#41
 5,432     Akershus     0
Fin løsning på utkasterregulering Hmag, skal se jeg kanskje adopterer den idéen. Største problemet på min er at tennene på utvekslingen hopper over ved ett spesielt punkt ene veien, men det er bare latskap at jeg ikke har gjort noe med det, har blitt tipset om løsning på problemet tidligere.

Jeg har el.start på min og det har avhjulpet et av de negative sidene ved sesongstart. Det har tatt håpløs lang tid å starte ved førstegangs bruk, trolig fordi det tar lang tid å få bensin fram, det er ingen primerfunksjon som det var på min tidligere maskin. Jeg synes det er for mye trekking i snor, selv om det er veldig lite kraft som skal til.

I år har jeg ikke lading på det lille batteriet og brukte snorstart for første gang ved sesongstart, da freseren sto litt krøkkete plassert for bruk av startkabler til annet batteri. Den startet denne gang etter ganske få trekk med snoren og starter i det daglige etter kun ett lett trekk i snoren. Vet derfor ikke om jeg gidder å gjøre noe mer med batteristarten.

Har et Honda 20i aggregat, hvor 1 gangs start for sesongen er enda mer problematisk og som pga aggregatets vekt gjør snortrekkingen til en prøvelse. Ikke alt fra Honda som er like enkelt. Den stopper også gjentagne ganger pga "oljefeil", før oljen tydeligvis får en bedre viskositet som motoren godtar. Dette til tross for at det blir brukt nok olje og av god helsyntetisk kvalitet. Dette er et vinterproblem, regner derfor at vernet som skal stoppe motoren ved oljemangel er for kresen mht viskositet.

Savner sterkt en primerfunksjon, men mulig det ikke går å få til på disse motorene.

   #42
 3     0
-Det at tennene hopper over er bare en enkel justering på avstnden mellom tenner og skruen, gjort på 1min.

-Ved sesongstart så kan det hende at jeg må dra 2 ganger. Det kan være at bensinen din er gammel, du bør tappe den ned hvær vår før parkering fordi bensinen mister egenskaper over tid. Dagens bensin er noe annet enn for 20år siden med bla 5-10% Etanol tilsatt etc idag, dette står forøvrig i mange bruksanvisninger til småmaskiner.

-Etter 7-8år med Honda snøfreser så kjøpte jeg et Honda EU30i strømaggregat,
det fungerer helt knall, har bare brukt det 5-6 ganger men er storfornøyd.
Starter lett, litt morsomt da jeg jobbet på en lekeplass et par dager, flere kom bort og kommenterte hvor stille det gikk.
Har også "fuskekabel" slik at det kan kobles til huset om strømmen er borte lenge Smile


   #44
 152     Norge     0
Er mange som har problemer med start på snøfreser eller strømagregat etter lang tid ute av bruk.
Godt tips er å kun bruke miljøbensin på agregat og freser. Vanlig bensin blir ødelagt over tid, som Hmag skrev over.
Litt dyrere, men sparer mye frustrasjon, blir heller ikke avleiringer i forgasser eller stive membraner slik som vanlig bensin forårsaker.
  (trådstarter)
   #45
 1,323     Østlandet     0
Mitt forrige innlegg var direkte relatert til emnetittelen på denne tråden. Jeg kjøpte også Honda freseren på grunnlag av alle godord fra andre eiere, men foreløpig synes jeg det er en smule overdrevet. Honda oser riktignok byggekvalitet, noe jeg setter stor pris på, samtidig virker det som de fleste sammenligner den mot enten gamle B&S og Tecumseh motorer eller nye billigfresere.

"Tester" man finner av snøfresere er også stort sett sammenligning av fresere i totalt forskjellig prisklasser og det er uinteressant. Spørsmålet er vel hvilken freser som best innenfor mitt (eller andres) budsjett?
   #46
 3     0
Tja.
Med fresere er det som med mye annet, du får hva du betaler.
Honda og Yanmar koster mest, og er best totalt sett, helst med belter.
Ariens og Toro koster 1/3 mindre, men de yter også tilsvarende mindre i div "kvaliteter".

Når jeg sammenligner min Honda og Toro så var de fra samme årstall/generasjon og "topplinjen" fra begge merker, så sammenligningen er relevant.

På hjul av de rimeligere konurentene så er det faktisk Toro POWERshift som er den beste maskinen på hjul til nå, (desverre en utgått modell), de er noen tregstartede bråkebøtter, men får jobben gjort og er suverent uslåelige av hjulgående maskiner på brøytebarer.
Men jeg ser at Toro vs Honda har utfordringer etter hvært som tiden går.
Toro har reimer til både fremdrift og utkast, og bytte desse medførte at hele freseren måtte deles i to etc. Hydraulisk fremdrift på Honda har flere fordeler enn bare at den er trinnløs.

PÅ hjul av salgavarer idag er kansje Ariens den beste. (eksl. Honda/Yanmar)
Ellers så er det lite som skiller de andre rimelige slik som Stiga og annet rææl på markedet.

  (trådstarter)
   #47
 1,323     Østlandet     0
Stiga lager ikke bare billig ræl.
Min kostet 20000.- i 2007.
Så de lager dyrt ræl også! Smile
Forøvrig har det å dele freseren i to vært en uhyre enkelt jobb på de freserne jeg har hatt og er gjort på noen få minutter. Uten at det gjør reimdrift bedre enn hydrostat. Reimene holder vanligvis i evigheter, men derimot har det skjedd at det har kommet snø og vann på friksjonshjulet som medfører at dette bare slurer - og DET er irriterende.