412    4    0  

Varmeapparat Citroen C5 2008->

 480     Eide på Nordmøre     0
Jeg har fått trøbbel med varmeapparatet i min Citroen C5 (2010-modell). Ett eller annet har antagelig ramlet nedi og tar borti vifta. Jeg har søkt opp og ned på nett etter beskrivelse på hvordan man kommer til vifta, men finner minimalt om dette (masse linker til diskusjonsfora og Youtube-videoer for tidligere modeller av C5, dog).

Det ser ut som jeg må ut med dashbordet for å komme til vifta. Er det noen som har erfaring med hvordan dette gjøres, eller har en link til side/video/Haynes-manual til meg?
Signatur

HSt
   #1
 37,741     Lillestrøm kommune     0
På Peugeot så er det på en del modeller en plast arm som velger varme eller kjøling, i kaldt klima knekker denne. Delen koster 250kr og de skal ha 10000kr (ja 10k) for å bytte den. De må her ta ut hele dashbordet. Høres ut som dette er en fransk spesialitet ... Kanskje kostnadene er like også ?
  (trådstarter)
   #2
 480     Eide på Nordmøre     0
Har en mistanke om at timene og kronene ruller fort dersom et verksted skal gjøre jobben, ja. Så jeg graver litt etter informasjon for å se om jeg kan få gjort jobben selv.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 480     Eide på Nordmøre     0
Da tror jeg at problemet er løst.

Haynes har tydeligvis ikke laget håndbok for denne modellen, kun modellen opp til 2008. Men jeg fikk tak i nedlastbar workshop manual via eManual Online for 216,- kroner, og den beskrev prosedyra for å få adgang til viftemotoren ganske greit.
- Koble fra batteriet
- fjern plastpanelet over pedalene og på venstre side av midtkonsollen
- fjern airbag'en under rattet
- løsne rattakslingen fra styrestagen på innsiden av dørken og legg rattakslingen tilside over clutchpedalen
- fjern gasspedalen.
Dette tok ca en halv time, og da var det mulig å lirke en hånd opp og få tak på viftemotoren.

Det viste seg da at viftemotoren hadde løsna fra innfestingen. Så da ble det fikling i blinde for å få j@€velsk@p1 på plass igjen. 7 banneregler, 3-4 oppskrapa knoker, en vond rygg og 2 ømme skuldre senere var motoren på plass og tilsynelatende forsvarling festet igjen.

Refitting is reverse of removal, som manualene pleier å si.

Vifta fungerer normalt nå, ser det ut som. Dersom viftemotoren løsner på nytt vet jeg nå hvordan jeg skal komme til og få den på plass igjen.
Signatur