Når luftlommen dannes så er det bare isskyffel og skyve bort isen (brukes med flatt vinkel), det er sliksom skjer her når fukt trekker ned i fuger belegningsstein, med undervarme så får du den mulighet enklere. På Grefsen brukte han med solvarme tykkere røde/Orange uterør, jeg så de brukte disse på fortau varme utenfor bussterminalen på Lillestrøm.
Ja rørene er støpt fast. De fargede rørene tåler sollys og kan ligge løst i sand osv. Skal man bruke brinevæske til dette må man bruke betong og slike gode varmeledende materialer. Ja. Jeg har isolert 10 cm isolasjon under betongen.
Henter frem igjen denne tråden. Bluesman har kanskje enda mer erfaring etter 2 vintre. Jeg har nå opparbeidet en ny parkeringsplass her men skal ikke asfaltere før til våren. Parkeringsplassen er murt opp og det er lagt nedi steiner av ymse størrelse, endel luft i nederste laget mellom fjellet og de største steinene. Øverste laget nå er pukk. Jeg skal ha en totalhøyde som er cirka 10cm høyere enn i dag inkludert asfalt, kan ta av noe pukk om nødvendig. Fra Asfalt til fjell varierer det fra 40-200cm. Jeg skal etterhvert også gå løs på en vei ned en bakke, underlaget er nok det samme.
Så har jeg noen spørsmål her: -hvilken temperatur holder fjellet tror man? Jeg bor like ved sjøen og den blir ikke kaldere enn 6 grader i område. -hvor høy turtemp er nødvendig for å hindre is å legge seg, det er ikke viktig om snø smelter men at det ikke legger seg is på asfalten. Når det er sagt er det ofte bare noen få minusgrader når det snør så kanskje ikke så mye som skal til for at snøen ikke blir liggende, det er sjeldent det kommer mye snø på en dag her på vestlandet. Vi hadde vel en dag i fjor der dette skjedde, den snøen ble liggende ganske lenge, til gleder for store og små. -hva med isloasjon, er det noe vits å isolere når underlaget er fjell/stein? Dette kan jeg lite om men jeg ser for meg at fjellet/massene kan bidra i positiv retning. Det er vel såpass mye luft i massene at det i seg selv isolerer fra fjellet, samtidg vil luften gjøre at varmen i fjellet stiger til de øverste massene. Med isolasjon får man kanskje hurtigere respons fra vbv, men det vil vel også være lettere å få frost på overflaten hvis man isolerer det bort fra fjellet? Jeg aner ikke hvordan dette kommer til å bli brukt men det er jo mulig å sirkulere hele tiden så lenge temperaturen ute er lav. Er det varmt ute vil jo ikke vbv avgi noe varme. -så er dette dette med hvordan rørene skal legges da, jeg ser for meg å legge armeringsnett utover og stripse rørene fast i nettet. Skal det ligge i sand bør man vel legge ett lag med sand før man begynner og legge mer etterpå så ikke rørene hviler mot pukk/grus. Skal man støpe er det kanskje ikke nødvendig med sand/grus i det hele tatt. Er jo lett å bare tømme noen trilleborer med støp rundt om. Tanken er at rørene da vil kunne avgi varme bedre. -Hva med drenering, kanskje lurt å legge ett turrør under dreneringsrøret og dreneringsrennen?
Et hus jeg går forbi i Oslo la orange rør på et enormt område så støpte de over og la asfalt oppå betongen
Jeg så ingen isolasjon under
Ser at snøen ligger der nå så mulig huseier har oppdaget hvor fantastisk dyrt dette vil bli spesielt med energipriser vi ser om dagen. Men kan jo velge å tine is noen ganger i løpet av vinteren
En "hybrid-løsning" er å ikke la varmekablene/rørene stå for smelting av absolutt all snøen - ta det meste av den "mekanisk" (snøskuffe, snøfres, ...) men bruke varmen til å handtere det tynne, usynlige men speilblanke islaget som legger seg når regnet fryser på bakken, eller når det pendler rundt null så det lille du ikke fikk med deg med skuffa/freseren tiner havvvegs midt på dagen, og så fryser til igjen utover kvelden, som en glatt isskorpe.
Det koster naturligvis en del energi også å tine den siste lille resten av snø som du ikke fikk fjernet mekanisk, men ingenting mot å smelte vekk et tretti centimeters snøfall.
Et hus jeg går forbi i Oslo la orange rør på et enormt område så støpte de over og la asfalt oppå betongen Jeg så ingen isolasjon under Ser at snøen ligger der nå så mulig huseier har oppdaget hvor fantastisk dyrt dette vil bli spesielt med energipriser vi ser om dagen. Men kan jo velge å tine is noen ganger i løpet av vinteren
Hva var det under rørene da? Mener å ha lest man isolerer om det er jord/leire men at man ikke behøver det der det er fjell. Jeg er blank.
En "hybrid-løsning" er å ikke la varmekablene/rørene stå for smelting av absolutt all snøen - ta det meste av den "mekanisk" (snøskuffe, snøfres, ...) men bruke varmen til å handtere det tynne, usynlige men speilblanke islaget som legger seg når regnet fryser på bakken, eller når det pendler rundt null så det lille du ikke fikk med deg med skuffa/freseren tiner havvvegs midt på dagen, og så fryser til igjen utover kvelden, som en glatt isskorpe.
Det koster naturligvis en del energi også å tine den siste lille resten av snø som du ikke fikk fjernet mekanisk, men ingenting mot å smelte vekk et tretti centimeters snøfall.
Akkurat hvordan dette vil bli brukt gjenstår å se. Hovedgrunnen til at jeg ønsker dette er at det blir glatt i en relativ bratt nedkjørsel der man rygger ene veien. Kjører man først over snøen så pakker det seg og er vanskelig å fjerne, det samme når man går på den. Jeg planlegger å legge rørene på en slik måte at jeg kan velge å tine deler av veien og plassen, eksempelvis å få to spor i veien som ikke er glatt. Når man først etablerer løsningen er veien kort til å legge overalt. Jeg ser også for meg at jeg legger mange små sløyfer istedet for få lange. Tanken er at man da i snitt har høyere temperatur på sløyfene, uten å måtte heve temperaturen så mye. Når det gjelder selve oppvarmingen er jo håpet at man kan varme opp direkte med brønn, men jeg tviler å at det blir så effektivt. Men så er det ikke så viktig om det er effektivt om det er rimelig i bruk (kun sirkulasjon). En løsning kan jo være å sette på en varmeveksler like før fordeler og spe på med varme fra varmepumpen gjennom den. Da kan en iallefall løfte returen litt "gratis", eller rett og slett bare manuelt øke en periode når behovet er der. Jeg tror man kommer langt hvis man klarer å hindre tele i asfalten, her på vestlandet ser vi jo ofte snø som daler ned men som ikke legger seg på bakken fordi bakken er varmere enn luften. Ett annet typisk scenario er at det regner og blåser og så fryser regnet på natten. Uansett vil en nok være tjent med å styre det hele på en smart måte.
Et hus jeg går forbi i Oslo la orange rør på et enormt område så støpte de over og la asfalt oppå betongen Jeg så ingen isolasjon under Ser at snøen ligger der nå så mulig huseier har oppdaget hvor fantastisk dyrt dette vil bli spesielt med energipriser vi ser om dagen. Men kan jo velge å tine is noen ganger i løpet av vinteren
Hva var det under rørene da? Mener å ha lest man isolerer om det er jord/leire men at man ikke behøver det der det er fjell. Jeg er blank.
Bare bakken, ikke noe fjell de må evt ha gjemt isolasjon under Subus e.l men tror ikke det.
Jeg har aldri sett noen veiledning for legging av varmekabler/rør som ikke understreker betydningen av isolasjon mot grunnen, uansett hva den består av. Kanskje det i prinsipp er mulig å tenke seg grunn med samme k-verdi som ti centimeter isopor, men jeg kan ikke forestille meg hva slags underlag det skulle være.
Å kutte ut isolasjonen for å spare penger er å pisse i buksa for å holde varmen.
Skal man bruke brinevæske til dette må man bruke betong og slike gode varmeledende materialer.
Ja. Jeg har isolert 10 cm isolasjon under betongen.
Jeg har nå opparbeidet en ny parkeringsplass her men skal ikke asfaltere før til våren.
Parkeringsplassen er murt opp og det er lagt nedi steiner av ymse størrelse, endel luft i nederste laget mellom fjellet og de største steinene. Øverste laget nå er pukk. Jeg skal ha en totalhøyde som er cirka 10cm høyere enn i dag inkludert asfalt, kan ta av noe pukk om nødvendig. Fra Asfalt til fjell varierer det fra 40-200cm.
Jeg skal etterhvert også gå løs på en vei ned en bakke, underlaget er nok det samme.
Så har jeg noen spørsmål her:
-hvilken temperatur holder fjellet tror man? Jeg bor like ved sjøen og den blir ikke kaldere enn 6 grader i område.
-hvor høy turtemp er nødvendig for å hindre is å legge seg, det er ikke viktig om snø smelter men at det ikke legger seg is på asfalten. Når det er sagt er det ofte bare noen få minusgrader når det snør så kanskje ikke så mye som skal til for at snøen ikke blir liggende, det er sjeldent det kommer mye snø på en dag her på vestlandet. Vi hadde vel en dag i fjor der dette skjedde, den snøen ble liggende ganske lenge, til gleder for store og små.
-hva med isloasjon, er det noe vits å isolere når underlaget er fjell/stein? Dette kan jeg lite om men jeg ser for meg at fjellet/massene kan bidra i positiv retning. Det er vel såpass mye luft i massene at det i seg selv isolerer fra fjellet, samtidg vil luften gjøre at varmen i fjellet stiger til de øverste massene. Med isolasjon får man kanskje hurtigere respons fra vbv, men det vil vel også være lettere å få frost på overflaten hvis man isolerer det bort fra fjellet? Jeg aner ikke hvordan dette kommer til å bli brukt men det er jo mulig å sirkulere hele tiden så lenge temperaturen ute er lav. Er det varmt ute vil jo ikke vbv avgi noe varme.
-så er dette dette med hvordan rørene skal legges da, jeg ser for meg å legge armeringsnett utover og stripse rørene fast i nettet. Skal det ligge i sand bør man vel legge ett lag med sand før man begynner og legge mer etterpå så ikke rørene hviler mot pukk/grus. Skal man støpe er det kanskje ikke nødvendig med sand/grus i det hele tatt. Er jo lett å bare tømme noen trilleborer med støp rundt om. Tanken er at rørene da vil kunne avgi varme bedre.
-Hva med drenering, kanskje lurt å legge ett turrør under dreneringsrøret og dreneringsrennen?
Bluesmann har kanskje noen bilder under arbeidet?
Jeg så ingen isolasjon under
Ser at snøen ligger der nå så mulig huseier har oppdaget hvor fantastisk dyrt dette vil bli spesielt med energipriser vi ser om dagen. Men kan jo velge å tine is noen ganger i løpet av vinteren
Det koster naturligvis en del energi også å tine den siste lille resten av snø som du ikke fikk fjernet mekanisk, men ingenting mot å smelte vekk et tretti centimeters snøfall.
Hva var det under rørene da?
Mener å ha lest man isolerer om det er jord/leire men at man ikke behøver det der det er fjell. Jeg er blank.
Akkurat hvordan dette vil bli brukt gjenstår å se. Hovedgrunnen til at jeg ønsker dette er at det blir glatt i en relativ bratt nedkjørsel der man rygger ene veien. Kjører man først over snøen så pakker det seg og er vanskelig å fjerne, det samme når man går på den.
Jeg planlegger å legge rørene på en slik måte at jeg kan velge å tine deler av veien og plassen, eksempelvis å få to spor i veien som ikke er glatt.
Når man først etablerer løsningen er veien kort til å legge overalt.
Jeg ser også for meg at jeg legger mange små sløyfer istedet for få lange. Tanken er at man da i snitt har høyere temperatur på sløyfene, uten å måtte heve temperaturen så mye.
Når det gjelder selve oppvarmingen er jo håpet at man kan varme opp direkte med brønn, men jeg tviler å at det blir så effektivt. Men så er det ikke så viktig om det er effektivt om det er rimelig i bruk (kun sirkulasjon). En løsning kan jo være å sette på en varmeveksler like før fordeler og spe på med varme fra varmepumpen gjennom den. Da kan en iallefall løfte returen litt "gratis", eller rett og slett bare manuelt øke en periode når behovet er der.
Jeg tror man kommer langt hvis man klarer å hindre tele i asfalten, her på vestlandet ser vi jo ofte snø som daler ned men som ikke legger seg på bakken fordi bakken er varmere enn luften. Ett annet typisk scenario er at det regner og blåser og så fryser regnet på natten. Uansett vil en nok være tjent med å styre det hele på en smart måte.
Bare bakken, ikke noe fjell de må evt ha gjemt isolasjon under Subus e.l men tror ikke det.
Å kutte ut isolasjonen for å spare penger er å pisse i buksa for å holde varmen.