4,182    18    6  

Webasto dieselvarmer - varm kupè?

 67     1
Vi vurderer å få ettermontert en Webasto dieselvarmer. Fungerer disse slik at motoren blir varm, og slik sett er i stand til å umiddelbart varme opp kupen? Eller varmer den kupen også?

   #2
 1,574     Trondheim     1
Kan ikke gjøre annet ennå slenge meg på anbefalingen. Om du skal ettermontere, ville jeg sjekket prisen i vårt naboland eller i kombinasjon med en utenlandsferie i Tyskland. Dette da det norske forhandlerleddet i "verdens rikeste land" også medfører "verdens dyreste land".

Pass på å få ettermontert fjernkontroll også, og da den typen med display. Da får du bekreftet at kommandoen er mottatt. GSM appen de har er rubbish og er SMS styrt. Av valget mellom to low-tech løsninger, velger du den enkleste.

Webasto har forøvrig worldwide garanti.
Signatur
   #3
 744     Verdens navle     0
Min er originalmontert, og den varmer både motor og kupe (kupevifta går i gang). Med fjernkontroll.

Vet dog ikke om de ettermonterte har samme funksjoner.
Signatur
   #4
 168     Haugesund     0
Regner med at noe slikt må kobles til strøm. I såfall utgår det rimelig greit her i huset.

Hadde bare vært spørsmål om tid før jeg eller fruen kjørte avgårde med ledningen tilkoblet.
  (trådstarter)
   #5
 67     0
Takk for svar. Dette er et bra forum! (Selv om google helst promoterer kvinneguiden og barnimagen.... GrinGrinGrinGrin
   #6
 5,432     Akershus     3

Regner med at noe slikt må kobles til strøm. I såfall utgår det rimelig greit her i huset.

Hadde bare vært spørsmål om tid før jeg eller fruen kjørte avgårde med ledningen tilkoblet.


En av fordelene til Webastoen er nettopp at du ikke er avhengig av strømtilkobling, så ledningen behøver du ikke bekymre deg over. Derav tittelen på tråden "dieselvarmer".

Har du derimot lyst på en elektrisk motorvarmer, men frykter scenariet du beskriver, er det ikke verre enn at tilkoblingen til motorvarmeren blir plassert rett framover på f.eks bilens støtfanger. Setter du en strekkavlaster på ledningen vil denne da nappes ut av kontakten i det du rygger ut.

   #7
 545     Øvre Romerike     0
Blir med på denne anbefalingen  Smile Varmeren må jo stå på en stund før bilen blir varm og isfri (snau time på min Touran).

Kjøpte med fjernkontrollen med display, Telestart T100 HTM. Med denne kan man sette på tidsinnstilling slik at bilen er varm når jeg kommer hjem med toget om ettermiddagen på stasjonen. Ønsket heller en med SMS slik at jeg kunne velge tidspunktet mens jeg satt på jobben, men nå må jeg ta det toget hjem hvor bilen står ferdig varm  ;D

   #8
 538     Øst-Finnmark     0
Tror nok du skal regne med ledning likevel. I praksis så drar en slik webasto rundt 10 A eller mer fra batteriet.  Om vinteren med dårlig kapasitet og lite lading så kan du risikere at du ikke får start. Har slik på min bil, og fruen synes det var kjekt og den ble brukt 3 ganger i løpet av samme dag med 10-15 minusgrader da var batteriet flatt og null start. Hvis du har mye småkjøring så bør du lade batteriet over natta et par ganger i uken i hvertfall. Husk på at disse også har sirkulasjonspumpe som gjør at vannet sirkulerer også gjennom varmeapparatet, hvis man i tillegg kjører kupevifta så går det mye strøm.
   #9
 2,297     Ski     0


Pass på å få ettermontert fjernkontroll også, og da den typen med display. Da får du bekreftet at kommandoen er mottatt.



Den uten display gir også beskjed om den har startet eller ikke, den blinker raskt hvis den ikke fikk kontakt. Den er mindre og enklere å ha på nøkkelknipe. Fordelen med den med display er at du kan stille tid den skal starte, men det er tidsur inne i bilen på de uten display så ikke mye å tape der heller.
Har hatt med display, har nå uten og savner ingen funskjoner. Har også defa i samme bil med fjernkontroll og lader, anbefaler absolutt begge deler.
   #10
 744     Verdens navle     0
Min originalmonterte Webasto starter ikke hvis batterispenningen er under en gitt grenseverdi, så det skal ikke være fare for varmeren tømmer batteriet slik at bilen ikke vil starte. Vet ikke om det er slik på de ettermonterte.
Signatur
   #11
 322     Bærum     0
Anbefalingen jeg fikk da jeg fikk bilen min levert var å kjøre minst like lenge som webastoen hadde stått på. Det har vært en god kjøreregel for meg, og har aldri slitt med batteriet. Kjører som regel webastoen i 20 min, det er nok til god og varm motor og kupe. Er det mye is, blir du ikke kvitt det på 20 min vel å merke.
   #12
 10,486     Akershus     0
Veeel, det er relativt "tomt" når den ikke vil starte. Beskyttelsen er sikkert bra nok til at bilen starter, men et batteri har det ikke bra når det er tømt såpass at webastoen ikke vil starte.

Bruk av webasto trekker en del strøm, så man skal være forsiktig om bilen småkjøres mye.


Jeg ettermonterte webasto i min i 2006 eller så, og har kost meg siden. Den starter med ur, eller med litt hjemmemekk via fjernkontrollen til alarmen. Fjernkontroll "må" man ha på sånt.
Jeg har satt på en termostat, så webasto + sirkulasjonspumpe starter først, og så starter kupévifta først når vannet ut av motoren har oppnådd ca. 40C. Da slipper jeg at vifta står og bruker masse strøm uten at det blir særlig varme av det. Er det skikkelig kaldt, type -20C eller kaldere, så skrur jeg kupévifta av eller veldig lavt ned. Da varmes kun motoren, så kan jeg starte den og la den gå på tomgang noen minutter for at det skal bli varmt inni også. Selve webastoen drar 3-4A, mens kupévifta på min bil kan dra over 20A.

Jeg prøver også å skru av kupévifta når det er meldt snø. Det er bedre å koste tørr snø av bilen, enn at det smelter på vinduene og renner nedover siden av bilen, hvor det igjen fryser fast.

Jeg er generelt frøsen og sur om morgenen. Da hjelper det veldig å sette seg rett inn i varm bil.
Signatur
   #13
 38     Norge     0
Hiver meg på her.
Siden jeg kjøper mye fra utlandet, bla. en 4 tonns graver for snart halvannet år siden fra Kina, var det naturlig for meg å sjekke der når det gjelder "webasto".
Fant noen leverandører, og landet på en varmer fra Kina.
Den har tidsur og GSM styring. Settet er meget komplett med alt du trenger til installasjonen.
Prisen inkl. frakt og fortolling/mva kr. 6.200,- var ikke noe å utsette på.
Det tok ca 1 uke før jeg hadde den levert på døra.
De leverer både bensin og dieselvarmere, samt luft og vannvarmere.
pristillegget for GSM ca ca kr. 1.250,-
har forresten sett samme varmeren til salgs på finn til ca 12.500,-
   #14
 3,258     Akershus     0
Hadde originaltmontert dieselvarmer på Touran, splitter ny. Den tømte batteriet gjentatte ganger og i praksis kunne vi ikke bruke den feks på hytta (som ligger langt fra folk og strøm) fordi vi var redd for at den skulle tømme batteriet. Etterhvert sluttet den også å virke i det hele tatt og den var inn og ut av verksted uten at det hjalp frem til vi solgte bilen.

Så kjøpte vi ny Ford s-max. Der tømte den batteriet kun 2 ganger, men etterhvert så kuttet den helt ut å virke. De satt inn ny, men den virket kun kort tid. Fikk tilbud om full defa pakke men vi byttet bil.

Da til en Skoda Octavia med full Defa pakke, som vi nå har på begge bilene. Fungerer helt feilfritt og vedlikeholdslader batteriet. Dvs varm bil og toppladet batteri hver morgen uten unntak.

Vi er ikke alene om å ha hatt trøbbel med dieselvarmer. NB, vi småkjører ikke, har flere mil til jobben og "følger boka" ifht hvordan varmeren skulle brukes. Før de har fått til noe som virker ordentlig så blir det ikke dieselvarmer i bilene våre igjen. Om man driver med båt så er problemer med dieselvarmere også en gjenganger.

Ville kun installert om det var absolutt nødvendig pga manglende tilgang på 220V, men husk å ha med en starthjelper eller startkabler i bilen, det vil du få bruk for.
Signatur
   #15
 10,486     Akershus     0
Defa funker fint på hytta, eller?

Min webasto har fungert fin-fint i mange år. Jeg har aldri greid å tømme batteriet, selv om det har vært en del tilfeller av 30 min webasto -> 3 min til butikken -> 20 min webasto mens jeg handler -> 3 min hjem igjen.
Signatur
   #16
 378     Arendal     0
Vi har webasto i bilen vi har nå. Det er en 2005 modell Touareg. Denne har det originalt montert. Mistet fjernkontrollen til webastoen en uke etter vi fikk bilen. Da jeg dro til Audi-Vw forhandleren her i Arendal ble jeg presentert en pris på 2400 for en fjernkontroll pluss 500 i programmering Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked :o

Sjekket litt rundt og fant ut at det gikk å koble opp nyere fjernkontroller på bilen samt at det gikk med flere... Bestilte 2 stk på E-bay for 600kr ink frakt.

Programmeringen var såre enkel.

-Ta ut sikringa i 5 sek for så å sette den inn igjen.
-innen 5 sek må man trykke på OFF-knappen. da er den ferdig programmert....

Gjentok dette en gang til på den siste kontrolleren. Begge fungerer perfekt. Har brukt det utallige ganger og aldri hatt startproblemer.

Signatur
   #17
 2,265     0
Veldig mange dieselbiler har dieselvarmer i dag uansett. Du får ikke med fjernkontrollen med mindre du bestiller det, men selve varmeren sitter under panseret og gir ekstravarme til motor og kupe. Nye dieselmotorer generer ikke nok varme når det kaldt i Norge.
Og ja, de ryker jevnt og trutt. Hatt 2 biler med det, hatt tull med begge. Koster ca 5000-6000 å fikse hver gang.
   #18
 82     0

Anbefalingen jeg fikk da jeg fikk bilen min levert var å kjøre minst like lenge som webastoen hadde stått på. Det har vært en god kjøreregel for meg, og har aldri slitt med batteriet. Kjører som regel webastoen i 20 min, det er nok til god og varm motor og kupe. Er det mye is, blir du ikke kvitt det på 20 min vel å merke.

Mener det står i de fleste brukermanualer at en bør kjøre like lenge som webastoen har stått på. En grei tommelfingerregel uansett dette.