#11
 6,009     Finnmark     0
Grov uaktsomhet er et sterkt begrep.

At det er en alvorlig feil er jeg enig i, da det høres ut til å ende opp med et sluk som ikke er tett, som vil kunne medføre skader. Skadene er likevel avgrenset.

Dersom det ville endt opp med at hele huset må rives for å bygges på nytt så er vi på skalaen til grov uaktsomhet.
.


Vi vet ingenting om feil i sluk medfører vannskader i gulv.....og hva som eventuelt må rives.....
I denne sak vil TS være uaktsom dersom disse alvorlige mangler ikke ordnes ( helst av en "ordentlig " rørlegger).....

Og terminologi: grov uaktsomhet må kunne brukes når fagarbeider gjør slikt innom eget fagfelt;)
Signatur

   #12
 1,519     Akershus     0
Ift aktsomhetsvurderingen synes der lite praktisk å se hen til skaden som oppstår og heller se hvordan han har forsøkt å redusere risiko for feil. Eksempelvis har utførende misforstått monteringsveiledning kan man kanskje bruke uaktsom, har han ikke lest monteringsveiledningen er han grovt uaktsom og har han lest og så montert feil med vilje er det forsettlig.
   #13
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Ser ikke problemet. Oppstillingen din virker fornuftig og raus. Hvis han bestrider dette, så fortell at du ønsker å ta saken videre til det nivået som trengs. Du har jo ekstremt gode argumenter. Den gjøken røyker seg selv ut i enhver instans.
   #14
 1,519     Akershus     0
Det er den som krever oppgjør som må løfte saken til rettslig behandling. Du kan ligge på været. Send en skriftlig reklamasjon og orienter der hvorfor du holder deler av kravet tilbake.
   #15
 677     Norge     0
Helt korrekt saksgang ville vel være å sende et rekommandert brev hvor kravet du har mottatt bestrides, og hvor det går helt klart frem hvorfor og hvilke deler som bestrides osv. og hvor du ber om eventuell ny faktura for den delen som ikke bestrides.

Et bestridt krav kan ikke kreves inn ved inkasso, og dersom rørleggeren sender saken til inkasso sender du inkassoselskapet et brev med kopi av kvittering for det rekommanderte brevet for å vise at dette faktisk er mottatt, samt selvfølgelig kopi av brevet hvor du bestrider kravet.

Deretter vil det være som nevnt av baardes rørleggeren som må levere forliksklage og ta saken videre, ikke deg som forbruker.
  (trådstarter)
   #16
 912     OSLO     0
Takk for alle svar her. Badet ligger i femte etasje av en boligblokk, så skadepotensialet er stort. Avventer saken til den nye rørleggeren har forsøkt å fikse sluket på tirsdag.
  (trådstarter)
   #17
 912     OSLO     0
Oppdatering:

Eksternt firma var og så på hele jobben igår, og selv om rapporten ikke er klar har jeg fått noen indikasjoner på hva den vil inneholde.

1. Feilmontert sluk og feilvurdering angående gjenbruk av gammelt sluk. Medfører at hele gulvet må pigges opp, de nye varmekablene går tapt etc. Det meste av rør som er lagt må byttes ut. Det var også merkelige løsninger med opp til tre forskjellige produsenter av rør på ett og samme rørstrekk. Ikke noen umiddelbar fare, men vistnok heller ikke helt ideellt.

2. Feilmonterte veggbokser. Mangler visst en eller annen del som sikrer at de blir helt tette.

3. Feilmontert overgang mellom gammel tilførsel og nytt RiR system. Vannet vil renne rett ut der ved en evt lekkasje.

4. De fleste vannrør var kappet for korte og vil ikke nå fram til fordeler.

5. Fordelerskap var totalt feildimensjonert og burde byttes ut med et mindre. Ingen alvorlig feil.

6. Rørene til og fra varmtvannstanken var også for korte.

Har sendt mail til gammel rørlegger hvor jeg bestrider fakturaen han har sendt oss, og indikerer at kostnaden for å rette opp i ting nå begynner å bli så stor at vi vil gi han muligheten til å rette opp selv. Endelig avgjørelse taes når rapporten er ferdig og vi har fått inn noen anbud fra andre firmaer på å rette opp i feilene.

jaf
   #18
 6,305     tromsø     0
"Rørleggere", fra polen er ikke nødvendigvis vant med norske produkter og standard. Til og med norske rørleggere må på kurs og lese produktet bruksanvisning (flere ganger).
Da blir det gjerne silikon og tape..Norske håndverkere kan diskutere her på BB lenge, når ting er vanskelig. Mange av de fra østeuropa kan ikke engelsk, men forstår gjerne litt tysk,,Det trengs gjerne en spesiell overgang fra det som var standard i 1970 til det som er standard i 2015. Ikke lett for en polakk å vite hvor en skal bestille det. Vær glad du avdekket feila så tidlig. Badet kunne kostet mer en 10 000,- hvis det hadde blitt ferdig. Skal en bruke utlendinger, så må en nesten jobbe sammen med dem. Tenke på alt...på forhånd. 
  (trådstarter)
   #19
 912     OSLO     0
Han her er ikke så utenlandsk som du tror. Norsk-bosnier som har bodd i Norge siden ungdomstiden. Gikk på videregående i Norge, og kommuniserer helt fint på norsk. Jobber vistnok til daglig som rørlegger på et sykehus i Oslo, og har et enkeltmannsforetak han gjør bi-jobber gjennom.

I den siste kommunikasjonen har han erklært at han ikke ønsker å rette opp i egne feil, så det gir oss vel litt frihet til å få fikset det og senere sende regning til han?

HSt
   #20
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Du kan i allefall bruke opp de pengene du ikke har betalt til han (håper det fortsatt er status). Og ja i prinsippet er det mulig også å få dekket mer kostnader pga hans feil, men alltid et spørsmål om hvor langt det er hensiktsmessig å strekke strikken. Får du evt. dom i forliksråd så har fyren lønnsinntekt som Namsmannen vil ta tak i. Har hørt om en slik sak men da hadde arbederen ikke lønnsintekt og Namsmannen får i praksis ikke tak i erstatningsbeløpet.