#11
 1,387     Tromsø     0
I mitt tilfelle måtte jeg demontere selve forgasseren. (Det var en gammel motor jeg ikke var redd for) Det var noen silduker som var gått nesten tett, som sagt en Briggs & Stratton motor. Jeg vet ikke om det er noe lignende på Huqvarna, det fins jo mange slags forgassere.
Det er viktig å merke seg hvordan alt er satt sammen, ikke minst hvordan gassvaieren går til forgasseren. Der er også en turtallsregulering som ikke bør røres. I den demonterte forgasseren bør man vel blåse luft gjennom dyser og kanaler for å få ut eventuelle forurensninger. Ellers rengjøre alt innvendig så godt det lar seg gjøre. Luftfilter bør sjekkes/rengjøres og hvis det er en skrue for blandingsforhold luft/bensin bør man - etter at alt er montert igjen - prøve seg fram om den trenger justering. Det står vel også noe i håndboken om dette.

Kanskje skulle du rense luftfilteret og forsøke å justere blandingsskruen først av alt, i heldig fall slipper du å gjøre mer enn det. På mange motorer skrur man den langsomt begge veier så langt at motoren går dårligere. Beste innstilling er midt mellom de to.

   #12
 105     Sørum     0
Jeg hadde gjort rein forgasseren på en motorsag og holt på å skru den fast på saga. Før jeg skulle sette på inntaksslangen fra bensintanken tenkte jeg å blåse rein denne. Så jeg satte blåsespissen på slangen og blåste på. Lokket på bensintanken hadde jeg jo tatt av slik at luft kunne komme ut, og det gjorde det også, sammen med mengder bensin... Det svir godt i øynene når det renner bensin ut av de. Smile
Lurt å tenke på når man driver med blåsespiss der hvor det er bensin.