#11
 194     0
Det med tap av forbrukarrettigheiter gjeld vel berre på dei (få?) tinga ein handlar som bedrift, for alt anna er det ikkje noko annleis. Men sjølvsagt lurt å vere klar over.

   #13
 1,043     Akershus     0
  • Forbrukerrettigheter forsvinner

  • Du får litt mer arbeid med selvangivelsen som beskrevet ovenfor - private kostnader skal selvsagt ikke ligge i enkeltpersonsforetaket

  • Du vil ikke få skatteberegning som lønnsmottagere, er du gift får ektefelle det heller ikke

  • NB! Enkeltpersonsforetaket vil fremgå av kredittopplysningsdata. Enkeltpersonsforetak = personlig ansvar = høyere risiko. Du kan i verste fall risikere å ikke få kreditt/lån, i hvert fall kan det kreve litt forklaring.



Rådet om å ikke oppgi telefonnummer i Enhetsregisteret er godt, haiene begynner å ringe før du selv vet at registreringen er i orden.
   #14
 919     Norge     0
Jeg har hatt et slik firma i noen år. Har brukt det til noen kurs jeg holdt men de siste årene har det ikke blitt noen kursvirksomhet.
Derimot har det vert greit å ha da noen ting er billigere frakt på om de kan sendes til en firmaadresse.
Videre har jeg benyttet det noen ganger i handel slik du har planer om. Har ikke hatt problemer med telefonselgere. Har vel skjedd 1 gang i året eller noe sånt. Men de har fanget opp epostadressen min og sender spam til den. (Skjønt det kan være andre plasser de har fanget den opp)
Har vert under 50.000 både inn og ut så enkel selvangivelse. Er vel et skjema ekstra men tror ikke det er nødvendig lenger. Du får dog skattepengene senere på sommeren.
   #15
 3,595     0
Det med forbrukerrettigheter var et godt poeng.

Jeg hadde et enkeltmannsforetak for rundt 10 år siden, og gjorde et par kjøp fra Komplett.no til dette foretaket. Aktiviteten opphørte imidlertid, og jeg ønsket ikke lenger å opptre som firma overfor Komplett.

Det var imidlertid fullstendig umulig å endre i deres system, så lenge jeg ikke fikk meg ny epost-adresse. Epost-adressen var registrert som tilhørende en firma-konto, og det var ikke teknisk mulig å endre på dette, ifølge Komplett, uansett om firmaet opphørte. Det var et en-ti-en-forhold mellom epost og konto, umulig å opprette en ny forbruker-avtale med samme epost-adresse. Jeg hadde en lengre krangel med dem om dette, men de satte foten absolutt ned både for å åpne en forbruker-konto på samme epost og å endre kontotypen. Jeg på min side nektet å gi opp den epost-adressen jeg har hatt uforandret i tjue år bare fordi Komplett ikke er i stand til å endre sitt forretningsforhold til meg. Resultatet ble at jeg nå handler i andre nettbutikker som er i stand til å gi meg alminnelige forbrukerrettigheter uten å kreve en annen epost-adresse.

Ellers kan jeg skrive under på at det å ha et foretak gir en strøm av telefonselgere og epost-spam.

Både min erfaring med Komplett og telefonselgere/spam betyr at om du oppretter et foretak, sørg for å ha en epost (og helst telefonnummer) som kun tilhører foretaket, ikke deg som privatperson.

(Det er så lenge siden jeg opprettet mitt foretak at epost-adresser ikke var noe du fikk på hvert gatehjørne. Skulle jeg hatt egen epost-adresse til foretaket den gang, måtte jeg ha opprettet en ny avtale med ISPen, og det var dyrt, dengang på 1990-tallet. I dag er forholdet helt annerledes. Men man må være oppmerksom på problemet for å styre unna det!)
   #16
 5,569     0
Jeg har akkurat samme issue med komplett.no! Har vært kunde der i 15 år eller noe sånt, og det er kjekt å kunne se all kjøpshistorikken etc. Men det betyr også at jeg må holde liv i en 15 år gammel epostadresse siden de kun forholder seg til den adressen som ligger i kontoen. Og, og som du skriver, den kan ikke endres. Senest for en mnd siden gjorde jeg et større innkjøp som innebar at de sendte et par tilbud på mail. Selv om jeg kontaktet dem med min "vanlige" epost som avsender, kunne de bare sende ut tilbudet til den epostadressen som lå i kontoen.

Alle kunder hos komplett.no har jo et kundenummer. Veldig rart at de ikke kan knytte kontoen opp mot det nummeret slik at ting som epostadresse kan endres fritt. Alle andre får jo det til, virker det som. Nå er dette sikkert en betydelig mer kompleks issue enn hva jeg tror, men fra mitt perspektiv virker det bare veldig dumt.
  (trådstarter)
   #17
 200     0
Takk for alle svar, det har vært til stor hjelp!

At man mistet rettigheter ved kjøp visste jeg streng talt, men det hadde jeg ikke tenkt på i farten. Så da ble ikke dette like attraktivt, uten at jeg har slått det helt fra meg like vel.

Slik jeg har forstått det kan jeg kjøpe ting, skrive på foretakets organisasjonsnummer, og betale på vanlig måte med 25% MVA. Da har jeg ikke mottatt noen fordel utover bedre pris hos forhandler, og trenger ikke føre dette på noe slags regnskap. Men jeg har sagt fra meg rettighetene som gjelder for kjøp som privatperson. Riktig?

Til dere som har hatt et innaktivt enk: Må det uansett føres noe form for regnskap? Er det i så fall tilstrekkelig med et excelark kalt årsregnskap, som viser 0 i utgifter og inntekter?


   #18
 3,595     0
Til dere som har hatt et innaktivt enk: Må det uansett føres noe form for regnskap? Er det i så fall tilstrekkelig med et excelark kalt årsregnskap, som viser 0 i utgifter og inntekter?

Ingenting. Jeg har ikke formelt oppløst mitt foretak, men de siste 6-8 årene har jeg ikke sett så mye som ett enkelt skjema knyttet til det.

Ja, hvis du opptrer som et foretak overfor selger, da har du tapt dine rettigheter som forbruker. I mange tilfeller kan selgeren gi deg fordeler om du opptrer som foretak (f.eks. kreditt) som ikke gis til forbrukere. Til en forbruker gir selger andre fordeler i form av større selger-ansvar, og lovfestede forbruker-rettigheter.

Du velger hvilke fordeler du vil ha: Enten som foretak, eller som forbruker. Du får ikke begge deler.
pwb
   #19
 2,292     Ski     0
Til dere som har hatt et innaktivt enk: Må det uansett føres noe form for regnskap? Er det i så fall tilstrekkelig med et excelark kalt årsregnskap, som viser 0 i utgifter og inntekter?



Har hatt ett siden 2000 som ble opprettet for å kunne tegne domene. Har ikke har ikke sendt inn noen ting og det eksisterer fortsatt. MEN det er vel en regel som sier at hvis det ikke er noen aktivitet på 3? år så skal det opphøre, men er vel Skatteetaten som skal følge med på det og det gjør de ikke uansett.