4,185
31
0
Valg av arbeidsbil/byggebil
167
Froland
0
Er nå på leting etter en ny varebil som skal gjøre det Opel Combo-en har gjort til nå, dvs. være mitt primær-kjøretøy til/fra jobb samt noe kjøring i arbeidstiden når firmaets leasingbiler ikke er tilgjengelig.
Det jeg virkelig savner på Combo-en er et hengerfeste.
Hvilken tulling bestiller egentlig en varebil UTEN hengerfeste?
Jeg kjøpte den som et alternativ til å leie en bil når vi skulle frakte diverse greier fra Tromsø og helt ned til Arendal, og dette var den eneste bilen i min prisklasse som jeg hadde lyst til å ta den kjøreturen i - men dessverre, ingen hengerfeste :P
Videre så MÅ den kunne ta standardplater i lasterommet! Det er helt uaktuelt med noe annet!
Den eneste som jeg så langt har prøvekjørt og som jeg vet tar standardplater, er en VW Transporter (T5).
Var på nippet til handle en slik, men er blitt litt småskremt av kostnader til reparasjoner knyttet til clutch/gearkasse/svinghjul som GARANTERT kommer på disse når de har blitt kjørt et stykke.
Prøver å finne biler der dette nettopp er byttet, og disse er der ute, men de forsvinner raskt!
Finnes det noen andre biler folket her kan anbefale som dekker mitt behov?
Ford vil jeg IKKE ha. Er blitt allergisk etter å hatt dem på jobben et par år siden
Det jeg virkelig savner på Combo-en er et hengerfeste.
Hvilken tulling bestiller egentlig en varebil UTEN hengerfeste?
Jeg kjøpte den som et alternativ til å leie en bil når vi skulle frakte diverse greier fra Tromsø og helt ned til Arendal, og dette var den eneste bilen i min prisklasse som jeg hadde lyst til å ta den kjøreturen i - men dessverre, ingen hengerfeste :P
Videre så MÅ den kunne ta standardplater i lasterommet! Det er helt uaktuelt med noe annet!
Den eneste som jeg så langt har prøvekjørt og som jeg vet tar standardplater, er en VW Transporter (T5).
Var på nippet til handle en slik, men er blitt litt småskremt av kostnader til reparasjoner knyttet til clutch/gearkasse/svinghjul som GARANTERT kommer på disse når de har blitt kjørt et stykke.
Prøver å finne biler der dette nettopp er byttet, og disse er der ute, men de forsvinner raskt!
Finnes det noen andre biler folket her kan anbefale som dekker mitt behov?
Ford vil jeg IKKE ha. Er blitt allergisk etter å hatt dem på jobben et par år siden

For øvrig er det en evighetsmaskin som tåler betydelig mer mishandling enn gjennomsnittet...
Er dette vanlige problemer på T5? Var T4 bedre på dette?
Har hatt diverse Ford. Transit var ikke noen høydare. Så hadde jeg en Courier, denne kunne feies opp...
Kjøp deg en varehenger med kapell, da har du et slikt lasterom.
Da kan du forandre søket ditt til f.eks: Porsche Cayenne, Jaguar E class, Mercedes SLK, Toyota MR2, Toyota Celica, Toyota Yaris, Mini Cooper, Citroen Berlingo, Rol.......
Bare for å nevne noen i forskjellige prisklasser ;D
Den aktuelle T5 jeg kikket på og prøvekjørte lå ute til 109' + reg.
Så pluss minus 100k er vel omtrent riktig, og hva jeg "får lov" til å bruke på meg selv :)
Men at jeg begrenser søket slik at vi allerde er nede på en eller to biler utover VW T5 er jo en god ting. Mindre valg, mindre vingling! ;D
Ja, skulle gjerne forsøkt å forsvare valget om MR2 som jobbil til å frakte plater med for kone-emnet, men tror kanskje også det lokale konstabular hadde hatt et og annet de ville sagt om lastsikring
Tror nok at "alle" moderne dieselbiler nå kommer med DMF.
Grunnen er jo at vi liker vår komfort, og vårt krav til bensinmotorens kjørekomfort og det skuddsikre så-og-si vedlikeholdsfrie dieselmotor varebilene som bare går og går, ikke er forenelig.
Kan ikke si hvor mye det egentlig har å si for kjørbarheten å ha en bil med det ene eller det andre, men merker jo bare på min 2003 Combo, som jeg mener har SMF, sammenlignet med våre 2010 og 2011 folkevogner på jobben med 102 og 140 hk motorer, at det er et HAV som skiller dem i kjørekomfort.
Virker som en DMF er som en slitedel å regne, likt med bremseskiver og klosser, bare synd at du må bruke 24k+ på å bytte det på verksted.
De bilene aktivt leter etter som har hatt denne jobben gjort, har som regel kjørt rundt 120-130' km, og det er derfor jeg er litt var på å handle bil som statistisk er moden for denne reparasjonen.
Ser jo forøvrog at det faktisk finnes konverteringskitt for å installere SMF i biler som orginalt kom med DMF i stedet for å bytte likt-for-likt når den feiler, men da går det sikkert utover andre ting som girkasse mm. som må håndtere mer vibrasjoner og mekaniske påvirkninger.
Det er riktig:
Fra NAF:
Ja, SMF og DMF :)
Single Mass Flywheel/Dual Mass Flywheel
Masse skrekkeksempler på hvordan det arter seg når disse er ved å feile, eller har feilet.
Den "nye" slitedelen virker det som, men med en heftig prislapp :P
Virker som yrkesbiler som konstant kjøres hardt og tungt lastet sliter dem ut raskere enn andre biler, men siden "alle" nå har dieseltrimbokser i bilene sine, så vil det nok slites ut raskere også på private biler.
Disse får du forholdsvis billig, og mer pålitelig arbeidsbil finnes ikke! :)
Hiace er ikke moderne, den romler og bråker litt inni, 4*4 utgaven har stooor svingradius, den ruster om den ikke vaskes jevnlig, men disse tingene kan du leve med. Du finner ikke en bedre varebil, så enkelt er det!
Selv kjører jeg en kort 2000 modell kombi 6-seter 4*4.
Knall vinterbil, og plass til alt jeg ønsker å ha med, + kone og unger!
Men det er selvsagt mer komfort i Passaten som kona kjører...
Diesel er helt kurant å kjøpe hvis kjøremønsteret ditt passer for det. Alle ville jo ha diesel for de så pumpepris og lavt forbruk, men visste ingenting om EGR-ventiler som sotet igjen og partikkelfilter som feiler pga. korte kjøreturer. Man må se bilens totale driftskostnader og ikke bare hva det koster i drivstoff. Kjører man derimot lengre turer så får partikkelfiltret regenerert seg og EGR-ventilen blir blåst mer ren.
-Partikkelfilter (på flere biler skal disse byttes på 120, 180 eller 240k, noen byttes ved behov)
-Regenereringsvæske til partikkelfilter (enkelte modeller, skal etterfylles på service)
-Fare for turbohavari, (på aktuell bil jeg så på, hadde ikke bensinmotoren turbo)
-Vanskelig å bytte glødeplugger (enkelt på bensin)
-DMF (fare for at det ryker, komplisert/dyrt å bytte)
-EGR/soting generelt
-Høyere årsavgift (selv med partikkelfilter var den høyere enn bensin)
-Insprøytningstrøbbel (har fortsatt en følelse av at diesel har mer trøbbel enn bensin med innspøytningssystemet)
-Aktuell dieselmotor hadde regreim, bensinmotor hadde kjede.
Bare servicekostnadene på en dieselbil var over 20 000 dyrere fra 100 000 til 200 000 enn sammenlignbar bensinmotor. Så kommer faren for at noe dyrt ryker i tillegg.
Jeg skulle da kjøpe en bil som hadde gått rundt 100 000, og forventet å ha den noen år, med 20 000 årlig kjørelengde.
Det ble bensin... selv med 8 mil om dagen, og høyere drivstoffforbruk, angrer jeg ikke i det hele tatt.
Starter raskt og enkelt i 30 minus, har ikke hatt noe teknisk trøbbel enda. Dieselbilen til kona er fast gjest på verksted nå om dagen grunnet ukjent problem som gjør at motoren makser ut på ca 20 hestekrefter og toppfart 40 km/t.
Sier ikke at diesel bare er for traktorer, men i mitt tilfelle, var det ikke noen tvil. Jeg hadde hvertfall vært skeptisk til å kjøpe en diesel som har gått 100 000 og er utenfor garanti.
Bensin er den nye diesel!
Nei gutter, vanskelig å komme utenom Hiace! ;)
Synd er det da, at Toyota Proace som er oppfølgeren til Hiace visstnok er et samarbeid med PSA. (Peugeot/Citroen)
Blir nok ikke like uslitelig som gode gamle ekte Toyota.
Mener de kanskje når en måler fra lengst fremme der myntene og pennene forsvinner mellom luftventilene frontruta, og helt bakerst til bakdørene? :)
Må sjekke litt rundt disse "lange" versjonene fra de forskjellige bilmerkene.
VW Caddy ble nevnt, men trodde ikke den er fullt 240cm innvendig i lasterommet?
__
Edit: VW Caddy Maxi har oppgitt lengden på lasterom til 2,25m
Hvis det er Expert du mener så er ikke det en liten bil. Det er nok 2.584 fra bak setene og til bakdører ja. Den er jo over 5 meter lang.
Er 187 og sitter godt i en HiAce. Litt lite støtte for lår. På langtur har jeg ingen problemer med ryggverk i en HiAce.
Dette er varebilstandard. Hvis du tror du får kjørekomfort i en varebil som kan laste 6 kubikkmeter så tror du på nissen. Absolutt ingen av disse bilene har utmerket kjørekomfort (dvs hva du får i en kostbar personbil) eller er i nærheten av sportslige kjøreegenskaper. Du triller rundt på ballongdekk. Hallo? ;D
Nå kjøpte jeg en HiAce som byggebil og har ikke angret et sekund. Klart den krever vedlikehold men det har bare vært små ting.
ta en 2010 mod vw transporter for eksempel som eg har kjørt en del av. GOD kjørekomfort. har kjørt lengre turer med den. cruisekontroll,dsg automatkasse, 2,5 diesel og 174 hk,. ingen trafikk sinke heller + relativt lite støy i kupeen for å vere varebil. transporter er en komfort bil sammenliknet med hiace samma hvor du vrir å vender på det!
kjørecomfort er lik null, motorkraft er ræva(nå er bilen full av verktøy og ligger ca 3 tonn totalt.) og ruster jo med engang, vi har hvite biler på jobben, men er flere av de som har hiace som er kun 1 år gamle som har fått rustdannelser på steder det ikke skulle kommet rust i det hele tatt.
MEN, den går og går da..
en kollega fikk nettopp ny transporter, det var jo en helt annen verden av comfort. mye sprekere er den også.. så ingen tvil om hva jeg ønsker meg neste gang det er min tur til å få ny bil..
Ferdige prosjekter:
- Oppussing av badet.
- Oppussing av kjøkken
Jeg har gått fra hiace til transit nå og ble mildt overrasket over hvor mye enklere det har blitt å ta seg frem i trange bygater og parkeringsplasser med en større bil.
-Men siden ford er på nei-listen skal jeg ikke mase mer om den.. ;)
Hiace med 4x4 er en utmerket byggebil, om du kan styre unna de trangeste plassene og klarer deg uten "personbilgoder" som brukbar radio, klimakontroll, esp, osv...
Bakhjulsdrift går også, men da må platene ligge baki hele vintersesongen.. ;D
Driftsutgiftene er lave, ting bare virker - og annenhåndsverdien er god. Håper jeg.
Jeg skal jo ikke slite med denne til/fra jobb i mange år; så at komforten og stereoen er rævva betyr så aldeles ingenting.
Er shaukaas skrev her at komfort og stero spiller jo ingen rolle
Jeg sier "byggebil", men det blir vel egentlig litt mer "pusse-opp-bil", og i og med at dette blir mitt primærfremkomstmiddel så vil jeg har litt komfort for den gamle skrotten! :)
40 kan godt være det nye 30, men forfaller har allerede begynt og en kjenner ting godt når muskler en ikke visste en hadde blir tatt i bruk :D
VW T5 var ganske behagelig å kjøre, selv om setet kanskje hadde litt for lite støtte i korsrygg og få innstillingsmuligheter.
Kanskje en må på skroten og eventuelt kjøpe førerstol fra en personbilutgave av T5-en?
Akkurat nå er det nemlig fremdeles den som er et hestehode forran de andre alternativene.
Har hatt endel Hiace, og et par Transportere/Caravelle. De kunne med fordel vært klonet. Teknikken fra Toyota og komforten fra VW. ;D
Men slik er det ikke. :( Så så lenge jeg betaler selv er valget enkelt. Hiace. Masse argumenter ift. komfort og passe på karrosseriet ja. Men det lever jeg fint med. For den koster knapt nok noe utover diesel og service. Den jeg har nå (byggebil) er en 03 D-4D aut. med litt ekstra "vitaminbjørner", og til Hiace å være er den uforskammet frisk. Uten at en behøver å bekymre seg for at den faller fra hverandre av den grunn.
Har hatt Hiace med 340' 400' og 580' (tidl. taxier med 2L-T motorer) på teller og jeg har aldri vært borte i noe alvorlig. Har gjerne byttet et skyvedørshengsel og et par andre (for disse) uvanlige ting, men aldri motor, gir, drivverk el. lignende. De går. Og går. D-4D er også en knallmotor, og automatkassen ble forbedret da disse kom. Den jeg egentilg skulle kjøpe for 2 år siden var en 02 buss aut. med 860.000 på telleren. Da... Han fant ut han hadde mer igjen for å beholde den, og den er passert 900' nå. På orginal drivlinje. Spesialbygget og med en egenvekt på over 2.200 kg + fører. Det sier meg at oppskriften funker.
Når jeg betaler selv er det mitt hovedkriterie. For det handler for meg om totalkostnad. Den jeg har nå skal selges igjen fordi jeg snart er ferdig, og jeg forventer (uten blygsel) å få det jeg gav for den. Kjempebil. Men har "litt" biler, så denne skal få gå til en som trenger den mer enn meg. Det artige er at den kommer fra et selsakp som utelukkende driver service på elektronikk rundt om her i fylket, så den har rullet lett og ser ikke spesielt brukt ut inni heller. Jeg traff igjen karen med en T5 syncro (ny i 10) som nå var hans nye servicebil. Hadde ikke selskapet (naturlig nok) gitt ham et helvete, ville han svært gjerne byttet nøkler med meg. 8 ganger på verksted på ca. et år. DSG-havari, driftsstans langt ute i "gokk" to ganger, el. feil og div. tull gjorde at han lengtet tilbake.
Hiacen går og går, og vil neppe ha et verditap på mer enn 30.000 de neste 5-6 år. Kombinert med lave kostnader. Så lenge en vasker og steller litt. I tillegg vil den ha en "minimumspris" for export i mange-mange år fremover.
Lett valg for meg i allefall.
Mitt prosjekt: http://www.byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/fra-ronne-til-hus/