Tekstil er igjen håpløst, du husker London brannen det er slik tynn alu på brennbar isolasjon virker. Kryssfiner har litt gjennombrenningstid, tekstil har 0.
Alufolie eller alubelagt plast er duffusjonstett men kan ikke tillegges noen brannhindrende virkning av betydning.
Har du forlag til en folie med bedre brannhemmende egenskaper enn aluminium og som samtidig er diffusjonstett?
Den er så tynn at den uansett ikke kan sies å ha brannhemmende effekt. Nei, jeg vet ikke om det finnes noe bedre. Hvis en la en tynn mineralullmatte mellom så ville det kanskje ha en viss effekt (f.eks en trinnlyd mattr i Rockwoll). Det er gjennombrenningstiden på en kryssfinerplate som gir deg en viss forsinkelse av branngjennomgang og brann inferno.
Den er så tynn at den uansett ikke kan sies å ha brannhemmende effekt. Nei, jeg vet ikke om det finnes noe bedre. Hvis en la en tynn mineralullmatte mellom så ville det kanskje ha en viss effekt (f.eks en trinnlyd mattr i Rockwoll). Det er gjennombrenningstiden på en kryssfinerplate som gir deg en viss forsinkelse av branngjennomgang og brann inferno.
Nå vil det naturligvis bli montert CO- og røykvarsler. Sjansen for brann bør være minimal da det ikke vil finnes noen antenningskilder. Spørsmålet om mulighet for brann har derfor mest akademisk interesse og noe jeg ikke legger noen vesentlig vekt på. En vanlig bobil eller campingvogn har en betydelig større risiko for brann enn min kassebil som skal brukes til mer "primitiv" (uttagbar innredning) og enkel camping (med fortelt) om sommeren. Likevel greit å ha litt isolering og slippe kondensdråper fra taket som drypper ned på en når man sover. Så var det det med å feste isolasjonen som var spørsmålet. Jeg har bladd gjennom hele Obs!-katalogen uten å finne noe. Ender vel opp med lim..
Du trenger hverken røyk eller CO varsler hvis du ikke gir deg noen mulighet til å rømme. Jeg ville byttet til stive rockwoolplater hvis du ikke skal kle med minimum kryssfiner. Som jeg skrev innledningsvis i Norge brukes ikke slik i bygg og derfor har ikke byggvare disse produktene.
Du trenger hverken røyk eller CO varsler hvis du ikke gir deg noen mulighet til å rømme. Jeg ville byttet til stive rockwoolplater hvis du ikke skal kle med minimum kryssfiner. Som jeg skrev innledningsvis i Norge brukes ikke slik i bygg og derfor har ikke byggvare disse produktene.
Det er rikelig med rømningsveier, både sidedør og dører bak. Bedre men rømming her enn i bobiler og campingvogner. Dessuten er muligheten for brann kun teoretisk siden det ikke finnes brannkilder.
Så det skal ikke være hverken lys eller varme i en bobil ? Problemstillingen er at en ikke får benyttet rømningsveier hvis det nærmest momentant overtenner.
Så det skal ikke være hverken lys eller varme i en bobil ? Problemstillingen er at en ikke får benyttet rømningsveier hvis det nærmest momentant overtenner.
Ingen varme. Vi snakker om enkel sommerbruk. Trenger ikke varme da. Gjorde ikke det i telt, så da må det fungere fint i isolert bil. Bilen har fortelt hvor koking vil foregå, om det regner. Ellers ute i friluft. Lys blir det kun i form av LED med batteri i lyskilden (har brukt hodelykt, noe som fungerer fint). Vil likevel montere CO- og røykvarsler for alle tilfellers skyld. Hadde jeg villet ha noe mere avansert, hadde jeg beholdt bobilen vi hadde. Vi vil ha det enkelt, men funksjonelt.
"Kjøretøy skal være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås."
Dette er en bil. En bil skal kjøres på vei. En bil kan begynne å brenne. Å dytte bilen full i ekstremt lettantennelig isolasjon er langt utenfor det forsvarlige. Hva om du havner utfor en ulykke og blir sittende fastklemt?
"Kjøretøy skal være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås."
Dette er en bil. En bil skal kjøres på vei. En bil kan begynne å brenne. Å dytte bilen full i ekstremt lettantennelig isolasjon er langt utenfor det forsvarlige. Hva om du havner utfor en ulykke og blir sittende fastklemt?
Isolasjonen skal pakkes inn i ikke-brennbar folie. Hvordan brann kan oppstå uten brsnnkilde er for meg ubegripelig. Nå er vi langt utenfor temaet og jeg ser ikke at noe fruktbart for min del NB å fortsette diskusjonen. Ha en fortsatt fin kveld.
Er i samme situasjon, har hatt "ferdigkjøpt" bobil og nå har jeg en Transit med høyt tak som jeg har bygd om. Føler meg 10 ganger tryggere i den hjemmelagede som har stål karosseri, utgang bak, skyvedører på midten og fordører. På den fabrikkbygde var det en smal dør på midten(førerdører ble sperret av setene når de var svingt) Karosseriet virket like solid som en skoeske, og åpen hvit isopor hvor alt det elektriske (sikringer lader og reler) var og bak gassdrevet kjøleskapet og i fyrrommet.
Har du forlag til en folie med bedre brannhemmende egenskaper enn aluminium og som samtidig er diffusjonstett?
Nå vil det naturligvis bli montert CO- og røykvarsler. Sjansen for brann bør være minimal da det ikke vil finnes noen antenningskilder. Spørsmålet om mulighet for brann har derfor mest akademisk interesse og noe jeg ikke legger noen vesentlig vekt på. En vanlig bobil eller campingvogn har en betydelig større risiko for brann enn min kassebil som skal brukes til mer "primitiv" (uttagbar innredning) og enkel camping (med fortelt) om sommeren. Likevel greit å ha litt isolering og slippe kondensdråper fra taket som drypper ned på en når man sover.
Så var det det med å feste isolasjonen som var spørsmålet. Jeg har bladd gjennom hele Obs!-katalogen uten å finne noe. Ender vel opp med lim..
Det er rikelig med rømningsveier, både sidedør og dører bak. Bedre men rømming her enn i bobiler og campingvogner. Dessuten er muligheten for brann kun teoretisk siden det ikke finnes brannkilder.
Ingen varme. Vi snakker om enkel sommerbruk. Trenger ikke varme da. Gjorde ikke det i telt, så da må det fungere fint i isolert bil. Bilen har fortelt hvor koking vil foregå, om det regner. Ellers ute i friluft.
Lys blir det kun i form av LED med batteri i lyskilden (har brukt hodelykt, noe som fungerer fint). Vil likevel montere CO- og røykvarsler for alle tilfellers skyld.
Hadde jeg villet ha noe mere avansert, hadde jeg beholdt bobilen vi hadde. Vi vil ha det enkelt, men funksjonelt.
"Kjøretøy skal være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås."
Dette er en bil. En bil skal kjøres på vei. En bil kan begynne å brenne. Å dytte bilen full i ekstremt lettantennelig isolasjon er langt utenfor det forsvarlige. Hva om du havner utfor en ulykke og blir sittende fastklemt?
Isolasjonen skal pakkes inn i ikke-brennbar folie. Hvordan brann kan oppstå uten brsnnkilde er for meg ubegripelig. Nå er vi langt utenfor temaet og jeg ser ikke at noe fruktbart for min del NB å fortsette diskusjonen. Ha en fortsatt fin kveld.