Det er ikke alle delene som er like greie å få tak i. Jeg sleit iallfall med å finne girboks som driver skovlene en gang. Tror ikke den leveres lengre.
var i samme situasjon forrige høst,vurderte sterkt og kjøpe en ny kinafres,men valgte og kjøpe en eldre og bruk ariens st524 av en lokal selger,freseren var ny overhalt,og byttet til en ny 10hk motor,etter at tidligere selger hadde kjørt uten olje en stund.
valgte ariensen pga av rask deletilgang,og at firmaet som solgte den kan hente freseren om det skulle skje noe med freseren,kjekt ettersom jeg har liten bil uten hengerfeste.
har ikke elstart,men starter på første eller andre drag,angrer ikke på at jeg valgte ariensen.
har kun kjørt i stykker en brekkbolt,etter at snøplogen hadde kastet en stor stein inn i innkjøringen som jeg ikke så,men som freseren fant,smalt noe jævlig,og motoren bråstoppet,men startet igjen på første draget
Nå sies det at nyere Ariens er mer stillegående enn de gamle, og det trengs virkelig. Maken til rakleverk som de gamle var skal man lete lenge etter. Jeg ga etter hvert opp min da jeg var lei av snøen som datt ned rett ved siden av freseren.
Har nå en Honda, minste med hydrostatdrift, elstart, meget stillegående, meeeegt langtkastende, men ikke uten irritasjonsmomenter. Helt idiotisk regulering av utkastertut, irriterende tett gitter foran utkaster som gjør at våt snø pakker seg lett, vanskelig å starte ved sesongstart. Hadde antagelig kastet freseren i sinne hvis jeg kun hadde snortrekk (den mangler primerfunksjon).
Men, utrolig lettstartet når man bruker den jevnlig, så er antagelig kun at bensinen tar uhorvelig lang tid for å komme fram til forgasseren etter lang tids dvale. (Akkurat samme med et Hondaaggregat jeg har).
Stiv aksling uten mulighet for å koble ut/inn diferensial gjør at den er forholdsvis treg å vende, men man vender seg til litt triksing. Uten tvil sjefen over snøfresere, men herregud Honda, hvordan er det mulig å være så steinalder på enkelte av løsningene deres.
Jeg også hører stadig det. At 2 takt bensin ikke tåler lang lagring er nok riktig, men det har med smøreegenskapene å gjøre. Vanlig 95 oktan kan umulig være ferskvare.
Det er jo i så måte rart at et eldre Hondaaggregat jeg har aldri har vært problematisk å starte, ei heller den gamle Ariensen med primerbelg.
Jeg tror det har med bensinfordampning eller tilbakerenning å gjøre, at bensinen i tilførselsrøret blir borte ved lang lagring. Det virker som det er for lite transport av ny bensin bare via de omdreiningene startsnora skaper.
En liten primerunksjon hadde løst et slikt problem.
Har nylig kjøpt en kinafreser fra Jula. Fikk en god deal på en utgående modell som allerede er på tilbud.. plukket med kjetting og litt ymse reservedeler også. Full pris er 8995,- Litt spesielt å lempe snøfreser inn i bilen mens det er 16 plussgrader og skyfri himmel 8)
Flytter snart til nytt hus med gårdsplass som er en snøfreser verdig. Har ikke vurdert brukte fresere da jeg kom over denne som jeg synes er et godt kompromiss mellom pris og antatt kvalitet. Til prisen jeg gav er man vel fremdeles et godt stykke unna prisen på en innstegsmodell fra Honda.. men man er vel i territoriet for en brukt ariens?
Motor er oppgitt til 358cc. Ukjent effekt. Sikkert en plass mellom 7 og 11hk... 105kg. 660mm fresebredde. Noen som kjenner igjen hvilken modell den er kopiert fra?
Har ikke montert den helt ferdig enda. Er beredt på skruing og justering, det blir litt av pakka.. Kommer til å gå over bolter med loctite 243 før den får se noe snø
Skal hente meg ny Kärcher 8.66 på Ski Bygg idag. De tømmer lageret (ifølge dem selv hadde direktøren driti seg ut og kjøpt to containere fulle. Selger ut for å frigjøre plass). De selger dermed 5, 8 og 11hk til 50% (er ca 50% av listepris tror jeg). Jeg betaler da 7000 for 8.66. Selv om Kärcher muligens ikke er best i markedet er jeg villig til å prøve det ut. Noen som vet om MTD-motorene er bra?
Når det er sagt, så er det solide maskiner.
Virker å være brukbar tilgang på deler.....
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Trenger ikke lenger kasting, så lenge den ikke legger alt på samme sted.
valgte ariensen pga av rask deletilgang,og at firmaet som solgte den kan hente freseren om det skulle skje noe med freseren,kjekt ettersom jeg har liten bil uten hengerfeste.
har ikke elstart,men starter på første eller andre drag,angrer ikke på at jeg valgte ariensen.
har kun kjørt i stykker en brekkbolt,etter at snøplogen hadde kastet en stor stein inn i innkjøringen som jeg ikke så,men som freseren fant,smalt noe jævlig,og motoren bråstoppet,men startet igjen på første draget
Har nå en Honda, minste med hydrostatdrift, elstart, meget stillegående, meeeegt langtkastende, men ikke uten irritasjonsmomenter. Helt idiotisk regulering av utkastertut, irriterende tett gitter foran utkaster som gjør at våt snø pakker seg lett, vanskelig å starte ved sesongstart. Hadde antagelig kastet freseren i sinne hvis jeg kun hadde snortrekk (den mangler primerfunksjon).
Men, utrolig lettstartet når man bruker den jevnlig, så er antagelig kun at bensinen tar uhorvelig lang tid for å komme fram til forgasseren etter lang tids dvale. (Akkurat samme med et Hondaaggregat jeg har).
Stiv aksling uten mulighet for å koble ut/inn diferensial gjør at den er forholdsvis treg å vende, men man vender seg til litt triksing. Uten tvil sjefen over snøfresere, men herregud Honda, hvordan er det mulig å være så steinalder på enkelte av løsningene deres.
ALTFOR DYR.
Hadde antagelig gått for en Toro idag.
Velkommen til forumet forresten!
Det er jo i så måte rart at et eldre Hondaaggregat jeg har aldri har vært problematisk å starte, ei heller den gamle Ariensen med primerbelg.
Jeg tror det har med bensinfordampning eller tilbakerenning å gjøre, at bensinen i tilførselsrøret blir borte ved lang lagring. Det virker som det er for lite transport av ny bensin bare via de omdreiningene startsnora skaper.
En liten primerunksjon hadde løst et slikt problem.
Litt spesielt å lempe snøfreser inn i bilen mens det er 16 plussgrader og skyfri himmel 8)
Flytter snart til nytt hus med gårdsplass som er en snøfreser verdig. Har ikke vurdert brukte fresere da jeg kom over denne som jeg synes er et godt kompromiss mellom pris og antatt kvalitet. Til prisen jeg gav er man vel fremdeles et godt stykke unna prisen på en innstegsmodell fra Honda.. men man er vel i territoriet for en brukt ariens?
Motor er oppgitt til 358cc. Ukjent effekt. Sikkert en plass mellom 7 og 11hk...
105kg. 660mm fresebredde. Noen som kjenner igjen hvilken modell den er kopiert fra?
Har ikke montert den helt ferdig enda. Er beredt på skruing og justering, det blir litt av pakka..
Kommer til å gå over bolter med loctite 243 før den får se noe snø
Siving
Leilighet (2009-2011)
Husprosjekt (2011-2020)
Hytteprosjekt (2016- )
Husprosjekt (2021- )