12,858    21    1  

Stikksag med eller uten ledning

 159     0
Skal kjøpe ny stikksag, men sliter med å bestemme meg mellom disse 2:

Bosch GTS 18V-LI, 18V batteridrift

Bosch GTS 140 CE, Ledning

Skjønner at de har stort sett de samme egenskapene, men at den batteridrevne er noe svakere og derfor har litt mindre sagekapasitet. (140 / 90 mm)


Er det noen som kan gi noen tips? evt. har vært borti begge?
Husk dette under oppussing: Lagre kvitteringer, bilder og avtaler i Boligmappa. Logg inn her

   #1
 1,016     Hosle     0
Jeg kjenner ikke den batteridrevne, men slik den er beskrevet hos Bosch har de ikke "stor sett de samme egenskapene". Begge er stikksager, men der stopper vel også likheten.

Den nettdrevne har større kapasitet og uendelig "batteritid" for å ta det selvsagte. GTS 140 CE har en genial sagføring som ikke andre sager har. For første gang har jeg klart å sage rett med stikksag. Så hvis du er i tvil, velg den nettdrevne.

Disclaimer: Jeg har betalt for sagen helt selv  Wink
   #2
 172     1
Uten å ha prøvd noen av disse sagene, så vil jeg si at en på batteri er veldig lettvindt.

Jeg bruker makita sin 18v stikksag. For min del så er det veldig fint å slippe ledningen.
Jeg bruker den stort sett til mindre jobber som utskjeringer i parkett, panel osv.

Men bakdelen er jo at den ikke er like sterk og batteriet går jo tomt, så skal du bruke den mye sammenhengede så vil jeg tro ledning er tingen.
   #5
 1,266     Aust-Agder     0

Skal du ha begge deler så har Metabo kommet med en med tønnegrep, så vidt jeg vet den eneste på batteri som har dette:


Nå vet du litt mer ;-)

http://www.mtmc.co.uk/Power-Tools---Trade/Saws/Jigsaws---Cordless/Festool-561634-PSC-420-EB/GG-Plus-Li-18-Cordless-Carvex-Jigsaw__p-70-4933-13709-67046.aspx

Signatur
   #6
 367     Tromsø     0
Jeg ville gått for den med ledning. Har ikke prøvd den batteridrevne du linker til, mulig den er veldig bra, men har brukt en dewalt og den imponerte ikke akkurat. Det skal og sies at det var 20 minus når jeg brukte dewalten, men en på ledning kan du bruke i all slags vær så lenge du har tilgang på strøm.
   #7
 1,596     0
For min del brukes stikksaga for det meste til "småjobber" - og det er derfor ekstremt praktisk med en som går på batteri. Har en 18V fra Makita som er knallbra!

Den "gamle" OBS-saga (Einhell) med ledning blir nok liggende i garasjen...

   #9
 636     0
Vi er et mindre snekkerfirma med 3 ansatte. Vi har 3 stikksager med ledning og 2 batteristikksager fra Makita..... Etter at batteristikksagene vart innkjøpt har de med ledning ligget på lager..... Batteri er ingen problem da vi ha 16 batteri liggendes.....
   #10
 78     Trondheim     0
Har desverre (heller) ikke erfaring med nevnte sager, men vil bare dele min begeistring over batteridrevet sag


De nettdrevne har aldri vært i bruk etter denne ble innkjøpt.
   #11
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0
eg kjøpte 18v stikksaga i sommer. Veldig hendig å grei. går naturligvis litt seinere når du skal kappe de tykkeste du finner. Men til terrassebord,panel plater osv så er den veldig bra! Veldig greit å slippe ledning Smile så anbefaler denne
Signatur
   #12
 2,265     0
Mitt største ankepunkt mot batteridrevne stikksager er at at jeg kun har sett D-type stikksager med batteri. Har en tønneformet stikksag, og syntes den er mye bedre å styre i ønsket bane enn en med D-formet håndtak.
   #13
 1,266     Aust-Agder     0

Mitt største ankepunkt mot batteridrevne stikksager er at at jeg kun har sett D-type stikksager med batteri.


Virkelig? Dette har vi da nevnt i denne tråden allerede. Det finnes minst to produsenter som har ekte stikksag på batteri, men det er godt mulig at dette ikke er favorittleverandøren som folk allerede har batterier fra =)

Signatur
   #14
 2,265     0
Jeg spesifiserer mitt forrige innlegg litt:

Makita har ikke tønnestikksag med batteridrift, så da er det uaktuelt :p
  (trådstarter)
   #15
 159     0

eg kjøpte 18v stikksaga i sommer. Veldig hendig å grei. går naturligvis litt seinere når du skal kappe de tykkeste du finner. Men til terrassebord,panel plater osv så er den veldig bra! Veldig greit å slippe ledning Smile så anbefaler denne


Har du erfaring med GTS 140CE saga også?

Hvor viktig er bladstøttesystemet til Bosch til vanlig bruk? Konkurrentene har jo ikke dette, og  det kan jo ikke være slik at det er bare denne saga som kan sage rett...
   #16
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0
Har bare prøvd gts et par ganger. Men tror du har litt meir nøyaktig saging på den kontra batteri saga.

Men om du allerede har 18v verktøy og vil utvide settet så bør du kjøpe stikksaga. skal du kun kjøpe sag med nye batteri så vil eg heller anbefale ledning. Du MÅ ha 3,0 amp batteri på stikksaga. for den bruker noe inni hamperæva med strøm. maks et par timer med effektiv saging på fullt batteri. så du bør ha 2 batteri Smile
Signatur
   #18
 1,016     Hosle     0


eg kjøpte 18v stikksaga i sommer. Veldig hendig å grei. går naturligvis litt seinere når du skal kappe de tykkeste du finner. Men til terrassebord,panel plater osv så er den veldig bra! Veldig greit å slippe ledning Smile så anbefaler denne


Har du erfaring med GTS 140CE saga også?

Hvor viktig er bladstøttesystemet til Bosch til vanlig bruk? Konkurrentene har jo ikke dette, og  det kan jo ikke være slik at det er bare denne saga som kan sage rett...


Må bare gjenta at GTS 140 CE har veldig godt bladstøttesystem og for meg var dette hele forskjellen mellom å sage rett eller ikke. Les tråden med Byggebobs test.
   #19
 367     Tromsø     0
Problemet med å sage rett for en stikksag er vel den rulla som bladet hviler på, som krever at bladet er frest til nøyaktig 90grader for at sagen skal kunne sage rett uten et slikt bladstøttesystem, og det er vel de færreste bladene som garanterer en slik presisjon i produksjonen.
  (trådstarter)
   #20
 159     0
Prøver meg på en liten oppsummering.

Bosch GST 18 V-LI

Fordeler:
Kan brukes uten tilgang til strøm.
Veldig greit å slippe ledning
"Hendig og grei"

Ulemper:
Høy pris. (Dersom en ikke har batterier og lader fra før)
Noe tung.
Begrenset sagetid (Bosch oppgir at en kan sage 22m i 22mm sponplate på et 3Ah batteri)
Veldig dårlig ved 20 minus...
Litt svakere
Har ikke tønnegrep.
Mangler bladstøttesystem.


* Når batterisag er innkjøpt blir ledningsag liggende på lager...
* "Ekte stikksag" har tønnegrep...
* Kun Bosch GST 140CE kan sage rett...

   #21
 3     0
Jeg har en slik 18v stikksag, sirkel sag og drill som jeg bruker stort sett hele tiden mens pusser opp hele huset innvendig. har 2 batterier og synes å ha stikksag eller sirkel sag med legning helt meningsløst så lenge det er til vanlig oppussing.
utrolig greit å slippe alle ledningene.. jeg kapper 5+ huntonitt veggplater på langs uten å pendle sagbladet uten problemer, og når en har kjørt tomt batteriet, så er somregel det andre ferdig ladet:) (med stikksagen)
Men om den er like hendig til proffbruk kan jeg ikke uttale meg om:)
Og hadde dog 18v drillen fra før, så selve maskinene var relativt rimelig i innkjøp.