41,159    67    30  

Hvilket Sveiseapparat

 421     Rogaland     4
Er på jakt etter et lite, mobilt, rimelig, et helt enkelt og greit sveiseapparat. Som kanskje blir brukt et par ganger i året på div. grovarbeid. Har liten erfaring og er pinne jeg har brukt et par ganger tidligere. Hvilket av disse bør jeg gå for? Eller er det noe annet jeg bør kikke på?
Stanley - Invertersveiseapparat Power 120 110 A Tilbud 1599 (Normal pris 2990)
Magma Inverter 160 Pris 2200
Biltema - Sveiseinverter MMA 140DC Pris 1799
Finn brukt - Kemppi minarc 140 Pris 2500
Telwin inverter Force 165 ACX Tilbud 2494 (Normal pris 2799)

Edit: Endret tittel
Edit 2: La til Telwin i lista

   #1
 3,277     I huset mitt     1
Kemmpi er vel å regne som Rolls Royce i sveiseverden, så av de du lister opp så er nok Kemmpi'n klart den med best kvalitet. Jeg hadde valgt den uten tvil.
  (trådstarter)
   #2
 421     Rogaland     2
Takk for svar, har sendt han en mail, så får se om han svarer. Men hvis man ser bort ifra Kemppi'n. Hva bør jeg gå for da, eventuelt styre unna? Tenker da på å holde meg under 2500,-
   #3
 2,856     1
Telwin skal være et sånn høvelig "midt på treet brukbart merke". Når det selges på Felleskjøpet og Eikmaskin, så er det ikke av det aller dårligste.. Biltema og Stanley ville jeg styrt unna. Har et MIG-apparat (200A) og plasmaskjærer (Cut 40) fra Magma/Toolfarm; har fungert fint, men er ikke brukt så lenge/mye enda.
   #4
 3,042     Akershus     1
Nå mangler det ikke på bønder som trenger å legge noen larver for å sette noe stål sammen så akkurat at det selges på Felleskjøpet er ikke noe kvalitetsgaranti.

Finner du brukt Kemppi så gå for det. Stiller i en helt annen divisjon enn de andre.
   #5
 12     1
Hei Quattro,
Som mange sier, Kemppi er et av de aller beste merkene på markedet. Et elektrodeapparat fra Kemppi holder gjerne i 20 år. Husk å blåse den ren og bruk orginale slitedeler, så har du et godt apparat lenge.
Husk at den kun kjører 140A, så jeg ville ikke brukt tjukkere pinner enn 2mm.

Er du lei av å hakke slagg, så er jo et MIG/MAG apparat noe å se på. Kan du sveise litt fra før, så er det bare tut og kjør.
Du får brukte, hele MIG/MAG-maskiner for rundt 3-4000 på finn.no.

Lykke til!

/Fredrik B. Kaasa
Signatur
   #6
 3,706     Ringerike     1
Legg på litt og kjøp deg en Migatronic rallymig 161 den sveiser både MIG/MAG og pinner...Finnes innimellom brukt på Finn også.
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=39706992&searchclickthrough=true&searchQuery=migatronic
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 421     Rogaland     1
Takker for tips, setter pris på alt, så er bare å pøse på med tips, både med valg av produkter og bruk. Er helt sikker andre som også får nytte av det.
Jeg har ikke noe hast med å få meg et apparat, så kommer til å følge med om det kommer noe kupp.

Hva er det så gjør kemppi'n så mye bedre enn f.eks. Stanley?

Så jo kjekke ut den Rallymig'n, så får følge med litt på finn etter et brukt slik og.

Noen som kjenner til dette Mig apparatet: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60196266&searchclickthrough=true&searchQuery=mig

   #8
 12     0
Hva er det så gjør kemppi'n så mye bedre enn f.eks. Stanley?

Noen som kjenner til dette Mig apparatet: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60196266&searchclickthrough=true&searchQuery=mig


1: Kvalitet og holdbarhet. Det er egentlig hele forskjellen. I tillegg er de nyere Kemppi-modellene digitale slik at du får kalibrert og validert den enkelt hos en forhandler.

2: Aldri vært borti, men ser den ikke har mulighet for dekkgass. Det vil si at du må bruke en flussfylt rørtråd, som jeg ærlig talt ikke ville anbefalt noen. Erfaringsmessig spruter den veldig og generelt ikke er god å sveise med. Mye etterarbeid og dårlig sveis.
Signatur
   #9
 12     Midthordland     0
Eg har eit Kemppi Minarc 150. Det er eit fantastisk godt apparat. Har brukt litt forskjellige merker, men er uten tvil best fornøyd med Kemppien. Største forskjellen i bruk syns eg er tenning av elektrode, det går som ein lek, brenn seg ikkje fast etc. Bruker også gode elktroder, Esab 48.08 er gode "allround" elektroder. 2,5mm og 3,25mm går veldig fint på dette aparatet. 2,5mm holder til det meste hobbyarbeid. Lykke til!
   #10
 6,009     Finnmark     3
Var innom der de tidligere solgte Gysmi, som jeg har......
Når har de Esab som hovedmerket, billigste inverter 6600 kr......også har de Telwin som billig merke.....
Ca 80% bønder som kunder......
Signatur
   #11
 150     Klepp     1
  (trådstarter)
   #12
 421     Rogaland     0
Var innom der de tidligere solgte Gysmi, som jeg har......
Når har de Esab som hovedmerket, billigste inverter 6600 kr......også har de Telwin som billig merke.....
Ca 80% bønder som kunder.....

Fornøyd med Gysmi'n?
Noen andre som har erfaring med gysmi?
Gysmi 165 selges til 2500 på finn
   #13
 6,009     Finnmark     0
Var innom der de tidligere solgte Gysmi, som jeg har......
Når har de Esab som hovedmerket, billigste inverter 6600 kr......også har de Telwin som billig merke.....
Ca 80% bønder som kunder.....

Fornøyd med Gysmi'n?
Noen andre som har erfaring med gysmi?
Gysmi 165 selges til 2500 på finn

Så ikke dette før nå....

Gysmi 165 er verdt 2500 kr hvertfall Wink

Tig settet koster 2200 kr ekstra;)
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 421     Rogaland     1
Har nå bestilt Gysmi 165. I og med at jeg har lite/ingen errfaring, så blir jeg nok fornøyd Wink
Så nå må jeg bare skaffe meg maske, elektroder, slagghakke og hansker.

Så blir nok Esab Warrior Tech sveisehjelm fra jula, eller Speedglas fra proffpartner hvis jeg får en god pris der.

Saerdna, du anbefale Esab 48.08 2,5mm elektroder. Jula har Esab 48.00 elektroder. Vett du forskjellen på de to?
Ser at Tess har 48.08 til ca 260kr men om det er for 0,6kg eller 5,4kg ble jeg ikke helt klok på, så enten halv pris av jula, eller 5 ganger prisen. Riktig nok ikke helt samme elektrode.
   #15
 705     1
Det er fronius som er rols royce i sveiseverdenen, men kemppi er utrolig slitesterke apparater. Forsjellen på apparatene er som regel slitestyrke og hvor konstant effekt (=gjevn sveis) de gir. Det er ikke noe problem å bruke 3,2pinner på minarc 140. Minuset med dette apparatet er at det leverer ikke mer effekt når du tenner pinnen slik større apparater gjør, så pinnen brenner seg lettere fast.

Fordelen med mer anerkjente produsenter er absolutt deletilgang og serviceapparat i tillegg til en bedre kvalitetskontroll pga de har et rykte og ta vare på..

Ingen problem å sveise uten gass hvis tråden er beregnet for det, men noe proffresultat får du aldri uten gass.
  (trådstarter)
   #17
 421     Rogaland     1
Jeg er fornøyd med det, har ikke noe særlig erfaring fra før så har ingenting å sammenligne med. Men har en kompis som er en tidligere sveiser og han synes det virket bra når han testet det.
Jeg har brukt jula sine Esab OK 48.00 2,5mm elektrode og det har fungert helt fint.
   #18
 9     1
Tips ang elektroder. Prøv ESAB 53.16 eller Oerlikon SPEZIAL. Dette er samme elektrode. Er de letteste å sveise med. Du får proft resultat og de er lette å tenne igjen og de lager fine sveselarver.
  (trådstarter)
   #19
 421     Rogaland     0
Takker for tips, kanskje jeg prøver de neste gang jeg skal kjøpe elektroder. For de som jeg bruker tenner ikke alltid like lett når jeg skal tenne elektroden for andre gang.
   #20
 6,009     Finnmark     1
Takker for tips, kanskje jeg prøver de neste gang jeg skal kjøpe elektroder. For de som jeg bruker tenner ikke alltid like lett når jeg skal tenne elektroden for andre gang.

Husk å lagre elektroder riktig; helst frostfritt og tørt;)
Signatur
   #21
 10,486     Akershus     0
Jeg har et minarctig 180 tig/mma (pinne). Har foreløpig kun pinneutstyr. Pinner har jeg handlet på biltema, og syns i grunn de fungerer helt fint.


Prøver å finne ut litt av MIG-apparater, for jeg ønsker meg noe sånt til å kunne sveise litt karosseriplater og sånt.
Signatur
   #22
 349     Drammen     0
Og jeg har en MinarcMig evo 170 kjøpt på sveisesenteret i Drammen -Det er kanskje det samme som verktøy4you(?). Er strålende fornøyd, men har ikke allverdens sammenligningsgrunnlag :-l
   #23
 794     Rogaland     0
Jeg hadde samme mission som trådstarter, og kikket rundt lenge på alle mulige alternativer og prisklasser. Endte med spontankjøp av Esab Buddy Arc 145 på Jula under en kampanje. Til 2k føler jeg det er veldig god valuta for pengene. Garantert bedre bruktmarked på Esab enn Biltema også, om jeg skulle ønske å bli kvitt det.

Kunne godt tenkt meg mulighet til å sveise aluminium også, men da er vi i en helt annen liga, så fant ut at jeg ga blanke i det. Hadde egentlig bare erfaring med et stort og dyrt 3-fas MIG-apparat fra før, men pinner funker supert.
   #25
 794     Rogaland     0
Hei GR.
Det er ikke noe problem å sveise aluminium med et pinne app. Det er bare å kjøpe pinner for alusveis. Men du bør ha litt tykkelse på materialene da.
Her er en link på elektrode:
http://www.magnacorium.no/filemanager/download_file/file/719707.pdf/BrMagna%20505.pdf

Høres jo nesten for godt ut til å være sant. Sprutfri og hele pakka.

Har sett det bli sveist alu med pinne på Youtube, men det var særdeles dårlig resultat, og det har ikke virket som dette er noe hverdagskost. Med elektroden du linker til fremstår det som at det er helt uproblematisk.. og at jeg til og med kan gjøre det med det lille ESAB-apparatet mitt. Spennende.
   #26
 4,110     Akershus (Follo)     0
Prøver å finne ut litt av MIG-apparater, for jeg ønsker meg noe sånt til å kunne sveise litt karosseriplater og sånt.

MIG er ikke egnet til å sveise karosseriplater om du skal ha en skikkelig reparasjon.
Det blir en hard sveis og en svær larve som må slipes ned. Du legger mye varme i plata når du sveiser. Så gjør du det igjen når du sliper ned larven. Resultatet er mye krymp og en skjøt som vanskelig lar seg rette med hammer og mothold. Bruk acetylen om mulig, ellers TIG.
Du har jo TIG, så mangler vel bare flaske og slangepakke. DC TIG holder til jernplate. Det er ikke vrient å sveise 0,9mm og tykkere plater. Men 0,7 er en helt annen sak. Der trengs endel trening.
MIG er grei nok til kanaler, braketter og endel andre ting på bil som ikke er synlig.
Signatur
   #27
 705     1
Du må for all del IKKE bruke acetylen som dekkgass! Acetylen er ekstremt brannfarlig, og brukes til skjærebrenning (sammen med oksygen), ikke sveising.


Alt kommer jo an på hvilket formål og resultat man ønsker. Å sveise rust på en gammel pajero ville jeg gjort lettest mulig da målsetningen kun er å reparere med et greit resultat. Å restaurere en klassiker til mint-condition er noe helt annet.

MIG holder lenge for sveising av karosseri. Nøkkelen er punktsveising med en blandingsgass som feks Mison 18 som TESS kaller sin blandingsgass for sveising i svartstål med MIG.

Forhåpentligvis kjøler apparatet ditt med dekkgass, og sammen med tålmoldighet så du får god innbrenning og lite behov for å slipe sveisen etterpå. Hvis sveisen er estetisk og ikke i bærende konstruksjon, kan du smelte tinn over skøyten etter punktsveisingen for å slippe helsveising. Fordelen med tinn er at den har et lavt smeltepunkt, flyter lett og tetter godt igjen porer og andre hull som ellers kan gi grobunn for rust. Den slipes også lettere bort enn en sveis.


Argon brukes som regel kun ved TIG, hvis det er proff-sveising man snakker om.

Å unngå varmeutvikling et et stort poeng, men lenge man ikke sliper så hardt at stålet blir blått, så er det ikke noe problem.

Om man bruker TIG eller MIG spiller liten rolle når det kommer til varmeutvikling og krystalliseringen av stålet man sveiser på, men med TIG slipper man sveisesprut. Det går til gjengjeld langt mer tid og det kreves enorme mengder trening før man mestrer teknikken ordentlig. Hvor vidt det er mulig å bruke TIG på karosseri vet jeg ikke, men jeg har ikke fått det til.




   #28
 2,856     1
Du må for all del IKKE bruke acetylen som dekkgass! Acetylen er ekstremt brannfarlig, og brukes til skjærebrenning (sammen med oksygen), ikke sveising.

Om man bruker TIG eller MIG spiller liten rolle når det kommer til varmeutvikling og krystalliseringen av stålet man sveiser på, men med TIG slipper man sveisesprut. Det går til gjengjeld langt mer tid og det kreves enorme mengder trening før man mestrer teknikken ordentlig. Hvor vidt det er mulig å bruke TIG på karosseri vet jeg ikke, men jeg har ikke fått det til.

Både TIG og gassveis (jada, acetylen kan definitivt brukes til sveising, men absolutt ikke som dekkgass, men det var nok neppe det Einar mente heller...) gir bedre resultat på tynnplater enn MIG, men begge deler krever (som du selv sier) mye mer øvelse.

TIG og oxy-acetylen-sveising minner mye om hverandre, i den forstand at man holder tråden i en hånd, og varmekilden (gassflamme eller lysbue) i den andre, og kan "tilsette" mer eller mindre tråd, eller varme, helt uavhengig av hverandre.
   #29
 705     0
Da misforsto jeg. Å sveise med acetylen/oksygen høres rart ut i min verden. Uten tilgang til strøm er det kanskje en løsning, men når jeg jobbet på et mekanisk verksted var det aldri snakk om dette, men da var også tykkelsene som regel over 3-4mm også. Kanskje det er annerledes for tynnplategutta.

Jeg er også undrende til resultatet når man ikke bruker dekkgass. Sveisen må bli veldig porøs? Men igjen, for tynnplatearbeid er vel ikke røntgen av sveisene aktuelt heller.
   #30
 2,856     1
Neida, manglende dekkgass ved gassveising er faktisk ikke noe problem. Sveiseflammen brenner rett og slett opp alt oksygenet (også det i lufta) i umiddelbar nærhet, men man bør passe på å ikke vifte for mye rundt utenfor den "oksygenfrie sonen" med sveisetråden, så den oksiderer. (fra linken under: "Smältbadet skyddas från luftens inverkan av svetslågans reducerande zon och av ytterflamman.")

I litt eldre tider brukte man gjerne elektrodesveising på tykt stål, og gass på tynnplater som vanskelig kunne elektrode-sveises, men det er ikke noe problem å sveise også tykt stål (med V eller X-fuger, og flere lag/strenger) med gass om man f.eks. ikke har tilgang til strøm. Der man har strøm, er imidlertid gass-sveising (av effektivitetsårsaker) stort sett erstattet av elektrode, MIG og TIG, mens gassveiseutstyret er forvist til slaglodding, varming og skjæring.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oxy-fuel_welding_and_cutting#Welding

http://www.svets.se/kunskapsbanken/tekniskinfo/svetsning/metoder/gassvetsning.4.38a2e557141001d64753a98.html
   #31
 4,110     Akershus (Follo)     1
Acetylen som dekkgass!?
Jeg tenkte ikke tanken at noen kunne misforstå det dit, men helt riktig: ikke prøv det hjemme! (Eller borte for den saks skyld.)

Spørsmålet var karosseriplater, og jeg tolket det som plater til bilkarosseri, ikke stridsvogn. Da er det snakk om plater med 1,2mm tykkelse og ned til 0,7mm, sjelden mindre. Over dette ville jeg bruke MIG. Da er det gjerne snakk om kanaler, braketter o.l.

Bortsett fra å gi et bedre sluttresultat på karosseriplater gir sveising med oksygen/acetylen (O/A) en bedre forståelse av prosessen (å sveise). Min mening er at du lettere kan lære andre prosesser om du kan O/A sveis.

Og helt riktig forklart Inge79. Dra også flammen rolig bort fra sveisebadet ved avsluttet sveis av samme årsak som det du nevner med tilsatstråden.
Signatur
   #33
 2,856     0
Jeg skrev at sveiseflammen "brente opp" oksygenet, men det er jo mer korrekt at det reagerer med karbonet i acetylenen (C2H2) til CO og CO2, og hva er det som brukes til dekkgass ved MAG-sveising? Nettopp, CO2 -riktignok ofte blandet med endel argon.
   #34
 4,110     Akershus (Follo)     0
Skal vi nå absolutt være nøyaktige så ender vel reaksjonen med Karbondioksyd og vann(damp)?
Signatur
   #35
 2,856     0
Det stemmer, og vann/hydrogeninneslutninger skal jo ikke være bra, men jeg formoder at det er temperaturen som gjør at det likevel ikke blir noe problem. Akkurat det har jeg ikke tenkt så nøye over før...
   #36
 4,110     Akershus (Follo)     0
Hvis du tenker på hydrogensprøhet så har jeg aldri hørt det nevnt ifb.m. O/A sveis.

Andre fordeler med O/A er jo at den kan brukes for skjærebrenning, hardlodding, oppvarming for å løsne fastrustede greier eller bøye jernstenger, krymping og sikkert annet jeg har glemt.

MIG kan brukes til å sveise og .... hmm .... jeg kan ikke komme på noe annet.
Signatur
   #37
 2,856     0
Det var det jeg tenkte på ja, og jeg har heller aldri hørt at det skulle være noe problem, i motsetning til ved elektrisk sveising på fuktige materialer/med fuktige elektroder. Så jeg lurte litt på hvorfor det er slik, men du vet tydeligvis ikke mer enn meg du heller... Ja, gass-utstyret kan brukes til mye annet enn sveising, og nå når elektriske sveising er blitt mest vanlig er det vel nesten det (skjæring, varming/smiing og slaglodding) som er hoved-bruksområdet.
   #38
 4,110     Akershus (Follo)     0
Og sveising av karosseriplate, som jo var det OP nevnte han vil sveise.
Forøvrig både stål og aluminum.

Signatur
   #39
 1,699     Trondheim     0
Hei
Er vel omtrent i samme båt som trådstarter og trenger et apparat for å kunne sveise tynne stålplater og evt. litt annet småtteri/hobby "ting og tang".

Om jeg kjøper dette: https://www.felleskjopet.no/butikk/bygg-og-verktoey/verktoey-og-verksted/sveiseapparater/inverter-force-165-acx-50251594/

Vil jeg da kunne sveise tynnplater i stål (1mm), og hvilke elektroder bør jeg i så fall bruke?

NB: Har sett på dyrere apparat men jeg klarer ikke å forsvare å legge noe mye over 3k i et apparat. Ser at noen klager på varmegang og slikt noe i rimeligere apparat, men med min bruk så tror jeg det skal godt gjøres å få varmegang i noe som helst Wink
Signatur
   #40
 4,110     Akershus (Follo)     1
Jo, jeg er redd du vil få varmgang på loftet!
Det er en "pinnesveis" og egner seg ikke til 1mm plate.
Jeg har sett det gjort, men da mer som en show off enn en praktisk metode.
Og absolutt ikke av en nybegynner.

Best er Acetylen, så TIG og til nød MIG. Men i det siste tilfellet må du regne med å dekke til resultatet med endel pudding. Og den har en tendens til å ramle av når det blir for tykke lag eller sveisen ikke er 100% tett.

MIG er grei nok på usynlige steder der det ikke gjør noe om det bukler litt og til rosettsveising (som erstatning for punktsveising).

Jeg foreslår at du først tar et kurs i sveising. Sjekk Unneberg Bil.
https://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=p&ka=371

Signatur
   #41
 1,699     Trondheim     0
Ok, så TIG er greia og gå for.
Men de fleste av TIG maskinene jeg har sett ligger godt over det jeg ønsker å bruke.

Men så kom jeg over denne:
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/tig-sveiseapparater/tig-invertersveiseapparat-210048/

Vil den kunne fungere for å lage sveisesøm på tynne plater en gang eller ti i året?
Signatur
  (trådstarter)
   #42
 421     Rogaland     0
Skal du sveise tig med det apparatet trenger du også slangepakke for tig kr 699,-: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/tilbehor/tig-brennersett-210086/
Og så trenger du gass for å sveise tig, dette kan du få i 5 og 10liter flasker for mindre bruk, men går et par tusen der også.
   #44
 1,699     Trondheim     0
Ser det, men vet ikke om han sender.
Så langt ingen som har negative erfaringer med dette eller tror at det ikke vil fungerr ok?
Signatur
   #45
 1,699     Trondheim     0
Ser ut til at jeg kan få tak i et brukt Caddy ARC 201i A33 apparat ved å tøye budsjettet litt.
Det burde vel kunne fungere?
Må kanskje ha litt ekstrautstyr for
TIG sveising her også?
Signatur
   #46
 3,210     Vestlandet     0
TIG-sett med regulator må du sikkert kjøpe i tillegg ja. Og ikke minst gass + flaske.
   #47
 1,699     Trondheim     0
Kan brenneseyttet fra Jula brukes til denne også, eller må jeg på en spesialbutikk for å finne riktig tilbehør?
(https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/tilbehor/tig-brennersett-210086/)

Eventuelt, hvor får jeg tak i TIG-sett med regulator til denne?
Signatur
   #48
 1,699     Trondheim     0
Hmm... blir ganske mye i tillegg når man legger til ekstrautstyret for å kunne sveise tig gitt...

Er litt tilbake på tegnebordet og lurer på om jeg heller skal satse på å lodde platene sammen. Virker som om det vil være en særdeles mye rimeligere affære.
Litt fluks, loddetinn og et gassapparat til noen hundrelapper så er jeg vel igang.
Signatur
   #50
 1,699     Trondheim     0
Litt skeptisk til fugemasse, mye vibrasjon.
Men popnagler kan være en ide. Har litt tro på at lodding burde funke bra!
Signatur
  (trådstarter)
   #51
 421     Rogaland     1
Som Tovas sier, popnagler og fugemasse er en billig og god løsning. Er masse fugemasser som er elastiske så at det er vibrasjon burde ikke være det store problemet. F.eks. Tec7 er en veldig bra elastisk lim som kan anbefales
   #53
 1,699     Trondheim     0
Betyr dette at dere ikke har tro på lodding?
Eller bare at nagler og tec7 også er et alternativ?
Signatur
   #54
 3,210     Vestlandet     1
Popnagler er veldig enkelt å mestre. Sånn lodding av større deler har jeg aldri prøvd, men vil tro det krever litt mer å mestre det.
   #55
 1,699     Trondheim     0
Det er et poeng.
Det ser ut til st man må lodde med høy varme (= søkvlodding) for å få god styrke, noe som nok er litt vanskelig.
Alternativt bruke spesialloddetinn ala magna 88c som koster sinnykt mye.

Er ikke så veldig keen på klissete fugemasse/lim inne i cyclonen min.
Kan være at et godt alternativ er å lage falseskjøter, poppnagle disse også "myklodde" for å tette sprekker og tilføre ekstra styrke.
Poppnagler krever vel at man kommer til med tang, noe som for to plater vil krever en fals.
Signatur
   #56
 4,110     Akershus (Follo)     0
Aha! Syklon. Jeg antok vi snakket om gammelbil.

Da vil jeg foreslå å sikke opp falser og lime med karosserilim. Det blir sterkt og tett. Og om det blir klissete så har du ikke fulgt bruksanvisningen. Wink
Det limet er ikke billig, men så lenge du ikke skal lage mange sykloner blir det likevel billigere enn å kjøpe en sveisemaskin pluss gassflasker.
Signatur
   #57
 1,699     Trondheim     0
Aha! Syklon. Jeg antok vi snakket om gammelbil.

Da vil jeg foreslå å sikke opp falser og lime med karosserilim. Det blir sterkt og tett. Og om det blir klissete så har du ikke fulgt bruksanvisningen. Wink
Det limet er ikke billig, men så lenge du ikke skal lage mange sykloner blir det likevel billigere enn å kjøpe en sveisemaskin pluss gassflasker.

Hvor mange det blir kommer an på hvor mye jeg driter på draget underveis Wink

Karosserilim har jeg aldri hørt om før. Det kan være en god løsning. Antar Meconomen, Bilextra og andre slike steder har det.
Men hva er "å sikke opp falser"?
Signatur
   #59
 1,699     Trondheim     0
Den madkinen virket særdeles gjev, men biltemavarianten virket å være mer innenfor mitt budsjett på dette prosjektet - selv om jeg ser for meg at det er en del type falset den første vil få til som ikke går med biltema sin.
Finnes det noe god kilde til forskjellige type falset og hvordan man lager dem?
Signatur
   #60
 4,110     Akershus (Follo)     0
Google "metal fold seam" og be om bilder.
Signatur
   #61
 1,699     Trondheim     0
Ser ut til at jeg kommer til å forsøke meg på tig-sveising. Fikk tak i ett miniarch 150
for tig/pinnesveis så får se om jeg får til tig-sveising.
Men hvor i huleste får jeg tak i elektroder?
Jula hadde 2mm elektroder for rustfritt/galvanisert stål, men ikke noe til vanlig stål (som er det jeg har).
Hvor får en kjøpt elektroder for ? (Fortrinnsvis i Trondheim).

Finnes det elektroder som er mindre enn 2mm
Signatur
   #62
 2,856     0
Er det sveisetråd eller elektrode du spør etter? (Ved TIG-sveising, så er det ikke det samme, selv om jeg ser Jula kaller tråden sin for elektrode...)

For vanlig stål brukes vanlig tråd som for gassveising med oxy-acetylen. Tools bør i alle fall ha. Eller så kan du i alle fall bestille på nett, f.eks. her: http://www.toolfarm.no/?PageID=1467

(1,6/2,0/2,4mm for ulegert og lavlegert stål)
   #63
 1,699     Trondheim     0
Det er sveisetråd ja...
(filler materialet)
Signatur
   #64
 1,699     Trondheim     0
Betyr det
Er det sveisetråd eller elektrode du spør etter? (Ved TIG-sveising, så er det ikke det samme, selv om jeg ser Jula kaller tråden sin for elektrode...)

For vanlig stål brukes vanlig tråd som for gassveising med oxy-acetylen. Tools bør i alle fall ha. Eller så kan du i alle fall bestille på nett, f.eks. her: http://www.toolfarm.no/?PageID=1467

(1,6/2,0/2,4mm for ulegert og lavlegert stål)


Betyr det at jeg også kan bruke disse tynnere trådene, som for eks. denne:
(Sveisetråd stål 0,8mm: http://www.toolfarm.no/?PageID=1468&ItemID=1677)?
Siden jeg skal sveise tynnplater på 0,7mm så tenker jeg at tynnest mulig tråd bør være en fordel.
Signatur
   #65
 2,856     0
Sånn i teorien ja (de er beregnet for sveising på samme type, "vanlig stål") , men de tynne trådene i kveil er beregnet for MIG-apparater, og blir kanskje litt problematisk å holde i venstrehånda (samtidig som du skal holde hånda et lite stykke unna smeltebadet uten å brenne deg...)  -de er ikke stive nok, rett og slett.
   #66
 1,699     Trondheim     0
Hmm...
Fikk testet litt tig sveising i dag. Det er ikke lett nei. Forventer forsåvidt ikke at det skulle være det heller etter alt jeg har lest, men var nok enda et par hakk verre enn jeg hadde trodd.
Endte opp med å fokusere på å få til å lage en bra "sveisepøl" uten å lage hull i platene, og bare drite i å tilføre materiale inntil videre. Tenker jeg må få kontroll på "pøl'en" først. Begynte sånn smått å få bittelitt kontroll på det på slutten.

Men så kom overraskelsen. Fri for gass gitt.
Hadde en engangsflaske fra Jula. Med litt nærmere sjekk ser jeg jo at det ikke var så unaturlig "holder til ca. 10min kontinuerlig sveising".
Og det finner jeg ut etter å ha forstått at jeg sikkert må ha 10 TIMER kontinuerlig sveising før jeg kan forvente å få sånn halveis taket på det her.

Er litt i tankeboksen nå.
Ta tapet og selg unna utstyret (alt er kjøpt billig) og konverter til mig med flusstråd, eller gå for "dette skal jeg få til" og invester 4-5k inen skikkelig flaske + en påfylling eller to for å lære dette...
Engangsflasker er i alle fall helt døfødt!

Decitions, decitions...
Signatur
   #67
 4,110     Akershus (Follo)     1
Du kan bruke MIG tråd som tilsats. Helst S6 kvalitet.

Kjøp flaske! Den som gir seg er en dritt! Wink
Flaska kan jo byttes til en for MIG om du senere finner ut at du vil konvertere.

Og kapp til lapper på 7x20mm med slagsaks så du får helt rette kanter. Sveis dem så sammen parvis som øvelse. Start med 0,9mm plate. 0,7 er mye vanskeligere. Forskjellen er mye større enn man skulle tro.


Signatur