#501
 5,188     Østlandet     0

Hva med panelovner? Billigere, mindre og bedre virkningsgrad.
Ser nesten slik ut ja, men innkjøpsprisen er ikke lik.
Her er det noen som prøver å sko seg på naive brødhuer. Ser slett ikke bort ifra at noen går på denne bløffen...  Grin
Signatur

   #502
 124     Buskerud     0
Hvis noen her tror på H. Folkestad engleteori ref. Harsem i  VVS-aktuelt skal vi hjelpe til at skolepengene blir refundert. Have a good night
taz
   #504
 3,840     Haugesund     0
Jeg har ikke videre greie på hydrogen spalting, men det er nevnt tidligere at det er behov for noen liter vann. Hvor mange m3 er det snakk om i døgnet, for å få nok energi til å drive denne fantastiske saken...
Signatur
   #505
 124     Buskerud     0
Her er det noen som prøver å sko seg på naive brødhuer. Ser slett ikke bort ifra at noen går på denne bløffen...   :D


I følge Folkestad er det solgt/gjort avtaler om levering av flere tusen enheter i Skottland! Og 40-50 her i landet. Så da snakker vi om store beløp. Hvis alle disse enhetene er solgt med løfter om effektfaktorer over 13, så er dette en svindel av store proporsjoner!
   #506
 7,686     Bærum     0
Det ser jo ut til at du, i motsetning til Aasg klarer å fremskafe noe informasjon. Det som er interessant er jo hvor han henter energien fra og det har vi vel ennå ikke fått svar på. Går det ann å få referanser til hvor og hvem som har bestilt dette og hvordan han får spaltet vannet han bruker i brenselscellene?
Tom
   #507
 1,545     Sørlandet     0
Jeg har fulgt med på denne diskusjonen og tenkt at dette må være sprøyt, men er ikke lenger like skråsikker på at dette er tull og tøys.

På nettet finnes det mange referanser til Browns gas - HHO gass. Knallgass kalles det ofte i Norge og er den gass man får ved elektrolyse av vann. Det går med lite vann for å skape mye gass. Hydrogengass og oksygengass.

Normalt går det med mer energi til elektrolyse enn den man får igjen som hydrogengass, men også her virker det som uenigheten er stor.

Et sted som det funker er i bilverdenen. For enkle midler kan man lage seg sin egen hybridbil som bruker en kombinasjon av bensin og hydrogen. Et japansk firma har sin forretningside ut fra dette.

Og hva går det ut på?
Man tar et syltetøyglass, fyller det med vann og tilsetter en teskje kaustisk soda. Putter nedi to elektroder av rustfritt stål og kobler elektrodene via et rele til pluss og minus til dynamoen.

Det dannes store mengder knallgass fra det spaltede vannet. Denne gassen leder man direkte inn i innsuget og den erstatter noe av lufta som ellers ville bli brukt til drivstoff/luft-blandingen.

Hydrogen har den egenskapen at den har mye energi og en meget rask forbrenningshastighet - eksplosjonsaktig rask. Det medfører at drivstoffet i sylinderen får en bedre forbrenning når den blandes med litt hydrogengass. Således utnyttes så og si all energien i drivstoffet. I tillegg inneholder hydrogenet også energi som kommer i tillegg til drivstoffets energi. På toppen av dette sørger ren oksygen for at forbrenningen i sylinderen går enda bedre og effektivere. Mer energi i sylinderen på samme volum som før.

Resultatet er at man kan få ned drivstofforbruket med 30-40%. Noen hevder en halvering av forbruket er mulig, men har ikke klart å dokumentere dette.

Kostnaden er kun rent vann. I praksis gratis. Blandingen brukes ikke opp, kun selve vannet brukes opp. Nøyaktig samme prosess som når man overlader et batteri. Da må man fylle på litt vann for å erstatte det vannet som spaltes til hydrogen og oksygen i stedet for å bli lagret i batteriet i form av kjemisk energi.

Den observante vil hevde at elektrolyse av vannet gjør at dynamoen må jobbe mye for å lage strøm til elektrolysen. Da jobber bilmotoren tyngre for å drive dynamoen og bruker derav mer drivstoff. Dette er sant, men mengden strøm som trengs til elektrolysen er liten i forhold til totalgevinsten i regnestykket.


Når dette funker i en bil, er det ikke usannsynlig at noen har laget noe glupt som faktisk får dette til å funke i en varmesentral der eneste drivstoffet som trengs er en liter vann i ny og ne. Jeg klarer derimot ikke å fatt hvordan det skulle være mulig.

I bilverdenen funker det fordi man utnytter et fossilt brennstoff bedre og at forbrenningen i sylinderen skjer ved en lavere temperatur enn før. Det betyr mer effektiv forbrenning og at mer energi brukes til å drive motoren og ikke til varmetap. Kilden er derfor ikke ukjent, men en bedre utnyttelse av energien iet fossilt drivstoff. En vanlig bensinbil utnytter omlag 25% av energien i drivstoffet og en dieselbil godt over 30%. Da er mulighetene der for å utnytte en større andel.

I en varmesentral må jo energien hentes fra et eller annet og hvis spalting av vann krever mer strøm til elektrolyse enn man får tilbake i form av energi, er jo dette dømt til å mislykkes. men jeg er ikke lenger skråsikker på at så er tilfelle. Glupe oppdagelser er gjort mange ganger tidligere på ting som virket umulig i utgangspunktet.
Signatur

   #508
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Innlegget over viser liten innsikt i forståelse rundt hydrogen som energibærer.

Hva med lagring av hydrogen? Det er nemmelig ikke så forb enkelt. Hydrogenatomet er så lite at det penetrerer lagringstanker.

Studerer du, så finner du ut at det meste er tenkt på, utprøvd og forkastet. Glem det.

Spalte vann til hydrogen og oksygen er en prosess med utrolig mye tap, rett og slett på grunn av kjernekreftene til vannmolekylet.

En drøm for de uvitende, en hard realistisk verden for de innvidde. Her er det brukt ufattelig mye penger på forskning verden over.

Så har vi lurendreiere eller mennesker uten innsikt med masse pågangsmot som fyrer opp bålet og lurer andre opp i stry.

Hvem har ikke hørt om motorer som går på vann?

Hører hjemme hos donald duck.
   #509
 7,686     Bærum     0
Til Tom

Det du beskriver er jo bare en bedre utnyttelse av drivstoffet. Virkningsgraden er fremdeles godt under 100%. Problemet med denne varmepumpen er jo at den ikke henter energi eksternt, men leverer likevel mer ut enn den får tilført. Hvis det er tilfelle vil hele vår verdensoppfatning måtte endres. Det er i mine øyne ekstremt usannsynlig at denne maskinen leverer det Folkestad og Aasg hevder. Det er vel ikke tall på hvor mange ganger noen lanserer revolusjonerende nyvinninger som viser seg å være bløff. Det virker jo også som denne verdensnyheten ikke har fått mye omtale utover dette forumet. Det i seg selv er vel bevis for at det bare er en bløff.
   #510
 267     vestlandet     0
JamesWatt:
> I følge Folkestad er det solgt/gjort avtaler om levering av flere tusen enheter i Skottland!

i følge http://bestboard.co.uk dreier det seg kun om "2 test sites"...

> Og 40-50 her i landet.

har folkestad en kunde vi kan kontakte?
Siste redigering: Saturday, December 11, 2010 2:57:32 PM av jabarek
Signatur