Jeg skulle ønske at veivesenet haddr litt klarere linjer for hva som er ok merking og oppførsel i rundkjøringer. Uenighet innad og uklare retningslinjer og antagelig et for stort ego blant aktørene gir dårlig rom for smidig og trygg trafikkavvikling. Hensikten med en rundkjøring bør jo være todelt 1: Hindre ulykker 2: Sørge for smidig avvikling av trafikken.
Slik det har vært hittil er den smidige avviklingen ikke tilstede der det ville vært enkelt å få til. Spesielt i større rundkjøringer med 2 filer inn ville det med klarere regler og oppmerking blitt mindre kø. Kroneksempelet er rundkjøringen ved Hvam, der man svinger av fra E6 sydfra og skal til venstre i rundkjøringen, mot Gjelleråsen. Nå er denne bygget om og har 2 filer fra E6, men tidligere var det kun 1 fil sydfra. Det kommer da en bil fra E6 og skal gjennom rundkjøringen, knapt noen fra den høyre fila (fra Olavsgård og Skjetten) tør kjøre inn selv om det er helt klar bane i ytre fila og bilen fra E6 må foreta kraftig filbytte om den skal havne i ytre fil gjennom rundkjøringen. Skaper sinnsykt med kø i rushtiden.
Slike eksempler er det mange av og i mange tilfeller kunne man med bedre oppmerking (bedre system enn dagens) få til en atskillig smidigere avvikling. For ikke å snakke om at man i mange tilfeller kunne (gjelder kun kryss/rundkjøring med færre enn 4 armer) lage en fil som gikk utenom rundkjøringen og flette lengre fremme. Slik fil ble opprettet i sin tid på RV4 sydover, Tronhjemsveien, ved påkjøringen fra Stovner/Vestli, etter at en privatperson etter mye krangling med veivesenet og dens representanter, fikk gehør for forslaget. Det var tydeligvis en stor pille å svelge for veivesenet at en privatperson kunne komme med et så godt forsag. Nevnte kryss er ikke rundkjøring, men et vanlig T kryss, men med samme virkning når det gjelder fil utenom krysset. Denne filen har ført til en meget smidig avvikling av en tungt belastet vei, i forhold til at alle måtte stoppe ved lyskrysset som var den opprinnelige planen.
Legger ved bilde fra Google Maps slik rundkjøringa var tidligere. Det ytre feltet, oversiden; av rundkjøringa er her til og med merket med grått. Kanskje et tips til veivesenet? Avkjøring fra E6 sydfra i nedre del.
Jeg uttrykte bare at fagfolk i Øsfold ikke er enige med seg selv. Personlig ville jeg oppfattet det slik at en var pålagt å svinge høyre, men dette er et kryss hvor jeg er særlig forsiktig. Bl.a. fordi høyre felt tidligere var merket for høyresving og rett frem.
Her Brøterbakken like ved Kjeller trafikkstasjon:
Gitt at du, blå, kommer som den grønne bussen og skal ut i høyre felt, samme som rød bil. Rød bil møter skilt for rundkjøring, vikeplikskilt og vikelinje. Kursholder på trafikalt grunnkurs, også sensor for førerkort, kunne ikke svare på hvilken kjørelinje jeg kunne bruke for å fremtvinge at rød bil fikk vikeplikt for meg.
Mange år senere på 65+ kurs stilte jeg samme spørsmål til en annen sensor og foreslo da å kjøre som blå stiplet. Mao ligge godt til høyre. Det mente vedkommende var ulovlig, men kunne ikke gi noen begrunnelse. Han kunne heller ikke forklare i hvilken situasjon rød bil ville pådra seg vikeplikt.
Dette er ca 250 m fra Kjeller trafikkstajon og to sensorer vet ikke hvordan det kan kjøres der.
Enig med snektriker at rundkjøringer er en utfordring mange steder. Utenomfelt dukker opp en rekke steder. Like så som et lite utenomfelt på høyre side i T-kryss med sving til venstre for noen få.
Årsaken til at det stort sett går greit er at de fleste tar det ent og ikke står for hardt på kravene. Eb gang deg, en annen gang meg, vi får gjøre så godt vi kan. Likevel, regelverket og merkingen kunne vært klarere. Og for all del, ikke «nedsunkne" fortauskanter i veikryss jfr innledningen. Hold tungs rett i munnen og bruk blinklys folkens, også til venstre!
Gitt at du, blå, kommer som den grønne bussen og skal ut i høyre felt, samme som rød bil. Rød bil møter skilt for rundkjøring, vikeplikskilt og vikelinje. Kursholder på trafikalt grunnkurs, også sensor for førerkort, kunne ikke svare på hvilken kjørelinje jeg kunne bruke for å fremtvinge at rød bil fikk vikeplikt for meg.
Slike saker er jo ein evig diskusjon og må løysast i "dialog", er det ikkje slik?
Trafikken fra Lagunen kommer fra venstre i bildet og Bergen er to felt nedover/mot oss?
Ser ikke noe direkte galt her. Det ser for meg ut som om det kommer to felt inn ovenfra. Om disse kjører rett frem, så er det to felt ut av rundkjøringen. Da «velger en det feltet inn som er mest praktisk for den videre kjøringen". I en diger rundkjøring på østenden av Fredrikstad bru, vil trafikken naturlig komme i venstre felt av brua, kjøre ca 130 grader rundt rundkjøringen og ta ut mot Skjeberg. De fra brua som skal til Skjeberg legger seg i ytre ring og svinger av i høyre felt, de som senere skal mot Sarpsborg ligger i indre ring og svinger ut i venstre felt.
En rundkjøring i Lillestrøm, to felt inn. Rushet skal 270 grader venstre og trafikken går parallelt i to felt gjennom 270 grader.
Ved Lagunen legger en seg inn i det felt som er mest praktisk for den videre kjøringen. (Forbehold, aldri kjørt der).
Dei som kjører rett fra er det greit for, det er dei to felta fra venstre i bildet som begge svinger til høgre som er "feil", der seier SVV & Politiet at biler i feltet til venstre ikkje kan svinge til høgre i rundkjøringa sjølv om det to felt ut igjen og.
Altså du mener at dersom en krysser en ledelinje litt på skrå, så har en vikeplikt, men om en krysser litt mer på tvers så har en forkjørsrett? Om venstre blå ønsker å legge seg utover for å forberede avkjøring i neste avkjøring rett oppover, så vil alltid blå få vikeplikt for rød?
Forøvrig, i den ovale rundkjøringen kom VD og SVV til en slags enighet om at blå bil kjører først. Dette etter diverse utflukter om «misforståelse" i problemformuleringen. Dette forutsatt at blå kjører slik som vist på skissen og krysser tidligst mulig. Om blå venter til det er mer praktisk og behagelig for blå, så har blå på et eller annet udefinert sted pådratt seg vikeplikt ved feltskifte. I dag velger de fleste røde å vike for blå uansett. Slik kjører de fleste i de fleste rundkjøringer, en slipper ut dem på innsiden, dette tross «regelen" om feltskifte.
Min kollega (i blått) ble reddet av at det var gått 3 sekunder (siden en skal holde 3 sekunders avstand). Han fikk først skylden for ulykken, men fikk dyttet skylden over på motparten da dash-cam viste at det var gått 3 sekunder fra han var inni ulykken til krasjen...selv om han kom snikende inn i rundkjøringen på siden av den stakkars damen som bare ville rett frem, og ikke så han før han var inni henne, hvis det er lov å si. En taper bare ca 4 tideler på å la være å legge seg sånn at en blir truffet om motparten ikke ser deg, men det har ikke min tidligere kollega skjønt.
De småveiene under på bildet er for øvrig sykkelfelt...ble ganske stor ståhei når de brukte titalls millioner på dette krysset, og ikke lagde to-lags kjørevei....så nå står alle som skal fra Sola til Sandnes i kø mellom 14:00 til 16:40 hver dag....mens de som kjører fra Stavanger/Forus til Klepp/Bryne osv stort sett kjører uten kø, med mindre min tidligere kollega får stoppet dem.
Slik det har vært hittil er den smidige avviklingen ikke tilstede der det ville vært enkelt å få til. Spesielt i større rundkjøringer med 2 filer inn ville det med klarere regler og oppmerking blitt mindre kø. Kroneksempelet er rundkjøringen ved Hvam, der man svinger av fra E6 sydfra og skal til venstre i rundkjøringen, mot Gjelleråsen. Nå er denne bygget om og har 2 filer fra E6, men tidligere var det kun 1 fil sydfra. Det kommer da en bil fra E6 og skal gjennom rundkjøringen, knapt noen fra den høyre fila (fra Olavsgård og Skjetten) tør kjøre inn selv om det er helt klar bane i ytre fila og bilen fra E6 må foreta kraftig filbytte om den skal havne i ytre fil gjennom rundkjøringen. Skaper sinnsykt med kø i rushtiden.
Slike eksempler er det mange av og i mange tilfeller kunne man med bedre oppmerking (bedre system enn dagens) få til en atskillig smidigere avvikling. For ikke å snakke om at man i mange tilfeller kunne (gjelder kun kryss/rundkjøring med færre enn 4 armer) lage en fil som gikk utenom rundkjøringen og flette lengre fremme. Slik fil ble opprettet i sin tid på RV4 sydover, Tronhjemsveien, ved påkjøringen fra Stovner/Vestli, etter at en privatperson etter mye krangling med veivesenet og dens representanter, fikk gehør for forslaget. Det var tydeligvis en stor pille å svelge for veivesenet at en privatperson kunne komme med et så godt forsag. Nevnte kryss er ikke rundkjøring, men et vanlig T kryss, men med samme virkning når det gjelder fil utenom krysset. Denne filen har ført til en meget smidig avvikling av en tungt belastet vei, i forhold til at alle måtte stoppe ved lyskrysset som var den opprinnelige planen.
Legger ved bilde fra Google Maps slik rundkjøringa var tidligere. Det ytre feltet, oversiden; av rundkjøringa er her til og med merket med grått. Kanskje et tips til veivesenet? Avkjøring fra E6 sydfra i nedre del.
Her Brøterbakken like ved Kjeller trafikkstasjon:
Gitt at du, blå, kommer som den grønne bussen og skal ut i høyre felt, samme som rød bil. Rød bil møter skilt for rundkjøring, vikeplikskilt og vikelinje.
Kursholder på trafikalt grunnkurs, også sensor for førerkort, kunne ikke svare på hvilken kjørelinje jeg kunne bruke for å fremtvinge at rød bil fikk vikeplikt for meg.
Mange år senere på 65+ kurs stilte jeg samme spørsmål til en annen sensor og foreslo da å kjøre som blå stiplet. Mao ligge godt til høyre. Det mente vedkommende var ulovlig, men kunne ikke gi noen begrunnelse. Han kunne heller ikke forklare i hvilken situasjon rød bil ville pådra seg vikeplikt.
Dette er ca 250 m fra Kjeller trafikkstajon og to sensorer vet ikke hvordan det kan kjøres der.
Årsaken til at det stort sett går greit er at de fleste tar det ent og ikke står for hardt på kravene. Eb gang deg, en annen gang meg, vi får gjøre så godt vi kan. Likevel, regelverket og merkingen kunne vært klarere. Og for all del, ikke «nedsunkne" fortauskanter i veikryss jfr innledningen. Hold tungs rett i munnen og bruk blinklys folkens, også til venstre!
Slike saker er jo ein evig diskusjon og må løysast i "dialog", er det ikkje slik?
Ellers enig med begge i at Vegvesenet bør merke slik at trakfikkavvikling blir mest mulig smidig. I ein rundkjøringssak ved Lagunen sa vegvesenet at dei skulle sjå på saka, men så langt har ingen endringer skjedd. Kvar 5 bilist kjører "feil", men det avhjelper jo trafikken.
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/xO5wG/i-rushet-svinger-hver-femte-sjaafoer-ulovlig-fra-venstrefeltet
Ser ikke noe direkte galt her.
Det ser for meg ut som om det kommer to felt inn ovenfra. Om disse kjører rett frem, så er det to felt ut av rundkjøringen. Da «velger en det feltet inn som er mest praktisk for den videre kjøringen".
I en diger rundkjøring på østenden av Fredrikstad bru, vil trafikken naturlig komme i venstre felt av brua, kjøre ca 130 grader rundt rundkjøringen og ta ut mot Skjeberg. De fra brua som skal til Skjeberg legger seg i ytre ring og svinger av i høyre felt, de som senere skal mot Sarpsborg ligger i indre ring og svinger ut i venstre felt.
En rundkjøring i Lillestrøm, to felt inn. Rushet skal 270 grader venstre og trafikken går parallelt i to felt gjennom 270 grader.
Ved Lagunen legger en seg inn i det felt som er mest praktisk for den videre kjøringen. (Forbehold, aldri kjørt der).
Min kollega (i blått) ble reddet av at det var gått 3 sekunder (siden en skal holde 3 sekunders avstand). Han fikk først skylden for ulykken, men fikk dyttet skylden over på motparten da dash-cam viste at det var gått 3 sekunder fra han var inni ulykken til krasjen...selv om han kom snikende inn i rundkjøringen på siden av den stakkars damen som bare ville rett frem, og ikke så han før han var inni henne, hvis det er lov å si. En taper bare ca 4 tideler på å la være å legge seg sånn at en blir truffet om motparten ikke ser deg, men det har ikke min tidligere kollega skjønt.
De småveiene under på bildet er for øvrig sykkelfelt...ble ganske stor ståhei når de brukte titalls millioner på dette krysset, og ikke lagde to-lags kjørevei....så nå står alle som skal fra Sola til Sandnes i kø mellom 14:00 til 16:40 hver dag....mens de som kjører fra Stavanger/Forus til Klepp/Bryne osv stort sett kjører uten kø, med mindre min tidligere kollega får stoppet dem.