#561
 25,069     Akershus     0

Jeg har fulgt med på denne diskusjonen og tenkt at dette må være sprøyt, men er ikke lenger like skråsikker på at dette er tull og tøys.

På nettet finnes det mange referanser til Browns gas - HHO gass. Knallgass kalles det ofte i Norge og er den gass man får ved elektrolyse av vann. Det går med lite vann for å skape mye gass. Hydrogengass og oksygengass.

Normalt går det med mer energi til elektrolyse enn den man får igjen som hydrogengass, men også her virker det som uenigheten er stor.

Et sted som det funker er i bilverdenen. For enkle midler kan man lage seg sin egen hybridbil som bruker en kombinasjon av bensin og hydrogen. Et japansk firma har sin forretningside ut fra dette.

Og hva går det ut på?
Man tar et syltetøyglass, fyller det med vann og tilsetter en teskje kaustisk soda. Putter nedi to elektroder av rustfritt stål og kobler elektrodene via et rele til pluss og minus til dynamoen.

Det dannes store mengder knallgass fra det spaltede vannet. Denne gassen leder man direkte inn i innsuget og den erstatter noe av lufta som ellers ville bli brukt til drivstoff/luft-blandingen.

Hydrogen har den egenskapen at den har mye energi og en meget rask forbrenningshastighet - eksplosjonsaktig rask. Det medfører at drivstoffet i sylinderen får en bedre forbrenning når den blandes med litt hydrogengass. Således utnyttes så og si all energien i drivstoffet. I tillegg inneholder hydrogenet også energi som kommer i tillegg til drivstoffets energi. På toppen av dette sørger ren oksygen for at forbrenningen i sylinderen går enda bedre og effektivere. Mer energi i sylinderen på samme volum som før.

Resultatet er at man kan få ned drivstofforbruket med 30-40%. Noen hevder en halvering av forbruket er mulig, men har ikke klart å dokumentere dette.

Kostnaden er kun rent vann. I praksis gratis. Blandingen brukes ikke opp, kun selve vannet brukes opp. Nøyaktig samme prosess som når man overlader et batteri. Da må man fylle på litt vann for å erstatte det vannet som spaltes til hydrogen og oksygen i stedet for å bli lagret i batteriet i form av kjemisk energi.

Den observante vil hevde at elektrolyse av vannet gjør at dynamoen må jobbe mye for å lage strøm til elektrolysen. Da jobber bilmotoren tyngre for å drive dynamoen og bruker derav mer drivstoff. Dette er sant, men mengden strøm som trengs til elektrolysen er liten i forhold til totalgevinsten i regnestykket.


Når dette funker i en bil, er det ikke usannsynlig at noen har laget noe glupt som faktisk får dette til å funke i en varmesentral der eneste drivstoffet som trengs er en liter vann i ny og ne. Jeg klarer derimot ikke å fatt hvordan det skulle være mulig.

I bilverdenen funker det fordi man utnytter et fossilt brennstoff bedre og at forbrenningen i sylinderen skjer ved en lavere temperatur enn før. Det betyr mer effektiv forbrenning og at mer energi brukes til å drive motoren og ikke til varmetap. Kilden er derfor ikke ukjent, men en bedre utnyttelse av energien iet fossilt drivstoff. En vanlig bensinbil utnytter omlag 25% av energien i drivstoffet og en dieselbil godt over 30%. Da er mulighetene der for å utnytte en større andel.

I en varmesentral må jo energien hentes fra et eller annet og hvis spalting av vann krever mer strøm til elektrolyse enn man får tilbake i form av energi, er jo dette dømt til å mislykkes. men jeg er ikke lenger skråsikker på at så er tilfelle. Glupe oppdagelser er gjort mange ganger tidligere på ting som virket umulig i utgangspunktet.





Silkemotor forhandlet dette vidundermiddelet for en tid tilbake.

Hvorfor sluttet de med det?
Signatur

   #562
 7,686     Bærum     0
Det ser ikke ut til at det er grenser for hva man kan lure folk til å bruke penger på. Mirakelindustrien lever et godt liv.
   #563
 79     Mjøsdistriktet     0

Noen som kjenner til Louis Stiekema som ifølge Bjone og VVS aktuellt:
http://www.vvsaktuelt.no/xp/pub/hovedmeny/varme_og_energi/513301 (2+2 er fire er det ikke)
har bestillt og fått levert 20 slike dingser...


Peanøtter!!!

I følge Ener Produkt AS er det LEVERT og MONTERT 6000 (seks tusen) enheter i Scotland.

DET burde være bevis nok for at dette IKKE er humbug!!!

;D

Dvs. at det er solgt denen type klimasentraler for over 2 milliarder i Scotland!!

   #564
 5,416     Langhus     0
Joa, det skal jo være en bøtte av disse i vatikanet også, som tusler å går på en skvett vievann...

Fordelen her er at norske forhold har faktisk forumet her mulighet for å sjekke realiteten i
Signatur
OMK
   #565
 98     Nordland     0



I følge Ener Produkt AS er det LEVERT og MONTERT 6000 (seks tusen) enheter i Scotland.

DET burde være bevis nok for at dette IKKE er humbug!!!

;D

Dvs. at det er solgt denen type klimasentraler for over 2 milliarder i Scotland!!


For å svare på det TS opprinnelig spurte om: Ja, jeg ville kjøpt dette. Hvis noe slikt fantes ;D
Dessverre tenker jeg på introen til "X-Files", når jeg leser om denne: "Du tror det ikke før du får se det" ??? ???

Dersom det hadde vært solgt og installert 6000 slike i Scotland, hadde nok noen her inne på forumet hørt om det fra andre kilder enn selger. Jeg har prøvd å google CBB-001, (i forskjellige variasjoner). Man får mange treff, men utenom sidene til den norske selgeren, finner jeg ikke noe som minner om denne saken. Nå har jeg selvfølgelig ikke sjekket alle de tusener av sidene, men med 6000 solgte enheter ville CBB-001 ha havnet langt oppe på et søkeresultat. Grin. Det burde finnes sider fra forhandlere, og med stor sannsynlighet ville denne vært nevnt både i nyheter og på diverse fora. ;D

Men det kan jo selvfølgelig tenkes at den er solgt med et annet navn i Scotland. ;D
   #567
 79     Mjøsdistriktet     0

Jeg har på følelsen at denne vil gå under navnet SHIT i Norge  ;D

Spøk til side: Jeg ville kjøpt denne på flekken og koplet den på min vannbårne varme-system - hvis den var tilsags. Forutsetter at reklamen stemmer og at prisen er ca 200k

OMK
   #568
 98     Nordland     0

Den heiter BEST ( Balanced Energy Source Transformer ) i UK

http://bestboard.co.uk/best.php

Ja, så sannelig. Den heter selvfølgelig noe annet der enn i Norge.
Men ved et nytt søk, finner jeg bare hjemmesidene til BEST :D

Følgende sitat er hentet fra BEST:
"Victorian Townhouse: the current energy bill for heating is approximately £12,500.00 per annum based on a 12-15 year old non-condensing gas fired LTHW
boilers. By installing Best Board heating emitters and 2 BEST machines, their energy bill should be reduced to around £1,800.00. This provides an annual running cost reduction of approximately 85%".

Når jeg søker på "Victorian Townhouse" i Edinburgh, finner jeg et Bed & Breakfast etablissement, som ikke virker særlig stort: http://www.thevictoriantownhouse.co.uk/index.html
Virker lite sannsynlig at dette etablissementet skulle hatt en strømregning på 125000 NOK, (rundt regnet), i året. ;D

Og igjen, med slike oppsiktsvekkende strømbesparelser, (85%), ville dette vært førstesidestoff i media. Rart jeg ikke finner noe om dette ved søk ??? Er kanskje alle 6000 enheter installert i en bygning?

På hjemmesiden til BEST, oppgies Heat Innovation til å være eneforhandler i UK og Irland. På hjemmesiden til Heat Innovation markedsføres Best Boards. Rart at en fantastisk nyvinning som CBB-001 ikke markedsføres der. ??? Eller er det jeg som er dårlig til å lete ???

Men for mitt vedkommende, håper jeg at CBB-001 finnes. Da skal jeg installere en slik straks den kommer i handelen!  :)