#21
 2,435     Hordaland     0
AMS kan i bunn og grunn måle om man benytter induksjonsplatetopp eller el-bil, dersom man analyserer strømtrekket.

En el-bil vil ha et langt høyere reaktivt strømforbruk enn en induksjonsplatetopp.

Pilotsignalet er allerede tilrettelagt med hensikt for å justere ladestrømmen til el-bilen. Man behøver ikke å finne opp hjulet på nytt her.
Signatur

   #23
 2,435     Hordaland     0
Reaktivt forbruk måles på stort sett alle industritariffer i dag. Med økende andeler el-biler i de norske hjem vil nok reaktivt forbruk bli en obligatorisk del av AMS.

Jeg tror ikke man vil bli fakturert for reaktivt forbruk i boligtariffene, det er lite sannsynlig. Men måledataene vil nok bli logget, og slike måledata vil være med på å gi netteieren en oversikt over hva hver enkelt bolig har av ulike belastninger i sitt anlegg.
Signatur
   #24
 3,210     Vestlandet     0
Det er jo ikke noen grunn til å innhente data om reaktiv effekt hvis det ikke skal være en del av beregningsmodellen for nettleia. Jeg ser ikke for meg at det er stemning for å diskriminere mellom ulike typer høyeffektlaster.
   #25
 3,210     Vestlandet     0
Det er jo ikke noen grunn til å innhente data om reaktiv effekt hvis det ikke skal være en del av beregningsmodellen for nettleia. Jeg ser ikke for meg at det er stemning for å diskriminere mellom ulike typer høyeffektlaster, hvis en ser bort fra effektfaktor altså.
   #26
 2,435     Hordaland     0
AMS (Avansert Måling- og Styresystem) er tross alt ment for netteier (samt NVE) til å danne et bredere oversiktsbilde over strømbruken i boliger. Ett av punktene som man ønsker inkludert i AMS er implementasjon av pilotsignalet til el-biler. Videre er reaktivt forbruk en av de verste fiendene på strømnettet. Tidligere var det ikke et utbredt problem med reaktivt forbruk i boliger, men dette er i ferd med å øke til å bli en stor utfordring dersom halvparten av Norges boliger får en el-bil lader installert. At reaktivt forbruk vil bli loggført som en del av AMS er nokså åpenbart i mine øyner. Jeg vil ikke påstå at dette er noe mer diskriminerende enn alle de øvrige funksjonene AMS vil inkludere.
Signatur
   #27
 3,210     Vestlandet     0
Ja, det kan være interessant for netteier å se reaktiv effekt, godt poeng. Og det pilotsignalet for elbillading er kanskje interessant hvis det blir aktuelt å gjøre ladingen utkoblbar for netteier det da.

   #28
 2,435     Hordaland     0
Pilotsignal finnes i ladekontakten til alle nye elbiler. Pilotsignalet benyttes for å justere ladestrømmen. Ved hjelp av pilotsignalet kan man redusere/begrense ladestrømmen, eller velge å stoppe hele ladeprosessen om ønskelig. Det ligger litt i kortene at man ønsker å implementere dette i AMS, slik at el-bil-lading primært foregår på nattestid. Dersom man velger å lade på dagtid vil det antagelig bli begrenset til maks 10A ladestrøm. Ønsker man å hurtiglade, så vil man nok på sikt risikere å betale høyere strømavgift for denne perioden. Om dette blir innført som maksimaleffekt-tariff (slik som tidligere), eller om det innføres egen tariff for el-bil-lading (slik man opererer med el-kjeler), gjenstår å se.

Pilotsignalet er også tilrettelagt for balansering av ladestrøm i større ladeanlegg. Slik som i boligblokker, borettslag og tettbygde bykjerner kan det være problematisk å lade mange el-biler samtidig. Pilotsignalet kan i slike tilfeller benyttes til å redusere ladestrømmen for samtlige biler, slik at den tilgjengelige kapasiteten i nettet fordeles over antall el-biler som lades i området. AMS vil kunne implementeres til at disse områdene bygges opp i forhold til kapasiteten i den lokale trafokretsen. AMS utstyret til netteier vil være lokalisert ved hver enkelt trafostasjon.
Signatur
   #29
 24,668     Akershus     0
Jeg vil heller selv kunne velge om bilen skal lades og vv nedprioriteres.

Nå er kanskje dette også noe positivt: det er ledig effekt tilgjengelig, pøs på.

Hva kommer reakriv effekt fra i elbillading?
Signatur