Drenere, betyr det her å ha en slange oppi som pumper ut vannet/oljen? Så man kan holde på i regnevær over tid uten oppdrift? Heldigvis er det ikke en ubåt, men ligner:)
Tar en hull ovenifra og det ikke er så stort så er det jo ingen fare hvis det ikke er skade på tank fra før. Til vanlig trenger en gjerne ikke ta hull siden det er gjerne et igjenboltet mannehull men det kommer trolig ikke TS til. Derfor en kan lage sin egen åpning der en kommer til.
Om det er skade på tanken i fra før finner man ikke ut før det er gravd hull i tanken og lyst nedi med lommelykt, siden den ikke er trykktestet. Kan ikke trykkteste gjennom proppens hull som er for lite, om jeg har forstått rett. Her er det også snakket om å borre i tredje trappetrinn ved proppen for å lage større hull. Det ville et vanlig firma som driver med sanering ikke gjøre. Vet ikke om det handlet om tidsforbruk eller risiko, men kanskje det betyr at en ufaglært handy person bør holde seg unna? Spesialisten derimot borrer ett hull. Måten å grave seg mot den fra øverste trappetrinn, virker som en forsiktig, kontrollerbar tilnærming, hvis man skal gjøre deler av jobben selv.
Trykkteste kan du gjøre gjennom et millimetertykt rør. Poenget er å stenge alle utløp. Deretter å koble seg på et mulig sted og sette på lufttrykk. Det kan være flere nyanser, bl.a. må en begrense lufttrykket da luft under trykk er energi. En kan utføre trykktesting med nær full tank, da er eksplosjonsfaren mindre og trøbbelet større. Et tanken full avolje, en trykktester og blåser ut et rustent område slik at det oppstår en kraftig lekkasje, har en trøbbel. Er egentlig litt usikker på nytteverdien av trykktesting. Litt tveegget.
«Å lense er trolig hentet fra maritim terminologi. Det innebærer å tømme et rom for vann/væske. Vanligvis med pumping eller øsekar. Å drenere innebærer her å bore hull i bunnen slik at væske fritt kan renne ut i grunnen.
«Så man kan holde på i regnevær over tid uten oppdrift? Hva tenker du på her? Oppdrift får en av en lett tank nedsenket i «væske , her jordmasser som kan betraktes som veldig seig sirup, ting kan over noe tid (dager, uker, år) flyte opp.
Ser ut som at et firma i Tromsø godkjenner at eieren gjør deler av jobben som er å grave fram til tanken. Men den må være dokumentert tømt og sanert av et sertifisert firma. Det gjelder ved fjerning. Med denne dokumentasjonen i hånden har eier også lov til å transportere bort tanken selv. Men kanskje litt ulik praksis hos de forskjellige firmaene.
Begrepsavklaring for meg selv: Tankrens: trykkteste og godkjenne for videre bruk Sanering: fylling og utkobling Graving: fjerne tanken
Egentlig er jeg heldig som har propp og åpning til tanken i trappen, men røret er for smalt til å få den renset, har jeg skjønt? I hvert fall hvis man skal gjøre det selv. For jeg slipper å fjerne tanken hvis den er tett pga vanskelig plassering. Har ellers tid å sitte på kveldene å helle opp i sandkorn eller hva det måtte være. Lurer på hva de som plasserte den der opprinnelig tenkte på.
Tanken må være tømt for olje før den er godkjent sanert (og for at du skal kunne sove godt, parafin i grunnen er noe skikkelig svineri) Om det er mulig å tømme og rense tanken ved spyling fra påfylling og lufting, er jeg usikker på, men tvilende. En får store mengder vaskevann som må samles opp og saneres. Jeg tror du må inn så du ser, suge ut alt du klarer å suge ut, deretter rense resten.
Jeg har tømt og renset tank, fått det godkjent av kommunen og støtte fra Enova.
Gravde meg selv fram til mannhull og åpnet dette. Norsk Gjenvinning kom og pumpet ut 100liter olje og renset med renseveske som de pumpet ut igjen. Fikk kvittering på jobben som jeg sendte kommunen og Enova. Pris 4800kr. Støtte: 10000kr.
Tanken ligger der fortsatt, har verken fylt den eller borret hull i bunn. Glassfibertank, 3000liter. Ligger fortsatt pent etter 2,5 år. Har fjernet påfyllings og lufterør selv, etter krav fra kommunen - for at ingen skal kunne fylle på med en feil.
Jeg fant et firma som kunne rense via påfyllingsrør og lufterør, husker ikke navnet lenger, men litt googling så finner du de nok.
Men her hadde du åpnet mannhullet og sugd ut all olje før rengjøring. Om vi tenker oss et ukjent volum ole i tanken, vil oljen blandes med rensevæsken. Når er det rent? Jeg mener tanken først må tømmes. De kan være utfordrende kun gjennom stussene.
I min tank skal jeg ha igjen ca. 50 l, mens måleren viser at den er tom. Firmaet jeg kaller for spesialisten som er det dyreste, borrer ett lite hull i tanken og renser gjennom hullet. De må ha bra utstyr siden det lar seg gjøre. Til slutt fyller de med stabil masse enten gjennom hullet de borret eller påfyllingsrøret.
Om det er skade på tanken i fra før finner man ikke ut før det er gravd hull i tanken og lyst nedi med lommelykt, siden den ikke er trykktestet. Kan ikke trykkteste gjennom proppens hull som er for lite, om jeg har forstått rett.
Her er det også snakket om å borre i tredje trappetrinn ved proppen for å lage større hull. Det ville et vanlig firma som driver med sanering ikke gjøre. Vet ikke om det handlet om tidsforbruk eller risiko, men kanskje det betyr at en ufaglært handy person bør holde seg unna? Spesialisten derimot borrer ett hull.
Måten å grave seg mot den fra øverste trappetrinn, virker som en forsiktig, kontrollerbar tilnærming, hvis man skal gjøre deler av jobben selv.
Poenget er å stenge alle utløp. Deretter å koble seg på et mulig sted og sette på lufttrykk. Det kan være flere nyanser, bl.a. må en begrense lufttrykket da luft under trykk er energi. En kan utføre trykktesting med nær full tank, da er eksplosjonsfaren mindre og trøbbelet større. Et tanken full avolje, en trykktester og blåser ut et rustent område slik at det oppstår en kraftig lekkasje, har en trøbbel. Er egentlig litt usikker på nytteverdien av trykktesting. Litt tveegget.
«Å lense er trolig hentet fra maritim terminologi. Det innebærer å tømme et rom for vann/væske. Vanligvis med pumping eller øsekar.
Å drenere innebærer her å bore hull i bunnen slik at væske fritt kan renne ut i grunnen.
«Så man kan holde på i regnevær over tid uten oppdrift?
Hva tenker du på her? Oppdrift får en av en lett tank nedsenket i «væske , her jordmasser som kan betraktes som veldig seig sirup, ting kan over noe tid (dager, uker, år) flyte opp.
Ser ut som at et firma i Tromsø godkjenner at eieren gjør deler av jobben som er å grave fram til tanken. Men den må være dokumentert tømt og sanert av et sertifisert firma. Det gjelder ved fjerning. Med denne dokumentasjonen i hånden har eier også lov til å transportere bort tanken selv. Men kanskje litt ulik praksis hos de forskjellige firmaene.
Begrepsavklaring for meg selv:
Tankrens: trykkteste og godkjenne for videre bruk
Sanering: fylling og utkobling
Graving: fjerne tanken
Egentlig er jeg heldig som har propp og åpning til tanken i trappen, men røret er for smalt til å få den renset, har jeg skjønt? I hvert fall hvis man skal gjøre det selv. For jeg slipper å fjerne tanken hvis den er tett pga vanskelig plassering. Har ellers tid å sitte på kveldene å helle opp i sandkorn eller hva det måtte være. Lurer på hva de som plasserte den der opprinnelig tenkte på.
Om det er mulig å tømme og rense tanken ved spyling fra påfylling og lufting, er jeg usikker på, men tvilende. En får store mengder vaskevann som må samles opp og saneres. Jeg tror du må inn så du ser, suge ut alt du klarer å suge ut, deretter rense resten.
Gravde meg selv fram til mannhull og åpnet dette. Norsk Gjenvinning kom og pumpet ut 100liter olje og renset med renseveske som de pumpet ut igjen. Fikk kvittering på jobben som jeg sendte kommunen og Enova. Pris 4800kr. Støtte: 10000kr.
Tanken ligger der fortsatt, har verken fylt den eller borret hull i bunn. Glassfibertank, 3000liter. Ligger fortsatt pent etter 2,5 år. Har fjernet påfyllings og lufterør selv, etter krav fra kommunen - for at ingen skal kunne fylle på med en feil.
Jeg fant et firma som kunne rense via påfyllingsrør og lufterør, husker ikke navnet lenger, men litt googling så finner du de nok.
Firmaet jeg kaller for spesialisten som er det dyreste, borrer ett lite hull i tanken og renser gjennom hullet. De må ha bra utstyr siden det lar seg gjøre. Til slutt fyller de med stabil masse enten gjennom hullet de borret eller påfyllingsrøret.