Jeg bor oppe i Vest-Telemark, og har frest noen hundre tusen tonn med snø (antagelig, har aldri regnet på det opp gjennom årene med traktor og håndfresere i alle mulige forskjellige varianter.
Og det er tre ting jeg ALDRI gir slipp på (i denne rekkefølgen):
1. Belter 2. Hydrostatisk drift 3. Honda
Punkt 1: belter. Det første vi hadde var en 5hk canadiana beltefres. Denne begynte jeg å bruke som 8 åring, og den fungerte vanvittig bra i mine øyne, der og da (før jeg prøvde noe annet). Riktignok var det såvidt snøen rant ut av tuten og landet ved siden av fresen, ikke var den særlig bred, og ikke hadde den krefter. Men i den alderen var det at fresingen tok lang tid veldig viktig. For det var jo morro. Når denne etter en 12-13 års bruk var utslitt så tenkte vi at nei, belter det er ikke vits for oss. Så vi kjøpte en "stor og tung" 10hk canadiana freser med hjul. Kjetting var egentlig planen, men siden den ivrige selgerslasken mente at kjetting ikke var nødvendig på disse "nye hjulene med kraftige knaster" så prøvde vi uten. Det gikk vel 2 dager så ringte jeg selger igjen og sa at om denne fresen er så dårlig som deg jeg hittil har erfart så kan du komme og hente dævelskapen, den står på tunet her, og jeg skal ihvertfall ikke bruke den mere. Den slurrer for ingenting, møter skrapejernet en issvull i tunet som er frosset fast i underlaget bråstopper freserhelvete og jeg kjører "understellet" mitt rett i håndtaket og slår meg så at jeg skriker og banner at selv naboen (og dem er det ikke mange av, og ikke bor dem nærme heller, oppe i vest-telemark) lurer på om det er best å ringe både luftambulanse og lensmann med en gang. Selgersvinet mener jo nå da selvfølgelig at "joda, kjetting kan jo være greit". Så han kommer med ett sett skikkelig piggkjettinger og jeg øyner igjen håp. Riktignok hjelper det endel, men fortsatt er freseren en ustyrlig rattkjelke uten styre som svinser som en slåmaskin i en steinrøys, på en dårlig dag. Jeg ringer igjen selgeren og sier at "selv den lille beltefreseren vår kunne vi jo tape fast spakene på og sende rett over tunet, den gikk stort sett rett frem uten en masse krumpspring som trenger korrigeringer hele tiden, mens denne "store" hjulfreseren selv med kjetting er slitsom å holde i riktig retning". Og nå mener jo da selvfølgelig den selgerpelsen at "hmm, kanskje belter er det du trenger". Jeg begynte vel da å snakke om at kanskje honda er det jeg trenger. Men neida, selgeren ville koste på belter på denne maskinen. Det var en forholdsvis enkel operasjon å bytte hjul med belter. Og freseren ble da mye bedre. Eneste negative var at vi ikke fikk den funksjonen for å låse freseren med marktrykk på freseraggregatet. Denne detaljen var visst ikke så lett å overføre til en freser som i utgangspunktet hadde hatt hjul.
Når vi nå for 3 år siden kjøpte en Honda 970 med belter så prøvde vi også en hjulfres ifra honda som vi hadde på lån en ukes tid i romjula, og den var like ubrukelig som alle andre hjulfreser jeg har prøvd.
2. Hydrostatisk drift: ikke så mye å si om denne. Men når du ikke har prøvd hydrostat så vet du jo ikke hvor genialt det er, og du kan fort bli lurt til å tro at det ikke er så nødvendig. Men jeg klarer ihvertfall ikke å frese uten nå. Snuoperasjoner går i en fei, om jeg kjører ut av snøen for å snu skyver jeg spaken helt frem og får full fart fremover inntil jeg igjen går inn i snøen, hvor jeg da trinnløst reduserer fremdriften igjen inntil maskinen jobber passe tungt. Dersom jeg freser føykeskavler kan jeg kjøre fort der det er lite snø, og sakte der det er mye snø. Jeg slipper å stoppe for å skifte gir, det gjøres "on the fly". Hadde dem laget en funksjon som automatisk justerer fremdriftshastigheten etter hvor tung freseren jobber med snøen så hadde jeg blitt VELDIG fornøyd. Men jeg pleier å ha begge hendlene nedtrykte (fresershendelen henger automatisk nede på honda dersom fremdriftshendelen også er nede) hele tiden, og bruker derfor venstre hånd til å holde hendelen, og høyre hånd bruker jeg til å justere utkaster tut, samt fremdrift / hydrostat. Du får en fin flyt i arbeidet med dette, og med en såpass sterk maskin som den vi har nå så går snørydding som en lek. Selv i snø som er våt (null føre) så går det unna, og da snakker vi om forhold hvor en traktor med v fres sliter, og man må ihvertfall kjøre med fresen oppe nedover bakkene, og bare frese oppover (og det er også ofte problematisk). Men dette har jo mere med to trinns fresesystemet og gjøre, enn med forskjellen på håndfreser og traktorfres.
Punkt 3: kan vel egentlig se på den to punktene ovenfor
Nå skal det sies at vi nok har mere brøyting, og tøffere forhold enn svært mange andre i dette landet, og vi rydder unna forholdsvis mye snø hver vinter. Men det å frese skal gå kjapt og smertefritt uansett synes nå jeg.
Det skal også sies at vi fikk en fres ifra honda på første forsøk som var helt umulig. Låsingen til hendlene (altså den funksjonen som låser freserhendelen nede dersom fremdriftshendelen også er nede) funka dårlig. Det virket som om når det var veldig kaldt så ville den ikke slå inn. Jeg bannet dette opp og ned noen dager, men fikk beskjed av honda om å komme tilbake med den. Da ble hele styret byttet (ikke bare den delen som låser, men hele styret), og etter det har maskinen vært en drøm å frese med.
Honda er forøvrig enste freseren jeg har brukt som kaster snøen OVER hustaket. Ikke engang med traktoren på full rulle klar jeg dette.
Møkkamann som kommer her og skryter av hydrostatdrift og belter når jeg har bestilt en honda uten hydrostat og belter Jeg er svanger med en 622W som har termin i midten av desember (litt fordi Toro hadde enda lenger leveringstid). Tenkte som så at jeg har lite areal og kunne ikke rettferdiggjøre noe dyrere, samt at Hondaen lett selges med lavt verditap om jeg ville oppgradere senere.
Belter er fint om du skal frse tak og verandaer osv. Ellers er hjul å foretrekke da maskinen er litt lettere å manøvrere i kriker og kroker. Så om maskinen har store og gode hjul med grep, så er det sjelden noe problem. Kjetting kan og være til hjelp hjul.
Jeg er FULLSTENDIG uenig. En hjulmaskin er tyngre å manøvrere. En beltemaskin trenger du ikke gjete hele tiden, den bruker du krefter på når du skal endre retning (om du ikke har den største hondaen da, den har joystick til dette også, og kjører beltene uavhengig av hverandre). Mens en hjulmaskin har løpetid stort sett hele tiden, og du må konstant korrigere den. Riktignok er en beltemaskin litt tyngre å vri rundt, spesielt siden alle de hjulfresene jeg har sett har ett idiotsystem for låsing av hjul til akselen, som blir slarkete iløpet av 1-2 sessonger, men 970n er slett ikke tung å vri rundt, det går utmerket. Og dessuten med hydrostat så er det fort gjort å rygge noen cm også, uten å slippe hendelen for fremdrift :)
Så nei, ALDRI (merk: ALDRI) om jeg skal ha noen hjulmaskin igjen, belter er suverent overlegent på alle underlag, is inkludert. Disse småmaskinene er LANGTFRA tunge nok til at kjettingen går ned i isen uansett, så det er glatt okke som. Og når brøytekantene blir for store slik at man mister oversikten i kryss osv så løfter jeg fresehuset opp, og kjører inn i snøbrøyta og brøyter meg oppover til jeg er på toppen. Der forsetter jeg rett frem og brøyter ned kanten lagvis. En hjulmaskin må bæres både opp, mens den er oppe, og ned igjen. En beltemaskin takler dette utmerket.
Og nå snakker jeg om Telemarks forhold her, altså oppe på vidda. Jeg snakker ikke om pinglebrøyting i Bærum på en asfaltert plass hvor alt er i vater, og det ligger 10cm snø :)
Og nå snakker jeg om Telemarks forhold her, altså oppe på vidda. Jeg snakker ikke om pinglebrøyting i Bærum på en asfaltert plass hvor alt er i vater, og det ligger 10cm snø :)
Å ja! Er det så mye snø ringer vi den lokale brøytetraktoren hvis ikke varmekablene i oppkjørselen klarer jobben...
Signatur
Ekowell EVT752 med ekstra kurs for helårsvarme gulv og varming av forbruksvann. 90+130m energibrønner. 320m2 oppvarmet areal delvis fra 1973 og delvis nybygg 2010, hvorav ca 250m2 oppvarmet med vannbåren gulvvarme og resten med panelovner. Enervent TS300-S balansert ventilasjon. Strømforbruk 2014: 29376kwt totalt, hvorav 10622kwt til varmepumpe. Gangtid VP: 3467 timer.
Og det er tre ting jeg ALDRI gir slipp på (i denne rekkefølgen):
1. Belter
2. Hydrostatisk drift
3. Honda
Punkt 1: belter. Det første vi hadde var en 5hk canadiana beltefres. Denne begynte jeg å bruke som 8 åring, og den fungerte vanvittig bra i mine øyne, der og da (før jeg prøvde noe annet). Riktignok var det såvidt snøen rant ut av tuten og landet ved siden av fresen, ikke var den særlig bred, og ikke hadde den krefter. Men i den alderen var det at fresingen tok lang tid veldig viktig. For det var jo morro.
Når denne etter en 12-13 års bruk var utslitt så tenkte vi at nei, belter det er ikke vits for oss. Så vi kjøpte en "stor og tung" 10hk canadiana freser med hjul. Kjetting var egentlig planen, men siden den ivrige selgerslasken mente at kjetting ikke var nødvendig på disse "nye hjulene med kraftige knaster" så prøvde vi uten. Det gikk vel 2 dager så ringte jeg selger igjen og sa at om denne fresen er så dårlig som deg jeg hittil har erfart så kan du komme og hente dævelskapen, den står på tunet her, og jeg skal ihvertfall ikke bruke den mere. Den slurrer for ingenting, møter skrapejernet en issvull i tunet som er frosset fast i underlaget bråstopper freserhelvete og jeg kjører "understellet" mitt rett i håndtaket og slår meg så at jeg skriker og banner at selv naboen (og dem er det ikke mange av, og ikke bor dem nærme heller, oppe i vest-telemark) lurer på om det er best å ringe både luftambulanse og lensmann med en gang.
Selgersvinet mener jo nå da selvfølgelig at "joda, kjetting kan jo være greit". Så han kommer med ett sett skikkelig piggkjettinger og jeg øyner igjen håp. Riktignok hjelper det endel, men fortsatt er freseren en ustyrlig rattkjelke uten styre som svinser som en slåmaskin i en steinrøys, på en dårlig dag. Jeg ringer igjen selgeren og sier at "selv den lille beltefreseren vår kunne vi jo tape fast spakene på og sende rett over tunet, den gikk stort sett rett frem uten en masse krumpspring som trenger korrigeringer hele tiden, mens denne "store" hjulfreseren selv med kjetting er slitsom å holde i riktig retning". Og nå mener jo da selvfølgelig den selgerpelsen at "hmm, kanskje belter er det du trenger". Jeg begynte vel da å snakke om at kanskje honda er det jeg trenger. Men neida, selgeren ville koste på belter på denne maskinen. Det var en forholdsvis enkel operasjon å bytte hjul med belter. Og freseren ble da mye bedre. Eneste negative var at vi ikke fikk den funksjonen for å låse freseren med marktrykk på freseraggregatet. Denne detaljen var visst ikke så lett å overføre til en freser som i utgangspunktet hadde hatt hjul.
Når vi nå for 3 år siden kjøpte en Honda 970 med belter så prøvde vi også en hjulfres ifra honda som vi hadde på lån en ukes tid i romjula, og den var like ubrukelig som alle andre hjulfreser jeg har prøvd.
2. Hydrostatisk drift: ikke så mye å si om denne. Men når du ikke har prøvd hydrostat så vet du jo ikke hvor genialt det er, og du kan fort bli lurt til å tro at det ikke er så nødvendig. Men jeg klarer ihvertfall ikke å frese uten nå. Snuoperasjoner går i en fei, om jeg kjører ut av snøen for å snu skyver jeg spaken helt frem og får full fart fremover inntil jeg igjen går inn i snøen, hvor jeg da trinnløst reduserer fremdriften igjen inntil maskinen jobber passe tungt. Dersom jeg freser føykeskavler kan jeg kjøre fort der det er lite snø, og sakte der det er mye snø. Jeg slipper å stoppe for å skifte gir, det gjøres "on the fly". Hadde dem laget en funksjon som automatisk justerer fremdriftshastigheten etter hvor tung freseren jobber med snøen så hadde jeg blitt VELDIG fornøyd. Men jeg pleier å ha begge hendlene nedtrykte (fresershendelen henger automatisk nede på honda dersom fremdriftshendelen også er nede) hele tiden, og bruker derfor venstre hånd til å holde hendelen, og høyre hånd bruker jeg til å justere utkaster tut, samt fremdrift / hydrostat. Du får en fin flyt i arbeidet med dette, og med en såpass sterk maskin som den vi har nå så går snørydding som en lek. Selv i snø som er våt (null føre) så går det unna, og da snakker vi om forhold hvor en traktor med v fres sliter, og man må ihvertfall kjøre med fresen oppe nedover bakkene, og bare frese oppover (og det er også ofte problematisk). Men dette har jo mere med to trinns fresesystemet og gjøre, enn med forskjellen på håndfreser og traktorfres.
Punkt 3: kan vel egentlig se på den to punktene ovenfor
Nå skal det sies at vi nok har mere brøyting, og tøffere forhold enn svært mange andre i dette landet, og vi rydder unna forholdsvis mye snø hver vinter. Men det å frese skal gå kjapt og smertefritt uansett synes nå jeg.
Det skal også sies at vi fikk en fres ifra honda på første forsøk som var helt umulig. Låsingen til hendlene (altså den funksjonen som låser freserhendelen nede dersom fremdriftshendelen også er nede) funka dårlig. Det virket som om når det var veldig kaldt så ville den ikke slå inn. Jeg bannet dette opp og ned noen dager, men fikk beskjed av honda om å komme tilbake med den. Da ble hele styret byttet (ikke bare den delen som låser, men hele styret), og etter det har maskinen vært en drøm å frese med.
Honda er forøvrig enste freseren jeg har brukt som kaster snøen OVER hustaket. Ikke engang med traktoren på full rulle klar jeg dette.
Så nei, ALDRI (merk: ALDRI) om jeg skal ha noen hjulmaskin igjen, belter er suverent overlegent på alle underlag, is inkludert. Disse småmaskinene er LANGTFRA tunge nok til at kjettingen går ned i isen uansett, så det er glatt okke som. Og når brøytekantene blir for store slik at man mister oversikten i kryss osv så løfter jeg fresehuset opp, og kjører inn i snøbrøyta og brøyter meg oppover til jeg er på toppen. Der forsetter jeg rett frem og brøyter ned kanten lagvis. En hjulmaskin må bæres både opp, mens den er oppe, og ned igjen. En beltemaskin takler dette utmerket.
Og nå snakker jeg om Telemarks forhold her, altså oppe på vidda. Jeg snakker ikke om pinglebrøyting i Bærum på en asfaltert plass hvor alt er i vater, og det ligger 10cm snø :)
Å ja! Er det så mye snø ringer vi den lokale brøytetraktoren hvis ikke varmekablene i oppkjørselen klarer jobben...