3,146    28    0  

Verkstedspriser og tidsestimering

 68     0
Har en -96 mod Toyota som tenningslåsen gikk fløyten på og fikk pris på ny inkl. bytting. Det lokale Toyotaverkstedet skulle ha 2151 kr  for jobben + 280 i miljøgebyr....
De estimerte 2 timer på jobben. Tok et kjapt søk på nettet og fant ut at dette var relativt enkelt. Kjøpte delen og byttet på 20 min. Dermed hadde jag spart nesten like mye som veiavgifta som kom i posten i dag...
Mistenker at dersom verkstedet hadde gjort jobben, hadde jeg betalt for 2 timer uansett om de også hadde brukt 20 min...
Verkstedsprisene er i utgangspunktet alt for høye og hvis de så tar seg betalt for 6 ganger den tiden de bruker så blir det jo en timepris som ligger høyere enn advokater....!
Signatur

   #1
 8,022     Bærum     0
Oh yes.
På sist EU-kontroll fikk jeg mangellap og liste fra lokalt verksted på hva de skulle ha for å fikse de ulike tingene.
F.eks skifte skiltlyspære skulle de ha 120 eks moms for å gjøre.  Selve pæra skulle tok de 140kr for. Den pæra koster 22,90 på biltema.

Det tar ca 2min å skifte pæra.
   #2
 2,297     Ski     0

Oh yes.
På sist EU-kontroll fikk jeg mangellap og liste fra lokalt verksted på hva de skulle ha for å fikse de ulike tingene.
F.eks skifte skiltlyspære skulle de ha 120 eks moms for å gjøre.  Selve pæra skulle tok de 140kr for. Den pæra koster 22,90 på biltema.

Det tar ca 2min å skifte pæra.


Vel, jeg gidder i hvertfall ikke å skifte pærer så ofte så jeg holder meg unna Biltema sine. Har prøvd dem men har rett og slett ikke tid til å skifte pærer 3 ganger så ofte som med skikkelige pærer og det var longlife pærene dems.
   #3
 186     Bergen     0
Fikk pris på 5600,- for bytte av hjullager bak på en volvo 850 og beskjed om at dette var noe en burde la verkstedet gjøre.. Kjøpte lager selv på skruvat.no og byttet hele driten på 40 min selv på parkeringsplassen.. (måtte kjøpe en 36mm pipe for å få av navet, kostet vel 50kr på biltema).

Ellers tar de seg SINNSYKT overbetalt hver gang de skifter stabilisatorstag på biler.. (du klarer FINT å skifte det selv på MAX 5 minutter).

Nå er ikke jeg noe mekaniker selv, men VELDIG mye er fullt mulig å gjøre selv.

Bremseklosser, skiver, stabilisatorstag, bærearmer, motor/gearkassefester, hjullager, støtdempere, fjærer osv. er IKKE vanskelig å bytte selv om man gidder å bruke noen minutter på youtube og TØRRE å prøve litt selv...
Mye penger spart der som man kan bruke på andre artigere ting Smile
   #4
 2,297     Ski     0

Fikk pris på 5600,- for bytte av hjullager bak på en volvo 850 og beskjed om at dette var noe en burde la verkstedet gjøre.. Kjøpte lager selv på skruvat.no og byttet hele driten på 40 min selv på parkeringsplassen.. (måtte kjøpe en 36mm pipe for å få av navet, kostet vel 50kr på biltema).

Ellers tar de seg SINNSYKT overbetalt hver gang de skifter stabilisatorstag på biler.. (du klarer FINT å skifte det selv på MAX 5 minutter).

Nå er ikke jeg noe mekaniker selv, men VELDIG mye er fullt mulig å gjøre selv.

Bremseklosser, skiver, stabilisatorstag, bærearmer, motor/gearkassefester, hjullager, støtdempere, fjærer osv. er IKKE vanskelig å bytte selv om man gidder å bruke noen minutter på youtube og TØRRE å prøve litt selv...
Mye penger spart der som man kan bruke på andre artigere ting :)


Flott å vite, da skal jeg komme til deg neste gang jeg trenger å få skiftet ett stabilisatorstag hvor det har rustet fast, kan til og med betale deg for 1/2 time, det er ikke dårlig for 5 minutters arbeid ;-)
   #5
 186     Bergen     0
I ALLER verste fall er det greit å ha en vinkelkutter tilgjengelig... Tar ikke lange tiden å bare kappe bolten/mutteren rett av.. Når en skal bytte staget uansett har det NULL å si.. Det som ikke VIL av SKAL av..
   #6
 2,265     0
Enkelt å bytte hjullager? Jeg brukte 1.5 time på verksted sammen med proff mekaniker pr hjul. Det inkluderer følgende verktøy:
600 nm muttertrekker
skjærebrenner
hydraulisk pumpeverktøy som kan settes rett på navet, uten å fjerne det fra bilen

Hadde aldri i verden startet på denne jobben alene.
(Ja, jeg bytter clutch og regreim glatt på egenhånd).

All respekt til verksteder som håndterer fastrusta deler.

Alle bransjer har sorte får, der noen prøver seg på enkle penger.
   #7
 186     Bergen     0
Nå er det ikke pressede lager bak på 850/v70 da (De kommer i en del, så det bare er å nappe av det gamle og sette på plass nytt) Smile Så er å få av navmutteren som er største problemet. I mitt tilfelle gikk det fint med latmannsarm å dra av bolten på første forsøk.
Deretter er det bare å nappe av hele lageret i ett stykke..gjøre rent og hive på det nye.
Dra til med momentnøkkel + 60grader. Ferdig.

Klart, det er verre når lagrene er presset og ting sitter som bare f$%#.. Og all respekt til verkstedene som sliter med ting som sitter fast dag og ut og dag inn..
Problemet er at verkstedene går ut fra AutoData når de beregner tid (og denne tiden er som regel regnet med ALT SOM FINNES av forbehold)..
Er derfor de gjerne regner 4 timer på en jobb som tar en brøkdel av det på mesteparten av bilene de har inne. Fordi at det KAN ta så lang tid om ting1, ting2 og ting3 skjer.

   #8
 8,022     Bærum     0


Oh yes.
På sist EU-kontroll fikk jeg mangellap og liste fra lokalt verksted på hva de skulle ha for å fikse de ulike tingene.
F.eks skifte skiltlyspære skulle de ha 120 eks moms for å gjøre.  Selve pæra skulle tok de 140kr for. Den pæra koster 22,90 på biltema.

Det tar ca 2min å skifte pæra.


Vel, jeg gidder i hvertfall ikke å skifte pærer så ofte så jeg holder meg unna Biltema sine. Har prøvd dem men har rett og slett ikke tid til å skifte pærer 3 ganger så ofte som med skikkelige pærer og det var longlife pærene dems.

Jeg kjøper bare Biltema-pærer. Funker helt gull her. Hvor stor forskjell er det på en bit glødetråd?
   #9
 22,342     Akershus     0
Det er en forskjell, men du merker det vel neppe for du har vel fransk bil med lav ladespenning ;D
   #10
 8,022     Bærum     0

Bremseklosser, skiver, stabilisatorstag, bærearmer, motor/gearkassefester, hjullager, støtdempere, fjærer osv. er IKKE vanskelig å bytte selv om man gidder å bruke noen minutter på youtube og TØRRE å prøve litt selv...
Mye penger spart der som man kan bruke på andre artigere ting :)


Enig. Men for mange er det likevel ingen opsjon å gjøre det selv. Manglende interesse er nok stikkordet. Bilen er en svart boks som transporter fra A til B. Utover det gidder man ikke ha noe forhold til den.
   #12
 6,705     Akershus     0

Enig. Men for mange er det likevel ingen opsjon å gjøre det selv. Manglende interesse er nok stikkordet. Bilen er en svart boks som transporter fra A til B. Utover det gidder man ikke ha noe forhold til den.


Som dere kanskje vet, har jeg en 2002 Laguna. Jeg gjør i utgangspunktet svært lite med den på egenhånd. Skifter dekk, fyller bensin, olje og vasker den (selvsagt for sjelden i følge fruen). En gang skulle jeg imidlertid skifte en gåen lyspære (nærlys). Dette hadde jeg gjort flere ganger på vår gamle Opel Astra. Jeg måtte gi opp etter å ha prøvd en stund, det var ikke mulig å komme til. I stedet fikk jeg byttet den på verksted i forbindelse med annen reparasjon.

Verkstedet kunne fortelle at de måtte fjerne kjøleveskebeholderen og litt annet for å få plass til å bytte pæra. Så selv om man vil, er det ikke alltid så lett å få til Smile
Siste redigering: Wednesday, February 26, 2014 9:34:38 AM av cheffen
   #13
 923     0
Du kan vel be om å få betale for tiden som er brukt, dette vil man ofte spare på, men en kan gå i ei skikkelig felle også om det skaper trøbbel.
Men ber man om pris på en jobb på forhånd så setter de opp en tid som de mener at de burde ha rekt det innen, selv med en del trøbbel. Bruker de kortere tid så er jo det fint, mne du har allerede godtatt prisen.
Det er en del tilfeller der det blir estimert for lite tid også, og det er jo fordelen for en kunde med forhåndspris. Da tjener du på det.

Skal like å se noen bytte ett helt stabilisatorstag på 5 minutter. Regner med du sikter til ett bikkjebein, ikke selve stabstaget?
Det kan by på problemer det også, og er ikke alltid at vinkelkutteren kommer til.
   #14
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
At folk ikke skrur på bilene sine selv, er et symptom på at vi bor i verdens rikeste land.

Folk har tydligvis råd til å betale 1200kr timen for å bytte lyspærer, sjekke væskenivå og bytte hjul.

Jeg gremmes. Rett og slitt inkompetente latsabber som gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke være selvhjulpen.

Jeg leser meg opp og fikser bilene selv. Betale noen i dyre dommer for arbeide som relativt sett er enkelt, gjør jeg ikke. Istedenfor å se på tv og drikke øl, tar jeg meg heller en tur ned til bilen og gjør det som trengs. Siste arbeide jeg har gjort: Bytte bremseskjold, hjullager, bremseskiver, bærearmer, bremseklosser, lufte bremsesystem, bytte div. filtre, oljer etc.

Trenger ikke noe fancy verktøy for denne jobben, men bilen må ha hjulstillingskontroll etter bytte av bærearmer (verksted med kostbart utstyr).
   #15
 6,705     Akershus     0
Du skyter knallhardt som vanlig, Hondaen. Jeg er for så vidt ikke uenig med deg, men det er litt drøyt å kalle folk for latsabber fordi de ikke skrur på sine egne biler. Det er ikke bare vondt i viljen, det er også en konsekvens av at moderne biler er kompliserte saker. Dessuten er det så mye garantirelaterte saker på nye biler som tvinger folk til å forholde seg til (merke) verksted.

Sånn ellers har jeg ingen problemer med å innrømme at jeg har prioritert bort å bruke tid på å lære meg å skru på bil. Jeg har heller ikke tenkt å bruke vesentlig mer tid på det i fremover. Bruker heller tiden på barna nå som de er små, så kan jeg heller begynne å mekke bil når de flytter ut om en 17-18 år. Sløving med øl på sofaen er det lite av, men jeg kan ikke se at det skulle være noe galt med det heller fra tid til annen.
   #16
 2,265     0
De som "skyter" på de som ikke skrur bil selv, kaster garantert stein i sitt eget glasshus.
Kan noen i norge skryte på seg at de aldri har benyttet seg av en betalt tjeneste de kunne valgt å gjøre selv?
Da må du isåfall bo på en lavvo på fjellet isolert fra det meste.

Dette handler om prioriteringer. Noen skrur bil selv, andre lager møbler selv fra bunnen av, andre blåser egne glass.

Hilsen en som skrur bil og pusser opp hus selv.
   #17
 2,297     Ski     0


Jeg leser meg opp og fikser bilene selv. Betale noen i dyre dommer for arbeide som relativt sett er enkelt, gjør jeg ikke.


Den tiden du har brukt på å lese deg opp på noe du skal fikse så har jeg kanskje jobbet og tjent mer enn det det koster å reparere bilen. Tenk også på at mens du sitter å leser og ser youtube filmer til krampa tar deg så nyter vi andre en øl og koser med kjærringa. Tid er dyrebart og mange velger kanskje dermed å bruke sin dyrebare tid på andre ting enn det du gjør. Kan vel faktisk si at tid er så dyrebart at å sløse den bort på å reparere bil ikke er aktuelt?

   #18
 5,432     Akershus     0
Grin Jeg er enig med både Hondaen og de andre her. Med Hondaen, fordi det er tildels latskapen som gjør at verkstedene kan ta seg så skyhøyt betalt. Det er blitt alt for enkelt å trekke på skuldrene og si at dette klarer jeg ikke, man kan tross alt bare jobbe noen timer overtid for å betale regninga. Selv bagateller blir overlatt fagfolk, noe som igjen gjør at minste driftproblem tvinger fram besøk av Naf eller Viking, fordi kunnskapen om bil blir totalt fraværende.

Når så du naboen skifte dekk sist? Selv en enkelt sak som dette blir etterhvert overlatt verksteder av makelighetshensyn.

Nå er det dessverre ikke slik at det er like enkelt å skru på bil etterhvert. Det er ufattelig kronglete å skru på nye biler som er stappfulle av elektronikk og så kompakte at man enkelte ganger må demontere halve bilen for å komme til en enkel komponent. Mangel på løfteutstyr som gjør at man bruker 10 x av tid på utførelsen, om man i det hele tatt kommer til. For ikke å snakke om enkelte fabrikanters forkjærlighet for utspekulert spesialverktøybehov.

Det hadde vært en god hjelp for vanlige folk om veimyndighetene hadde  nektet å typegodkjenne en bil man ikke kunne skifte en så viktig sikkerhetskomponent som hovedlyspære uten bruk av rutinert mekaniker. Slik det er idag er det mange som gir opp allerede der.
   #19
 3,210     Vestlandet     0
Apropos skifte av hovedlyspærer. Jeg ser det står advarsler på xenon-lys om at man ikke må finne på å skifte dem selv. Er det noe hold i dette? Hvis lyset er slått av, er det da noen fare for å få støt? Er det en kondensator der kanskje?
   #20
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Jeg nekter å tro at du ikke har en ledig kveldsstund for å fikse bilen. Hva er det du egentlig driver med?

Selv er jeg småbarnsfar. Etter leggetid 19:00 så har jeg noen timer "voksentid". Drikke øl og kose med kjerringa gjør jeg ikke hver dag.

Leser meg heller ikke opp på youtube, men bruker Hondas verkstedsmanualer som er veldig gode. Bruker ikke mye tid på det (siden jeg er relativt erfaren). Det går mest i å lese montasjerekkefølge, moment og se over hvilke deler jeg bør bytte.

Deler får jeg fra England til halve prisen. Kjøpe bildeler i Norge er uaktuelt.

Ser du tar "jobbe overtid" trikset. Vet ikke hva du tjener, men usannsynlig du får utbetalt 1200kr timen etter skatt.

Selv er jeg i oljebransjen og har det ganske romslig. Men igjen så hiver jeg ikke penger etter folk. Jeg liker å gjøre det jeg kan gjøre selv innenfor gitte rammer (tid og penger). Jeg liker også å gjøre en god deal. Dvs, kjøpe bildeler i Norge utgår.

Kom dere ut i gaten og gjør enkelt vedlikehold selv!  ;D




Jeg leser meg opp og fikser bilene selv. Betale noen i dyre dommer for arbeide som relativt sett er enkelt, gjør jeg ikke.


Den tiden du har brukt på å lese deg opp på noe du skal fikse så har jeg kanskje jobbet og tjent mer enn det det koster å reparere bilen. Tenk også på at mens du sitter å leser og ser youtube filmer til krampa tar deg så nyter vi andre en øl og koser med kjærringa. Tid er dyrebart og mange velger kanskje dermed å bruke sin dyrebare tid på andre ting enn det du gjør. Kan vel faktisk si at tid er så dyrebart at å sløse den bort på å reparere bil ikke er aktuelt?
   #21
 6,705     Akershus     0
Knallbra at du ikke hiver penger etter folk, det gjør ikke jeg heller!

Tror det er greit å konstatere at prioriteringene er ulike, det samme gjelder forutsetningene for å mekke selv. Jeg måtte hatt mange kvelder for å få noe fornuftig ut av en verkstedmanual fra Honda (eller hvilken som helst annen produsent for den del..!). Men neste gang jeg må bytte kjørelyspære skal jeg i alle fall prøve på nytt selv, nå vet jeg i alle fall at kjøleveskebeholderen må ut for å komme til :)

For oss som ikke har så god peil på bil er det kanskje like greit å se over forbruket til øl, snacks og donger til kosen med kjerringa - det kan være mye å spare der også! Grin
   #22
 186     Bergen     0
Tanken må nok sikkert ikke ut.. det er vel selve påfyllingsrøret som må av?

Det ligger forresten en video på Youtube der en kar bytter hovedlyspærer på en 2002 Renault Laguna Smile Ser ut som grei skuring ut fra videoen å bedømme i allefall.
   #24
 8,022     Bærum     0

Apropos skifte av hovedlyspærer. Jeg ser det står advarsler på xenon-lys om at man ikke må finne på å skifte dem selv. Er det noe hold i dette? Hvis lyset er slått av, er det da noen fare for å få støt? Er det en kondensator der kanskje?

Aldri reflektert over. Tar uansett av batterispenningen når jeg jobber på det elektriske. Xenonpærer har jeg byttet flere ganger.
Om det er en kondensator så er det jo evt bare å vente en stund så den får ladet seg ut.
   #25
 2,297     Ski     0


Apropos skifte av hovedlyspærer. Jeg ser det står advarsler på xenon-lys om at man ikke må finne på å skifte dem selv. Er det noe hold i dette? Hvis lyset er slått av, er det da noen fare for å få støt? Er det en kondensator der kanskje?

Aldri reflektert over. Tar uansett av batterispenningen når jeg jobber på det elektriske. Xenonpærer har jeg byttet flere ganger.
Om det er en kondensator så er det jo evt bare å vente en stund så den får ladet seg ut.


Bytta xenonpærer mange ganger? Slutt å kjøp på Biltema, de skal jo nesten vare hele bilens levetid som jo er ca 4-5000 timer.
   #26
 186     Bergen     0
KAN jo være de har blitt byttet på flere biler? :)
Og at xenon-pærer holder bilens levetid er i allefall en sterk overdrivelse....
   #27
 8,022     Bærum     0
Har byttet på ulike biler. Kjøper ikke xenon på biltema da de ikke har som passer min bil.
Forøvrig er varigheten til Xenonpærene sterkt avhengig av antall start/stopp, så småkjøring forkorter levetiden.
   #28
 3,234     Vestfold     0
Dyre bil verksted ja. Lillesøster hadde en bil på service som de anmerka diverse deler som måtte taes. De var riktige sånn sett.

Uansett, prisen man fikk var drøy, så jeg sa jeg kunne ta en del av det, da delene stod for 4000kr av de 14000kr.

Siste rest skulle de få ta på verksted, det var da bytte av hjulsylindre bak, samt bremsebånd i samme slengen. Jommen sa jeg smørr, regna med drøye 3000kr med deler. Men de skulle ha nærmere 8000kr, inkl deler  :o  Endte med deler ble kjøpt her og, for 1400kr på Mekonomen. Bytta det selv i garasjen på et par timer der det meste tid gikk til å pelle av tromlene.