden av comfort. mye sprekere er den også.. så ingen tvil om hva jeg ønsker meg neste gang det er min tur til å få ny bil..
Signatur
   #27
 628     Bergen     0
Har du prøvd med en lang henger på den? Du føler deg som cruisebåtkaptein der du må ut av kommunen for å snu og bruker 3km på å komme opp i 80... ;D

Jeg har gått fra hiace til transit nå og ble mildt overrasket over hvor mye enklere det har blitt å ta seg frem i trange bygater og parkeringsplasser med en større bil.
-Men siden ford er på nei-listen skal jeg ikke mase mer om den.. ;)


Hiace med 4x4 er en utmerket byggebil, om du kan styre unna de trangeste plassene og klarer deg uten "personbilgoder" som brukbar radio, klimakontroll, esp, osv...
Bakhjulsdrift går også, men da må platene ligge baki hele vintersesongen.. ;D

   #28
 1,596     0
Mitt valg av byggebil falt på HiAce - utelukkende på grunn av økonomien.

Driftsutgiftene er lave, ting bare virker - og annenhåndsverdien er god. Håper jeg.

Jeg skal jo ikke slite med denne til/fra jobb i mange år; så at komforten og stereoen er rævva betyr så aldeles ingenting.  Tongue
  (trådstarter)
   #30
 167     Froland     0

Jeg invisterte i denne http://myrveien.blogspot.no/2012/07/familien-vokser.html, men er jo helt klart i en anna prisklasse en deg. Billig bygge bil = spiller ingen rolle hva som skjer med den og hva du putter i den.



Jeg sier "byggebil", men det blir vel egentlig litt mer "pusse-opp-bil", og i og med at dette blir mitt primærfremkomstmiddel så vil jeg har litt komfort for den gamle skrotten! :)
40 kan godt være det nye 30, men forfaller har allerede begynt og en kjenner ting godt når muskler en ikke visste en hadde blir tatt i bruk  :D

VW T5 var ganske behagelig å kjøre, selv om setet kanskje hadde litt for lite støtte i korsrygg og få innstillingsmuligheter.
Kanskje en må på skroten og eventuelt kjøpe førerstol fra en personbilutgave av T5-en?

Akkurat nå er det nemlig fremdeles den som er et hestehode forran de andre alternativene.