#11
 5,432     Akershus     0
Etter å ha ødelagt en motorsag hvor eneste tenkelige grunn var gammel oljeblandet bensin, kjører jeg nå kun alkylatbensin på denne.  Tror ikke samme kan skje med firetakter, men vil absolutt tro at konserveringsversjonen kan ha noe for seg.

Jeg har kjempeproblem med å starte både hondaaggregat og Honda snøfreser når de har stått lenge. Ellers starter de på første draget.

   #12
 3,277     I huset mitt     0
Hmm, kan det være slik at dagens bensin er tilsatt stoffer som gjør at den oppfører seg mere som alkylatbensin tro?
Har også alltid hørt at tanken må/bør tømmes og motor kjøres tørr hvis ting skal stå noen måneder på vanlig bensin.

Lot gresstrimmeren stå med vanlig bensin over vinteren her ifjor, og den starta greit i våres den. Er lagra under tak men i utetemperatur.  Merka ingen forskjell i forhold til alkylat som jeg fylte på her i sommer.....

Men, skal prøve på fresen nå til våren og la den stå med alkylat-bensin Cool.
   #13
 923     1
Snøfreseren med B&S motor starter på første drag alltid, har brukt el-starten en gang, da hadde noen skøyere gitt den noen skikkelige drammer med håndpumpa, da var den dønn rå.
Stihl-saga starter alltid på 2 drag, ett med full choke, og ett med halv choke så går den.
Grassklipperen med B&S-motor, starter fint etter bytte av coil, hadde ett problem med at choken gikk tregt. Sitteklipperen med 15 hk B&S tør jeg ikke tenke på, den har stått i 2 år.
   #14
 23     0
Å bruke alkylatbensin fremfor vanlig 95 oktan (+evt totaktsolje) handler ikke først og fremst om startegenskaper og konservering, men dette er jo selvsagt også et pluss.

Imidlertid innholder alkylatbensinen omtrent ikke aromater, svovel, bly og benzen. Dette gjør at eksos og avgasser fra alkylatbensinen er mye mindre helseskadelig enn vanlig bensin. I tillegg er soting omtrent helt fraværende. Det merker du veldig godt hvis du står noen timer med for eksempel motorsaga.
   #15
 3,234     Vestfold     0

Må være såpass ærlig å si at jeg syns 15,- literen er dyrt nok, og har hatt minimale problemer med "gammel" bensin. Fant til og med ei kanne her en gang som mtp. plassering sikkert hadde stått i 10 år, fyllte på og kjørte, det fantastiske er at bilen gikk mye finere med god gammel blybensin.
Har heller ikke som mekaniker sett større problemer med ting i forgassere etc. som har blitt tært opp av normal bensin, men har heller ikke drevet med noe forskning på dette.

Motorsaga mi starter som alltid på 2. draget, med bensin som er 2 år gammel på tanken, nå gikk den tom i forrige uke.

Ikke noe fullgodt svar, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor folk som betaler bensina sjøl velger å betale mye mere for ett alternativt produkt som atpåtil har lavere oktantall.


Gammal blybensin er jo ikke heldig på biler med katalysator.

Grunnen til å kjøpe alkylatbensin er jo ene og alene mindre soting når man står med nesa nærmere enn man gjør eksoen på en bil. Personlig bruker jeg alkylat kun på motorsaga og gresstrimmern som er bensindrevet fordi der står en nærmere eksosen. Dessuten er alkylaten til 2 takt ferdig blandet for 2 takt som gir optimal og minst mulig olje i blandinga. Gressklippern og fresern kjøres på normal 95.
   #16
 642     Trøndelag     1
Kjører selv alkylat kun på motorsaga.  Var i skogen sist uke, og kjenner stor forskjell selv i vind på denne og tradisjonell bensin.
Fadern benytter tradisjonell og under felling av større virke (han feller, stort sett) får man fort nesa full av vond eksos.