#11
 1,076     1484     0
Et par  - fem sånne anlegg, åpne kjølesløyfer og VIPS: ingen snø !



Blir litt ulevelig i nærheten, men ingen vil vel bo nære en flyplass uansett ?
Signatur

   #13
 1,076     1484     0
Island har, stikk i strid med hva mange tror, ganske mildt klima.  Ligger midt i golfstrømmen antar jeg.

Det blåser dog noe allerhelvetes der, eneste måten få til skog på, er å støpe trærne ned i betong..... ;D
Signatur
   #14
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Rullebane 1: 3600m x 60m = 216000m^2

Effekt for å holde banen fri for snø og is under nedbør: 310w/m^2

Effektbehov: ca 67 Megawatt eller ca 67000kroner per time for å holde banen åpen i tett snødriv..(1 krone pr kWh)

Så kommer investeringskostnader og vedlikehold i tillegg.

Så er spørsmålet, er det egentlig er så utrolig stort behov og ulempe at det snør i perioder på vinteren?

Gjør meg ingenting at rullebanen må stenge av og til. Å fly er en undervurdert luksus man ikke kan ta for gitt.




Det trengs ENORME mengder energi til dette. Det holder ikke med enn brønn eller to.

Husk at rullebanen er ganske stor. På OSL er dem 60 meter brede, og har en lengde på henholdsvis 3000 og 3600 meter. Blir NOEN m2 å varme opp det gitt :)

Og hva skjer når vannet fordamper ifra rullebanen ? Da får vi tåke. Vel, det har vi ganske mye av på OSL uansett, men problemet hadde ihvertfall ikke blitt noe mindre :)


   #15
 5,569     0

Gjør meg ingenting at rullebanen må stenge av og til. Å fly er en undervurdert luksus man ikke kan ta for gitt.


I 1960 - ja. I 2012 - nei. Å fly er for mange av oss helt nødvendig, og store deler av norsk næringsliv er bygget på muligheten til å fly. I et land som Norge, med store interne avstander og mye "geografi" er det i praksis ingen alternativ til fly. I andre land har man tog som alternativ mellom de store byene - det har ikke vi.

Og nei, Bergensbanen gjelder ikke - 8 timers reisetid en vei er ikke er reellt alternativ...
   #16
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Pussig du sier det, for jeg reiser selv rundt jordkloden i businessøyemed, har over 160 reisedøgn i året.

Det er ikke problem for meg at et fly blir forsinket noen timer pga kraftig snøfall. De få gangene det skjer, så tar vi høyde for at dette kan oppstå og legger reisen deretter.

Annet løser vi over nettet, de fleste større firma har videokonferanse.

Tog Bergen - Oslo er ikke interessant for meg før det kommer under tre timer. Slik banen er lagt til i dag, er det absolutt siste klasse. (ubrukelig annet enn for pensjonister og studenter).

Teknologien og fare rundt det å fly er så stor, at sikkerheten skal alltid komme først. Ingen kontrollerer været, så det må vi bare leve med.

Misliker sterkt ubetenksomme meninger som nærmest vil ha det til et menneskerett å kunne fly i nesten mach 1, hvor som helst i verden. Koste hva det koste vil.

Hvis man er så ufattelig viktig person, så har man privatfly med privat flyplass. Vi andre, får nøye oss med offentlige flyplasser som ikke kan betale 70.000 kroner timen for å smelte snøfnugg vekk.
   #17
 5,569     0

Hvis man er så ufattelig viktig person, så har man privatfly med privat flyplass. Vi andre, får nøye oss med offentlige flyplasser som ikke kan betale 70.000 kroner timen for å smelte snøfnugg vekk.


Neineinei...

Selvsagt er det fint lite som stopper opp når Gardermoen er stengt 40 minutter pga snøfall, og spesielt ikke for enkeltpersoner. De aller fleste enkeltpersoner kan avlyse/utsette/etc alle turer man foretar seg. Men, og det er mitt poeng, å si at fly er en luksus man lett kan gi slipp på er ikke riktig. Et globalt næringsliv er bygget opp rundt det at man kan flytte seg fra A til B, mellom byer og mellom land, med en viss hastighet.

Dermed; det var en luksus i 1960, men i dag er det en nødvendighet.

Det kan sammenlignes med bil, forsåvidt. Bil kan ikke kalles "luksus" heller, men Norge går ikke under selv om Hardangervidda stenger noen dager.

   #19
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Mener ikke at man kan "lett gi slipp på" flyreiser.

Det jeg mener er at det å fly, innebærer så ufattelig mye:

Enormt med ingeniørarbeid, arbeidere og testing for å lage et fly: En ingeniørbragd i seg selv.
Bakkemannskap
Dyktige piloter
Dyktige teknikere for overhaling og reparasjoner
Flygeledere
Bagasjehåndtering
Osv....

At totalt sett, så skal det mye til før jeg blir en sytehest pga moder natur stopper oss av noe så trivielt som snøfall.

Syte for slike til? Rett og slett bortskjemt.
   #20
 923     0
Hva med en gigantisk luftavfukter for å fjerne tåka, den stopper vel ærlig talt flere avganger enn snø på banen.