19,521    60    0  

Bransje med alvorlige utfordringer

 7,685     Bærum     0

   #1
 3,216     0
Ikke så overraskende, var jo inne på dette når det var snakk om strengere regler for det man kunne gjøre selv av rørleggerarbeid. I snitt er kvaliteten på arbeidet så dårlig at det ikke engang er entydig at fagfolk gjør det bedre enn folk som gjør det selv. Det er ikke noe å være stolt av.
   #3
 3,997     Oppland     0
antall lag sier ingenting.

hvilken mangde på antall m2 er hva som betyr noe.
jeg brukte 2-3lag men over 2kgmembran pr kvadratmeter, godt over kravet for å få tilstrekkelig tykkelse.
   #4
 1,519     Oslo     0

I snitt er kvaliteten på arbeidet så dårlig at det ikke engang er entydig at fagfolk gjør det bedre enn folk som gjør det selv. Det er ikke noe å være stolt av.


Privatpersoner som bygger bad selv nok er langt over gjennomsnittelig nevenyttige og de fleste bad er tross alt bygget av fagfolk, så det er ikke så overraskende om det er flere feil på bad bygget av fagfolk ganske enkelt fordi det finnes mange flere av de.

Men folk som bygger selv følger nok instruksjoner og anbefalinger slavisk, det tviler jeg på at alle som skal leve av arbeidet tar seg tid til.
   #5
 598     Midt-noreg     0

antall lag sier ingenting.

hvilken mangde på antall m2 er hva som betyr noe.
jeg brukte 2-3lag men over 2kgmembran pr kvadratmeter, godt over kravet for å få tilstrekkelig tykkelse.


Hør hør! Jeg brukte selv litt over 2 kg pr M2, som er et godt stykke over produsentkravet på 1,7 kg pr M2.
Signatur
   #6
 3,216     0


I snitt er kvaliteten på arbeidet så dårlig at det ikke engang er entydig at fagfolk gjør det bedre enn folk som gjør det selv. Det er ikke noe å være stolt av.


Privatpersoner som bygger bad selv nok er langt over gjennomsnittelig nevenyttige og de fleste bad er tross alt bygget av fagfolk, så det er ikke så overraskende om det er flere feil på bad bygget av fagfolk ganske enkelt fordi det finnes mange flere av de.

Men folk som bygger selv følger nok instruksjoner og anbefalinger slavisk, det tviler jeg på at alle som skal leve av arbeidet tar seg tid til.


Snakekr selvfølgelig om prosenter her, ikke absolutte tall. Derfor er ikke antallet aktører relevant.

Og det er nok kanskje som du sier, men jeg mener allikevel 1. At en fagperson bør være flinkere enn en nevenyttig amatør. Fagfolk er presumtivt også nevenyttig 2. At sikkert kan ha rett i det du sier, men da bør man tenke seg om, når man gjør det mer og mer vanskelig for nevenyttige amatører å gjøre ting i huset, om det faktisk ikke forbedrer ting.

AtW
  (trådstarter)
   #7
 7,685     Bærum     0
Problemet er at det tydeligvis er fullstendig frislipp i bransjen. Kvantitet er tydeligvis viktigere enn kvalitet. Brasjen burde ta tak i dette før det sklir fullstendig ut. I artikkelen står det at våtromssertifikat er en garanti for at de har kompetanse. Det hjelper lite at firma har kompetanse hvis utførende ikke har det eller gir blaffen.

   #8
 100     Stavanger     0
Til den prisen de tar for våtrom, så burde de virkelig klare å få det tett...
Signatur
   #9
 417     Troms     0
Mitt tips til bransjen ville være å flytte fokuset bort fra å rope fy-fy til amatører, og all skremselspropagandaen om hvor "skummelt" eller hvor dyrt det kan bli å ikke bruke fagfolk, og heller sette fokuset på den jobben de gjør selv, slik at det faktisk blir en kvalitetsforskjell på fagfolk og amatører. Det skal vises når jobben er gjort, at den er utført av noen som virkelig kan det de holder på med.
Amatører som prøver selv, slik som meg, vil det alltids finnes, og de blir vi ikke kvitt  ::) Så skal våtromsfagfolket vinne denne "krigen" må de levere noe mye bedre enn det jeg som amatør klarer.
Det finnes mange paralleller til andre typer fagområder, og i de fleste vinner de "proffe" på at de faktisk leverer ett sluttprodukt som langt overgår det en glad amatør får til. Jeg går gjerne på resturant, men ikke til de som serverer noe jeg hadde laget bedre selv hjemme. Proffene må rett og slett bli bedre i faget sitt, og la heller "bitre erfaringer" overta pekefingerrollen.
Signatur
   #10
 765     Østfold     0
Definitivt at bransjen har sine utfordringer vedr dette, men det ha jammen også forbrukerne.

Hovedproblem 1 er at pris er eneste avgjørende faktor ved valg av tilbud, ofte i kombinasjon med at cowboyene lover nytt bad på 14 dager (ofte går det riktignok 10 uker likevel, men da er det betalt ut så mye i forskudd at problemet ikke lenger er tilbyders...)

For at de med lavest pris skal klare å tjene penger må det gå unna. På bad, når det går unna, så blir det verken bra, tett eller fint.

Baderom har alle forutsetning for både tetthet og lang levetid, men det koster penger og det tar tid. Seriøse baderomsleverandører har ingen mulighet til å levere til lavest pris eller kortest frist.
Vi har helt sluttet med bad. Med det presset forbrukerne setter til pris og tidsbruk kan ikke vi levere annet enn b-vare og da lar vi det heller være.
Signatur