Kan jo nevne etter en liten sjekk at det blir HE 260A eller HE 240B. Må selfølgelig regne litt mer nøye enn det anslaget hvis du bestemmer deg for å gå for stål.
Signatur
Deltid på Byggevarehandel (6års erfaring) Snekker med fagbrev Ingeniør i konstruksjonsteknikk Masterstudent
Tror jeg kommer frem til 5400mm dobbel 2x8 på hver side med 4 søyler på 4x4 og lar bislaget være bod. Ser at denne "gode ideen" min for tilhengerparkering blir for dyrt/omfattende, så det blir nok til at den stakkars Gaupen 2010 modellen skal få stå ute resten av levetiden sin...
5,4 meter spenn på dobbel 2x8 holder ikke uansett, da må du ha en stolpe mellom de to bilene (om du da skal ha mønet den veien på det første bildet; på det siste med port/åpning i gavl, så er jo ikke den veggen bærende...) så du får spennet ned i 2,7-3 meter (enda tviler jeg litt på styrken her...). Tilbygget over tilhengeren drar vel ikke prisen opp så mye.
Mønet blir som bilde 2. Da unngår jeg alt av limtre. En dobbel 2x8 på 5400mm med 4 stk 4x4 søyler under føler jeg meg trygg på selv som amatør. Det ender da med at det blir 2 søyler "midt i carport " mellom bilene og hengeren. Derfor bod/lagring istedenfor henger parkering.
OK, du tenker 5,4 meter totallengde, og fire søyler, altså tre spenn på 1,8 meter langs bæreveggene? Jo, det holder nok sikkert. Men om det er som på tegningen, altså mulig å trekke ut hengeren fra den enden vi ser, så ser jeg ikke helt poenget med å droppe det...
Problemet er at det går rett ut i skrånende terreng så 300 kg henger utfor der må vinsjes opp igjen... blir nok tungvint 😊 Derfor tanken var å bare svinge hengeren inn i kroken der den kunne stå. Teori nok en gang slått av praksis.. Amatører i virke så blir det slik når man ikle ser begrensningene inni hodet mens man tenker ut hvordan man vil ha det.
Et par alternativer: Mulig å lage en av de to midtsøylene flyttbar/demonterbar? Eller å bytte ut dobbel 48x198 med f.eks. en HEA/HEB200 i stål, med et fritt spenn på 3,5-4 meter der hengeren står? Merkostnaden for det bør være overkommelig...
Pass på å få noe som stiver av dette slik at den ikke plutselig kolapser sideveis. Naboens store tak som sto på flere telefonstolper som var gravd ned kolapset under "Ivar" siden det enda ikke var kommet frost i bakken som støttet stolpene. Heldigvis var det stort sett ved lagret under slik at det fikk støtte før det gikk helt i bakken og de kunne vinsje det hele opp igjen og fundamentere på nytt og i tillegg sette opp manglende skrå avstivning slik at det ikke skjedde igjen. Pass på å sjekke bæring på søylene. På min overbygde terasse synes vi at 98x98 ble helt på kanten ut i fra beregninger og gikk opp til 115x115 som vi også har som tykkelse på dragere (Imprengnerte er standard i den dimensjonen) men mulig du har tettere mellom søylene slik at det er OK.
Kan jo nevne etter en liten sjekk at det blir HE 260A eller HE 240B. Må selfølgelig regne litt mer nøye enn det anslaget hvis du bestemmer deg for å gå for stål.
Snekker med fagbrev
Ingeniør i konstruksjonsteknikk
Masterstudent
En dobbel 2x8 på 5400mm med 4 stk 4x4 søyler under føler jeg meg trygg på selv som amatør.
Det ender da med at det blir 2 søyler "midt i carport " mellom bilene og hengeren.
Derfor bod/lagring istedenfor henger parkering.
Derfor tanken var å bare svinge hengeren inn i kroken der den kunne stå. Teori nok en gang slått av praksis.. Amatører i virke så blir det slik når man ikle ser begrensningene inni hodet mens man tenker ut hvordan man vil ha det.