(trådstarter)
   #21
 11     Odda     1
Er i samme situasjon, har hatt "ferdigkjøpt" bobil og nå har jeg en Transit med høyt tak som jeg har bygd om. Føler meg 10 ganger tryggere i den hjemmelagede som har stål karosseri, utgang bak, skyvedører på midten og fordører. På den fabrikkbygde var det en smal dør på midten(førerdører ble sperret av setene når de var svingt) Karosseriet virket like solid som en skoeske, og åpen hvit isopor hvor alt det elektriske (sikringer lader og reler) var og bak gassdrevet kjøleskapet og i fyrrommet.


Ja, og en veldig fordel med selvbygg er at du får det du vil ha. Jeg opplevde at fjæringen på ene sida på bakeakslingen røk på min bobil (AlKo-aksling). Da så jeg hvor dårlig/svakt det var og bestemte meg for at kassebil er tingen for meg. Kassebiler har stivere karosseri og et betydelig bedre hjuloppheng bak. Dessuten er eksosanlegg, bremser og alt det der standard hyllevare. For vår del var bobil generelt litt vel "overkill" i forhold til behov/bruksfrekvens. Derfor ble en lang utgave Opel Vivaro på grønne skilt. En rimelig grei bil, rimelig både i innkjøp og vedlikehold (kjøpte 2 liter-motoren som har kjede i stedet for registerreim i gummi). Litt lavt under taket, dog, men vi bruker fortelt så selve bilen brukes kun til å sove i.
Anyway; kanskje den dyktigste selvbyggeren jeg har funnet er han jeg linket til i en tidligere posting, men gjør det her igjen; Greg Virgoe. https://www.youtube.com/user/sliderno1
Signatur