(trådstarter)
   #21
 33     Landsdekkende     0
Hei

Her har vi fulgt dårlig med. De fleste spørsmål har dere allerede besvart selv. Men for å oppsummere litt:

Som nevnt kan dere på en "vanlig" stikkontakt med Schuko lade med max 10A.
Ved å benytte CEE stikk og egnet ladekabel eller en ladestasjon kan man oppnå helt opp til 32A ladestrøm.

Fordelen ved å bruke en ladestasjon blir da størst hvis alternativet er en Schuko stikkontakt, men også i forhold til CEE stikk og ladekabel gir det også fordeler da en vegghengt ladestasjon er en mer robust løsning som med tiden kan gi mindre vedlikehold og tilsyn.

Mvh Kristian

Norgeseliten AS
Signatur

  (trådstarter)
   #23
 33     Landsdekkende     0
Nå er det jo ikke bare CEE stikken vi snakker om, men stikk med ladekabel og elektronikk. Erfaringer vi har gjort oss er at med ladekabel hengende i støpslet kan det oppstå varmgang over tid. Tyngden av kabel og elektronikk er jo en avgjørende faktor på hvorvidt dette vil komme til å skje. Der hvor ladekabelen blir liggende på bakken hvor fukt/skitt samler seg vil man også kunne problemer. Men som jeg skrev i mitt forrige innlegg montering av en vegghengt ladestasjon "kan gi mindre vedlikehold og tilsyn".

Men er man overbevist om at CEE-stikk er best løsning for seg, så gå for den løsningen.
Signatur
   #24
 254     0
Nå er det jo ikke bare CEE stikken vi snakker om, men stikk med ladekabel og elektronikk. Erfaringer vi har gjort oss er at med ladekabel hengende i støpslet kan det oppstå varmgang over tid. Tyngden av kabel og elektronikk er jo en avgjørende faktor på hvorvidt dette vil komme til å skje.

Varmgang er noe man stort sett kun opplever på Schuko. Til motsetning til Schuko er CEE beregnet på kontinuerlig belastning med 16 (eller 32) Ampere. Og vekten bæres stort sett av lokket, som hekter seg fast i motpluggen.

Jeg kan huske ett tilfelle av varmgang i CEE-stikk, da tydet ting på at en ledning ikke var skrudd til på pinnen i pluggen riktig, slik at det var dårlig kontakt i bakkant av CEE-stikket.
   #25
 992     Østlandet     0
Jeg ser at Espen H A kjenner ett tilfelle med varmgang i CEE-stikk og forstår Norgeseliten kjenner til flere.

Hvor mange har dere opplevd?
   #26
 3 320     0
Det er jo mulig å få varmgang i en fast ladestasjon også, bare å ikke trekke til skruene skikkelig det...

Samtidig er det mulig å få brukerfeil på CEE. Feks kan man sette støpselet halveis inn i kontakten eller prøve å trekke det ut under last (særlig når det blir endel ampere vil man få lysbuer og varmgang).

Uansett mener jeg at økningen i sikkerhet er mye større fra shuko til CEE enn fra CEE til fast lader. I tillegg koster det en brøkdel av prisen... Så kan man heller bruke de tusenlappene på å fikse andre mer presserende ting, feks sørge for nok stikk bak tv eller jfb på alle kurser etc etc...
Siste redigering: 11. august 2016 22:54:47 av oddbjoh
  (trådstarter)
   #27
 33     Landsdekkende     0
Jeg ser at Espen H A kjenner ett tilfelle med varmgang i CEE-stikk og forstår Norgeseliten kjenner til flere.

Hvor mange har dere opplevd?

Kun et par tilfeller har vi blitt gjort oppmerksomme på, heldigvis. Så det kan virke som om det ikke er et veldig utbredt problem foreløpig.
Uansett mener jeg at økningen i sikkerhet er mye større fra shuko til CEE enn fra CEE til fast lader.

Det er vi i hvertfall helt enige om.
Mvh Kristian
Signatur

   #28
 1 594     0
Jaja, da er eliten og ladespesialistene enige om at CEE er veien å gå?

Litt mindre i kassa til årets julebord, men pytt: Kundene sparer jo endel på dette, og kommer kanskje tilbake? Om ikke når de skifter bilmerke om noen år, men kanskje for en komfyrvakt eller nytt sikringsskap med LED'ifiserte JFB'er?

Mange takk for en spennende debatt, med stor strøm mot elitens motstand!